Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Corona en de gevolgen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

Dus iemand die nu van thuisuit werkt, waarbij er in heel veel gevallen veel minder gewerkt moet worden dan anders, moet nu ook maar onbetaald wat extra gaan werken ter compensatie achteraf?

Het is toch dat, dat de grootste crux van het verhaal is, lijkt me. Van iemand anders verwacht men toch ook niet dat men VERPLICHT & ONBETAALD meer zou gaan werken. Waarom in godsnaam zouden we dit van leerkrachten dan wel verwachten?
    Wees maar zeker dat er heel veel mensen 'onbetaald' extra uit hun pijp zullen mogen komen als dat corona gedoe voorbij is hoor, met heel wat minder verlof!

Enfin, Dirk Van Damme van de OESO heeft ook zo zijn mening: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200419_04927157

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Iridium Bekijk Berichten
      Kefkie ik denk niet dat een kleuteronderwijzeres nu veel digitaal aan het( pre-)teachen is. Je moet binnen 1 sector niet iedereen over dezelfde kam scheren.

Ik heb soms per jaar 7 tot 14 nieuwe IT vakken te geven. En ja dan heb je die vakanties nodig om die cursussen te maken en zelf eerst alles uit te zoeken en aan te leren.

PS ik geef programmeren aan volwassenen.
      Maar je hebt ook een bijberoep?

Wat ik niet begrijp is dat leraren en scholen niet meer interactie zoeken. Ik wil bijvoorbeeld perfect mijn ervaring delen van werken/opvolgen/kennisdelen op afstand. Maar ze slagen er zelfs nog niet in onderling af te stemmen. Niet alleen nu trouwens, ik heb als vrijwilliger meegewerkt aan de herinrichting van de speelplaats en daar bleek ook al bij dat voor veel leraars school een heel individuele beleving is.

Dat contrast met privé is heel groot, wij wisselen momenteel volop ervaringen uit over bedrijven heen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Wees maar zeker dat er heel veel mensen 'onbetaald' extra uit hun pijp zullen mogen komen als dat corona gedoe voorbij is hoor, met heel wat minder verlof!

Enfin, Dirk Van Damme van de OESO heeft ook zo zijn mening: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200419_04927157
        Ahja, slavernij maar direct terug invoeren. Anders moeten we allemaal een jaar voor niks werken. Goed voor de economie... (Juist niet, voor alle duidelijkheid.)

En is toch doodnormaal dat een vakbond daar direct hard op reageert? Wilt dan niet zeggen dat men niet open staat voor discussie. Maar als je niet direct een duidelijk standpunt inneemt, dan probeert men veel meer te bekomen. Is bij elke onderhandeling deel van het spelletje. Kunt moeilijk anders verwachten van een organisatie die enkel bestaat ten voordele van de werknemers, in dit geval leerkrachten. Natuurlijk moet er wel een discussie komen, die mag zeker gevoerd worden. Maar het zou idioot zijn om te verwachten dat de vakbond anders zou reageren.

Comment

Dus iemand die nu van thuisuit werkt, waarbij er in heel veel gevallen veel minder gewerkt moet worden dan anders, moet nu ook maar onbetaald wat extra gaan werken ter compensatie achteraf?

Het is toch dat, dat de grootste crux van het verhaal is, lijkt me. Van iemand anders verwacht men toch ook niet dat men VERPLICHT & ONBETAALD meer zou gaan werken. Waarom in godsnaam zouden we dit van leerkrachten dan wel verwachten?
          Dat zal zeker zo zijn hoor. De druk gaat groot zijn om de cijfers te halen, personeelsbudgetten worden gemaakt met bepaalde omzetten voor ogen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Vind ik echt straf!
            Ben je echt zo naïef om te denken dat niet heel wat mensen verplicht en onbetaald meer moeten gaan werken?
            Het zal ook een kwestie zijn dat te doen, of heel wat bedrijven zullen geen werk meer kunnen geven omdat ze failliet zijn.
            Geen zorg natuurlijk voor leerkrachten.

Ik ben er zeker van dat heel wat leerkrachten toch gemakkelijk 1,5 week vakantie hebben gehad in de 3 weken voor de paasvakantie.
            Is het dan teveel gevraagd om 1 weekje langer te werken?
            (zoals gezegd: ze zijn toch zeker niet bezig geweest met de voorbereidingen voor morgen op de school van mijn zoon!)

Ik wil niet over 1 kam scheren, zoals gezegd kan (en wil) ik niet klagen over de leerkrachten op de school van mijn dochter.
            En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat 1 week langer werken nodig is. Ik denk dat de meest belangrijke leerstof gerust nog wel gezien kan worden, ook met thuisonderwijs.
            Leerkrachten kunnen ook goed genoeg inschatten of leerlingen klaar zijn voor het volgende jaar zonder uitgebreide examens.

Maar het is altijd dat direct protesteren door leerkrachten tegen ieder voorstel waar ik zo misselijk van wordt.
            Zoals aantal jaren geleden toen studenten leerkracht al protesteerden op hun 19e omdat ze langer zouden moeten gaan werken omdat men op 55 'op' zou zijn.
            Ipv te protesteren dat men ervoor zorgt dat men op 55 nog wel kan werken.
            Of, in mijn ogen, serieuze problemen aanpakken zoals geen vast werk krijgen en jarenlang moeten afwachten of men in september wel werk gaat hebben (lastig om een woonlening te krijgen begrijp ik!)
            Dat lijkt men allemaal te accepteren, maar kom niet aan die vakantiedagen!
            Ik begrijp niet hoe zo'n bekrompen figuren mijn kinderen kritisch en flexibel denken kunnen aanleren.

Comment

• ik vind het ook wel totaal fout dat de leerkrachten zo klagen. Ze worden doorbetaald om parttime thuis wat voor te bereiden terwijl in sommige sectoren mensen op hun tandvlees zitten....een schande
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Ben je echt zo naïef om te denken dat niet heel wat mensen verplicht en onbetaald meer moeten gaan werken?
                Naïef? Ben je echt serieus? Onbetaald werken zit er voor mij niet in. Punt. Weet je wat "werken" betekent? "betaalde arbeid verrichten" Betaald. Een hobby kies ik zelf wel. En ja, ik wil gerust hard werken tijdens mijn uren, mijn best doen voor mijn targets te halen, overuren maken indien nodig. Maar voor wat, hoort wat. Dat is het basisprincipe van werken.

Of zal ik vragen aan de bank of ze mijn lening ook een paar maanden kwijtschelden en in de winkel mijn eten gewoon meepakken zonder te betalen? Want anders ben IK failliet.

En echt belachelijk gedoe hierboven man. "Anderen hebben het moeilijker" IS GEEN EXCUUS om slavenarbeid in te voeren. In Afrika leven ze van een paar euro per dag. Dus ik stel voor dat iedereen die dat zegt, alles van zijn loon boven de 300 euro gewoon doorstort naar degenen die ze meer hulpbehoevend vinden.

Comment

• Maar wel thuis zitten, amper werken en toch betaald krijgen, dat kan wel natuurlijk...

Comment

Ahja, slavernij maar direct terug invoeren. Anders moeten we allemaal een jaar voor niks werken. Goed voor de economie... (Juist niet, voor alle duidelijkheid.)
                    Ja, trek het maar weer in 't belachelijke... . Een vriendin van mijn vrouw staat als verpleegkundige op een corona afdeling in Antwerpen. Zes(!) uur aan een stuk staat die in een benauwd astronautenpak te werken, niet pissen, niet eten... niks. Dat is niet haar normale werktenue noch haar normale werkritme noch haar normale dienst. Denk je dat die één euro extra krijgt? Ik loop op het werk constant het risico om besmet te geraken, kom in contact met veel verschillende mensen, soms onvermijdelijk dichter dan 1,5m. Maar ik moet blijven werken, gaat niet anders. Denk jij dat ik een euro extra krijg, of een andere compensatie? Niks van dat, en dat hoef ik ook niet. Iedereen moet nu een tandje bijsteken. Van enkele dagen extra delibereren en wat verbeteren ga je heus niet gaan sterven hoor. Onbetaald...?? Laat me niet lachen... .

Comment

Maar wel thuis zitten, amper werken en toch betaald krijgen, dat kan wel natuurlijk...
                      Dit is momenteel het geval in heel veel sectoren. Ik weet niet of je het doorhebt, maar momenteel is wat een speciale situatie. Daarnaast is het niet alleen thuiszitten, ze moeten ook nog altijd opvang voorzien en moet nog altijd bepaalde dingen voorbereiden.

Of vind je het misschien beter dat men leerkrachten ook gewoon op economische werkloosheid zet en er totaal geen les of opvang is?

Comment

Ja, trek het maar weer in 't belachelijke... . Een vriendin van mijn vrouw staat als verpleegkundige op een corona afdeling in Antwerpen. Zes(!) uur aan een stuk staat die in een benauwd astronautenpak te werken, niet pissen, niet eten... niks. Dat is niet haar normale werktenue noch haar normale werkritme noch haar normale dienst. Denk je dat die één euro extra krijgt? Ik loop op het werk constant het risico om besmet te geraken, kom in contact met veel verschillende mensen, soms onvermijdelijk dichter dan 1,5m. Maar ik moet blijven werken, gaat niet anders. Denk jij dat ik een euro extra krijg, of een andere compensatie? Niks van dat, en dat hoef ik ook niet. Iedereen moet nu een tandje bijsteken. Van enkele dagen extra delibereren en wat verbeteren ga je heus niet gaan sterven hoor. Onbetaald...?? Laat me niet lachen... .

Ik ben ook nog steeds aan het werk in een omgeving waar ik niet anders kan dan continue in contact staan met alle arbeiders. Ik krijg er ook geen euro extra voor. Maar als ik EXTRA moet werken, als ik overuren moet draaien. Dan wel. Tegelijkertijd ben ik ook VEEL harder aan het werk, idem met de arbeiders bij ons. Bestellingen liggen hoger terwijl de personeelsbezetting lager ligt in deze omstandigheden. Ik klaag daar ook niet van, ondanks dat ik inderdaad serieus wat tandjes moet bijsteken en harder moet werken. VInd ik ook totaal niet erg. Maar bv. komende zaterdag gaat er (uitzonderlijk) ook gewerkt worden. Je denkt toch niet dat er dan iemand onbetaald gaat komen?

Comment

• De mensen die thuis zitten zonder werk, zijn technisch werkloos. En veel weten niet of er nog een bedrijf gaat zijn waar ze na de crisis terug aan het werk kunnen gaan.

Ik verwacht wat flexibiliteit van leerkrachten, en out-of-the-box denken, maar dat blijkt duidelijk zeer moeilijk...
                          Last edited by Chris_147; 19/04/2020, 21:37.

Comment

De mensen die thuis zitten zonder werk, zijn technisch werkloos. En veel weten niet of her nog een bedrijf gaat zijn waar ze na de crisis terug aan het werk kunnen gaan.

Ik verwacht wat flexibiliteit van leerkrachten, en out-of-the-box denken, maar dat blijkt duidelijk zeer moeilijk...
                            Thuis zitten, niet alleen "zonder werk". Lezen wat er staat is ook moeilijk precies.

En waarom ENKEL van leerkrachten?

En ja, ik snap dat wel dat dat moeilijk is, want men verwacht al jaren meer en meer en meer flexibiliteit van leerkrachten.
                            M-decreet bv.

Basisprincipe blijft gewoon: Voor wat, hoort wat.

Comment

Ik ben ook nog steeds aan het werk in een omgeving waar ik niet anders kan dan continue in contact staan met alle arbeiders. Ik krijg er ook geen euro extra voor. Maar als ik EXTRA moet werken, als ik overuren moet draaien. Dan wel. Tegelijkertijd ben ik ook VEEL harder aan het werk, idem met de arbeiders bij ons. Bestellingen liggen hoger terwijl de personeelsbezetting lager ligt in deze omstandigheden. Ik klaag daar ook niet van, ondanks dat ik inderdaad serieus wat tandjes moet bijsteken en harder moet werken. VInd ik ook totaal niet erg. Maar bv. komende zaterdag gaat er (uitzonderlijk) ook gewerkt worden. Je denkt toch niet dat er dan iemand onbetaald gaat komen?
                              Je moet je niet alleen focussen op dat presteren in uren, je moet je ook op arbeidsintensiteit en besmettingsrisico's focussen. Die ligt voor veel mensen nu hoger, en dat heeft zo zijn gevolgen. Je zegt zelf dat het een speciale situatie is. Daar komen nu eenmaal uitzonderlijke maatregelen uit voort. Voor het onderwijs is dat nu onder de vorm van misschien wat extra dagen. Ze staan ook al een maand niet meer voor de klas hé, vergeet dat niet. En jaja, ik weet het wel, ze hebben wel gewerkt in die tijd dat ze al thuis zitten.

Comment

Je moet je niet alleen focussen op dat presteren in uren, je moet je ook op arbeidsintensiteit en besmettingsrisico's focussen. Die ligt voor veel mensen nu hoger, en dat heeft zo zijn gevolgen. Je zegt zelf dat het een speciale situatie is. Daar komen nu eenmaal uitzonderlijke maatregelen uit voort. Voor het onderwijs is dat nu onder de vorm van misschien wat extra dagen. Ze staan ook al een maand niet meer voor de klas hé, vergeet dat niet. En jaja, ik weet het wel, ze hebben wel gewerkt in die tijd dat ze al thuis zitten.
                                Ja ik snap je wel hoor, daar niet van. Ik krijg gewoon iets van de reflex van "Ze MOETEN dat doen, PUNT."

Comment

Thuis zitten, niet alleen "zonder werk". Lezen wat er staat is ook moeilijk precies.

En waarom ENKEL van leerkrachten?

En ja, ik snap dat wel dat dat moeilijk is, want men verwacht al jaren meer en meer en meer flexibiliteit van leerkrachten.
                                  M-decreet bv.

Basisprincipe blijft gewoon: Voor wat, hoort wat.
                                  Ik denk niet dat er veel thuis zitten, die niet thuis aan het werken zijn of die niet technisch werkloos zijn. Misschien andere ambtenaren...

Het is niet ENKEL van leerkrachten, er zijn hier al verscheidene voorbeelden aangehaald van andere personen en groepen die meer doen dan wat ze volgens hun contract moeten doen.
                                  Velen omdat anders mensen sterven of de maatschappij omvalt, anderen voor het voortbestaan voor het bedrijf of uit plichtsbesef.

Ik geef u gelijk dat het M-decreet invoeren zonder voldoende steun (geld of anders) inderdaad geen goede zaak was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Eigenlijk is de manier zoals er bij ons geteld word wel de beste, de meest volledige. De andere landen tellen niet al hun corona doden mee en geven dus een vertekend beeld.

Is er een ding dat ze in heel deze crisis wel goed doen en worden ze daarop aangepakt.
                                    Vind je dat nu echt?
                                    Slachtoffers uit een wzc mee opnemen terwijl ze nog niet weten of ze Covid-19 hebben of niet. Dat is toch vreemd?!
                                    In België zijn er tussen 01/01/2008 en 31/12/2018, dus lang voor er sprake is/was van Corona, hou u vast, 1.180.327 mensen overleden.
                                    Dat zijn gemiddeld iets meer dan 263 per dag. Toch een “mooi”beeld over 10 jaar gespreid.
                                    Toch even stilstaan bij al die cijfertjes. Hier zitten we nu aan ongeveer 72 per dag waarvan vele nog niet geweten zijn of ze wel covid-19 hadden.
                                    Nu al die (slechte) cijfers zouden ons binnenkort wel eens parten kunnen gaan spelen als ze in Europa de grenzen terug gaan open stellen en er toelatingen gaan nodig zijn...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Ja ik snap je wel hoor, daar niet van. Ik krijg gewoon iets van de reflex van "Ze MOETEN dat doen, PUNT."
                                      Dat was een voorstel van Weyts, geen verplichting.
                                      Maar wordt direct afgeschoten...

Ik had anders graag gehad dat Franken verantwoordelijk werd voor onderwijs, dan had ik zeker de popcorn kunnen bovenhalen!

Comment

Dat was een voorstel van Weyts, geen verplichting.
                                        Maar wordt direct afgeschoten...

Ik had anders graag gehad dat Franken verantwoordelijk werd voor onderwijs, dan had ik zeker de popcorn kunnen bovenhalen!
                                        Ik snap dat dit vanuit de vakbond wordt afgeketst, en inderdaad de "moet" reacties komen meer vanuit andere kanten. Hier lijkt het ook zo naar voren geschoven te worden als een kwestie van "moeten".

Comment

• Ik vind dat leraars een deel van hun loon zouden moeten afstaan aan ouders...
                                          En nu jullie...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Working...
                                          X