Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fusie FCA en PSA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fusie FCA en PSA

    FCA en PSA gaan akkoord over fusie

    30 OKTOBER 2019 21:55
    Vanavond zijn FCA en PSA het eens geworden dat men over zal gaan tot een gelijkwaardige fusie. Zo lang en moeizaam als de onderhandelingen waren met Renault-Nissan, zo kort en vlot waren die met PSA. Nu hebben beide partijen eigenlijk zeer regelmatig contact gehad over een dergelijk plan de laatste jaren, dus mogelijk heeft dat de boel flink verkort. Één telefoontje uit Turijn was voldoende. Volgens de Wall Street Journal zal de raad van bestuur uit 11 leden bestaan en is de verhouding 6 van PSA en 5 van FCA. PSA zou de Franse en Amerikaanse overheid reeds hebben ingelicht over de goedkeuring. FCA heeft nog geen commentaar geleverd.

    Morgen zal de officiële aankondiging volgen, waar we uiteraard ook verslag van zullen doen. We verwachten dat de kleinzoon van Giovanni Agnelli dit zal dan (en dat daarom FCA vanavond nog niets zegt). Wie de beurskoersen volgt, kon de laatste tijd al horen dat er voor FCA mogelijk iets stond te gebeuren, wat het aandeel vervolgens alleen maar deed stijgen. Wat nu nog volgt is de verdere vormgeving van de fusie, waarbij John Elkann de rol van president zal blijven vervullen en Carlos Tavares de rol van CEO zal aannemen. Mike Manley was als interim-CEO van FCA al een tijd op de achtergrond. Pietro Gorlier (links op de foto boven) nam daarom in veel gevallen het woord als het om investeringen van de groep gaat.

    Bron.: https://www.autoedizione.nl/fca-en-p...rd-over-fusie/
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

  • #2
    de italianen gaan zich moeien,t'is om zeep

    Comment


    • #3
      FCA is sowat het allegaartje van de losers uit de autowereld.
      En nu voegen ze daar nog wat losers bij.

      Al die merken tonen vooral een gebrek aan design, achterstand op gebied van electrische aandrijving, achterstand op gebied van autonoom rijden, totaal gebrek aan imago.
      In het oosten hebben ze vrijwel niks.
      In de VS is Chrysler een naam, maar aan de verlieskant.

      Trek maar eens een lijn in het landschap van Citroen via Opel, Fiat, Peugeot en Alfa....
      En binnenkort hebben die allemaal dezelfde aandrijflijn. Buiten Alfa heeft geen enkel van die merken nog een imago of differentiatie.
      Als ze al die merken samen in een showroom steken, dan denk je dat je bij Cardoen aan het shoppen bent.

      Comment


      • #4
        Ai ai, das geen goed nieuws.

        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Ik ben op tijd gestopt bij Opel precies.. Zit thuis al met eentje die alfa zot is, laat staan dat ik ze nog zou moeten beginnen verkopen ook..
          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

          1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

          2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

          2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            FCA is sowat het allegaartje van de losers uit de autowereld.
            En nu voegen ze daar nog wat losers bij.

            Al die merken tonen vooral een gebrek aan design, achterstand op gebied van electrische aandrijving, achterstand op gebied van autonoom rijden, totaal gebrek aan imago.
            In het oosten hebben ze vrijwel niks.
            In de VS is Chrysler een naam, maar aan de verlieskant.

            Trek maar eens een lijn in het landschap van Citroen via Opel, Fiat, Peugeot en Alfa....
            En binnenkort hebben die allemaal dezelfde aandrijflijn. Buiten Alfa heeft geen enkel van die merken nog een imago of differentiatie.
            Als ze al die merken samen in een showroom steken, dan denk je dat je bij Cardoen aan het shoppen bent.
            Peugeot doet het anders wel heel goed en met een duidelijke lijn momenteel. Daar zitten best wel een paar goeie aandrijflijnen en een paar deftige designers in die groep. Of het verkopen van hetzelfde onder verschillende badges van hetzelfde product een lang leven gaat hebben dat denk ik niet. Al kan dat lokaal heel hard verschillen natuurlijk, in ons land is een 3008 met Opel logo geen groot succes.

            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • #7
              Dit zal waarschijnlijk het ergste bedrijf zijn om te werken.
              In mijn tijd bij FCA heb ik de interessante mix van Franse managers in een Italiaanse bedrijf mogen ervaren. => madness

              Toch zie ik positieve punten.
              FCA kan profiteren van de elektro-technologie van PSA, die dan op zijn beurt weer aan schaalvergroting kan doen voor deze technologie.
              PSA kan DS eindelijk lanceren in de VS, iets waar ze al lang op zitten te broeden. Tevens worden ze hierdoor een sterke speler in Zuid-Amerika (waar Fiat zeer goed verkoopt).
              China: beide groepen doen dat zeker goed.
              Niet vergeten dan Ram het momenteel zeer goed doet. De nieuwe pick-up is de beste in z'n klasse en ze verkopen als zoete broodjes.

              Enig probleem is dat Opel-Citroën-Fiat zowat rechtstreekse concurrenten zijn in een verzadigde Europese markt.
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Peugeot doet het anders wel heel goed en met een duidelijke lijn momenteel. Daar zitten best wel een paar goeie aandrijflijnen en een paar deftige designers in die groep. Of het verkopen van hetzelfde onder verschillende badges van hetzelfde product een lang leven gaat hebben dat denk ik niet. Al kan dat lokaal heel hard verschillen natuurlijk, in ons land is een 3008 met Opel logo geen groot succes.

                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                Ik had recent een Opel Crossland als vervangwagen.
                Dat heeft nu toch echt het karakter van een schotelvod. Aan ALLES voel je dat de laatste eurocent er uit geperst is. Goedkoop, goedkoop goedkoop.
                Bij Fiat is er maar één auto met een beetje karakter, en dat is de 500. Haal bij een Tipo de badge er af, en niemand weet nog wat het is.

                Ik heb niks tegen de auto's van Citroen/Peugeot, maar die garages hebben me ooit zo op mijn tenen getrapt, en zo behandeld als vuil dat ik er echt niks mee te maken wil hebben.
                Echt heel veel spijt heb ik daar niet van.

                Comment


                • #9
                  FCA-PSA: fusie binnen 4 jaar afgerond

                  31 OKTOBER 2019 11:08
                  Volgens de officiële verklaring zullen FCA en PSA gewoon blijven functioneren zoals ze nu doen, met hoofdvestigingen in Turijn en Parijs en instandhouding van de fabrieken. De vergaande samenwerking op 50/50 basis, is dan ook een kostenbesparende maatregel op zoek naar meer slagkracht. Vooral op het gebied van de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarbij beide groepen nog een inhaalslag moeten maken op de concurrentie. Verder zijn er dankzij de samenwerking natuurlijk de nodige voordelen in diverse segmenten en op markten waar één van de beide producenten sterk is.

                  De broodnodige slagkracht voor de langere termijn, die wijlen Sergio Marchionne ook zo vaak benoemde, zal eindelijk een feit zijn. De operatie die tot een eenheid moet leiden, zal binnen 4 jaar tijd voor minimaal 80% voltooid zijn. De vierde producent in de wereld (goed voor 8,7 miljoen auto’s) heeft op basis van cijfers uit 2018 (die van Magneti Marelli en Faurecia niet meegerekend) een omzet van bijna 170 miljard euro en een winst van meer dan 11 miljard. Bij voltooiing zal de fusie naar schatting ongeveer 3,7 miljard euro aan voordeel opleveren op jaarbasis. Dit dankzij veel lagere investeringskosten en het delen van platform en motortechniek. Volgens de verklaring zal geen enkele fabriek gesloten hoeven worden om dit schaalvoordeel te kunnen halen. De kosten van de fusie zijn beraamd op 2,8 miljard euro.
                  De nieuwe eenheid zal een Nederlandse NV zijn, dat beursgenoteerd is op Euronext Parijs, Borsa Italiana Milaan en New York Stock Exchange. De bestuursraad bestaat uit 5 leden van FCA, inclusief John Elkann als president van de groep, 5 van PSA, plus Carlos Tavares als CEO, voor een eerste periode van 5 jaar. De hoofdvestigingen in Turijn, Parijs en Detroit blijven een belangrijke rol spelen in de nieuwgevormde eenheid. FCA start met het uitkeren van een dividend van 5,5 miljard aan haar aandeelhouders plus haar aandeel in dochteronderneming Comau. Intussen doet PSA hetzelfde, door de verdeling van 46% van het aandeel in Faurecia.

                  Carlos Tavares noemt de fusie een enorme waardevermeerdering en een kans op een geweldige toekomst. Hij roemt de samenwerking met FCA CEO Mike Manley, die overigens gewoon zal voortduren. Mike Manley bedankte zijn collega met woorden van gelijke strekking en zegt dat de fusie met PSA is gebaseerd een succesvolle samenwerking die al jaren voortduurt. Ook noemt hij het een geweldige kans om uit te groeien tot een marktleider op het gebied van mondiale mobiliteit.
                  2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                  Comment


                  • #10
                    Hier zitten duidelijk geen aandeelhouders, zoek maar eens naar de beurskoersen van, Exor, Race en FCA, dat zijn wel al + 5 jaar de best presterende auto aandelen in de hele wereld….die nog winst maken ook....

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      Ik heb niks tegen de auto's van Citroen/Peugeot, maar die garages hebben me ooit zo op mijn tenen getrapt, en zo behandeld als vuil dat ik er echt niks mee te maken wil hebben.
                      Echt heel veel spijt heb ik daar niet van.
                      Heeft dat niet meer te maken met de persoonlijkheid van de dealer dan van het merk.
                      Ik heb met mijn Laatste Opel ook jarenlang elektronische issues gehad.
                      Bij de dealer waar ik hem gekocht had (nb. een grote keten dealer waar eigenaardig genoeg het GM gedeelte toen al aangevuld was met Fiat - Alfa Romeo - Jeep - Abarth) ook bijna nul services, trachten door te rekenen wat een ontwerpfout was, ze waren je liever kwijt dan rijk.........
                      Tot ik van pure miserie op onderhoud trok naar een lokale Opeldealer (die alleen Opel verkocht). Binnen no time kreeg hij het voor elkaar dat de problemen (voor mij zonder kosten) opgelost werden en dat zelfs drie jaar nadat de garantie verlopen was.
                      Ik zou dus eerder tot het besluit komen dat ik bij die ene dealer nooit nog een voet binnenzet dan een bepaald merk uit te sluiten.
                      Bij de dealer van mijn huidig merk zou ik trouwens ook nooit particulier een auto kopen (toevallig ook weer een ketendealer).

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                        Ik had recent een Opel Crossland als vervangwagen.
                        Dat heeft nu toch echt het karakter van een schotelvod. Aan ALLES voel je dat de laatste eurocent er uit geperst is. Goedkoop, goedkoop goedkoop.
                        Bij Fiat is er maar één auto met een beetje karakter, en dat is de 500. Haal bij een Tipo de badge er af, en niemand weet nog wat het is.

                        Ik heb niks tegen de auto's van Citroen/Peugeot, maar die garages hebben me ooit zo op mijn tenen getrapt, en zo behandeld als vuil dat ik er echt niks mee te maken wil hebben.
                        Echt heel veel spijt heb ik daar niet van.
                        op vakantie in La palma dit jaar een fiat 500x gehad. Als je dan toch wil spreken over een schotelvod dan is het deze wel. Interface hopeloooooooooooooooos verouderd, automaat die niet wil schakelen wanneer het moet, overzicht om te parkeren zoals in een duikboot. Je ziet werkelijk niets en de vele blutsen in het koetswerk van mijn voorgangers waren daar duidelijke bewijzen van.

                        De opel grandland heeft een eigen afstelling gekregen in lijn met de kenmerken van Opel. En die hebben toch op veel modellen nogal een 'speciale' manier van rijden. En dat is PSA nu stillekesaan aan het rechttrekken. De nieuwe Corsa rijdt al totaal anders dan het voorgaande model (de lesauto waar ik nu mee rijd en dat is werkelijk noooooooooooit van zijn leven dat het hier ooit in huis komt).
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                          Heeft dat niet meer te maken met de persoonlijkheid van de dealer dan van het merk.
                          Ik heb met mijn Laatste Opel ook jarenlang elektronische issues gehad.
                          Bij de dealer waar ik hem gekocht had (nb. een grote keten dealer waar eigenaardig genoeg het GM gedeelte toen al aangevuld was met Fiat - Alfa Romeo - Jeep - Abarth) ook bijna nul services, trachten door te rekenen wat een ontwerpfout was, ze waren je liever kwijt dan rijk.........
                          Tot ik van pure miserie op onderhoud trok naar een lokale Opeldealer (die alleen Opel verkocht). Binnen no time kreeg hij het voor elkaar dat de problemen (voor mij zonder kosten) opgelost werden en dat zelfs drie jaar nadat de garantie verlopen was.
                          Ik zou dus eerder tot het besluit komen dat ik bij die ene dealer nooit nog een voet binnenzet dan een bepaald merk uit te sluiten.
                          Bij de dealer van mijn huidig merk zou ik trouwens ook nooit particulier een auto kopen (toevallig ook weer een ketendealer).
                          Mijn probleem MOCHT niet door de lokale dealer opgelost worden (binnen garantie), nee, die moest naar de centrale Citroen Garage in Brussel.
                          Daar hebben ze hem 6 weken gehouden want "Frankrijk" moest dat komen bekijken.
                          Na 6 weken kreeg ik hem terug:
                          - probleem was niet opgelost (nog altijd vermogensverlies en te veel verbruiken)
                          - hij lag van voor tot achter vol duivenstront (ben nog een voddeke moeten gaan vragen om de ruit proper te krijgen)
                          - de auto lag achterin vol karton

                          3 weken later stond ik stil op een parking in Frankrijk, was het gaskabel losgekomen (borgring niet gemonteerd), en nog eens een maand later smoorde de startmotor op, en was de hoofdzekering (stuk ALU aan de batterij) doorgebrand.

                          Kansen genoeg om mij service te geven, maar ze moeten dan wel iets doen hé.

                          Opel is voor mij een merk dat niemand wil. Petjesimago, en geen enkele groep kan dat merk echt een uitstraling geven.
                          Het is niet amerikaans, ook niet duits, en al zeker niet Frans. Gewoon wit product.

                          Fiat en Alfa hadden ooit karakter, maar ze hebben het compleet weggesaneerd, en het blijven onbetrouwbare auto's.

                          Daarom, de liga van de losers.

                          Comment


                          • #14
                            Peugeot, Opel en Alfa-Romeo samen en al de rest buiten.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Daarom, de liga van de losers.

                              En gij de liga van de dikke nek

                              Comment


                              • #16
                                nochtans draait opel sinds lang eens terug zwarte cijfers...
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Petjesimago,
                                  Wat moet ik me daar bij voorstellen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik heb met een probleem bij 4 verschillende Opel dealers geweest en geen een heeft het opgelost. De laatste zei het onderdeel ( de waterpomp) vernieuwd te hebben met een ander maar had er niet op gerekend dat ik de pomp had gemarkeerd.

                                    Na mijn zegje bij de klantendienst heb ik een mail gehad waarop stond dat ik niet meer moest rekenen dat het probleem opgelost ging geraken. Auto was net 9 maand oud... Verkocht van miserie.



                                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tommie kan wel gelijk hebben.

                                      De Nederlandse Consumentenbond heeft net rapportcijfers gegeven voor (on)betrouwbaarste autofabrikanten:
                                      https://www.autointernationaal.nl/20...baarste-autos/
                                      Last edited by Chris_147; 31/10/2019, 20:51.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voor alfa alleszinds al geen goed nieuws, heb juist gelezen dat er tot 2022 alleen maar 2 kleinere suv's gaan uitkomen met hybride en elektrische techniek en dus voorlopig geen sportmodellen en coupes of modellen in de hogere segmenten en geen grotere suv boven de Stelvio.
                                        waarschijnlijk stoppen ze nu al met de ontwikkeling en gaan ze bekijken wat ze bij PSA kunnen gebruiken voor de komende jaren?
                                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                                        Comment

                                        Working...
                                        X