Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dab

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik zie het niet gebeuren in 2022. Sommige artikels geven zelfs aan dat het afschaffen van fm niet voor het volgende decennium is. Anyway, I’ll cross that bridge when I come to it!
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Ik ben alleszins in de wolken dat ik over DAB beschik in twee wagens. Wat een hoop extra (thema)zenders!

Afhankelijk van de dag en het moment boenkmuziek, foute muziek, kerstmuziek, live voetbal,... en weg ellendig geruis.

Ik moet zeggen dat het iets geworden is dat me écht stoort als ik in de Punto stap, zo’n antieke stomme FM-radio...

Heb je dan een zender, 9 km verder kan je weer prutsen. Meestal hangt de iPhone er snel aan dan.
      Iedere deftige radio schakelt automatisch over naar andere frequentie tijdens het rijden. Je moet nu niet DAB vergelijken met FM uit de jaren 60!

Gigantisch veel zenders, echter slechts 6 snel bereikbaar. Om die 50 anderen te vinden, moet ik gaan scannen, en dat duurt veel langer dan bij FM.
      Op die 6: 3 met reclame, 1 met DJ die denkt dat zijn geleuter interessanter is dan de liedjes en 2 zenders die hetzelfde liedje draaien. (Dat is natuurlijk op FM ook)

Inderdaad, DAB+ is nu al achterhaalt, binnenkort luisteren we allemaal via 4G of 5G naar de radio.
      Doe ik nu al regelmatig: Willy zit niet op FM, in mijn auto kan ik niet gemakkekijk andere radio inbouwen, dus luister ik via Bluetooth naar telefoon app.

Het is belachelijk om veel mensen op kosten te jagen voor iets amper voordeel oplevert en eigenlijk weeral verouderd is.
      Last edited by Chris_147; 15/12/2019, 11:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Iedere deftige radio schakelt automatisch over naar andere frequentie tijdens het rijden. Je moet nu niet DAB vergelijken met FM uit de jaren 60!

Gigantisch veel zenders, echter slechts 6 snel bereikbaar. Om die 50 anderen te vinden, moet ik gaan scannen, en dat duurt veel langer dan bij FM.
        Op die 6: 3 met reclame, 1 met DJ die denkt dat zijn geleuter interessanter is dan de liedjes en 2 zenders die hetzelfde liedje draaien. (Dat is natuurlijk op FM ook)

Inderdaad, DAB+ is nu al achterhaalt, binnenkort luisteren we allemaal via 4G of 5G naar de radio.
        Doe ik nu al regelmatig: Willy zit niet op FM, in mijn auto kan ik niet gemakkekijk andere radio inbouwen, dus luister ik via Bluetooth naar telefoon app.

Het is belachelijk om veel mensen op kosten te jagen voor iets amper voordeel oplevert en eigenlijk weeral verouderd is.
        Ik weet niet welke radio jullie hebben, maar ik heb 12 preselecties. Op m’n Doblo vroeger zelfs 18 (FM1, 2, 3 en telkens 3 preselecties).

De nationale radio is goed gedekt via FM, maar kleinere stations zijn minder goed. Ik luister heel veel Topradio of Tomorrowland One World Radio, het ene is hier niet beschikbaar via FM en het andere al helemaal niet.

50 zenders? Ik denk dat het er minstens 100 zijn... en er komen er heel vaak bij.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

gaat moeilijk worden met een volledig ingebouwd systeem dat aan geen enkele DIN standaard voldoet. Zou dus een module moeten zijn die je tussen antenne en radio zou moeten zetten.
          Is ook zo. Inbouw-module en digitale antenne versterker.
          Ik heb de stommiteit begaan om mijn 1,5j. oude weekend auto niet te laten leveren met DAB+. Nu we DAB+ hebben in de Volvo weet ik maar al te goed wat ik mis. Overschakeling van DAB+ > FM > DAB+ gebeurd wel eens maar is voor mij niet echt storend maar het verschil hoor je wel degelijk. Die omschakeling zijn ook maar seconden of fractie van seconden. Nog nooit voorgehad dat dit 15 seconden zou duren.
          Probleem nu met het toy-voertuig is dat er vreemd genoeg geen inbouwmodule beschikbaar zou zijn voor een MMI G3 sound system van deze bouw periode.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Ge hebt gelijk!
            Antenne tv bestaat inderdaad nu digitaal, waarvoor je dus ofwel een nieuwe tv met DVB -C tuner dient aan te schaffen of een extra kastje voor op uw oude tv. Ik bedoelde eigenlijk de goeie oude vhf en uhf banden, ik had dus duidelijker moeten zijn.
            Analoge tv: in die zin had ik moeten schrijven dat het in 2020 gedaan is, dus ja, voorlopig werkt het nog. Idem voor analoge radio via de kabel.
            Toch bedankt voor de zeer belangrijke puntjes op de i.

Verder is het misschien interessant om weten dat de geluidskwaliteit van fm voor de meeste mensen ruim ok is en die van DAB+ niet spectaculair beter, alhoewel ruisvrij, maar de belangrijkste reden voor de omschakeling is omdat de fm-band overvol zit.
            Het is niet omdat er mensen zijn die enkel radio 1 luisteren dat dit voldoende is voor anderen.
            Niet spectaculair veel beter, alhoewel ruisvrij? Mij lijkt dat een voor de hand liggend argument om voortaan of zo snel mogelijk alles hier te voorzien van DAB+.
            Wij wonen hier echt heel slecht wat betreft die FM-frequenties en erger me dus steeds dood aan het slechte ontvangst telkens we in de Audi stappen. Radio staat dan meestal ook nooit meer op maar gebruiken dan gemakkelijker het internet-radio.

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Ik ken er niks van maar kun je die Vlaamse zenders ook een stuk in het buitenland ontvangen, zoals nu met FM, waar je de VRT zenders toch tot ongeveer 150 km ver in Duitsland kunt horen?
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                Ik ken er niks van maar kun je die Vlaamse zenders ook een stuk in het buitenland ontvangen, zoals nu met FM, waar je de VRT zenders toch tot ongeveer 150 km ver in Duitsland kunt horen?
                Neen. Radiostations streamen dan maar! ​​​​​

Comment

Neen. Radiostations streamen dan maar! ​​​​​
                  Daar heb ik nog niet genoeg data voor bij mijn 16€ abo
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Daar heb ik nog niet genoeg data voor bij mijn 16€ abo
                    Ze willen geld uit uw zakken kloppen! Vroeger op de middengolf ging dat gemakkelijk 150 km en op de langegolf bij goed weer tot in het zuiden van Frankrijk! Om over de kortegolf nog te zwijgen! Ik wil dat terug!
                    Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 15/12/2019, 13:55.

Comment

Ze willen geld uit uw zakken kloppen! Vroeger op de middengolf ging dat gemakkelijk 150 km en op de langegolf bij goed weer tot in het zuiden van Frankrijk! Om over de kortegolf nog te zwijgen! Ik wil dat terug!
                      Idd! Gebruikte toen daarvoor ook de middengolf in de auto. Langegolf enkel in Spanje of Italië op mijn transistor radio voor de sportuitslagen

Maar 150 km tot 200 km op FM in Duitsland is nu ook geen probleem.

Dus DAB van onze zenders gaat helemaal niet over de grens?

Comment

Dus DAB van onze zenders gaat helemaal niet over de grens?
                        Als ge wat geluk hebt enkele 10-tal km.
                        P.S. Streamen op hoge kwaliteit (128kbps) kost ongeveer 56 MB per uur. Geen idee hoeveel er in uw databundel zit, maar dan kan je snel uitrekenen hoever je komt.
                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 15/12/2019, 14:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          ik heb 12 preselecties. Op m’n Doblo vroeger zelfs 18 (FM1, 2, 3 en telkens 3 preselecties)
                          3 x 3 is toch 9 ? :-)

Dreeken, ge moet niet hee, blijft gij maar gewoon uw cassetteken afspelen hoor :-D

Comment

Nog even wat olie op het vuur gooien:
                            Eigenlijk is dab+ over een jaar of 10 waarschijnlijk ook al oude meuk: tegen dan is er 5g dekking overal en streamen we in de auto ook erop los!
                            Kan nu eigenlijk ook al.
                            hersentumor erbij,zonder meerprijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

3 x 3 is toch 9 ? :-)

Dreeken, ge moet niet hee, blijft gij maar gewoon uw cassetteken afspelen hoor :-D
                              dat hebben ze ook al afgepakt,samen met de cd speler.
                              t'is genoeg geweest
                              ik ga in staking!!!!!!!!
                              VANAF NU ALLEEN NOG PLATEN VAN BOBBEJAAN SHOEPEN

Comment

Als ge wat geluk hebt enkele 10-tal km.
                                Da's shit zeg Zullen dan wel moeten streamen. Hoewel in Duitsland zal ook wel keuze genoeg zijn.

Ga toch nog wat afwachten voor ik die beunhazen 250 € ga storten Ik heb tussen hier en Polen geen last van slechte ontvangst bij de FM zenders die ik wil horen. Zijn allemaal mooi en systematisch ingesteld bij de préselecties. Voor mij hoeft het voorlopig ook niet meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

t'is genoeg geweest
                                  ik ga in staking!!!!!!!!
                                  Mag La Esterella ook, als afwisseling?
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Nog even wat olie op het vuur gooien:
                                    Eigenlijk is dab+ over een jaar of 10 waarschijnlijk ook al oude meuk: tegen dan is er 5g dekking overal en streamen we in de auto ook erop los!
                                    Kan nu eigenlijk ook al.
                                    schitterend

De wereldwijde groei van het dataverkeer zal het stroomverbruik ervan de komende jaren stevig doen toenemen. Als er geen actie wordt ondernomen, dan kan in 2030 liefst 31 procent van het totale stroomverbruik ter wereld opgaan aan dataverkeer. Dat stelt het Economisch Bureau van bank ING vandaag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

t'is genoeg geweest
                                      ik ga in staking!!!!!!!!
                                      toen ik klein was had ik ne maat en die zijn vader had een 45 toeren platenspeler in de auto (af fabriek dacht ik), weet wel het merk van de auto niet meer

Comment

Gedeeltelijk wel, ik kan Nostalgie pakken tot in Dordrecht/Numansdorp zonder storing/wegvallen schakelt in tussentijd soms dan wel eens over naar FM maar komt toch terug op DAB.
                                        Joe en Q-music gebeurt het soms dat we die nog kunnen ontvangen tot in Rotterdam/Zuidplein.

Comment

P.S. Streamen op hoge kwaliteit (128kbps) kost ongeveer 56 MB per uur. Geen idee hoeveel er in uw databundel zit, maar dan kan je snel uitrekenen hoever je komt.
                                          1,5 Gb, vanaf nu 2 Gb hebben ze mij eergisteren laten weten van Proximus. Dat verbruik valt nog mee, wist ik niet. Thx!

Comment

Working...
                                          X