Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    Gemiddeld 2 ? Waar haal jij jouw "correcte" cijfers dan ?
    Op 1 augustus waren er in België 5.712.061 personenwagens (Nieuwsblad). Snel omgerekend is dat 1 auto per twee Belgen. Daar zitten uiteraard veel bedrijfvoertuigen tussen, maar m'n twee auto' sper gezin zal er niet ver naast zitten.


    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
      Lol, en ik denk niet dat het veel uitmaakt of ik mijn garagepoort automatisch open, daar is nie echt een kerncentrale voor nodig, en of ik in juli 10 dagen mijn airco gebruik zal ook niet veel verschil maken voor het electriciteitstekort in december hahaha :-D
      Drie tv's per gezin, digicorder, elektrische rolluiken, mooie sfeerverlichting, tablets en smartphones a gogo, vaatwasser, droogkast, wasmachine, jacuzi (er staan er meer dan je denkt), elektrische boilers, airco, domotica,... Kijk eens om je heen thuis. Zowat alles werkt op elektriciteit. Natuurlijk werkt zoiets in twee richtingen. Elektriciteit uit kernenergie was er destijds volop, het kon niet op. Onze levensstijl werd volledig afhankelijk van elektriciteit. Idem met olie. Even over en weer vliegen naar Barcelona, Zuid-Frankrijk,... is eigenlijk decadent. Dat zal op termijn niet vol te houden zijn.

      Het is niet jouw poort, of jou airco, of wat dan ook. Het zijn de poorten van iedereen samen.

      Het is natuur makkelijk om te lachen en en geen serieuze tegenargumenten te geven...
      Wat is het alternatief voor elektrische auto's? Waterstof? Gas? Ik zie de eerste 20 jaar geen deftig alternatief.
      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

        Wat is het alternatief voor elektrische auto's?
        Naft.

        :-P

        Comment


        • #44
          Trouwens, aan alle hypocriete electrifielen :
          Eten jullie dan geen bananen, of kiwi's, of ananas of kokosnoot ? Dat kost ook een pak energie om dat van in Afrika of Zuid-Amerika naar jouw warenhuis te brengen hoor. En jullie tv komt waarschijnlijk uit Azië ?
          En jullie gaan waarschijnlijk niet elk jaar met een roeiboot naar Tenerife of Kreta ?

          Ik heb in 42 jaar nog maar 1x met de vlieger gevlogen, en ik eet zelden exotisch fruit, dan mag ik er toch wel om 10.000 km naft per jaar doorjagen zeker.
          Er hangt wel een Samsung aan mijn muur, sorry daarvoor :-)

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

            Naft.

            :-P
            Zat net hetzelfde te denken.

            Comment


            • #46
              Zou me niet verwonderen dat het binnen 5 jaar weer diesel wordt lol.... Ge kunt er gene staat op maken. Elektrisch staat nog niet op punt, zijn doorgaans lelijke wagens, klein bereik,... Als ik op sommige fora zie hoe sommigen op reis gaan met bvb een Zoe van Renault. Rijden tot punt x, daar winkelen, doorrijden naar y, daar eten, verder naar z, daar vervelen,... en dan zitten ze soms met de billen tegen elkaar omdat ze nog 15 kilometer moeten doen met een rijbereik van 12 kilometer. Avonturiers zijn het.

              Comment


              • #47
                En bij die Renaults moet je dan nog de batterijen huren per maand, en voor een bedrag waarvoor je op naft elke maand veel kms kan rijden.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                  Nee ni echt. 10 000€ korting? Waar wachten we op?

                  Het is toch duidelijk dat de meeste nog steeds voor een diesel of benzine gaan, de verkoop van elektrische wagens zal wel stijgen, maar je leest ook meer en meer dat het aangegeven rijbereik voor geen meter klopt. Ne smartphone kan je meestal wel ergens opladen, maar nen auto? Er is nog veel werk aan.
                  Probleem hier is als er iets nieuw uitkomt, ze eerst een manier moeten vinden om er geld uit te slaan en laat de mensen nu net naar iets nieuw overschakelen omdat het hen eventueel minder gaat kosten kwa verbruik, taksen,... En niet omdat het zou beter zijn voor het milieu.
                  Kijk naar de elektrische fietsen die meer dan 25 km/u rijden. Een nummerplaat, verzekering en wa nog allemaal en plots niet meer zo interessant.
                  Ja, ze geven serieus korting, was vorig jaar bij het autosalon ook al zo dacht ik.

                  Het aangegeven rijbereik klopt idd niet, maar dat is eigenlijk juist hetzelfde als met het opgegeven verbruik (en dus ook rijbereik) van benzine en diesel auto's, bij deze klopt dat ook van geen kanten.
                  Zo een elektrische fiets heb ik ook lang naar zitten kijken, maar met al die extra zever ga ik dat ook niet doen. Was anders nog wel handig voor woon-werk verkeer.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Het aangegeven rijbereik klopt idd niet, maar dat is eigenlijk juist hetzelfde als met het opgegeven verbruik (en dus ook rijbereik) van benzine en diesel auto's, bij deze klopt dat ook van geen kanten.
                    Bij benzine en diesel is dat nu wel net iets een klein beetje minder een aandachtspunt, dacht ik toch. Dus geen argument, knight rider.

                    Comment


                    • #50
                      Mijn vorige diesel deed het thans niet slecht en van de benzines ben ik ook wel tevreden. De ene Peugeot 2008 met turbo, 1.2 en de andere MX-5 met atmosferische 1.5 en hun verbruik zit ongeveer gelijk. De 1.2 doet het zelf iets beter wa zeker ni slecht is voor een toch wel groter en zwaardere wagen.

                      Spijtig dat de benzineprijzen weeral aant stijgen zijn.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
                        Zo een elektrische fiets heb ik ook lang naar zitten kijken, maar met al die extra zever ga ik dat ook niet doen. Was anders nog wel handig voor woon-werk verkeer.
                        Ne collega heeft zo een elektrische fiets voor het werk. Maar net omwille van al diene zever komt em terug met de wagen...
                        Ik zou het anders ook wel zien zitten. Heb er ook over getwijfeld.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                          Bij benzine en diesel is dat nu wel net iets een klein beetje minder een aandachtspunt, dacht ik toch. Dus geen argument, knight rider.
                          De oorzaak ligt wel bij beide gelijk, namelijk de belachelijk test procedure voor het verbruik. (vandaar dat ik die vernoemde)
                          De meeste merken die elektrische auto's verkopen adverteren ook de werkelijke actieradius, dus potentiele kopers weten wel degelijk wat hen te wachten staat.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                            Mijn vorige diesel deed het thans niet slecht en van de benzines ben ik ook wel tevreden. De ene Peugeot 2008 met turbo, 1.2 en de andere MX-5 met atmosferische 1.5 en hun verbruik zit ongeveer gelijk. De 1.2 doet het zelf iets beter wa zeker ni slecht is voor een toch wel groter en zwaardere wagen.

                            Spijtig dat de benzineprijzen weeral aant stijgen zijn.
                            De prijzen zijn inderdaad weer aan het stijgen, maar zijn nog altijd niet op het niveau van enkele jaren terug (en dat mag ook nog even duren).
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

                              Financieel interessant? Als ik zie wat ik maandelijks betaal aan elektriciteit dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat je die "investering" op 5 jaar heb terugverdient. Het enige wat ik interessant vind is energiezuinige toestellen kopen, led verlichting,...
                              Zou ook redelijk zot zijn als je dat op 5 jaar zou kunnen terugverdienen. Dan heb je op de minimum levensduur van 20 jaar je geld even verviervoudigd. Terugverdientijd ligt afhankelijk van vele factoren natuurlijk, rond de 10 jaar. Op een termijn van 20 jaar betekent dit dus eigenlijk dat je je investering dubbel terugkrijgt.

                              Comment


                              • #55
                                pro vs con elektrische auto's: ik blijf het een non-discussie vinden. Aardolie-gebonden transport is niet duurzaam want:

                                - aardolie is eindig
                                - de voorraden zijn weliswaar groot, maar het wordt steeds moeilijker / vervuilender om ze te ontginnen (schaliegas/ olie; boren onder de Noordpool; ...)
                                - aardolie maakt ons geopolitiek afhankelijk (gas uit Rusland, olie uit Midden-Oosten)
                                - het geeft een "tikkeltje" problemen op vlak van broeikas-effect

                                Waar je als wereld heen wilt is een situatie waarin je:

                                - minder files hebt
                                - duurzamer kan functioneren
                                - minder afhankelijk bent van andere landen voor je eigen energie
                                - je eigen nest minder bevuilt

                                Hoe passen voertuigen gebaseerd op koolwaterstoffen nu in hemelsnaam in dat plaatje? Als je alle nadelen van EV's optelt, dan komen ze per saldo nog steeds beter uit dan IC-voertuigen. De informatie over "we komen stroom te kort" is geen informatie maar "desinformatie". Want je kan de berekening natuurlijk wel maken van hoeveel stroom zo'n vloot EV's representeert, maar het is typisch een studie "op zich" die niet verder kijkt dan alleen die capaciteit. Ze kijkt niet naar piek- of daluren, ze kijkt niet naar alternatieven, ze kijkt niet naar wat er zou gebeuren als je simpelweg de aardolie die je uitspaart zou omzetten in elektriciteit voor EV's - ze kijkt m.a.w. niets echt na.

                                We rijden steeds meer met de auto, en verbruiken steeds meer aardolie, maar gek genoeg, hoewel we weten dat aardolie principieel eindig is, stelt niemand in dit soort van discussies de vraag over die eindigheid. Dat is meten met twee maten en twee gewichten, blind zijn tegenover aardolie en argwanend tegenover elektriciteit. Dat is, met andere woorden, geen discussie.

                                (het zou helpen als ik wat meer wakker zou zijn, maar de kern van de zaak zit er wel in )

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                  Zou ook redelijk zot zijn als je dat op 5 jaar zou kunnen terugverdienen. Dan heb je op de minimum levensduur van 20 jaar je geld even verviervoudigd. Terugverdientijd ligt afhankelijk van vele factoren natuurlijk, rond de 10 jaar. Op een termijn van 20 jaar betekent dit dus eigenlijk dat je je investering dubbel terugkrijgt.
                                  Binnen 12 jaren ben ik volgens de levensverwachtingstabellen ... dood !! Toch raar dat men nu de deugden van electriciteit naar voor brengen voor de wagens, maar als je je huis of appartement met electriciteit verwarmt, dan ben je een verspiller die moet gestraft worden ... Kan iemand mij dat uitleggen ??

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                    Binnen 12 jaren ben ik volgens de levensverwachtingstabellen ... dood !! Toch raar dat men nu de deugden van electriciteit naar voor brengen voor de wagens, maar als je je huis of appartement met electriciteit verwarmt, dan ben je een verspiller die moet gestraft worden ... Kan iemand mij dat uitleggen ??
                                    Heel simpel, warmte is een restproduct bij het omzetten van één vorm energie naar de andere. Warmte kun je niet (of toch heel moeilijk) gebruiken voor een auto vooruit te krijgen, maar wil je juist wel hebben voor je huis te verwarmen.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Noorwegen wil de verbrandingsmotor in 2025 verbieden.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Noorwegen is hypocriet, want ze pompen zelf op uit de grond. De staat wil er wel aan verdienen, maar de inwoners mogen het wel niet gebruiken.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten

                                          Binnen 12 jaren ben ik volgens de levensverwachtingstabellen ... dood !! Toch raar dat men nu de deugden van electriciteit naar voor brengen voor de wagens, maar als je je huis of appartement met electriciteit verwarmt, dan ben je een verspiller die moet gestraft worden ... Kan iemand mij dat uitleggen ??
                                          Ja... hier zou ik ook een deskundige uitleg voor hebben die steek houdt. Ik kreeg de raad om op gas te verwarmen met een HR brander. Nog erger... pellets waren niet zo lang geleden het nieuwste fenomeen. dat moest je hebben want zeer ecologisch. Nu begint men te denken dat er zeer fijne partikels worden uitgestoten door pellets te verbranden. Men maakt ons wijs wat ze willen. Dat bepaalde zaken niet goed zijn, besef ik. Maar er zijn teveel financiele belangen gemoeid met de 'raad' die men krijgt voorgeschoteld door de overheid.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X