Veel mensen zitten met het dilemma, winter banden steken ja of nee?
Er is nog een alternatief : all season banden, ik geef hier wat uitleg en zet de voor- en nadelen op een rij.
All season banden zijn bedoeld om het hele jaar mee te rijden, dus ook tijdens de wintermaanden. Ze worden ook wel all weather of 4 seasons genoemd
Kwalificaties en eigenschappen van All Season banden :
Voordelen van een all season band :
Nadelen van een all season band :
Analyse timing van het wisselen tussen zomer - en winterbanden versus niet wisselen met all season banden.
Onderstaande analyse dient enkel om het idee in grote lijnen weer te geven en de cijfers zijn niet exact maar een hypothetische benadering van de realiteit.
Conclusie : Over het ganse jaar presteren top All Seasons net iets beter (101%) dan een top winter/zomer combinatie er van uit gaande dat je (zoals de meeste bestuurders) maar 2 maal per jaar wisselt.
Goede all season banden :
De Top 3 van 2018 - 2019 zijn :
Op TyreReviews.co.uk kan je de meeste all season banden tests en reviews vinden.
Bandenspanning :
Banden rotatie :
Verduring van je banden :
Als er iemand hierover opmerkingen heeft of een foutje vind, dan hoor ik het graag.
edit 05/12/2015 : enkele taalfouten verbeterd, straatrace topic verduidelijkt, link toegevoegd naar testresultaten chart
edit 12/12/2015 : diverse kleine en cosmetische aanpassingen
edit 16/01/2015 : verduidelijking over zomer en winterband rubber en profiel
edit 24/01/2016 : extra info, 48% Belgische bestuurders rijdt hele jaar met zomerbanden
edit 24/10/2016 : sectie "Goede all season banden" aangepast en nieuw overzicht van tests en reviews toegevoegd, voordeel oprijden tijdens zomer toegevoegd, sectie bandenspanning toegevoegd
edit 26/10/2016 : enkele foutjes in de sectie bandenspanning aangepast, enkele verduidelijkingen toegevoegd aan de sectie bandenspanning
edit 27/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning, de Nokian Weatherproof verwijderd als één van de beste All Season banden.
edit 30/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning
edit 31/10/2016 : toevoeging van de sectie bandenrotatie
edit 21/11/2016 : opstart sectie analyse timing winter/zomer combo, verschillende kleine aanpassingen aan de voordelen sectie, de bandenspanning sectie en de bandenrotatie sectie
edit 25/11/2016 : analyse timing winter/zomer verder uitgewerkt
edit 30/10/2017: update 2017, diverse kleine aanpassingen.
edit 30/10/2017 : update analyse timing winter/zomer 2016-2017
edit 17/11/2019 : update met de laatste reviews van 2018 en 2019, de Contintal AllSeasonContact toegevoegd.
edit 17/11/2019 : Toevoeging van hoofdstuk over verduring van je banden.
edit 22/11/2019 : update Analyse timing van het wisselen tussen Zomer en Winter banden, met cijfers van 2016-2017-2018
edit 22/11/2019 : aanpassing en verduidelijking omschrijving Top 3 All Season banden.
edit 30/11/2019 : aanpassing nadelen Zomer en Winter banden : getunede wagen vervangen door sportwagen.
edit 30/11/2019 : diverse cosmetische aanpassingen.
Er is nog een alternatief : all season banden, ik geef hier wat uitleg en zet de voor- en nadelen op een rij.
All season banden zijn bedoeld om het hele jaar mee te rijden, dus ook tijdens de wintermaanden. Ze worden ook wel all weather of 4 seasons genoemd
Kwalificaties en eigenschappen van All Season banden :
- Ze zijn voorzien van een M&S label ( Mud and Snow kwalificatie ).
- Ze zijn voorzien van een berg met sneeuwvlok label ( 3PMSF winterband kwalificatie ).
- Zomerbanden hebben een hardere rubber samenstelling met minder slijtage en betere zomerprestaties, Winterbanden hebben een zachtere rubber samenstelling dat zachter blijft tijdens vriesweer.
- All Season banden hebben een mix van rubber samenstelling om goed te presteren in zowel koude als warme temperaturen.
- Zomerbanden hebben een profiel geoptimaliseerd voor een droog en nat wegdek, Winterbanden hebben een profiel geoptimaliseerd voor een besneeuwd, modderig en nat wegdek.
- All Season banden hebben een balans tussen zomer en winter profiel.
Voordelen van een all season band :
- Je hoeft je banden niet te wisselen voor de winter of de zomer. Dus geen stockage van winter of zomerbanden, geen kosten voor het wisselen, geen tijdverlies door het wisselen.
- Je hoeft geen rekening te houden met de timing voor het wisselen. Bij een winter / zomerbanden combinatie komt het regelmatig voor dat je met de verkeerde banden aan het rijden bent en zodoende je het voordeel verliest. Wanneer het bijvoorbeeld begint te sneeuwen eind maart, nadat je net je winterbanden hebt vervangen voor zomerbanden dan heb je dus niets aan je winter / zomer banden combinatie. Of wanneer de temperatuur een tijd onder de 7 graden is, je zet je winterbanden op en plots stijgt de temperatuur boven de 10 graden, dan ben je niet meer optimaal aan het rijden. In beide gevallen had een all season band betere prestaties geleverd dan de winter / zomer combinatie.
- Je zal je nooit in een gevaarlijke situatie bevinden door plotse weersveranderingen ( bvb met zomerbanden in onvoorziene sneeuw of plotse vries ).
- All season banden presteren optimaal in de tussenseizoenen.
- Een top all season band presteert beter in de zomer dan een middelmatige zomerband, en beter in de winter dan een middelmatige winterband. Dus je kan beter een top all season band kopen dan een middelmatig setje zomer en winterbanden.
- In de laatste reviews halen de beste All Season banden 95% van de prestaties van een zomerband in de zomer en 95% van de prestaties van een winterband in de winter.
- Om beter te doen dan een top all season set heb je een top zomer en winter set banden + velgen nodig en de mogelijkheid om on demand je velgen te veranderen bij veranderende weersomstandigheden.
- Een goede all season band heeft een M&S en een 3PMSF label en ze zijn dus per definitie gekwalificeerd als winterband en je kan er in Europese landen mee rijden waar winterbanden verplicht zijn.
- Bijna 50% van de Belgische bestuurders rijden het hele jaar met zomerbanden. Uiteraard verbetert je veiligheid en mobiliteit drastisch als je All Season banden gebruikt i.p.v. enkel zomerbanden. http://www.traxio.be/nl/nieuws/2015/...anden-te-duur/
- Wanneer je all season band onder de 4mm profiel gaat tijdens de zomer kan je ze nog oprijden tot 2mm.
- Wanneer je niet veel kilometers doet kan je de All Season banden mogelijks nog verslijten binnen de 5 jaar daar je er het hele jaar mee rijdt. Met een Zomer en Winter band combinatie en weinig kilometers heb je veel kans dat het rubber van je banden verduurd is voordat het profiel van je banden versleten is (onder de 4mm of 2mm profiel).
Nadelen van een all season band :
- De beste prestaties krijg je nog steeds met een combinatie van een top winter en een top zomerband indien je deze op het juiste moment wisselt wanneer het weer veranderd.
- Doorgaans verbruiken ze iets meer brandstof en hebben ze iets meer slijtage dan een zomerband in de zomer.
- Als een all season band minder dan 4mm profiel heeft dan verminderen de prestaties in de sneeuw. Wanneer je 3mm of minder profiel hebt tijdens de winter, moet je je banden vervangen. Ook al zouden ze nog dienst kunnen gedaan hebben voor tijdens de zomer, waar je minstens 2mm profiel moet hebben.
- Ze zijn minder geschikt voor snelle sportwagens. Let wel, enkel indien je een top zomer / winter set velgen + banden koopt, en je deze on demand kan omwisselen wanneer de weersomstandigheden veranderen is de zomer / winter set beter dan all seasons set.
Analyse timing van het wisselen tussen zomer - en winterbanden versus niet wisselen met all season banden.
Onderstaande analyse dient enkel om het idee in grote lijnen weer te geven en de cijfers zijn niet exact maar een hypothetische benadering van de realiteit.
- Weercijfers gebaseerd op 2016-2017-2018 van Meteo : https://www.meteobelgie.be/klimatologie
- De timing van het wisselen van zomer naar winterbanden is van groot belang bij het bepalen wat nu het meest interessante is, een zomer/winter set of een all season set.
- Een algemeen aanvaarde vuistregel is dat je je banden best wisselt wanneer de gemiddelde dagtemperatuur onder de 7 graden daalt.
- Wanneer je, zoals vele bestuurders, je banden verwisselt begin november, dan ben je minstens een maand te vroeg, want de temperatuur zit dan nog meestal boven de 7°C en dan blijf je beter met zomerbanden rijden.
- Diegenen die met All Season banden rijden, rijden dus tijdens die maand meer optimaal ( veiliger ) dan diegenen die hun zomerbanden te vroeg hebben omgewisseld voor winterbanden.
- Verder beginnen winterbanden pas echt beter te worden dan All Season banden bij temperaturen onder 0, liefst met winterse neerslag, dat is potentieel een 3-tal maanden per jaar.
- Dit verhaal herhaalt zich bij de wissel terug naar zomerbanden. Ben je te vroeg met wisselen en de temperatuur zakt terug of het begint te sneeuwen ( zoals de onverwacht zware sneeuwval eind maart 2013 ), dan zit je met je zomerbanden in een verre van ideale situatie.
- Er zijn maar 3 warme zomermaanden waarbij All Season banden potentieel minder goed presteren dan zomerbanden.
- Globaal genomen, mogen we dus stellen dat de winter/zomer combinatie een 2-tal maanden per jaar minder performant ( veilig ) is dan All Seasons. En nog eens een 4-tal maanden even performant ( temperaturen tussen 0 en 20 graden ). Voor de rest van het jaar halen top All Season banden rond de 95% van de prestaties van een top zomer/winter banden combinatie.
- Als je het dan over het ganse jaar gaat bekijken in cijfers dan presteren All Season banden net iets beter dan een Zomer/Winter combo :
2 maanden presteren All Seasons 120% ( en meer ) t.o.v. Winter/Zomer ( de overgangsperiodes November en Maart )
4 maanden 100% ( de tussenseizoenen April, Mei, September en Oktober )
6 maanden 95% ( de warme zomerdagen Juni, Juli, Augustus en koude winterdagen December, Januari, Februari )
4 maanden 100% ( de tussenseizoenen April, Mei, September en Oktober )
6 maanden 95% ( de warme zomerdagen Juni, Juli, Augustus en koude winterdagen December, Januari, Februari )
Conclusie : Over het ganse jaar presteren top All Seasons net iets beter (101%) dan een top winter/zomer combinatie er van uit gaande dat je (zoals de meeste bestuurders) maar 2 maal per jaar wisselt.
Goede all season banden :
De Top 3 van 2018 - 2019 zijn :
- Goodyear Vesctor4Seasons Gen2
De Goodyear Vector4Seasons is al sinds 2008 bij de beste all season banden en zit nog steeds in de Top 3.
Deze band is een All Season met een zo goed mogelijke balans tussen Winter en Zomer weer.
Deze band is een All Season met een zo goed mogelijke balans tussen Winter en Zomer weer.
- Michelin CrossClimate+
Uiteindelijk kon Michelin niet achterblijven en was hun intrede in 2015 in het All Season segment meteen een schot in de roos met hun CrossClimate.
Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Zomerse omstandigheden maar met nog steeds prima Winter eigenschappen.
Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Zomerse omstandigheden maar met nog steeds prima Winter eigenschappen.
- Continental AllSeasonContact
Sinds 2018 is er nog een 3de topper bijgekomen met de Continental All Season Contact.
Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Winterse omstandigheden maar met nog steeds prima Zomer eigenschappen.
Deze band is een All Season band met iets meer nadruk op Winterse omstandigheden maar met nog steeds prima Zomer eigenschappen.
Op TyreReviews.co.uk kan je de meeste all season banden tests en reviews vinden.
Bandenspanning :
- Een juiste bandenspanning is zeker zo belangrijk als de juiste band kiezen. De bandenspanning heeft invloed op je wegligging, remafstand, slijtage van je banden, brandstofverbruik en het risico op een klapband.
- De juiste bandenspanning hangt voornamelijk af van je bandenmaat en hoe zwaar je geladen bent. Je vind de juiste bandenspanning meestal terug op je tankklepje, in de deur aan de bestuurderszijde of in de handleiding van je voertuig.
- Als je niet op voorhand weet hoe zwaar je gaat geladen zijn, of je niet telkens je bandenspanning wil aanpassen dan kan je het gemiddelde nemen van minimum en maximum belading ( bvb bij Tiguan achteraan = 2,5 en 2,7, dus gemiddelde is 2,6 ).
- De bandenspanning kan best 1 keer per maand gemeten worden of wanneer de temperatuur plots veel stijgt of daalt.
- Een vuistregel is dat je in goede omstandigheden minstens 0,05 bar verliest per maand, los van veranderingen door temperatuurverschillen.
- Bandenspanning wordt best gemeten wanneer de banden koud staan ( dezelfde temperatuur als de omgevingstemperatuur buiten ), dus best 's morgens wanneer je minstens 2 uur niet gereden hebt of minder dan 3km op gematigde snelheid hebt gereden.
- Heb je toch je banden al warm gereden dan zal je de adviesspanning van de fabrikant moeten verhogen met 0,3 bar. Je bent dan echter niet helemaal zeker van je resultaat en het blijft dus aangeraden om je bandenspanning te meten wanneer ze koud staan.
- Het is normaal dat je bandenspanning hoger is tijdens de dag wanneer het warmer wordt en wanneer je meer hebt gereden met de wagen. Dit is zo voorzien door de fabrikant, de optimale prestaties van je band worden bekomen wanneer ze opgewarmd zijn, en +/- 0,3 bar hoger staan dan wanneer ze koud staan. Dit hoeft op zich niet gecompenseerd te worden, je moet er enkel rekening mee houden wanneer je bandenspanning gaat meten. Het kan zijn dat de spanning tot 0,5 hoger ligt dan de adviesspanning van de fabrikant. Dan moet je dus de spanning niet gaan verlagen, want dan gaat de spanning te laag zijn 's morgens wanneer je banden koud staan.
- Een vuistregel is dat je 0,1 bar verliest per 10°c dat het kouder wordt en 0,1 bar wint per 10°c dat het warmer wordt. Hiermee kan je dus gaan rekening houden om je timing van bandenspanning controle te bepalen.
- Wanneer je in een warme garage van 15°c je bandenspanning meet bij een buitentemperatuur van -5°c, dan zal je 0,2 bar moeten optellen bij de aanbevolen bandenspanning om de benodigde bandenspanning te bepalen.
- Een zéér handige tool zijn sensoren die je bandenspanning constant meten en per band op je boordcomputer weergeven wat je spanning is voor elke band individueel. Bij nieuwe wagens is dit geen luxe optie maar een must have naar mijn mening.
Banden rotatie :
- Het is belangrijk om tijdig een bandenrotatie te doen. Gemiddeld rond de 10.000 km. Maar kan ook handig gecombineerd worden met klein en groot onderhoud.
- Bij een bandenrotatie ga je je voorste en achterste banden verwisselen met elkaar om zo een evenredige slijtage te verkrijgen.
- Bij een FWD of RWD ga je op de aandrijf as het meeste slijtage hebben. Bij een 4WD of AWD zal je minder verschil hebben, al zijn er veel SUV's die op de weg met een variabele AWD werken ( bvb standaard 80% vooraan en 20% achteraan, offroad 50% / 50% ) en dus de 80% kant zal dan meer slijtage hebben.
- Bij Directionele en Asymmetrische banden kan je enkel een rotatie tussen voor en achter wielen doen. Bij Symmetrische banden kan je ook links en rechts met elkaar wisselen.
Verduring van je banden :
- Vanaf 5 jaar kan het rubber van je banden beginnen verduren en is het belangrijk dat je deze regelmatig controleert, niet enkel op slijtage van het profiel, maar ook verduring van het rubber.
- De verduring is voornamelijk het gevolg van blootstelling aan zonlicht en zuurstof.
- De verduring wordt verminderd door toevoeging van chemicalien door de fabrikant die enkel werken bij regelmatige belasting.
- Goed gestockeerde banden kunnen langer meegaan, maar indien je een "nieuwe" band koopt die bvb 2 jaar geleden geproduceerd is, dan koop je niet enkel technologisch verouderde banden, maar het rubber zal, ondanks een goede stockage, reeds een substantieel deel van het verduringsproces ondergaan hebben. Dergelijke band kan best nog goed presteren maar kan niet gelijkgesteld worden met een nieuw geproduceerde band. Aangeraden is om de banden te controleren bij aankoop, of de productiedatum te vragen aan de verkoper.
- De productiedatum kan je terugvinden op de zijwand van de band ook wel DOT nummer genoemd. Banden na het jaar 2000 hebben een 4-cijferige code. De eerste 2 cijfers geven de week weer waarin de band werd gemaakt. De laatste 2 staan voor het productiejaar.
- Mogelijke symptomen van de verduring van je banden zijn o.a. :
Wanneer het rijgedrag of de besturing van de wagen achteruit gaat.
Indien er kleine scheurtjes aan de zijkant van de band zitten.
Indien er bepaalde vervormingen aan de band zijn.
Indien er bepaalde vervormingen aan de band zijn.
Als er iemand hierover opmerkingen heeft of een foutje vind, dan hoor ik het graag.
edit 05/12/2015 : enkele taalfouten verbeterd, straatrace topic verduidelijkt, link toegevoegd naar testresultaten chart
edit 12/12/2015 : diverse kleine en cosmetische aanpassingen
edit 16/01/2015 : verduidelijking over zomer en winterband rubber en profiel
edit 24/01/2016 : extra info, 48% Belgische bestuurders rijdt hele jaar met zomerbanden
edit 24/10/2016 : sectie "Goede all season banden" aangepast en nieuw overzicht van tests en reviews toegevoegd, voordeel oprijden tijdens zomer toegevoegd, sectie bandenspanning toegevoegd
edit 26/10/2016 : enkele foutjes in de sectie bandenspanning aangepast, enkele verduidelijkingen toegevoegd aan de sectie bandenspanning
edit 27/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning, de Nokian Weatherproof verwijderd als één van de beste All Season banden.
edit 30/10/2016 : diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning
edit 31/10/2016 : toevoeging van de sectie bandenrotatie
edit 21/11/2016 : opstart sectie analyse timing winter/zomer combo, verschillende kleine aanpassingen aan de voordelen sectie, de bandenspanning sectie en de bandenrotatie sectie
edit 25/11/2016 : analyse timing winter/zomer verder uitgewerkt
edit 30/10/2017: update 2017, diverse kleine aanpassingen.
edit 30/10/2017 : update analyse timing winter/zomer 2016-2017
edit 17/11/2019 : update met de laatste reviews van 2018 en 2019, de Contintal AllSeasonContact toegevoegd.
edit 17/11/2019 : Toevoeging van hoofdstuk over verduring van je banden.
edit 22/11/2019 : update Analyse timing van het wisselen tussen Zomer en Winter banden, met cijfers van 2016-2017-2018
edit 22/11/2019 : aanpassing en verduidelijking omschrijving Top 3 All Season banden.
edit 30/11/2019 : aanpassing nadelen Zomer en Winter banden : getunede wagen vervangen door sportwagen.
edit 30/11/2019 : diverse cosmetische aanpassingen.
Comment