Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• STEEDS MEER AUTO'S MET AF FABRIEK VIERSEIZOENENBANDEN

VIERSEIZOENENBAND RUKT OP

De vierseizoenenband rukt op. Goodyear ziet het als het snelstgroeiende bandensegment. We spraken met Laurent Colantonio, Regional Technology Director Consumer bij Goodyear.

Vierseizoenenbanden worden steeds populairder, verwacht u een verdere groei?

“Als uitvinders van de vierseizoenenband kunnen wij bij Goodyear de grote populariteit goed begrijpen, het is handig om een set banden te hebben voor alle omstandigheden, die ook nog eens aantrekkelijk geprijsd is. Het segment van de vierseizoenenbanden is nog steeds het snelst groeiende.”

Voor welk voertuigsegment beveelt u vierseizoenenbanden aan?

“Ze zijn net zo geschikt voor elektrische voertuigen en hybrides als voor modellen met een verbrandingsmotor.”

Wat is de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van nieuwe vierseizoenenbanden?

“Dat is het vinden van een goed evenwicht tussen de eigenschappen die de band in staat stellen onder verschillende omstandigheden te functioneren, zonder compromissen.”

Is het denkbaar dat nieuwe auto’s van de band gaan rollen met vierseizoenen­banden?

“Wij werken al samen met meer dan tien autofabrikanten die onze Vector-vierseizoenenbanden als eerste uitrusting hebben gekozen. We zullen blijven samenwerken met de toonaangevende fabrikanten in Europa en de rest van de wereld.”

Op de site van Goodyear gaat het om Audi, voor de A1, Ford dat de Focus, Fiesta, C-Max and S-Max standaard met deze band aflevert maar we zien ook de Seat Leon, Volkswagen Golf, Opel Corsa, Opel Astra en de Renault Mégane. Dit zal overigens niet voor elk land gelden en afhankelijk zijn van de keuze van de lokale importeur.

Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Ben door de nieuwe leasing maatschappij gedwongen om mijn banden bij een lokale Donckers bandencentrale te laten vervangen, ipv mijn lokale shop waar ik al bijna 20j ging voor leaseplan.

Ik maakte een afspraak midden oktober online, en kan pas 8dec mijn banden gaan vervangen.
      Ondertussen zijn mijn voorste zomerbanden zo goed als op, dus het zal kiele kiele worden.

Comment

• ALL-SEASONBANDEN IN EUROPA POPULAIRDER

35 PROCENT IN DE PLUS

De populariteit van all-seasonbanden is in Europa stevig toegenomen. In 2021 zijn maar liefst 35 procent meer all-seasonbanden verkocht dan in 2020.

De European Tyre & Rubber Manufacturers' Association (ETRMA) heeft interessante cijfers vrijgegeven over de autobandenmarkt. De vereniging voor banden- en rubberproducenten meldt onder meer dat er vorig jaar in Europa minder banden zijn verkocht aan autoproducenten. Dat houdt ongetwijfeld verband met de afgenomen verkoop van nieuwe auto's in Europa. Interessanter is echter de zogeheten 'vervangingsmarkt'. In totaal zijn er namelijk 219.539.000 nieuwe banden onder 'bestaande' auto's gemonteerd. Dat zijn er maar liefst 14 procent meer dan de grofweg 192.427.000 exemplaren die een jaar eerder hun weg naar de velgrand vonden.

Opvallend is dat er steeds vaker gekozen wordt voor een all-seasonband, zo blijkt uit de data van het ETRMA. Er zijn in 2021 namelijk 35 procent meer all-seasonbanden verkocht dan een jaar eerder. Hoewel de populariteit van all-seasonbanden is toegenomen, zijn er nog altijd bijna twee keer zoveel winterbanden verkocht. De zomerband blijft met afstand het populairst.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Logisch toch. In Duitsland blijven ze anders toch maar door de winterbanden verplichting met duizenden, zoniet miljoenen, met deze banden ook in de zomer rijden. Alsof dat veilig is

'VIERSEIZOENENBANDEN WEER POPULAIRDER GEWORDEN'

WINTERBAND IN DE VERDRUKKING

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vierseizoenenbanden onder hun auto te monteren. Deze winter blijkt dat volgens de Bovag en Kwikfit ook weer. Overigens leidt de zachte winter nog niet tot vervroegd overstappen van winter- naar zomerbanden.

De trend dat steeds meer automobilisten gebruikmaken van vierseizoenenbanden (ook wel all-seasonbanden genoemd), zet door. Dat komt mede vanwege het warmere weer, constateren autobranchevereniging Bovag en garageketen Kwikfit. Rond oktober begint doorgaans het seizoen om zomerbanden te wisselen voor winterbanden, maar vierseizoenenbanden zijn 'steeds meer in trek', aldus een woordvoerder van de Bovag. "Met vierseizoenenbanden voldoe je aan alle winterbandeisen in Duitsland en Oostenrijk als je het goede type kiest. Het is een compromis tussen zomer- en winterbanden en scheelt een wissel. Het is een relatief nieuw fenomeen dat nu in opkomst is", aldus de woordvoerder. Volgens de Bovag zijn vierseizoenenbanden overigens volop beschikbaar.

Zijn winterbanden dan helemaal op hun retour? Nou, er zijn nog wel steeds behoorlijk wat mensen die daar nog gewoon naar wisselen in aanloop naar de winter. Garageketen Kwikfit laat desgevraagd weten dat het een aantal weken geleden - toen het kouder was - 'enorm druk' was met de bandenwissel van zomer- naar winterbanden. "Mensen reageren meteen op weersomstandigheden", zegt een woordvoerster. Desondanks constateerde Kwikfit in oktober al een toename van de populariteit van vierseizoenenbanden, met name bij particuliere automobilisten. Dit waren klanten die voorheen alleen op zomerbanden reden. Zakelijke automobilisten kiezen nog steeds voor zomer- en winterbanden, omdat zij veel kilometers maken, aldus Kwikfit.

Ook de Bovag signaleerde een massale bandenwissel vlak voor de jaarwisseling. Toen was het ruim anderhalve week koud met ook temperaturen onder nul. Inmiddels is de temperatuur weer flink hoger. "Mensen wisselen nu niet ineens terug", aldus de woordvoerder. "Dat gebeurt pas als de lente weer aandient, rond maart." Volgens de Bovag krijgen veel bezitters van leaseauto's automatisch een seintje als banden gewisseld moeten worden. "Particulieren willen nog wel eens wachten tot het eerste sneeuwvlokje." Winterbanden doen het volgens de brancheclub beter onder de 7 graden celsius. Bij warmer weer slijten winterbanden veel sneller. "In de winter doorrijden met zomerbanden is veel minder schadelijk, behalve als het nat, glad en koud is", zegt de Bovag-woordvoerder.

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Kameraad van me rijdt het hele jaar door met winterbanden. Heeft ze nu ook weer op z'n spiksplinternieuwe Porsche Cayenne.

Comment

• Alles bij mekaar ongeveer 40m² contact tussen weg en auto en toch nemen velen dit niet ernstig. Je ziet idd heel veel mensen met versleten winterbanden het hele jaar door rijden. Ook steeds sneller wisselen en langer wachten naar zomer banden. Ook wordt er geen rekening gehouden met leeftijd van de banden.... het is echt een soep allemaal....droevig
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

• 40m², dat zijn serieuze banden die dan elk over een oppervlakte van 2 op 5 meter contact maken met de weg. Ferme bandjes onder jouw auto toch dan. Rupsbanden of zo ?
                  :-)

Comment

• Anderzijds zijn er echt wel genoeg mensen die amper boven de 70km/h komen met hun auto bij wijze van spreken.

Je rijstijl is vaak belangrijker dan je bandenkwaliteit, denk ik ;-)

Comment

• Een paar jaar geleden wilde niemand iets horen over vierseizoenenbanden in ons klimaat, omdat het gebruik van één band voor alle seizoenen niet veilig werd geacht en de ervaring met oudere vierseizoenenbanden dit alleen maar bevestigde. Maar de perceptie van automobilisten begon geleidelijk te veranderen in 2015, toen Michelin, een van de meest vertrouwde bandenfabrikanten, […]

Comment

• Ik hoor en lees overal dat ze meer en meer gekocht worden die all season banden. Ik wil in ieder geval niks anders meer, zo gemakkelijk en toch veilig genoeg voor de normale chauffeur

Comment

• Best 10 All Season Tires for 2023/24 - Tested in the Dry, Wet and Snow!

Comment

• Om niet meer te hoeven wisselen tussen zomer- en winterbanden kiezen steeds meer Belgische bestuurders voor vierseizoenenbanden. Maar is dat wel een goed idee?

Comment

• Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Is het nu vierseizoenenbanden of vierseizoensbanden ?

Comment

• Jouw tussenkomsten hier zijn altijd hoog interessant, dus misschien moet jij daar jouw hautain hoofd maar eens over breken.

Comment

• DIT ZIJN DE BESTE VIERSEIZOENENBANDEN IN DE MAAT 225/40 R18

SLECHTS VIER BANDEN UITSTEKEND

​Zijn vierseizoenenbanden een goed alternatief voor mensen die rijdynamiek hoog in het vaandel hebben staan? Deze bandentest geeft antwoord op die vraag. De bandenmaat in deze test is 225/40R18 en er doen elf merken mee.

De verkoopcijfers van vierseizoenenbanden vertonen al jaren een stijgende lijn. Deze allrounders vallen erg in de smaak bij zowel particuliere autobezitters als wagenparkbeheerders en autoverhuurbedrijven. De voordelen van deze ‘alleskunners’ liggen voor de hand: het is niet nodig om in de lente en in het najaar banden te wisselen en het geld dat je normaliter kwijt bent voor de aanschaf van een tweede set banden en de opslagkosten houd je in je zak. Dat klinkt top, helemaal omdat onze bandentests in het verleden hebben aangetoond dat veel vierseizoenenbanden zeer goed presteren in het dagelijks verkeer. Maar let op, voor liefhebbers van een sportieve rijstijl gelden andere normen bij het zoeken naar geschikte banden. Bij sportieve auto’s moeten rijdynamiek en het bijbehorende rijplezier altijd de hoogste prioriteit hebben. Deze vergelijking laat zien of dit mogelijk is met vierseizoenenbanden, waaraan aanzienlijk hogere eisen worden gesteld dan aan zomer- en winterbanden. In deze test en in de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden lees je hoe onze elf kandidaten het deden in de rijtests, onder zeer uiteenlopende temperaturen en weersomstandigheden.

Deze vierseizoenenbanden deden mee:

Pirelli Cinturato All Season SF 3

Michelin CrossClimate 2

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Bridgestone Turanza All Season 6

Kleber Quadraxer 3

Nexen N’blue 4 Season2

Continental AllSeasonContact

Falken EuroAll Season AS220 Pro

Vredestein Quatrac Pro

Toyo Celsius AS2

Double Coin DASP-Plus 4-Seasons

Ook op sneeuw getest

Omdat de vierseizoenentest een alleskunner moet zijn is er ook bij het rijden op sneeuw getest. Bijna alle kandidaten voltooiden de belangrijke tractie- en remtests op sneeuw zonder problemen, zelfs de goedkope Double Coin hield de koplopers bij. Op de testonderdelen rijgedrag en slalom scoren Michelin en Kleber hoog met een perfecte balans en een uitstekende zijwaartse grip. Op rubber van Pirelli en Goodyear rijdt de testauto eveneens snel en veilig. De zomerband die we eveneens hebben getest als referentieband, faalt jammerlijk op dit vlak. Er deden op alle testonderdelen zowel een zomerband als een winterband mee.

Pirelli Cinturato All Season SF 3

Na alle testonderdelen is de Pirelli Cinturato All Season SF 3 uitgeroepen tot winnaar van de vierseizoenenbandentest van AutoBild, editie voorjaar 2024. De Michelin CrossClimate 2 eindigde op de tweede plek, de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 staat op de laagste trede van het podium.

Comment

• Comment

Working...
                                      X