Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Corona en de gevolgen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    ...en daar verzaakt de vrt (ook vtm, be media algemeen) in...sommige partijen hun podium is veel groter dan andere, de redacties beslissen (al dan niet terecht in geval standaard-groep en vtm-groep, in mindere mate vrt...belastingbetaalde zender) wie hoeveel zendtijd krijgt
    Dat is uiteraard een andere zaak.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

Van zodra je iemand laat praten in de media geef je hem een platform. Censuur is een gevaarlijk wapen.

Het getuigt wel een beetje van eigendunk indien men meent dat de gemiddelde kijker, lezer of luisteraar een kader moet voorgehouden worden door “iemand op het juiste pad” vooraleer hij zich een correcte mening zou kunnen vormen.

Wat heeft dat met eigendunk te maken?

De macht van de media is nu gewoon enorm groot. Of kijk hoe goed (belachelijke) one-liners van politici het doen? Het is daarmee belangrijk dingen te kaderen ja. Heel veel mensen geloven zelfs nog altijd dat er zoiets simpels bestaat als "alle buitenlanders buiten", terwijl dit in de praktijk zelfs gewoon niet mogelijk is. Dus ja, het kaderen van dingen is heel belangrijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

Wat heeft dat met eigendunk te maken?

.
        Het feit dat je meent te kunnen bepalen wat een belachelijke one-liner is en een ander daar “omkadering” bij nodig heeft om tot dezelfde conclusie te komen.

Comment

• lees hier net een paywall intervieuw met magnette

Charleroi oogt in coronatijden troostelozer dan ooit, maar dat houdt PS-voorzitter en burgemeester Paul Magnette (48) niet tegen om te dromen van een nieuwe wereld én regering. “In juni moeten we demarreren. Of, als er een mirakel gebeurt, nog eerder”, stelt hij in De Morgen.

waarin hij stelt iedereen moet water bij de wijn doen:

"Het pensioen op 65 jaar, dat heb ik laten vallen. Nochtans had Di Rupo gezegd dat we nooit in een regering zouden stappen die dit invoerde. Alle andere toegevingen ga ik nu niet aan uw neus hangen. Ik heb het al genoeg mogen horen in mijn partij.” (lacht)"

dat de 65 onhoudbaar was, wist intussen wel zowat iedereen...maar dat nu expliciet de ps dat taboe laat vallen doet mij vermoeden dat wer er wrs met 67 nog niet gaan geraken, hehe

Comment

• Naar aanleiding van zijn gastoptreden in de Nachtwacht bij Jan Leyers gisteren eens het essay van Thomas Decreus 'De Spektakeldemocratie' besteld via e-book

In de spektakeldemocratie is er sprake van een media-politiek complex. Het politieke conflict wordt een commercieel product dat de politiek permanent in campagne brengt. Informatieverstrekking wordt sensationeel infotainment. Politieke populariteit is enkel mogelijk via de toegang tot commerciële mediaplatformen. De politicus is niet langer een staatsman maar een personage dat het publiek behaagt en entertaint. In de spektakeldemocratie draait alles om het innemen van een positie – een podium – om de populariteit in stand te houden. Het publiek is er gedepolitiseerd en passief.

Het trumpisme speelt hier naadloos op in. De instrumentalisering van de provocatie is de werkwijze bij uitstek van de trumpisten. Steeds opnieuw wordt geaasd op een schokeffect, op een golf van verontwaardiging die mediadominantie garandeert. Op die manier beheersen de trumpisten het media-politieke complex.

Volgens Decreus proberen andere partijen weliswaar hun eigen politieke personages te creëren, maar die kunnen enkel het gevoel van verandering incarneren. Op het moment dat ze echte verandering tot stand willen brengen, worden ze door de eerdergenoemde economisch-gouvernementele orde verpletterd. Hij verwoordt het als volgt: ‘De partij die verandering beloofde te brengen treedt af of wordt meegezogen in een bloedig conflict waarvan zij sowieso de historische schuld zal krijgen. Een autoritaire marionettenregering installeert zich, alle hoop vervliegt, angst en cynisme regeren voortaan met ijzeren vuist.’

De politicus van die spektakeldemocratie beschouwt zichzelf niet langer als de leider die het volk moet mobiliseren om zijn lot te verbeteren, maar als een performer die het publiek moet bespelen om populariteit uit te bouwen. Zowel politici als de pers varen hier wel bij en het heeft, naar analogie met het militair- industrieel complex, geleid tot wat hij het ‘mediapolitiek complex’ noemt, waarin de media aan sensationalisering en infotainment gaan doen en die daardoor politici platformen aanbieden om een publiek uit te bouwen en te bereiken. Die trend leidt tot een merkwaardige vorm van structurele depolitisering bij journalisten die wat graag de provocaties van de Trumpen van deze wereld in beeld brengen. ‘Om buiten het spektakel te geraken, moeten we het spektakel zelf bevragen’, stelt Thomas Decreus, want ‘ware democratie, en dus ware bevrijding, zal enkele mogelijk zijn buiten het spektakel’.

Comment

• het gekke is dat de tegenstanders (vrt) trump contenu onder de aandacht brengt idd, elke dag opnieuw

Comment

• Wel vandaar, politici zijn geen staatsmannen of -vrouwen meer maar mediafiguren. Om (her)verkozen te worden moet je de media zien te halen, waarmee precies doet er zelfs niet eens toe.

Comment

• en toch won dehaene, omdat uiteindelijk de inhoud wel belangrijk is, al die blabla van extra uitgeven en uitdelen geloven de mensen niet meer, we zullen moeten besparen omdat we serjeus boven onze stand leven

dehaene was de enigste die eerlijk was

Comment

en toch won dehaene, omdat uiteindelijk de inhoud wel belangrijk is, al die blabla van extra uitgeven en uitdelen geloven de mensen niet meer, we zullen moeten besparen omdat we serjeus boven onze stand leven

dehaene was de enigste die eerlijk was
                    Dehaene?
                    Welk jaar is het?

Comment

• Mediatisering was toen nog lang niet zo ver doorgeslagen als nu.

Tobback is begonnen met zijn vele oneliners en slogans als 'We zullen de pensioenen blijven betalen, het is onze verdomde plicht'. Goed wetende dat er geen centen meer zijn tegen dat de boomers massaal op pensioen beginnen gaan (nu dus). Maar intussen is zijn carriere voorbij en roept niemand hem ter verantwoording

Comment

dat de 65 onhoudbaar was, wist intussen wel zowat iedereen...maar dat nu expliciet de ps dat taboe laat vallen doet mij vermoeden dat wer er wrs met 67 nog niet gaan geraken, hehe[/I]
                        en natuurlijk ook, hij laat een taboe vallen dat vooral de werkende - vlamingen - treft, niet zijn electoraat
                        voor de ambtenaar met zijn zwaar beroep is er wel een extra belgische koterij die een zijsprong biedt

Comment

al die blabla van extra uitgeven en uitdelen geloven de mensen niet meer, we zullen moeten besparen omdat we serjeus boven onze stand leven
                          Denk je werkelijk dat 'de mensen' dat doorhebben?
                          Volgens mij gaat grote meerderheid dat niet geloven en/of kwaad worden (genre 'Hoe bedoel je we leven boven onze stand?')
                          Wil niet hautain overkomen maar heb op dat vlak geen al te hoge dunk van 'Jan met de pet'

Comment

• ik denk hoe langer hoe meer, ja

stop die ambtenarijrepubliek of je gooit je eigen ruiten in

Comment

• en 1 op 5 gooit liever zijn eigen ruiten in en beslist voor de rest

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

Je mag je zéker vragen stellen bij of over extreem rechts. Ik ga echter wel zeggen dat De Standaard zich aan de linkse kant van het politieke spectrum zet.

Hoe vind je dit artikel bijvoorbeeld? Ook achter paywall.

De nieuwe racewagen van Tom Boonen, is dat louter een privézaak van de ex-wielrenner? Volgens Kris Peeters niet, en niet alleen omdat Boonen er zelf een publieke aangelegenheid van maakte door er op sociale media mee uit te pakken.

Dat kan je toch écht geen liberaal standpunt noemen?
                                Dat deel is de vrije tribune, daar komt vanalles voorbij, van links tot rechts.
                                DS is zeker niet extreem rechts, maar ook niet extreem links. In elk geval hebben ze het katholiek juk afgeworpen.

En wat Trump betreft, ik ken er een paar die voor Trump gestemd hebben, en nu zijn gebrek aan intelligentie beginnen in te zien.

Die ultra kapitalisten snappen gewoon nog niet dat heel hun maatschappelijk model op instorten staat. Ze drijven op intern cheap labour.
                                Er zijn daar nog een pak mensen die werken voor 9$/h, zonder ziekteverzekering, en daar kan je in de VS gewoon niet van leven.

En de zogezegde middenklasse, daar val je zo uit als je eens ziek wordt of iets te lang zonder werk zit. Bovendien is gezondheidszorg onverklaarbaar duur.
                                Hoe verklaar je dat een diabeet meerdere honderden dollars per maand moet betalen voor insuline, terwijl dat amper een paar euro moet kosten.
                                Dat zijn dingen die Trump in stand houdt, en waar Obama tegen ten strijde trok.

En dan dat wapengedoe. Hoe veel school shootings moeten er nog komen voor er oorlogswapens verboden wordt. Geef toe, een volautomatisch oorlogswapen heeft niemand nodig.

En dan kom je bij Corona uit.
                                Als je maatschappij er op ingericht is dat je 30miljoen mensen heel goedkoop kan ontslaan en in de armoede duwen, denk je dan dat je als overheid kan zorgen dat er een degelijke gezondheidszorg is?
                                En ondertussen kan Jeff Bezos elke dag 23 mio$ rijker worden terwijl zijn medewerkers bij ziekte 100% van hun loon verliezen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

DS is zeker niet extreem rechts, maar ook niet extreem links. In elk geval hebben ze het katholiek juk afgeworpen.

En wat Trump betreft, ik ken er een paar die voor Trump gestemd hebben, en nu zijn gebrek aan intelligentie beginnen in te zien.

Die ultra kapitalisten snappen gewoon nog niet dat heel hun maatschappelijk model op instorten staat. Ze drijven op intern cheap labour.
                                  Er zijn daar nog een pak mensen die werken voor 9$/h, zonder ziekteverzekering, en daar kan je in de VS gewoon niet van leven.

En de zogezegde middenklasse, daar val je zo uit als je eens ziek wordt of iets te lang zonder werk zit. Bovendien is gezondheidszorg onverklaarbaar duur.
                                  Hoe verklaar je dat een diabeet meerdere honderden dollars per maand moet betalen voor insuline, terwijl dat amper een paar euro moet kosten.
                                  Uiteraard zijn er mensen die voor Trump gestemd hebben die daar nu spijt van hebben. Wedden dat er ook zijn die spijt hebben dat ze er niet voor gestemd hebben?
                                  Er zitten zeker 'rare kronkels' in het systeem. Maar Trump is verkozen, ook al had hij niet de 'popular vote', volgens een eerlijk (want vooraf bepaald) systeem.
                                  Waarom moeten wij onze (Europese) wil daar doordrukken?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  En dan dat wapengedoe. Hoe veel school shootings moeten er nog komen voor er oorlogswapens verboden wordt. Geef toe, een volautomatisch oorlogswapen heeft niemand nodig.
                                  Heel veel. En ik hoop dat men dat nooit zal verbieden. Want omdat een paar zotten dat gebruiken, moet je niet iedereen straffen die die wapens gebruikt om op een range te schieten of in eigen tuin dingen kapot te knallen. Dat is letterlijk hetzelfde als sportwagens verbieden omdat er enkele ongevallen gebeuren met onverlaten die geen verantwoordelijkheid kunnen nemen, want 'waarom zou iemand dat nodig hebben'?
                                  Er is weinig dat zo machtig voelde als een patroon van een AK47 in één keer leegblazen op een target, terwijl de hete kogelhulzen in het rond vliegen en je de geur van buskruit hebt.
                                  Ik krijg als autoliefhebber hetzelfde gevoel van oerkracht als ik een AMG V8 helemaal los liet. Dat is echt kicken, en ik ga het opnieuw doen

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Als je maatschappij er op ingericht is dat je 30miljoen mensen heel goedkoop kan ontslaan en in de armoede duwen, denk je dan dat je als overheid kan zorgen dat er een degelijke gezondheidszorg is?
                                  En ondertussen kan Jeff Bezos elke dag 23 mio$ rijker worden terwijl zijn medewerkers bij ziekte 100% van hun loon verliezen.

Ik bekijk dat anders. Jeff Bezos mag van mij nog 10 keer meer verdienen elke dag. Hij is de pioneer van Amazon, de grondlegger, en geeft ook enorm veel mensen werk, wereldwijd. Zonder zo'n mensen blijft de wereld stilstaan. Daar mag oneindige rijkdom tegenover staan.
                                  Mocht het echt zoveel slechter zijn om bij hem te werken, dan liepen alle werknemers massaal over. Hij zal dus minstens in lijn liggen met andere werkgevers in die sector in de V.S.

'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Ik ben eens blij dat ik het niet moet zeggen. Nagels met koppen!
                                    Geen linkse praat, wel realistische praat.

Comment

• we gaan het zien in november...meer dan 10% is zijn baan kwijt...genoeg om een electorale aardverschuiving te veroorzaken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Ik ben eens blij dat ik het niet moet zeggen. Nagels met koppen!
                                        Geen linkse praat, wel realistische praat.
                                        Inderdaad. Het stelt me hoopvol dat er nog anderen zijn die hun verstand gebruiken.
                                        Om in Vlaanderen te blijven: ik bekijk het anders, volgens de laatste peilingen stemt 75% van de bevolking NIET extreem rechts, en die zijn daarom niet allemaal 'links'.

Comment

• Hier gaan we weer: extreem rechts stemmen = je verstand niet gebruiken.

Ik heb zelf nog nooit extreemrechts gestemd, maar vind dit enorm denigrerend om dit te zeggen.
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Working...
                                          X