Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het feit is gewoon dat deze test zijn doel voorbij schiet.
    Ze wilden aantonen dat je beter voor een zomer en een winterband kan kiezen ipv voor all seasons te gaan.
    Maar wanneer we de tabel bekijken lijkt het beter om zomer en winter gewoon op zomerbanden te rijden, want die zijn overall het beste (toch volgens de resultaten van de test).
    Als we echter zoals ik zeg de all seasons als baseline gebruiken en de zomer- en winterbanden daarmee vergelijken, dan zouden we zien dat de all seasons nog niet zo slecht zijn en een goed compromis tussen de twee is.

    En dan halen ze op het laatste nog effe de CrossClimates d'r bij als alternatief als je toch niet voor aparte banden voor zomer en winter zou kiezen.
    Hadden ze die CrossClimates in de test gebruikt, de resultaten hadden er wel anders uit gezien.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • Kennis van mij rijdt het hele jaar door met winterbanden. Hij vindt dat de beste oplossing en twee sets banden zijn te duur. Kuch, kuch, en dat met een slee van 100k.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
        Als ik die tabel bekijk zou ik gewoon winter en zomer op zomerbanden rijden, want die hebben over het algemeen de beste cijfers.

        Maar om eerlijk te zijn zou ik die tabel anders opmaken en de all seasons als baseline gebruiken, om zo te zien hoeveel de zomer en winterbanden het beter of slechter doen op alle punten.
        Hoe jij de tabel zou opmaken doet niets terzake. De tabel is heel duidelijk. Wat het beste scoort onder een bepaalde omstandigheid is groen, iets slechter is geel en nog slechter is rood. Eenvoudiger kan het niet. En inderdaad, zoals ik al dacht scoren zomerbanden gemiddeld bekeken het beste. Lijkt me ook logisch.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Kennis van mij rijdt het hele jaar door met winterbanden. Hij vindt dat de beste oplossing en twee sets banden zijn te duur. Kuch, kuch, en dat met een slee van 100k.
          In Duitsland is dat schering en inslag. Mijn pa rijdt met z'n BMW ook gans het jaar door op winterbanden. Voor een rustige chauffeur kan dat best.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Kennis van mij rijdt het hele jaar door met winterbanden. Hij vindt dat de beste oplossing en twee sets banden zijn te duur. Kuch, kuch, en dat met een slee van 100k.
            Dan moet je eens in Duitsland gaan kijken hoeveel er daar het hele jaar met winterbanden blijven rijden door de verplichting. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, waar is dan het voordeel?

            Doe mij dan maar een goeie all season
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Hoe jij de tabel zou opmaken doet niets terzake. De tabel is heel duidelijk. Wat het beste scoort onder een bepaalde omstandigheid is groen, iets slechter is geel en nog slechter is rood. Eenvoudiger kan het niet. En inderdaad, zoals ik al dacht scoren zomerbanden gemiddeld bekeken het beste. Lijkt me ook logisch.
              Dat klopt, dat doet idd niets ter zake, en ja de cijfers zijn duidelijk.
              Wat van belang is, is dat de tabel het doel van het artikel niet ondersteunt, want ze willen de mensen aanzetten tot het kopen van een aparte zomer en winterset, de resultaten van de tabel tonen echter aan dat je best gewoon op zomerbanden kan blijven rijden.
              De tabel spreekt dus de rest van het artikel en het uiteindelijke doel hiervan tegen, want het spoort mensen aan om het hele jaar door op zomerbanden te rijden.

              Daarom dat ik de tabel anders op zou maken, waaruit zou blijken dat all seasons een waardig alternatief zijn en voor heel wat mensen dan ook de beste keuze.

              Een andere optie was om wat extra tests in winterse omstandigheden toe te voegen, dat zou dan weer bijdragen om de keuze voor twee bandensets te rechtvaardigen.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Dat klopt, dat doet idd niets ter zake, en ja de cijfers zijn duidelijk.
                Wat van belang is, is dat de tabel het doel van het artikel niet ondersteunt, want ze willen de mensen aanzetten tot het kopen van een aparte zomer en winterset, de resultaten van de tabel tonen echter aan dat je best gewoon op zomerbanden kan blijven rijden.
                De tabel spreekt dus de rest van het artikel en het uiteindelijke doel hiervan tegen, want het spoort mensen aan om het hele jaar door op zomerbanden te rijden.

                Daarom dat ik de tabel anders op zou maken, waaruit zou blijken dat all seasons een waardig alternatief zijn en voor heel wat mensen dan ook de beste keuze.

                Een andere optie was om wat extra tests in winterse omstandigheden toe te voegen, dat zou dan weer bijdragen om de keuze voor twee bandensets te rechtvaardigen.
                Welk artikel, welk doel?
                De testen zijn uitgevoerd in de hier meest heersende klimatologische omstandigheden en tonen aan dat zomerbanden (vroeger noemde dat trouwens gewoon: banden) beter scoren in vele van die bepaalde omstandigheden dan de all seasons of winterbanden. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat gewone (zomer)banden, buiten jaarlijks enkele (extreme) winterweken, ook perfect voldoen. We leven in een land waar echt winterweer eerder uitzondering als regel is. Ik heb mijn winterbanden vorig jaar welgeteld drie weken gemonteerd gehad. Een zomerband, of gewone band is ook gemaakt om onder die flink marketing gespijsde 7°C goed te presteren hoor. Moest ik een voorwielaangedreven wagen hebben, ik moest geen winterbanden hebben in dit land. Simpelweg te weinig nut.

                Een band is altijd een compromis. Een band die super goed presteert in droge warme omstandigheden zal nooit ook super goed kunnen presteren in natte koude omstandigheden en omgekeerd.

                Comment


                • Ik betwist de cijfers niet, maar zijn dat allemaal recente modellen van een a-merk met dezelfde grootte die getest zijn? Blijft een vaag artikel. Ondertussen nog wat met de Goodyear all seasons op baan gegaan en het overleefd

                  Comment


                  • Eens een andere, entertainende, test. We zullen maar even over de sponsoring heen kijken. Leuke kerel om te volgen voor wie interesse heeft in alles wat met banden te maken heeft.

                    Weinig verschil tussen de Nokian all season en hun winterband bedoeld voor onze regio. De opmerking wordt wel duidelijk gemaakt dat de all season een paar jaar geleden werd ontwikkeld en de winterband gloednieuw is. Wachten op de nieuwe all season van Nokian dus
                     
                    Last edited by cooper s; 01/12/2019, 23:12.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                      Ok, zo kan het ook, gelijk welk bewijs of test naast u neerleggen. Ik ben klaar met posten in dit topic

                      Knal er maar op los!
                      Op welke manier leg ik het langs mij neer? Ik zeg gewoon dat een test op 10 graden, niets zegt over de capaciteiten op bv. 2 graden. Is dat zo raar dan?

                      Comment


                      • Een “definitieve”, gecontroleerde en herhaalbare test, zonder vooraf bepaalde agenda.

                         

                        Comment


                        • Ik kwam deze ook juist tegen. Schitterende test.

                          Comment


                          • Idd een goede test.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Ok, zo kan het ook, gelijk welk bewijs of test naast u neerleggen. Ik ben klaar met posten in dit topic

                              Knal er maar op los!
                              De meeste tests vertellen een heel ander verhaal.

                              Goede All Season banden presteren beter op droog en nat wegdek dan winterbanden, dat veranderd pas substantieel onder 0 graden. Er wordt geen informatie gegeven over welke banden er gebruikt zijn, een B merk All Season zal inderdaad minder goed presteren. Alle tests zijn boven de 10 graden gedaan. Uw aangehaalde test lijkt me redelijk amateuristisch, ik kan het niet anders zeggen.

                              Bekijk hieronder eens een grondige test die duidelijk de verschillen laat zien :
                              I often get asked to do braking tests at different temperatures to see exactly how temperature affects the dry and wet performance of summer, all season and ...


                              Uit deze tests wordt het zeer duidelijk dat vanaf 7 graden in nat weer All Seasons substantieel beter presteren dan zomerbanden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                                Een “definitieve”, gecontroleerde en herhaalbare test, zonder vooraf bepaalde agenda.
                                Hehe je was blijkbaar sneller dan mij :p

                                Deze test toont aan dat mijn analyse redelijk juist zit en dat All Seasons nog beter zijn dan ik dacht ( Zomerbanden steken All Seasons zelfs op 10 graden nog niet voorbij, pas bij 15 graden, ok, waarschijnlijk zal het kantelpunt rond de 12 graden liggen. ) en de enige juiste keuze is voor ons klimaat indien je maar 1 set banden wil, je weinig kilometers doet of en vooral indien je niet "on demand" kan wisselen en maar 2 maal per jaar wisselt zoals de meeste Belgen.
                                Last edited by 4sRider; 03/12/2019, 20:55.

                                Comment


                                • Ik rijd sinds Juni 2016 in een Octavia Combi 2016 1.4 TSI 150 pk, vanaf levering nieuw zijnde laten afleveren op Michelin Crossclimate. Nu zijn we 115.000 km verder en zijn ze echt op op op tot op de slijtage indicatoren en met kleine scheurtjes door verduring. Zaterdag laat ik 4 verse banden leggen, wederom Crossclimate maar nu de plus versie. Voorheen reed ik vanaf 2011 tot 2016 een VW Golf met Michelin primacy zomerband en Michelin Alpin winterband, ook steeds tevreden. Maar na 3,5 jaar op Crossclimate hoef ik niets anders meer. 1 x per jaar vakantie in het Zuiden, 1 x per jaar vakantie in de sneeuw en ongeveer 6 keer per jaar naar de Vogezen in letterlijk alle seizoenen en weersomstandigheden, autosnelweg, autoweg, landwegen, boerenwegen, kleine dorpswegen waar 1 x per uur een auto passeert (en dan zal het al veel zijn). Natte wegen, besneeuwde en daarna geruimde wegen, continu besneeuwde wegen, hete asfalt, alles hebben ze gehad. Nu ze echt op zijn en de echte winter (Jan-Feb) eraan komt en we op 30 december vertrekken naar de Vogezen toch maar een afspraak gemaakt voor zaterdag 4 x nieuwe Michelin Crossclimate+. Ik hoef niets anders meer. Mijn wagen en banden hebben al alles gezien. Ik ben een normale chauffeur met ene normale gezinswagen die in alle rij en weeromstandigheden komt, en (behoudens nu ze echt op zijn) steeds tevreden ben geweest van deze banden.
                                  Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

                                  Comment


                                  • ik ben net de profieldiepte eens gaan meten, de hoofdgroef zit op een 4.5 a 5 mm (met een tandestoker bij gebrek aan beter materiaal atm) na 51000km, geplaatst 7/2016 - wist geeneens dat ze er al zo lang op lagen, niet slecht denk ik voor een 2.3 ton zware auto op smalle 225 banden (michelin cc)

                                    eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik er een sport van maak proberen nooit te remmen, pak mijn bochten best hard want ik wil dan ook geen snelheid verliezen aan de andere kant

                                    ik was aan het zoeken naar de profieldiepte nieuw (7.6mm) en vond ook nog dit
                                    Michelin geeft grip tot op de laatste milimeter

                                    Banden worden vaak vervangen als ze nog lang niet versleten zijn. Daarmee wordt het milieu onnodig belast, terwijl de automobilist onnodig hoge kosten heeft. Dat moet anders, zo stelt Michelin bij een presentatie op het rijvaardigheidscentrum in Lelystad.


                                    De CrossClimate, onze vierseizoenenband, kent nog andere technologieën. De sipes zijn bijvoorbeeld diep genoeg en eindigen onderin in een ronde tunnel. Daardoor worden de sipes brede groeven wanneer het loopvlak dunner wordt. Ze worden ook langer. Ze kunnen daardoor nog altijd evenveel water wegwerken, terwijl de randen van het profiel ook behouden blijven. Die zijn eveneens belangrijk voor de grip. Daarnaast is de vorm van het contactvlak belangrijk. Als dat een rechthoekige vorm heeft, moet de band een grote boeggolf overwinnen. Als het contactvlak een rondere vorm heeft, kan het water gemakkelijker naar de zijkant worden afgevoerd. Omdat te bereiken is een juiste karkasstructuur van de band nodig.”

                                    https://www.amt.nl/techniek/artikel/...458.1576822911

                                    en dit

                                    https://blog.reifen-vor-ort.de/ganzj...besser-als-neu
                                    Last edited by bobo; 20/12/2019, 08:45.

                                    Comment


                                    • Ik zou ook eens moeten kijken hoe diep het profiel nog is bij de Mégane, ik zit nu bijna aan 40.000 km.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                        Banden worden vaak vervangen als ze nog lang niet versleten zijn. Daarmee wordt het milieu onnodig belast, terwijl de automobilist onnodig hoge kosten heeft. .
                                        Bij leasing waarschijnlijk wel.
                                        Maar zie heel veel wagens staan op oude versleten banden.


                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • In elk geval, ik heb mijn Energy banden vervangen na dik 100.000km en die waren nog steeds acceptabel blijkbaar. Maar na enkele duizenden km met die Crossclimate's ben ik volledig overtuigd. Als ik ooit een nieuwe koop komen die er direct onder bij aflevering! Wereld van verschil.
                                          King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                          2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                          2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                          Comment

                                          Working...
                                          X