benieuwd hoe ze het verlies aan accijnzen zullen opvangen, km-heffing lijkt een overmijdbare optie...maar dan gaat de ice-auto dubbel betalen en welke politieker gaat daar zijn vingers aan branden
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De Chinezen komen er aan!
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Een architect waar we regelmatig mee samen werken, heeft al jaren Tesla. Eerst een Model S, nu een Model X. En die gaat er ook mee op vakantie. Maar vooral naar de Scandinavische landen omdat het daar een pak makkelijker is om zich met een EV te verplaatsen.
Ook een mogelijkheid en ieder zijn goesting.
Het kan nog anders: mijn vriendin gaat ieder jaar alpineskiën in Frankrijk en gaat daar naar toe met de TGV (stopt bijna in het skistation). Zelf ga ik liever langlaufen in o.a. Noorwegen. Maar ik vlieg daar gewoon naartoe en neem voor het laatste deel de trein (die in Noorwegen ook een uitstekende dienstregeling aanbieden, trein vertrekt trouwens gewoon vanonder de luchthaven). We hebben beiden een grondige hekel aan uren in een auto - met om het even welke aandrijving - te zitten.
Voor elk wat wils dus: voor jou, voor mij, voor mijn vriendin en voor jouw architect (en al de rest).
Doe hoofdzakelijk en zolang het nog kan vooral waar je je goed bij voelt. Dan kan het niet mis gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
Vooral grote range en snel tanken. + ganse industrie dat eraan vast zit (energie opwekken, productie H2, transport,...) En het klinkt goed en groen voor de onwetenden : De enigste uitstoot is water, het wondermiddel.
Nadeel blijft dat je gedurende het tanken nog steeds aanwezig moet zijn en je afhankelijk bent van een hele industrie die erachter zit en de kosten uiteindelijk voor de gebruiker zal bepalen.
Het nadeel van het BEV laden (langdurig tijdverlies) geldt meestal alleen voor een range van +450 km. Daaronder zijn er al genoeg mogelijkheden om dat in één keer zonder tussenstop te kunnen doen. Laden van een BEV (onder die range) doe je dan ook best niet door naar een daartoe bestemd laadstation te rijden. Dat doe je tijdens iedere mogelijkheid dat het voertuig stilstaat. En voor een overgroot deel van de gebruikers staat hun voertuig meer uren stil dan dat het rijdt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenbenieuwd hoe ze het verlies aan accijnzen zullen opvangen, km-heffing lijkt een overmijdbare optie...maar dan gaat de ice-auto dubbel betalen en welke politieker gaat daar zijn vingers aan branden
Je verschuift dan gewoon de belasting van een gemotoriseerd voertuig van louter bezit naar het gebruik ervan. Lijkt me ook zeer logisch. Belasting op bezit betaal je al via de BTW bij aankoop. Gezien een vergelijkbare EV nog steeds veel duurder is dan zijn ICE variant betaal je nu in verhouding voor het louter bezit al meer belasting op een EV dan op een ICE. Daar hoor ik ook niemand over klagen. En al zeker de politici niet.Last edited by ivob2; 10/10/2019, 14:36.
- Likes 1
Comment
-
welja, ik zou graag in die glazen bol zien en kijken hoe de overgang zonder verlies van inkomsten op accijnzen van brandstoffen gaat lopen naargelang het percentage ev oploopt
ik ben niet zo intelligent als gij (niet sarcatisch of ironisch bedoeld) om die transitie in te schatten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
Ik denk persoonlijk dat waterstof tanks en auto's langer meegaan. En ook beter zullen zijn in de 2e hands markt. Nu zie je ook auto's van +30 jaar rondrijden in van die Midden Oosten landen en zelfs hier, maar een Tesla van 30 jaar, dat wil ik nog wel eens zien. Als je al kijkt hoe snel de batterij van uwe gsm na een jaar is verminderd...
Bijkomend is natuurlijk waterstof getankt in 3 minuten zoals bij normale auto's en kan je dus meer met prijsverschillen spelen zoals je nu ook hebt met bemande en onbemande tankstations.
Er zijn er een pak die 250k hebben en minder dan 10% van de capaciteit kwijt zijn. Extrapolatie leert dat 500k geen probleem mag zijn.
Despite being one of the main concerns with potential new electric vehicle buyers, battery degradation is starting to look less...
Dat er auto's van 30 jaar rond rijden in Afrika is niet direct een referentie. Die rijden desnoods op 3 cilinders, en als ze 3 keer per dag in panne vallen, dan vinden ze dat ook nog OK.
Ik heb dubbele gevoelens bij Waterstof. Sneller tanken, en opslaan: OK
Maar de dubbele omzetting van electriciteit naar waterstof en dan terug heeft te veel verlies.
Het gaat volgens mij vooral af hangen van het feit of de wereld genoeg batterijen kan produceren, en dus van de evolutie van alternatieve batterijtechnologie.
Stel dat er vraag is naar 100 miljoen auto's per jaar, maar er kunnen slechts 10 miljoen batterijen geproduceerd worden, dan zal waterstof misschien een grotere kans krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwelja, ik zou graag in die glazen bol zien en kijken hoe de overgang zonder verlies van inkomsten op accijnzen van brandstoffen gaat lopen naargelang het percentage ev oploopt
ik ben niet zo intelligent als gij (niet sarcatisch of ironisch bedoeld) om die transitie in te schatten
Dat wordt nog een interessante discussie.
Feit is, waarschijnlijk gaat de gratis BIV en Rijtaks voor BEV vrij snel afgeschaft worden.
En dan moeten ze nog iets vinden om de accijnzen te compenseren....
Comment
-
de koppen zullen wel rijpen, ev-rijders zijn waarschijnlijk slimmer dan gemiddeld en zullen km-heffing gaan accepteren omdat er geen weg naast is, maar er moet een nog veel grotere groep overtuigd worden van de onontkoombaarheid van dat gegeven
mijmert verder
Comment
-
waarom altijd zo zitten hameren over die tijdelijke gratis biv en rijtaks,
regelmatig komt er wel iemand met de boodschap het zal niet blijven duren,
natuurlijk niet,heeft ooit iemand het tegendeel beweerd?
DIEGENEN DIE ER AL JAREN VAN PROFITEREN KUNNEN ER MAAR GOED MEE ZIJN.
en ja die accijnzen zullen ook moten gecompenseert worden,maar voorlopig nog niet aan de orde...
trouwens,al diegenen die de laatste jaren gestopt zijn met roken,..... gemiste staatsinkomsten.........
Comment
-
ja andre, ik was maar hardop aan het nadenken he, dat zijn zaken die mij intrigeren, sorry daarvoor en das niet om af te schrikken...tis een forum he
er zijn nog zoveel zaken waarvan ik wil weten hoe ze gaan lopen in de nabije toekomst, fantaseren helpt nix en de realiteit zal't wel uitwijzen
gewoon kurjeus hoe jullie erover denken ookLast edited by bobo; 10/10/2019, 15:17.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
En wat is je punt? Dat je wel een EV kan kopen maar dan beter je skivakantie verplaatst van het zuiden naar het noorden?
Ook een mogelijkheid en ieder zijn goesting.
Het kan nog anders: mijn vriendin gaat ieder jaar alpineskiën in Frankrijk en gaat daar naar toe met de TGV (stopt bijna in het skistation). Zelf ga ik liever langlaufen in o.a. Noorwegen. Maar ik vlieg daar gewoon naartoe en neem voor het laatste deel de trein (die in Noorwegen ook een uitstekende dienstregeling aanbieden, trein vertrekt trouwens gewoon vanonder de luchthaven). We hebben beiden een grondige hekel aan uren in een auto - met om het even welke aandrijving - te zitten.
Voor elk wat wils dus: voor jou, voor mij, voor mijn vriendin en voor jouw architect (en al de rest).
Doe hoofdzakelijk en zolang het nog kan vooral waar je je goed bij voelt. Dan kan het niet mis gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenbenieuwd hoe ze het verlies aan accijnzen zullen opvangen, km-heffing lijkt een overmijdbare optie...maar dan gaat de ice-auto dubbel betalen en welke politieker gaat daar zijn vingers aan branden
En binnen X aantal jaar wanneer EV's in de meerderheid zijn, zullen er wel extra taksen op elektriciteit komen.VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwelja, ik zou graag in die glazen bol zien en kijken hoe de overgang zonder verlies van inkomsten op accijnzen van brandstoffen gaat lopen naargelang het percentage ev oploopt
ik ben niet zo intelligent als gij (niet sarcatisch of ironisch bedoeld) om die transitie in te schatten
Maar dat er iets beweegt is bijna een zekerheid. Alleen tegen welke snelheid is nog een onbekende factor.
Kijk maar naar de recente voorstellen van o.a. Denemarken op EU vlak. Waarin ze trouwens al niet meer cavalier seul spelen (een 10-tal landen steunen hen al).
De vraag zal dus niet zijn wanneer de verkoop op brandstofmotoren (let wel de verkoop, niet bezit en gebruik) verboden zal worden maar vanaf welk tijdstip.
De meest ambitieuze analisten en overheden gokken op 2025 (wat ik zelf niet geloof), de meest sceptische op 2050. De meeste houden het ergens rond 2035.
Toch een termijn die de meeste van ons nog bewust zullen meemaken (of anders gesteld, ongeveer 4 salariswagens van ons verwijderd - als die al niet eerder van het toneel verdwijnen).
Je twijfelt toch niet aan de creativiteit van overheden als het gaat om het op peil houden van accijnzen en belastingen?
Een succesvolle transitie zal, zoals je zelf al aangeeft, hoogstwaarschijnlijk een EN/EN verhaal worden (zowel algemeen als particulier) en niet "OF".
Of ze zouden met iets op de proppen moeten komen wat niemand had zien aankomen. Of de technologie zou plots een paar versnellkingen hoger moeten schakelen met ongelimiteerde budgetten. Maar of dat laatste dan zo'n goede zaak is durf ik te betwijfelen. Meestal komt dat alleen voor bij aanhoudende grote rampen en/of algemene oorlog.Last edited by ivob2; 10/10/2019, 16:58.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenDaaruit moett wel niet automatisch volgen dat een elektrische auto gelijk belast zal worden als een fossiel aangedreven voertuig. Misschien komt er wel een punt dat een elektrisch aangedreven voertuig het nieuwe normaal wordt (en naar de normen van vandaag "normaal" belast zal worden) en de fossiel aangedreven voertuigen als "abnormaal" (en dus in de ogen van de gebruikers abnormaal hoog belast zullen worden).
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtende koppen zullen wel rijpen, ev-rijders zijn waarschijnlijk slimmer dan gemiddeld en zullen km-heffing gaan accepteren omdat er geen weg naast is, maar er moet een nog veel grotere groep overtuigd worden van de onontkoombaarheid van dat gegeven
mijmert verder
Ze hebben misschien nu al voor zichzelf berekend dat het goedkoper is om met een EV te rijden in plaats van met een ICE.
En als er rekeningrijden komt accepteren ze dat misschien ook niet zomaar? Misschien zijn er dan weer wel zijwegen om daar (voor een groot deel) aan te ontkomen?
droomt verder
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik ga nu bv eind deze maand al skiën. Trein is maar tot Innsbruck en dan moet ik nog met een ander openbaar vervoer naar daar. En dan moet ik daar telkens de gletsjer op met den 'gratis' bus die overvol zit en ge vaak niet direct op geraakt. Ik heb liever mijne auto daar bij mij.
Als jij echt overal en op elk ogenblik van de dag je auto bij je wenst te hebben is dat voor mij als reden al genoeg hoor.
Ben al lang blij dat er toch nog iemand accijnzen en belastingen wenst te betalen.Last edited by ivob2; 10/10/2019, 17:09.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Sommige mensen blijven echt door pech achtervolgd worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Nu al is er geen enkele partij te vinden die de zwarte piet van rekeningrijden op haar aktief wil hebben.
Dat wordt nog een interessante discussie.
Feit is, waarschijnlijk gaat de gratis BIV en Rijtaks voor BEV vrij snel afgeschaft worden.
En dan moeten ze nog iets vinden om de accijnzen te compenseren....
Het probleem zit hem ook in de files. Ze merken dat mensen met een EV net terug meer de auto nemen ipv het openbaar vervoer.Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
Ze hebben nog wel een aantal jaar voor ze het verlies aan accijnzen echt beginnen te voelen. En dan kunnen ze eerst onder het mom van groene maatregelen de ICEs of diesel en benzine nog zwaarder belasten.
En binnen X aantal jaar wanneer EV's in de meerderheid zijn, zullen er wel extra taksen op elektriciteit komen.
Eenmaal de meerderheid (alleen al om de taksen te ontlopen) overstag gaat is het veel eenvoudiger om - als het over de auto gaat - een km-heffing in te voeren. Dan heb je ineens alle weggebruikers te stekken volgens tijdstip en gebruik van het soort weg. Kost zelfs niet veel aan bijkomende infrastructuur. Het hele land, en zeker Vlaanderen, is nu al bijna dichtgetimmerd met ANPR e.a. camarasystemen. Een algeheme heffing op elektriciteit is moeilijker te controleren en treft ook sectoren die je, om wat voor reden dan ook, wenst te ontzien.
Comment
Comment