Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe steenmarters weghouden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoe steenmarters weghouden?

Toen ik vorige woensdag mijn Punto uithaalde, en wou doortrekken in toeren om een vrachtwagen in te halen, viel me meteen op dat er iets mis was: constant aan/uit gevoel van power, en precies de dumpvalve die alle druk van de turbo lost (heel snel opvolgend PSSH PSSH PSSH...).

Ik bel naar de garage, en aan de telefoon kunnen ze al met bijna zekerheid zeggen wat er scheelt: marters die geknabbeld hebben.

Ochtend nadien binnen gedaan, en inderdaad: isolatiemateriaal weggevreten (niet zo veel, niet zo erg) en onderdrukdarm van de turbo doormidden gebeten.
    Vrij snelle en zeer goedkope reparatie later rijdt de auto terug zoals het hoort.

Blijft het probleem dat er marters in de streek zitten. Bij mijn dealer alleen al was ik deze week derde.

De Punto is behandeld met een spray, en ik heb de halve bus die overblijft meegekregen + nog een tweede bus gekocht (er staan hier namelijk drie wagens...).

Spray is geen langetermijnoptie, want:

- extreem plakkerig
    - moet je elke 1 à 2 weken herhalen (halve bus per auto)
    - spray kost €15 per bus - geen zin om €100 per maand aan anti-marterspray uit te geven.

Wat kan ik doen om die ondingen zo ver mogelijk van mijn auto's weg te houden?

Auto's staan onder een carport.

Simpel gezegd wil ik dat die marters er zich even hard op hun gemak voelen als een homofiele christen in door IS gecontroleerd gebied, namelijk: onveilig, opgejaagd en angstig.

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Er worden jaarlijks heel wat marters doogereden, die weten ook niet goed wat ze er kunnen tegen beginnen :-)
      Er is alvast een oplossing maar wel een moeilijke, zet een namaak Oehoe naast uw auto :-)

Comment

heb zo'n marteralarm in de motorruimte zitten dat met ultrasoon werkt. En sindsdien geen last meer gehad. Ook niet meer van katten op de auto eigenlijk.
        www.peugeotforum.be

Comment

wij hebben ook zo'n kastje onder de motorkap zitten , zelfs m'n vrouw hoort het nu
          TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

Zelf nooit last van gehad. 2 collega’s wel. Geloof dat zij een kastje in de carport hebben geïnstalleerd.

Comment

Working...
            X