Oorspronkelijk geplaatst door RX-8
Bekijk Berichten
Als in investeer in mijn huis of zo, dan is het ofwel:
- omdat ik het mooi vind of de ruimte wil hebben (bv nieuwe keuken, dakraam,...)
- omdat het een nuttige investering is
Deze week een bestelling geplaatst voor een nieuwe gasketel. De oude is 24 jaar oud, werkt nog, maar kan elk moment in panne vallen en er zijn geen wisselstukken meer.
Ik heb een warmtepomp overwogen, en ook een zonneboiler, maar heb beide ideeën snel aan de kant gezet.
Vandaag verstook ik ca 90€ gas per maand.
Een WP zou zelfs net iets meer verbruiken aan electriciteit, maar kost bijna 10.000€ meer... Niet dus.
Een zonneboiler is een meer prijs van 5000€, en zou me hoop en al 100€ gas per JAAR doen besparen. Niet dus.
Gewoon de overschakelin van een atmosferische HR ketel naar een condensatieketel zou me circa 20% doen besparen. Puur financieel moet ik die investering niet doen, maar ik zou het niet graag meemaken dat ik een paar dagen voor kerstmis in de kou kom te zitten, en dan 3 weken moet wachten op een nieuwe.
Ik ga dus privé ook niet snel een electrische auto kopen omdat we gewoon te weinig rijden, en dan ga ik echt geen 50k uitgeven aan een auto.
Nu staat er een Polo van 2 jaar oud met 18.000km op de teller, trend dalend. Die gaan we gewoon verder gebruiken, en dan zien we wel, hopelijk een jaar of 8-10 verder.
Mijn firmawagen is een ander verhaal. Als ik ipv mijn diesel in mijn budget een goede electrische auto krijg, dan doe ik het gewoon.
Mijn simpele logica zegt me dat een ecologische investering zichzelf eigelijk moet terug verdienen. Dus muren gaan isoleren voor 30k om 20-30€ per maand te besparen.. denk het niet.
Comment