Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • kwa slijtage michelin cc....auto had onderhoud en garage raadde me toch aan voor de winter te gaan wisselen, ik ga dat doen (wrs rekenen zij 4mm als minimum) maar dan zullen toch net geen 60k zijn meegegaan

    ik dacht van er langer mee te rijden, eerlijk gezegd...en als ik tot op 1mm wettelijk minimum blijf doorrijden had ik er mss wel 70k uitgehaald

    ze zijn ondertussen tot 255/45/18 leverbaar...dus de weg ligt open om toch grotere bling-janten onder de auto te zetten, kwestie van wat meer sex-appeal voor mezelf aan de auto te geven, hehe
    verbruik zal wat stijgen, maar mijn jaarlijks km's gaan halveren naar 8k...als ik mijn eigen fietsregel blijf volgen tenminste

    ...al was deze winter zelfs geen 4 seizoens-band nodig uiteindelijk

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      ...al was deze winter zelfs geen 4 seizoens-band nodig uiteindelijk
      Nodig is natuurlijk maar hoe je het interpreteert. Maar nuttig, sowieso wel, aangezien onder de 7 graden de zomerband het in het nat toch zeker laat "afweten" tov zijn alternatieven :

      Comment


      • ...ik geloof u, phate...en ik ga bij zelfde band blijven sowieso...maar er was toch geen enkele rit deze specifieke winter ik me op zomerband nog maar half onveilig had gevoeld

        Comment


        • Is dat ook niet omdat veel afhangt, buiten de weersomstandigheden, van de rijstijl en "in het geval dat" je plots bruusk moet reageren?

          Comment


          • ja tuurlijk, en het zal je maar overkomen, maar ik rij nu 30 jaar schadevrij en en ik maak dat echt nooit mee, 'dat geval van bruusk moeten reageren'

            aibags, abs, esp, een dikke kar om op de ring tss de vrachtwagens contenu te moeten rijden...ik had alles met een 2cv met vloiepapieren deuren kunnen doen

            (terwijl ik dit typ, besef ik dat ik het lot aan't tarten ben en hou ik mijn zagemeel vast)

            ik lieg..heb 1 keer op een sluisbrug met langslopende sporen het begin van een rare slipper gemaakt door die natte sporen, was mijn eerste auto met esp trouwens en wist gelijk dat dat een enorme verbetering was die gelukkig ondertussen verplicht is, auto stond gelijk weer mooi recht
            Last edited by bobo; 18/03/2020, 23:05.

            Comment


            • AANDEEL VERZESVOUDIGD IN ACHT JAAR TIJD

              VIERSEIZOENENBAND ALSMAAR POPULAIRDER

              De vierseizoenenband maakte de afgelopen jaren een flinke opmars. Dat merkt KwikFit. Het aandeel auto's op dit bandentype is sinds 2013 maar liefst verzesvoudigd.

              Het lijkt erop dat Nederland meer en meer de vierseizoenenband (of 'all seasons') in het hart sluit. KwikFit ziet het aandeel al jaren stijgen en vooral in de afgelopen vier jaar is het hard gegaan. Afgelopen augustus stond maar liefst 19 procent van de auto's die bij KwikFit langskwamen op all seasonbanden. Met 76,5 procent waren zomerbanden nog altijd veruit het breedst vertegenwoordigd. Opvallend is dat 4,5 procent van de auto's in augustus gewoon winterbanden eronder had. Dat is wel iets minder dan vorig jaar augustus, toen het bij 5,4 procent van de auto's het geval was.

              Vier jaar geleden lag vooral het aandeel vierseizoenenbanden nog veel lager. Toen waren de all seasons nog slechts goed voor 7,2 procent aandeel. Weer vier jaar daarvoor, in 2013, was dat nog 3,3 procent. KwikFit noemt geen duidelijke reden voor het groeiende aandeel voor all seasonbanden. Wel is er dit jaar weer een voorzichtige daling in het aandeel winterbanden onder auto's te zien en dat zal verband houden. Steeds meer mensen stappen kennelijk liever over naar banden die niet gewisseld hoeven te worden als het seizoen voorbij is.


              Bron: KwikFit

              Populairste merken

              Onder de vierseizoenenbanden is Vredestein bij KwikFit het populairste merk. Maar liefst 31,8 procent van de banden is van dat merk. Michelin staat op twee met 17,8 procent marktaandeel, gevolgd door Goodyear met 13,1 procent. Bij de zomerbanden komen andere merken naar voren. Continental is het populairst (22,2 procent), gevolgd door Michelin (17 procent) en Bridgestone (7,8 procent).

              Welke all seasonband is het best? Daar komen meerdere zaken bij kijken. AutoWeek legt het je graag uit. We testen niet alleen vierseizoenenbanden, maar ook winter- en zomerbanden.

              Bron: Autoweek
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Vriend van mij zou zulke banden ook het beste overwegen, want hij blijft koppig het hele jaar doorrijden op winterbanden met zijn Volvo XC90 T8.

                Comment


                • Zo ken ik er ook eentje ja.

                  Doet altijd pijn aan mijn ogen, als ik hem er in de zomer bij 30°C mee zie rijden
                  Last edited by Bud Wijzer; 01/10/2021, 14:31.

                  Comment


                  • Op de Aygo van de dochter heb ik ook de winterbanden laten liggen (Falken). Ik rijd er ook ooit mee, ik heb de indruk, zelfs bij warm weer, dat ze een betere grip hebben dan de eco conti's die er normaal in de zomer opliggen. Ik wilde de wissel nog doen in de lente, maar vermits het nooit echt zomer is geworden en het meer nat dan droog was heb ik ze laten liggen.

                    Ik let altijd op de banden bij andere wagens. Wat me onlangs opviel in de Ardennen is dat er heel veel wagens op winterbanden staan in de zomer, zelfs de 'dikkere' recente wagens.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                      Zo ken ik er ook eentje ja.

                      Doet altijd pijn aan mijn ogen, als ik hem er in de zomer bij 30°C mee zie rijden
                      Idd! Dat kan toch niet de bedoeling zijn hé. In Duitsland ook, je moet echt eens opletten hoeveel winterbanden daar in de zomer nog onder de auto's steken. Bij winterweer verplichten ze er winterbanden en tijdens de zomer mag je daar rustig mee verder rijden terwijl dat toch ook niet echt veilig is.

                      Ik wil niks anders meer als 4 seasonsbanden, zeker als je geen limieten gaat opzoeken. Sindsdien geen gewissel en beschadigingen meer bij de bandenboer
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Op de Aygo van de dochter heb ik ook de winterbanden laten liggen (Falken). Ik rijd er ook ooit mee, ik heb de indruk, zelfs bij warm weer, dat ze een betere grip hebben dan de eco conti's die er normaal in de zomer opliggen. Ik wilde de wissel nog doen in de lente, maar vermits het nooit echt zomer is geworden en het meer nat dan droog was heb ik ze laten liggen.

                        Ik let altijd op de banden bij andere wagens. Wat me onlangs opviel in de Ardennen is dat er heel veel wagens op winterbanden staan in de zomer, zelfs de 'dikkere' recente wagens.
                        Veel hangt natuurlijk af van het aantal km's wat je bolt, en je rijstijl.

                        Bij mijn vriend zijn de banden ondertussen echt fameus "gecubd" (of hoe schrijf je dat?), waardoor je ze echt hoort huilen als je achter in de auto zit. (Audi A4)

                        Comment


                        • https://www.banden-pneus-online.be/t...seizoenen.html
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Is er daar al iets over verschenen dat winterbanden in de zomer onveilig zijn?

                            Heb het 2 jaar geleden ook al eens gezegd (net zoals Jakkel nu) dat deze goed presteren over het gehele jaar.
                            Heb nog maar 1x onderstuur kunnen uitlokken maar dan moet je al voor langere tijd goed doorrijden op binnenwegen bij temperaturen boven de 30gr.
                            Dan was er een klein glij gevoel.


                            Had ze er op laten liggen om dan over te schakelen naar 4 seizoens banden als ze versleten waren maar we gaan nu de vierde winter in en ze zien er nog steeds heel goed uit.

                            Het gaat hier wel om een lichte kleinere wagen.

                            Op een zware suv kan het natuurlijk anders zijn.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                              Is er daar al iets over verschenen dat winterbanden in de zomer onveilig zijn?
                              https://www.op-wintersport.nl/kan-je...rbanden-rijden
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Thx

                                Het milieu kan ik niet testen maar de andere zaken heb ik geen last van.
                                Die kleine winterbanden zullen meer van 4 seizoen banden hebben zeker.
                                den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • Vergelijken is altijd moeilijk. Er zijn zoveel bepalende factoren die verschillen tussen zomer- en winterband beïnvloeden, merk banden, soort en vermogen auto, gebruik, enz...
                                  Mijn pa rijdt ook altijd op winterbanden gans 't jaar door met z'n 318d F31, hij is wel een rustige chauffeur, nooit problemen gehad. Anderzijds, ik heb dezelfde auto (320d F31) en ik vind op winterbanden rijden heel onprettig, zelfs in de winter, in vergelijking met m'n zomerbanden. Die winterbanden zijn wel RFT's, da's sowieso al brol. Maken veel lawaai, zweverig door die zachte noppen, verliezen sneller grip,. Maar zoals ik al gezegd heb, vergelijken is moeilijk. M'n zomerbanden zijn niet-RFT PS4s, dat zijn gewoon topbanden, de winters zijn Pirelli RFT's. Dat is dan weer meer middenmoot. Misschien daarom dat ik niet graag op die winterbanden... in de winter rijdt.

                                  Ik geef gewoon mee dat die winterbanden het op de Aygo heel goed doen in de zomer, op alle vlakken... in vergelijking met de Conti eco zomerbandjes. Ligt het aan het gewicht van de auto, het beperkte vermogen, de dunne 155/14 bandjes, de goede winterband, de mindere zomerband,...

                                  Comment


                                  • RFT geeft sowieso altijd een shitty gevoel, vind ik. Daar zal het grote verschil tussen je zomer- en winterbanden wel in zitten in jouw geval.

                                    Comment


                                    • Winterbanden of 4 seizoenenbanden?

                                      Een vraag die wij vaak te horen krijgen is: “Moet ik winterbanden of 4 seizoenenbanden gebruiken?” En het antwoord luidt: “Dat hangt af van verschillende factoren.”

                                      De plaats

                                      In verschillende landen gelden verschillende wettelijke voorschriften voor het gebruik van winterbanden. Op bepaalde plaatsen is dat verplicht, op andere wordt het aangeraden. Voor wie op een plek met zachtere temperaturen woont, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, is het zelden nodig. Het eerste wat u dus dient te doen, is nagaan of winterbanden in uw land wettelijk verplicht zijn. Als de omstandigheden bijzonder zwaar zijn en winterbanden verplicht zijn, hebt u geen keuze tussen winterbanden en 4 seizoenenbanden: u moet ongeveer om de zes maanden overschakelen tussen winter- en zomerbanden.

                                      Uw jaarlijks aantal kilometers

                                      Als u op een plek woont met minder extreme winters en als u, vooral in de winter, niet heel veel met de auto rijdt, zijn afzonderlijke zomer- en winterbanden mogelijk de kosten niet waard. Met 4 seizoenenbanden of banden voor alle weersomstandigheden hoeft u niet om het half jaar van banden te wisselen en bespaart u zich dus moeite en kosten.

                                      4-seizoenenbanden: Een rendabele optie

                                      4-seizoenenbanden zijn een compromis tussen winter- en zomerbanden Dankzij het speciale rubbermengsel en een bijzonder profiel rijdt uw auto veilig door alle vier de jaargetijden. De banden bieden zowel onder winterse omstandigheden als ook bij hitte en veel water een betrouwbare grip.


                                      Uw doorslaggevende voordeel: zij worden slechts eenmaal gemonteerd en blijven zowel in de zomer als de winter onder de auto zitten. Zij besparen kosten en tijd, die nodig is voor het regelmatig verwisselen van de banden. Desondanks: de prestaties van 4-seizoenenbanden mogen niet met die van speciale winter- of zomerbanden worden vergeleken.

                                      Pro’s versus contra’s

                                      • Winterbanden kunnen niet het hele jaar door worden gebruikt. 4 seizoenenbanden wel.
                                      • Winterbanden zijn specifiek ontworpen voor sneeuw, ijs en lage temperaturen. 4 seizoenenbanden presteren beter op winterse wegen dan zomerbanden, maar zijn toch minder efficiënt op sneeuw en ijs dan winterbanden.
                                      • Het kan duur zijn om telkens winter- en zomerbanden te wisselen. 4 seizoenenbanden hoeven niet te worden gewisseld.
                                      • Net zoals 4 seizoenenbanden het bij koud weer nooit beter zullen doen dan winterbanden, zullen ze ook minder goed presteren bij warm weer in vergelijking met zomerbanden. 4 seizoenenbanden zijn een compromis.
                                      Bron: https://www.uniroyal.be/auto/bandeng...eizoenenbanden



                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • ik rij de s nu 1.5 jaar voltijds op echte winterbanden pirelli sottozero, daarvoor op 4-seizoens michelin cc waar ik erg tevreden over was, ben een rustig chauffeur

                                        heb met beide op de sneeuw in belgie gereden en het verschil is erg groot toch te noemen, de auto is erg zwaar en met de michelin cc begon de auto op een sterk afwaterende/scheve afrit gewoon bij practisch stilstand zijdelings te schuiven, de sottozero bijt zich op dat moment echt wel vast in de sneeuw, ook vol op de remmen (abs-lock is grooot verschil), al kan dat ook aan het verschil in formaat liggen 255/275 op de winterbanden vs 225 rondom op de 4-seizoens, de winterbanden voelden op sneeuw bij lage snelheid als een zomerband op droog wegdek, verbazend toch wel

                                        eerlijk gezegd heb ik nooit vorige zomer bij de hete temperaturen mij 1 keer onveilig gevoeld op de winterbanden, ik weet dat het niet ideaal is, maar ik ervaarde niet dat verschil zoals ik wel ervoer op sneeuw

                                        de winterbanden verbruiken wel een heel stuk meer, ook al door het formaat en maken pak meer herrie (formaat hier ook?)

                                        de auto gaat in mijn leven hoogstwaarschijnlijk geen nieuw set meer krijgen ik blijf op de winterbanden uitrijden tot afscheid auto
                                        àls ik nog moest vernieuwen zouden het evenwel terug michelin cc worden, dat wél

                                        maar het verschil op sneeuw is toch echt significant, had het eigenlijk niet verwacht

                                        Comment


                                        • De cc is dan ook de minst winter geoptimaliseerde van all 4-seizoens banden, zou erg zijn als er geen significant verschil is. Maar in Vlaanderen voldoet een band als CC omdat als het sneeuwt of vriest de snelheden beperkt zijn door autos op zomerbanden.

                                          Van wat ik hen gezien van de CC is het verschil tussen CC en winterband het grootst op sneeuw, op ijs daarentegen doet de CC het bovengemiddeld. Vind dat wel goed, sneeuw ben je van bewust en doet je rijstijl aanpassen, ijs herken je pas als je erop zit...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X