Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAB raadt diesel af. Maar 2dehands?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VAB raadt diesel af. Maar 2dehands?

    Dag,

    Diesel / Benzine / Elektrisch. Het is weer all over the news de laatste dagen. VAB bericht in de Standaard de aankoop van diesel af. (https://www.standaard.be/cnt/dmf20200112_04801960).

    Nieuw kopen is voor mij niet van toepassing. Ik rijd momenteel benzine, ik kom van diesel;

    Ik koos voor benzine omdat ik:
    4x per maand 4km rijd
    1x per maand 70km rijd
    1x per trimester 350km rijd

    In totaal tussen 5000 en 10.000 km per jaar.

    Ik kocht de benzine ook omdat mijn roetfilter van de diesel problematisch werd.

    Maar op de 2dehands markt zijn jonge diesels tegenwoordig echt niet meer zo duur.
    1: het aanbod is veel groter
    2: gelijkaardige benzines zijn duurder

    Ik overweeg nu een grotere wagen omdat ik 3kinderzitjes moet kunnen plaatsen. Dus ik denk richting Passat, A6, Touran, ...

    Waarom zou ik niet terug een diesel aanschaffen met weinig km (50.000 - 100.000K?), voor mij gaan de argumenten over "terugverdientijd" toch niet echt op? Of zie ik dat verkeerd?

    Bedankt!


  • #2
    Laten we eerlijk zijn: met de kilometers die jij rijdt zou je nog op kolen mogen rijden en het milieu zou niet veel slechter af zijn.
    Maar de overheid belast nog altijd op het hebben van een wagen ipv gebruik, dus zijn er toch zaken waar je op moet letten.

    Ik denk dat er 2 belangrijke zaken spelen:
    - ga je er nog mee kunnen rijden waar je wil? Euro 4 diesel mag bvb Antwerpen niet meer binnen, Euro 5 (voorlopig?) nog wel tot eind 2024.
    - restwaarde: ik zou er van uit gaan dat je over enkele jaren enkel nog oud ijzer prijs krijgt voor je diesel.

    Die 4x 4km per maand zijn natuurlijk niet goed voor ERG kleppen, roetfilters van een diesel.
    Als je echter zorgt dat je bij die 70km en 350km ritten dan eens goed doorrijdt, zou dat geen probleem mogen zijn.
    Hou er ook rekening mee dat een A6 aan onderhoud toch een andere prijsklasse is dan een Passat, Touran.

    Ik weet niet waar je woont, wat je budget is, of welke merken je voorkeur hebben.
    Maar bvb bij Japanse merken heb je toch meer benzine motoren beschikbaar.
    Bvb Mazda 5:
    1.8 benzine, 2006, 2.600€: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...3d0c?cldtidx=2
    1.8 benzine, 2011, 9.900€: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...a62d?cldtidx=4

    Of uit Nederland importeren, daar is toch een groter benzine aanbod. Is eigenlijk niet zo moeilijk om zelf te doen.

    Comment


    • #3
      Interessante argumenten. Idd het feit om hem te bezitten alleen al. En bij de restwaarde had ik niet stil gestaan. De kans om diesel nog te verkopen na x jaar is klein, dus koop ik hem best om hem op te rijden. Ik ben van Hasselt, in Antwerpen hoef ik eigenlijk nooit te zijn. Mijn budget gaat tot 20.000 eur.
      Ik dweep al een tijdje met Mazda, vooral de 6 is een mooie wagen. Ik zou eens moeten testen of daar 2 zitverhogers en een babystoel in passen...

      Import uit Nederland of Duitsland is een optie, daar is het aanbod ook groter. Alleen moet ik me dan eens goed inlezen.

      Bedankt!

      Comment


      • #4
        Zou toch ook bij benzine blijven met je km's. Op 2de hands valt er nu toch niet veel te vinden qua diesel als ik kijk bij de breaks?
        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

        Comment


        • #5
          Get a life man.
          Laat de mensen toch kopen waar ze zin in hebben. Jij hoeft toch niet mee te betalen dacht ik.

          Comment


          • #6
            Als autoliefhebber is er ook een stuk emotie die meespeelt. Een Dacia is net te rationeel voor mij. Daar zal ik niet snel mee rijden. Meestal kan ik voor rond de 20.000 wel iets vinden die de ratio en emotie combineert. :-)

            Comment


            • #7
              Ik vind het belachelijk om 40.000 aan een nieuwe te spenderen. Daarom dat in mijn oogpunt 20.000 a bargain is! Alles is relatief!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123
                tenzij het natuurlijk niet over die kinderzitjes gaat maar over standing
                Of over rijplezier.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123

                  niet iedereen heeft de middelen,of de zin,om te shoppen in de + 50000 klasse he
                  of een werkgever die sponsert...
                  ook voor 20000 heb je massa's rijplezier
                  Jazeker Andre! Maar niet bij Dacia. 50+K geef ik ook niet uit aan een wagen hoor. Je speelt steeds onnodig de kaart van de “minderbegoeden”. Dus waarom niet voor 20K iets anders kopen met betere rijkwaliteiten, als je daar behoefte aan hebt tenminste. Er zijn jonge 2de hands genoeg met niet te veel kilometers waar je op dat gebied veel meer zal aan hebben dan aan een nieuwe Dacia. Met alle respect voor Dacia rijders natuurlijk, dat is gewoon een ander doelpubliek.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #10
                    Niks mis met rijplezier in een Dacia

                    Ik zou ook nooit 20k aan een 2de hands geven als ik niet weet van wie 'm komt en hoe de auto behandeld geweest is. Je moet daar geluk mee hebben uiteraard maar als ik dan zie hoe veel van die jonge leasekletten die nu op de 2de hands markt komen behandeld worden. Ik ga geen kat in een zak kopen
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Kopen in een garage of goede dealer met 2j garantie is wel een must.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                        Niks mis met rijplezier in een Dacia

                        Ik zou ook nooit 20k aan een 2de hands geven als ik niet weet van wie 'm komt en hoe de auto behandeld geweest is. Je moet daar geluk mee hebben uiteraard maar als ik dan zie hoe veel van die jonge leasekletten die nu op de 2de hands markt komen behandeld worden. Ik ga geen kat in een zak kopen
                        Idd niets mis met een Dacia, rij zelf ook met een Clio 0.9 tce. Maar ik kom net niet aan 20k km per jaar, moest ik er meer doen? no way dat ik die clio had gekocht. Om maar te zeggen, als ik veel km's zou rijden doe ik dat ook liever in een tweedehands Volvo (om nu maar iets te zeggen) dan in een nieuwe Dacia. ​​​​​​

                        En met een auto kan je altijd pech hebben, bij een nieuwe heb je mss minder de kans, maar je kan er evengoed ook iedere maand mee in de garage staan (voorbeelden genoeg van). Verschil is dat je wat langer garantie hebt en je weet vanaf km 1 wat ermee gebeurd is, maar dat maakt uiteindelijk ook geen bal uit dan.

                        2012 Abarth 500 'esseesse'

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan85 Bekijk Berichten
                          Kopen in een garage of goede dealer met 2j garantie is wel een must.
                          Idd!
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan85 Bekijk Berichten
                            Kopen in een garage of goede dealer met 2j garantie is wel een must.
                            Ik vermoed dat je toch langer dan 1-2 jaar met de wagen gaat rijden? Dan koop ik liever particulier voor een paar duizend euro minder als ik er een goed vertrouwens bij heb. Bij een garage sta je na een jaar ook op je eigen. En heb je wel een pak meer betaald. Als er geen problemen bij zijn bij de testrit, bij een jonge wagen, dan is de kans ook eerder klein dat je het eerste jaar iets aan de hand zult krijgen. Als em echt afgeragd is, dan zul je dat ook pas na een paar jaren echt ondervinden.

                            Als betrouwbaarheid belangrijk is, dan zou ik eerder naar japanse wagens gaan kijken bv.

                            Comment


                            • #15
                              als het gaat over LEZ's: Hasselt denkt ook na over zulke zone in te richten. Dus als je een diesel koopt, dan moet je zeker minimum euro6 nemen om uit de problemen te blijven.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                Niks mis met rijplezier in een Dacia

                                Ik zou ook nooit 20k aan een 2de hands geven als ik niet weet van wie 'm komt en hoe de auto behandeld geweest is. Je moet daar geluk mee hebben uiteraard maar als ik dan zie hoe veel van die jonge leasekletten die nu op de 2de hands markt komen behandeld worden. Ik ga geen kat in een zak kopen
                                3 tal jaar geleden koop een meisje van vooraan in de 20 een wagen bij een grote dealer
                                4 j oud dacht iets van een 85000 km
                                1 jaar garantie
                                tot daar alles prima
                                na een jaar of twee ,aan de kant,distributieriem gebroken
                                reactie van de garagist ,eigen fout je had hem maar moeten vervangen
                                het merk schrijft voor vervangen op 90000km
                                dus wagen verkocht aan een veel te dure prijs,zonder fatsoenlijk onderhoud(verkoop je een wagen waarvan je weet dat er vrij grote kosten zijn na 5000km?)
                                dus ja kat in een zak,een van de velen.....
                                en ja haar volgende was een dacia,lol
                                met verlengde waarborg van 5 jaar!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123

                                  nee bedankt,ik hoef de afdankertjes van anderen niet.
                                  ik koop een wagen ook niet met de bedoeling om hem na enkele jaren weer te verpatsen,10 jaar is echt wel het minimum.
                                  die vastgeroeste ideeen van minderwaardige dacia's laten meer en meer mensen varen
                                  ik speel onnodig de kaart van de minderbegoeden?anderen spelen veel meer de kaart van de verspilzieke nooit tevreden snob,
                                  en de premium/luxe industrie lacht in zijn vuistje.
                                  met alle chinezen(,en vlamingen) maar niet met den deze
                                  Ik kan niet akkoord gaan Andre. Zelf rijd ik gemiddeld 7 a 10 jaar met een wagen. Is dat verspilziekte? Ik koop dan nog 2de hands, dat is pas groen/herbruiken verantwoord, ipv nieuwe grondstoffen aanspreken, foei, verspiller!
                                  Het is duidelijk dat jij nog nooit een jonge 2dehands gekocht hebt. Na 3 jaar kan je soms wagens kopen die 50% goedkoper zijn dan de dealerprijs, met 2 tot 4 jaar garantie. Als je een beetje uitkijkt, bij de premium selection bvb in mijn ervaring, kan je wagens kopen die in nieuwstaat zijn. En ik ben ook particulier, en een gewone doorsnee werknemer. Ik heb mijn wagen nu bijna 5 jaar, nog geen enkele kost aan gehad. Meer bewijzen kan ik dus niet geven.
                                  Waar zeg ik ergens dat Dacia minderwaardig is? Een ANDER DOELPUBLIEK (hoofdletters, want anders lees je het blijkbaar niet).
                                  Zelf zou ik het ook zeker kopen, had ik andere parameters om een wagen te kiezen. Mag dat, of is dat verboden van u?
                                  Jocar ik weet zeker dat Dacia een goede wagen is, maar de rijkwaliteiten zijn sowieso niet hetzelfde als bij wagens die meer op handling en rijplezier gericht zijn.
                                  Last edited by order66; 12/01/2020, 17:36.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    als het gaat over LEZ's: Hasselt denkt ook na over zulke zone in te richten. Dus als je een diesel koopt, dan moet je zeker minimum euro6 nemen om uit de problemen te blijven.
                                    Goeie tip. Merci!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                                      3 tal jaar geleden koop een meisje van vooraan in de 20 een wagen bij een grote dealer
                                      4 j oud dacht iets van een 85000 km
                                      1 jaar garantie
                                      tot daar alles prima
                                      na een jaar of twee ,aan de kant,distributieriem gebroken
                                      reactie van de garagist ,eigen fout je had hem maar moeten vervangen
                                      het merk schrijft voor vervangen op 90000km
                                      dus wagen verkocht aan een veel te dure prijs,zonder fatsoenlijk onderhoud(verkoop je een wagen waarvan je weet dat er vrij grote kosten zijn na 5000km?)
                                      dus ja kat in een zak,een van de velen.....
                                      en ja haar volgende was een dacia,lol
                                      met verlengde waarborg van 5 jaar!
                                      uw bijdragen bulken van de contradicties.
                                      Als ik die wagen had gekocht, dan had ik gevraagd of die een nieuwe riem had of niet.
                                      In elk geval had dat meisje dan haar onderhoud niet tijdig gedaan.

                                      Een auto van 4 jaar is 9/10 een ex leasing. Die gaan nooit die riem voortijdig vervangen.

                                      verder schrijf je dat iedereen koopt waar hij zin in heeft, maar als het 40k kost is het een idiote snob, of een gesponsorde auto.
                                      Wtf man. De druiven zijn te zuur zeker.

                                      ik werk hard, betaal veel belasting, en krijg daar een mooie auto bij. Dat is een stuk van mijn loon waarop ook belasting betaald wordt. Is daar iets mis mee?
                                      Van die belastingen worden straks uw ziektekosten en pensioen betaald.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voor 20k zou ik inderdaad een benzine nemen. Diesel zou ik nu enkel onder 7k-8k kopen met de gedachte dat hij niets meer waard gaat zijn.

                                        Mazda 6 kan ik zeker aangeraden, rijdt geweldig, zorg wel dat je de facelift versie hebt: veel beter audiosysteem.
                                        Maar voor 20k heb je sowieso de facelift.
                                        Geen idee of de zitjes goed gaan passen.

                                        Niets mis met het kopen van een 2dehands wagen om zo een beter uitgeruste, beter rijdende, grotere of klasse hogere wagen te hebben. Voor de betrouwbaarheid moet je het niet laten. Sterker nog, ik heb altijd minder problemen gehad met 2e handse dan nieuwe.
                                        Ook niet vergeten dat bijna iedere auto 50% van zijn waarde in de eerste 4 jaar verliest!
                                        Wel altijd direct distributieriem preventief laten vervangen en groot onderhoud laten doen door lokale garagist, niet door de verkoper.

                                        @Andre: je dacht misschien dat je een suggestie gaf, maar het kwam eerder over dat een nieuwe Dacia het enige was wat de TS mocht overwegen en iedere andere keuze een domme keuze zou zijn. Ik (of jij) heb niet te beslissen of iemand nieuw of 2ehands moet kopen.
                                        Last edited by Chris_147; 12/01/2020, 22:45.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X