ik verwijs je trouwens ook graag door naar paardenkarforum.be 
Ga eens na: waar gebruik je nog cash ? Kan je het ook zonder cash ? En wat is je beweegreden om dan, willens nillens, toch nog met cash te betalen ?
1) je ontvangt zelf nog cash, want je bent handelaar, of zelfstandige, en anders moet ik er toch mee naar de bank
2) Ik ga graag naar de ATM-automaat, ik vind dit nuttige tijdsbesteding
3) Ik word handje contantje betaald, en vergeet dan meteen ook maar de anders verschuldigde BTW en consoorten voor het gemak
Als de zelfstandige uit het eerste puntje elektronisch betalen gaat promoten (oa. omwille van de redenen opgesomd in één van mijn vorige posts), dan zal hij ook minder cash gaan ontvangen, en zal hij ook sneller op 'cashless' overschakelen.
Betalingen onder particulieren kunnen ook al heel vlot, met apps als payconiq/bancontact of via instant-overschrijvingen. Het is natuurlijk romantischer als je je envelopke met je verjaardagstoelage of nieuwjaarsboodschap van oma krijgt.
Ik werk al 25 jaar voor grootbanken, mijn vrouw ook. Ik denk niet dat we top-bedriegers zijn.
Banken gaan fusioneren (AXA/Crelan) of worden opgeslorpt (Record), omdat hun model niet meer rendabel is. Een Record-agent kreeg voor hetzelfde product tot drie keer de commissie die zijn collega bij ING kreeg. De opgelegde verplichtingen, de negatieve rente zorgen er voor dat kleine banken niet meer levensvatbaar zijn.
Argenta is zowat de enige die nog een beetje kan blijven trappelen. Maar hun model waarbij ze vooral inzetten op 'spaar'centen, heeft het heel zwaar onder de lage rente: ze moeten rente betalen aan hun klanten, terwijl het geld dat ze uit zetten, ook betalend is. Zo gaan ze geen winst maken.
Nu is het Corona-crisis: de helft van de werkende bevolking zit stilaan thuis, de bedrijven vallen stil. Iedereen heeft geleend voor zijn huis, en heeft het krediet de laatste jaren laten herzien, want die vaste rente, dat was toch zo vast niet. En nu kan men de maandelijkse aflossing niet meer betalen. NU AL, we zijn godbetert 14 dagen ver. De aanvragen voor betalingsuitstel stromen en masse binnen. Zowel van bedrijven (nog een beetje logisch, want sommigen vallen nu echt op nul inkomsten, en dan nog geheel onverwacht), maar vooral ook van particulieren.
Als je het akkoord tussen de bankensector en de overheid leest, ga je ook merken dat de bankensector quasi het volledige risico én het kostenplaatje gaat dragen: de verlengingen gebeuren zonder vergoeding (interestloos), zonder dossierkosten, zonder bijlkomende waarborgen, maar zijn wel een serieus pak werk. Voor je gaat klagen dat jouw dossier nog niet geregeld is: we zitten te wachten op concrete richtlijnen van de overheid.

Ga eens na: waar gebruik je nog cash ? Kan je het ook zonder cash ? En wat is je beweegreden om dan, willens nillens, toch nog met cash te betalen ?
1) je ontvangt zelf nog cash, want je bent handelaar, of zelfstandige, en anders moet ik er toch mee naar de bank
2) Ik ga graag naar de ATM-automaat, ik vind dit nuttige tijdsbesteding
3) Ik word handje contantje betaald, en vergeet dan meteen ook maar de anders verschuldigde BTW en consoorten voor het gemak
Als de zelfstandige uit het eerste puntje elektronisch betalen gaat promoten (oa. omwille van de redenen opgesomd in één van mijn vorige posts), dan zal hij ook minder cash gaan ontvangen, en zal hij ook sneller op 'cashless' overschakelen.
Betalingen onder particulieren kunnen ook al heel vlot, met apps als payconiq/bancontact of via instant-overschrijvingen. Het is natuurlijk romantischer als je je envelopke met je verjaardagstoelage of nieuwjaarsboodschap van oma krijgt.
Ik werk al 25 jaar voor grootbanken, mijn vrouw ook. Ik denk niet dat we top-bedriegers zijn.
Banken gaan fusioneren (AXA/Crelan) of worden opgeslorpt (Record), omdat hun model niet meer rendabel is. Een Record-agent kreeg voor hetzelfde product tot drie keer de commissie die zijn collega bij ING kreeg. De opgelegde verplichtingen, de negatieve rente zorgen er voor dat kleine banken niet meer levensvatbaar zijn.
Argenta is zowat de enige die nog een beetje kan blijven trappelen. Maar hun model waarbij ze vooral inzetten op 'spaar'centen, heeft het heel zwaar onder de lage rente: ze moeten rente betalen aan hun klanten, terwijl het geld dat ze uit zetten, ook betalend is. Zo gaan ze geen winst maken.
Nu is het Corona-crisis: de helft van de werkende bevolking zit stilaan thuis, de bedrijven vallen stil. Iedereen heeft geleend voor zijn huis, en heeft het krediet de laatste jaren laten herzien, want die vaste rente, dat was toch zo vast niet. En nu kan men de maandelijkse aflossing niet meer betalen. NU AL, we zijn godbetert 14 dagen ver. De aanvragen voor betalingsuitstel stromen en masse binnen. Zowel van bedrijven (nog een beetje logisch, want sommigen vallen nu echt op nul inkomsten, en dan nog geheel onverwacht), maar vooral ook van particulieren.
Als je het akkoord tussen de bankensector en de overheid leest, ga je ook merken dat de bankensector quasi het volledige risico én het kostenplaatje gaat dragen: de verlengingen gebeuren zonder vergoeding (interestloos), zonder dossierkosten, zonder bijlkomende waarborgen, maar zijn wel een serieus pak werk. Voor je gaat klagen dat jouw dossier nog niet geregeld is: we zitten te wachten op concrete richtlijnen van de overheid.
Comment