Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fusie FCA en PSA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    IN DETAIL: FUSIE FCA EN PSA

    Nu de fusie tussen het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles en het Franse Groupe PSA definitief kan doorgaan, is het tijd om de details in te vullen. Daarmee zijn de hoge heren aan de top van beide bedrijven de komende maanden zoet, maar nu al is duidelijk hoe de nieuwe autogigant er globaal moet gaan uitzien.

    Zoals eerder al is aangekondigd, wordt de huidige PSA-topman Carlos Tavares CEO en zal FCA-voorzitter John Elkann bestuursvoorzitter zijn van het nieuwe concern. Dat heeft overigens nog geen handelsnaam, maar gaat vooralsnog door het leven als ‘DutchCo’. ‘Nederlands bedrijf’ inderdaad, want net als het huidige FCA wordt de hele zwik straks formeel in ons land gevestigd. Niet te vroeg juichen, want uiteraard is dat slechts een formaliteit. De operationele hoofdkantoren blijven in Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten gevestigd. Het nieuwe bedrijf wordt eerlijk verdeeld: 50 procent gaat naar de aandelen van FCA, 50 procent naar die van PSA.

    Hoewel het straatbeeld in Europa anders doet vermoeden, is FCA op dit moment met afstand de grootste van de twee. De Amerikanen en Italianen verkopen samen jaarlijks zo’n 4,8 miljoen voertuigen, tegen 3,9 miljoen voor PSA. Het verschil is dat maar liefst 80 procent van de PSA-producten in Europa op de weg verschijnt, terwijl meer dan de helft van de FCA-auto’s in Noord-Amerika wordt verkocht.

    Vierde ter wereld

    Daarmee hebben we de grootste sterkte en de grootste zwakte van beide bedrijven meteen benoemd. Een samenvoeging zal dan ook automatisch zorgen voor een betere verdeling. Uitgaande van de huidige verkoopcijfers gaat na de fusie 29 procent van het totaal (voorlopig 8,7 miljoen stuks) naar Noord-Amerika. 56 procent komt in de nogal grote regio ‘Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Eurazië’ terecht, 9 procent is voor Latijns-Amerika. Daarmee blijft er slechts 6 procent over voor het Verre Oosten, waarmee overduidelijk is dat beide autobouwers in het gigantische China een relatief kleine rol spelen. Op de wereldkaart wordt de combinatie tussen FCA en PSA de vierde autobouwer ter wereld op basis van verkoopvolume.




    De fusie moet een besparing van maar liefst 3,7 miljard euro per jaar opleveren. Daarvoor hoeven er geen fabrieken te sluiten, zo wordt beloofd. Hoe het verse paar de enorme besparing dan wel voor elkaar denkt te krijgen, wordt ook al globaal uitgewerkt. 20 procent van de besparing is te danken aan het simpele feit dat afdelingen kunnen worden samengevoegd en het voorkomen van dubbel werk. 40 procent moet worden gerealiseerd door gunstiger in te kopen, want er kan immers op fors grotere schaal worden gewinkeld. Voor de overige 40 procent rekenen de partijen op besparingen die worden gerealiseerd door het delen van platforms. Zoals elk ander groot concern doet ‘Dutchco’ er alles aan om het aantal verschillende platforms tot een minimum te beperken. Het doel is dat twee derde van de auto’s door twee platforms worden bediend, een compact en een middelgroot exemplaar.

    Elektrificatie

    Uiteraard is elektrificatie ook bij deze nieuwe reus in autoland een belangrijk thema. In beginsel zal PSA op dat vlak de hoofdrol blijven spelen, zoals dat eigenlijk ook nu het geval is. Volgend jaar wil de Franse tak zeven plug-in hybrides en zeven EV’s in het gamma hebben. Overigens worden bestelauto’s en andere commerciële voertuigen daarin meegenomen. Elk nieuw PSA-model dat vanaf nu wordt gelanceerd, krijgt minimaal één EV- of PHEV-versie. Bij FCA zijn de ambities wat bescheidener. Daar wordt vooralsnog uitgegaan van één EV (deze) en daarna komen er voorlopig drie PHEV’s. De Italiaans-Amerikaanse elektrificatieplannen omvatten bovendien drie mild hybrids. Jawel.

    Overigens ontstaat door deze fusie de met name voor Amerikanen interessante situatie waarin FCA producten van GM aanbiedt. Door de recente overname van Opel door PSA zijn er immers nog de nodige GM-invloeden te vinden binnen PSA, onder meer in de vorm van de huidige Insignia. Die auto wordt in de VS als Buick Regal verkocht en staat hier dus straks als een product van de combinatie FCA en PSA in de showrooms.

    Bron: Autoweek

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #42
      Ze hebben nog een hele weg te gaan eer ze die merken terug wat identiteit geven.
      Niemand zit te wachten op eenzelfde auto die dan verkocht wordt met 3 verschillende badges (C1, 107, Aygo). En dan is de Aygo nog niet eens van hen.

      Hoe gaan ze Citroen tov Fiat positioneren, beide gekend voor goedkope kleinere auto's die niet echt imago hebben.
      Ook Opel zit met een dik imagoprobleem, en het is niet echt duidelijk waarin ze gaan verschillen van Peugeot.

      Door de fusie gaat de VS markt ook niet ineens zitten roepen om Citroens te mogen kopen...

      Ze zullen vooral eerst hun gamma moeten aanpassen en enkele dikke stappen in de richting van electrische auto's zetten voor ze terug kunnen aanknopen met wat groei.
      Anders blijft het de liga van losers.




      Comment


      • #43
        moeilijk te voorspellen natuurlijk...maar gaat de elektrische automarkt niet sowieso imagoloze eenheidsworst worden

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          moeilijk te voorspellen natuurlijk...maar gaat de elektrische automarkt niet sowieso imagoloze eenheidsworst worden
          Denk het niet..
          Als je ziet wat er nu al op de markt is, dan is er toch al behoorlijk wat verschil.
          Als het allemaal van de klassieke fabrikanten had af gehangen, dan hadden we waarschijnlijk nog niks. Tesla heeft de zaak echt in brand gestoken, en bewezen dat het wel kon!
          Hun superchargers maken een groot verschil, en dat is een belangrijk voordeel dat ze niet zo snel uit handen gaan geven.

          Ik ben er zelfs van overtuigd dat bij een faillissement van Tesla, hun supercharger netwerk datgene is waarvoor de andere fabrikanten het meest geld op tafel willen leggen, naast hun fabriek voor batterijen.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            moeilijk te voorspellen natuurlijk...maar gaat de elektrische automarkt niet sowieso imagoloze eenheidsworst worden
            is dat nu al niet zo dan... gewoon hokjes in de vorm van crossovers of SUV die geen geluid maken en allemaal automaat hebben...


            al die merken die in deze 2 groepen behoren is eigenlijk de overschot van de auto markt. de opgebrande merken die er wel zijn maar niemand echt wil.
            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Denk het niet..

              Ik ben er zelfs van overtuigd dat bij een faillissement van Tesla, hun supercharger netwerk datgene is waarvoor de andere fabrikanten het meest geld op tafel willen leggen, naast hun fabriek voor batterijen.
              Dat denk ik dan weer niet.
              Het is toch niet de taak van de constructeurs om daar in te voorzien, er is nu toch ook geen enkele constructeur die een eigen tankstation netwerk heeft ?

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                Dat denk ik dan weer niet.
                Het is toch niet de taak van de constructeurs om daar in te voorzien, er is nu toch ook geen enkele constructeur die een eigen tankstation netwerk heeft ?
                Vandaag niet, maar voor Tesla was het heel duidelijk wel een verkoopsargument, net omdat het aanbod zo mager was aan laadpalen.
                Als volgend jaar het aantal electrische auto's begint toe te nemen, dan zal een exclusief laadnetwerk weer een argument worden, tenzij er andere aanbieders komen die alle tankstations vol snelladers zetten. FastNed is alvast begonnen, maar het duurt nog even voor die voluit beschikbaar zijn.
                Anderzijds, je hebt dat netwerk eigenlijk alleen nodig als je lange ritten doet die merkelijk boven je autonomie gaan.
                Met vrijwel elke BEV kan je makkelijk een dag trip doen en bijladen op een parking of aan een restaurant.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                  ...de opgebrande merken die er wel zijn maar niemand echt wil.
                  uh?? de verkoopsaantallen van de PSA groep doen het verre van slecht

                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                    is dat nu al niet zo dan... gewoon hokjes in de vorm van crossovers of SUV die geen geluid maken en allemaal automaat hebben...


                    al die merken die in deze 2 groepen behoren is eigenlijk de overschot van de auto markt. de opgebrande merken die er wel zijn maar niemand echt wil.
                    De cijfers spreken u tegen en de wereld is groter dan België
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                      uh?? de verkoopsaantallen van de PSA groep doen het verre van slecht
                      Inderdaad. PSA is heel succesvol, maar wel bijna uitsluitend in Europa en dat is hun zwakke punt.
                      Je kan lachen met Fiat maar Fiat verkocht in 2018 bijna evenveel auto's bij ons als Toyota.

                      Ik denk dat deze fusie best wel eens heel succesvol kan zijn.
                      Dit omwille van de marktpositie van de beide groepen in de verschillende continenten. Wel met een zwakke positie in Azië, daar zal aan gewerkt moeten worden.
                      Vergeet ook niet dat FCA met Iveco een heel sterke poot heeft in de markt van bestelwagens en vrachtwagens en ander zwaar spul waar denk ik PSA nu buiten wat bestelwagens niet veel heeft.
                      Daarnaast heeft FCA ook iets van een 80% - 90% van de aandelen van het heel lucratieve Ferrari in portefeuille (maar bepaalt er niet het beleid).

                      En er is ook de ambitieuze topman van PSA: Carlos Tavares.
                      Die komt van Renault, en is een "leerling" van de nu gevallen maar zeer succesvolle Carlos Ghosn van Renault. Tavares toonde blijkbaar iets teveel ambitie bij Renault en dat werd niet geappreciëerd door zijn baas. En dus besloot Tavares om naar PSA over te stappen om daar zijn ambitie waar te maken.
                      FCA aan de andere kant heeft vorig jaar haar iconische topman Sergio Marchionne verloren.
                      Tavares wil het succes van zijn vroegere baas met de Renault-Nissan fusie zeker overtreffen.

                      Een eerste stap van Tavares was het overnemen van het al jaren zwalpende, in de feiten failliete Opel. Het doel was duidelijk: de marktpositie van PSA in Europa is wel sterk, maar niet in Duitsland. Er komen nu aan een hoog tempo nieuwe Opel modellen op de markt met een Peugeot basis maar met duidelijk een Opel stijl, die goed verkopen. Het meest recente model in die reeks is de nieuwe Opel Corsa: een Peugeot 208 in een Opel kleedje.
                      En waarom zouden meerdere merken op eenzelfde technische basis niet naast elkaar kunnen bestaan? De Volkswagen-groep toont al jaren aan dat dit kan met Audi, Volkswagen, Skoda en Seat.
                      Aan de kwaliteit van die technische basis valt niet te twijfelen.


                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                        (...)
                        al die merken die in deze 2 groepen behoren is eigenlijk de overschot van de auto markt. de opgebrande merken die er wel zijn maar niemand echt wil.
                        Daar is wel iets van aan.
                        Als je de geschiedenis van de PSA groep bekijkt dan wordt die gekenmerkt door het opnemen van vele merken die vandaag nog weinigen kennen.

                        In 1976 neemt Peugeot het failliete Citroen over en daarmee is de PSA groep geboren.
                        In 1977 neemt Peugeot de Chrysler-Europe groep over met al de merken van de Engelse Rootes groep: Sunbeam, Hillman, Singer, het Franse Simca en het Engels-Franse Talbot.
                        In 2017 neemt Peugeot het Duitse GM-merk Opel over en daarmee ook het Engelse GM-merk Vauxhall.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          (...)
                          Als het allemaal van de klassieke fabrikanten had af gehangen, dan hadden we waarschijnlijk nog niks. Tesla heeft de zaak echt in brand gestoken, en bewezen dat het wel kon!
                          Hun superchargers maken een groot verschil, en dat is een belangrijk voordeel dat ze niet zo snel uit handen gaan geven.

                          Ik ben er zelfs van overtuigd dat bij een faillissement van Tesla, hun supercharger netwerk datgene is waarvoor de andere fabrikanten het meest geld op tafel willen leggen, naast hun fabriek voor batterijen.
                          Wat heeft Tesla bewezen?
                          Dat je een peperdure technologie met het creëren van een hype aan de rijken van deze aarde verkocht kan krijgen.
                          Meer niet.

                          Eerst was er de modelS: een 100k€ ding.
                          Dan de modelX: lomper dan wat er ook op onze wegen rondrijdt en met een prijsniveau boven 100k€.
                          Dan een model3, zogezegd de Tesla voor de gewone man, tot je de prijs ziet: vanaf 49k€.

                          Tesla biedt niets dat de zaak in brand kan steken. Daarvoor is het nodig om een betaalbaar alternatief te bieden voor de bulk van de automarkt, met een maximumprijs van een 25k€.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten

                            Vergeet ook niet dat FCA met Iveco een heel sterke poot heeft in de markt van bestelwagens en vrachtwagens en ander zwaar spul waar denk ik PSA nu buiten wat bestelwagens niet veel heeft.

                            Daarnaast heeft FCA ook iets van een 80% - 90% van de aandelen van het heel lucratieve Ferrari in portefeuille (maar bepaalt er niet het beleid).
                            FCA (met Maserati) is geen eigenaar van Ferrari, nog van het vroegere Iveco (is intussen CNH industirial: vrachtwagens + landbouwmachines)

                            De holding Exor, boven FCA (van de familie Agnelli) controleert zowel FCA, Ferrari, CNH i, FC Juventus….enz....

                            Er fusioneert dus maar een stuk van het familie imperium…. met PSA, de echte parels houden ze zelf…

                            Net zoals de familie Peugeot, haar familie fortuin in eigen hand heeft….met de holding FFP…
                            Last edited by quovadis; 22/12/2019, 12:56.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                              Wat heeft Tesla bewezen?
                              Dat je een peperdure technologie met het creëren van een hype aan de rijken van deze aarde verkocht kan krijgen.
                              Meer niet.

                              Eerst was er de modelS: een 100k€ ding.
                              Dan de modelX: lomper dan wat er ook op onze wegen rondrijdt en met een prijsniveau boven 100k€.
                              Dan een model3, zogezegd de Tesla voor de gewone man, tot je de prijs ziet: vanaf 49k€.

                              Tesla biedt niets dat de zaak in brand kan steken. Daarvoor is het nodig om een betaalbaar alternatief te bieden voor de bulk van de automarkt, met een maximumprijs van een 25k€.
                              Tesla heeft de zaak in brand gestoken. Toen Tesla begon met de S geloofde niemand dat je 400km op batterijen kon rijden.
                              Geen enkele constructeur heeft ooit meer dan 200.000 autos verkocht met een fimpje en mensen 1000€ vooraf te laten betalen.
                              Tesla heeft het beste en meest uitgebreide netwerk van superchargers ter wereld.

                              Tesla biedt al jaren updates via het web aan, VW moet binnenkort 20.000 autos op een nog te huren parking met de laptop gaan updaten... stuk per stuk....

                              Ze hebben de industrie wakker geschud, en nu zullen de prijzen wel zakken als er wat meer concurrentie komt.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                FCA (met Maserati) is geen eigenaar van Ferrari, nog van het vroegere Iveco (is intussen CNH industirial: vrachtwagens + landbouwmachines)

                                De holding Exor, boven FCA (van de familie Agnelli) controleert zowel FCA, Ferrari, CNH i, FC Juventus….enz....

                                Er fusioneert dus maar een stuk van het familie imperium…. met PSA, de echte parels houden ze zelf…

                                Net zoals de familie Peugeot, haar familie fortuin in eigen hand heeft….met de holding FFP…
                                Inderdaad, ik was een beetje achter op de gang van zaken. Blijkbaar werd Ferrari al in 2016 van FCA afgesplitst en IVECO al in 2011, toen nog FIAT SPA.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Tesla heeft de zaak in brand gestoken. Toen Tesla begon met de S geloofde niemand dat je 400km op batterijen kon rijden.
                                  (...)
                                  Technisch was er geen enkel probleem om een autonomie van 400km op batterijen te realiseren. Het is puur een kwestie van de kg's batterijen die je erin gooit. Makkelijk zat. Het is net hetzelfde als meer autonomie realiseren in een klassieke auto: steek er een grotere tank in.
                                  Meer batterij erin steken dat is al wat Tesla gedaan heeft. Maar die massa dure batterijen maakt zo een voertuig totaal onbetaalbaar voor de doosneebevolking.

                                  De andere fabrikanten van elektrische voertuigen probeerden om een betaalbare elektrische wagen te realiseren met een aanvaardbare autonomie, typische voorbeelden: de Renault Zoe of de Nissan Leaf.
                                  Maar Tesla niet. Die lieten de markt van de doorseeauto's links liggen en mikten direct op het grote geld: mensen die bereid zijn 100k€ en meer uit te geven aan een auto.
                                  En je moet het hen nageven dat ze er in geslaagd zijn om van hun auto's een statussymbool te maken.

                                  Maar met een doorbraak in de markt van elektrische voertuigen heeft dat niets te maken.
                                  Vorig jaar ( 2018 ) werden er in ons land bijna 550.000 nieuwe auto's ingeschreven. 878 daarvan waren Tesla's of 0,2%. Van die Tesla's werd meer dan 90% ingeschreven op een zelfstandige of een bedrijf omwille van de dwaze fiscale cadeaus die onze overheid aan dergelijke wagens verbindt.
                                  Tesla is echt geen game-changer.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Je moet eens buiten Belgie kijken. In Nl en de VS zijn die cijfers, ook in % veel groter.
                                    in de VS verkoopt Tesla meet model S dan A8, S klasse en 7 series samen. Wie had dat ooit voorspeld?

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                                      Wat heeft Tesla bewezen?
                                      Dat je een peperdure technologie met het creëren van een hype aan de rijken van deze aarde verkocht kan krijgen.
                                      Meer niet.

                                      Eerst was er de modelS: een 100k€ ding.
                                      Dan de modelX: lomper dan wat er ook op onze wegen rondrijdt en met een prijsniveau boven 100k€.
                                      Dan een model3, zogezegd de Tesla voor de gewone man, tot je de prijs ziet: vanaf 49k€.

                                      Tesla biedt niets dat de zaak in brand kan steken. Daarvoor is het nodig om een betaalbaar alternatief te bieden voor de bulk van de automarkt, met een maximumprijs van een 25k€.
                                      oei,iemand die tesla durft bekritiseren,als dat maar goed komt.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                                        Technisch was er geen enkel probleem om een autonomie van 400km op batterijen te realiseren. Het is puur een kwestie van de kg's batterijen die je erin gooit. Makkelijk zat. Het is net hetzelfde als meer autonomie realiseren in een klassieke auto: steek er een grotere tank in.
                                        Meer batterij erin steken dat is al wat Tesla gedaan heeft. Maar die massa dure batterijen maakt zo een voertuig totaal onbetaalbaar voor de doosneebevolking.
                                        Sorry, maar als je zulke dingen zegt, dan denk ik dat je het helemaal niet begrepen hebt.
                                        Als het allemaal zo gemakkelijk was, waarom heeft dan geen enkele fabrikant in de voorbije 7 jaar dat gedaan?
                                        Er is duidelijk een markt voor.
                                        Mercedes, Audi, Porsche proberen auto's te maken om te concurreren met de Tesla S en X. Geen enkele haalt de range van de Tesla's!
                                        Zo gemakkelijk zal het dan toch niet zijn?

                                        Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                                        De andere fabrikanten van elektrische voertuigen probeerden om een betaalbare elektrische wagen te realiseren met een aanvaardbare autonomie, typische voorbeelden: de Renault Zoe of de Nissan Leaf.
                                        Maar Tesla niet. Die lieten de markt van de doorseeauto's links liggen en mikten direct op het grote geld: mensen die bereid zijn 100k€ en meer uit te geven aan een auto.
                                        En je moet het hen nageven dat ze er in geslaagd zijn om van hun auto's een statussymbool te maken.
                                        En wat is er fout om een duidelijke bedrijfsstrategie te hebben?
                                        Niemand klaagt dat Rolls-Royce alleen auto's boven de 200.000€ verkoopt.

                                        Renault en Nissan zijn zeker aanbevelenswaardig voor hun werk dat ze gedaan hebben. Maar aan de andere kant zijn ze ook wel op lauweren blijven rusten.
                                        Waar is het hele gamma van elektrische wagens? Een Zoe is veel te klein en knullig voor veel gebruikers, een Leaf is ... meh.
                                        Op dezelfde tijd heeft Tesla al 3 modellen, met een 4e (de Y) die begin volgend jaar in productie gaat en nog een roadster, semi en pickup in de pijplijn.
                                        Wat hebben Renault en Nissan ondertussen van EV gamma? Juist, niets.

                                        Tesla is een nieuwe fabrikant, ongeveer de enige nieuwe onafhankelijke autofabrikant van na WW2. Die kan niet teren op bestaande verkopen om nieuwe modellen uit te brengen. Wat zou jouw businessplan in 2010 zijn om elektrische wagens te gaan verkopen? Met de goedkope wagens beginnen om zo nog meer verliezen op te stapelen?
                                        Musk heeft dat heel goed bekeken: eerst een dure wagen waar wat winst op gemaakt kan worden, die direct geïnvesteerd word om nieuwe modellen en fabrieken te bouwen en het SuperCharger netwerk uit te bouwen (15.000 laders gebouwd door dat ene kleine bedrijfje, waarom kunnen de giganten dat niet?).
                                        En dat laatste wordt ook te vaak onderschat: de experience. Bij andere merken moet je ergens gaan laden waar je het juiste pasje voor moet hebben anders mag je er niet laden of aan hoger tarief. Bij Tesla geef je je bestemming in en hij vind direct de juiste laders zonder gedoe met pasjes of whatever.
                                        Zie ik de traditionele fabrikanten ook niet doen. VW heeft op dit moment dikke problemen met de software in de I.D.3. Logisch, het heeft maar amper ervaring met eigen software.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                                        Maar met een doorbraak in de markt van elektrische voertuigen heeft dat niets te maken.
                                        Vorig jaar ( 2018 ) werden er in ons land bijna 550.000 nieuwe auto's ingeschreven. 878 daarvan waren Tesla's of 0,2%. Van die Tesla's werd meer dan 90% ingeschreven op een zelfstandige of een bedrijf omwille van de dwaze fiscale cadeaus die onze overheid aan dergelijke wagens verbindt.
                                        Tesla is echt geen game-changer.
                                        Blijf jezelf dat vertellen. Met enkel een Zoe en een Leaf waren niet waar we nu waren.
                                        Kijk bijvoorbeeld eens naar de cijfers in Nederland of Noorwegen of zelfs US, waar:
                                        De overmacht is in dit deel van de markt zelfs zo groot, dat de Model 3 in zijn eentje meer klanten vond dan de BMW’s 2-, 3-, 4- én 5-serie samen. Ook de Mercedessen C-klasse, CLA, CLS en E-klasse kunnen samen niet op tegen de Model 3, net als de Audi’s A3, A4, A5 en A6 en de ES, GS, IS en RC van Lexus.
                                        Volgend jaar zullen we zien welke hap de Y uit het SUV verkopen van andere fabrikanten gaat nemen. Ik vermoed dat wat we zien met de 3 nog niets gaat zijn in vergelijking met de 3.

                                        Wat ik zeker wil toegeven is dat waarschijnlijk het VW dieselschandaal meer heeft gedaan voor EV's dan wat Tesla heeft gedaan.

                                        Comment


                                        • #60
                                          over superchargers gesproken...
                                          Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                          Comment

                                          Working...
                                          X