Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

    Ik weet het Maar mijn leven aanpassen omdat iemand diesels verkettert, is ook niet aan mij besteed
    Inderdaad.
    Het punt is maar hoeveel en hoelang je wenst te blijven betalen om je leven niet te moeten aanpassen.
    De incentives om dat te doen zijn inderdaad nog niet van die aard zodat de gemiddelde weggebruiker zijn levensstijl er door wil laten beïnvloeden.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten



      Het probleem zit hem ook in de files. Ze merken dat mensen met een EV net terug meer de auto nemen ipv het openbaar vervoer.
      km-heffing zeker
      ik denk ook wel dat er volk, dat nu - mede - uit milieu-schuldgevoel de auto laat staan (of dat een significant gedeelte is, wie zal't zeggen), mss er terug gaan inkruipen als het toch geen uitstoot heeft

      maar anderzijds ligt het aan de gebruiker zelf, als je graag fietst en die microbe te pakken heeft owv oa lichamelijke voordelen
      of als het OV gewoon beter is als de file, voor het sociale, mss is het betaalt

      maakt ieder voor zichzelf uit, het zal een mix worden

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

        Inderdaad.
        Het punt is maar hoeveel en hoelang je wenst te blijven betalen om je leven niet te moeten aanpassen.
        De incentives om dat te doen zijn inderdaad nog niet van die aard zodat de gemiddelde weggebruiker zijn levensstijl er door wil laten beïnvloeden.
        In mijn geval betaal ik niet veel. Maar na de Tiguan zal wss wel de laatste diesel komen. Dus vanaf 2024 zal het wel naft/hybride of EV zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
          Lijkt mij precies toch vrij "evident" dat de huidige elektrische wagens vooral interessant zijn als tweede wagen naast een grotere gezinswagen.
          Ik volg je helemaal Phate, maar voor de prijs dat een EV nu nog kost, is het in feite niet verantwoord om die als 2de wagen te gebruiken. Ik zou net denken dat het zaak is om die zoveel als mogelijk in te zetten voor alle privé- en werkverkeer zodat de investering maximaal rendeert. M.a.w. de grote gezinswagen zou moeten degraderen tot 2de wagen...
          King of the Ludospace - currently running nr. 6

          2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
          2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

            Eris al lang sprake van het invoeren van een CO2 taks hoor. Eenmaal dat effectief is ingevoerd is het eerste probleem al van de baan (het verlies van inkomsten op elektrisch rijden/verwarmen/.... wordt dan gewoon gecompenseerd door diegenen die nog blijven vasthouden aan fossiel.

            Eenmaal de meerderheid (alleen al om de taksen te ontlopen) overstag gaat is het veel eenvoudiger om - als het over de auto gaat - een km-heffing in te voeren. Dan heb je ineens alle weggebruikers te stekken volgens tijdstip en gebruik van het soort weg. Kost zelfs niet veel aan bijkomende infrastructuur. Het hele land, en zeker Vlaanderen, is nu al bijna dichtgetimmerd met ANPR e.a. camarasystemen. Een algeheme heffing op elektriciteit is moeilijker te controleren en treft ook sectoren die je, om wat voor reden dan ook, wenst te ontzien.
            en als we dan dat bakje hebben in den auto kunnen ze dit gebruiken om onze snelheid te blokkeren zodat we nergens harden kunnen dan toegelaten, al valt dan ook, na de accijnzen, het boetegeld weg. Dus kans is groot dat ze dat bakje gebruiken en merken dat als je ergens te snel rijd, je direct een boete krijgt opgestuurd.

            ze zullen ook meer moeten inzetten op openbaar vervoer, zolang dat dat brak blijft...(onveilig, niet stipt, niet 24 op 24, etc) gaat de mens de auto blijven gebruiken.
            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

              en als we dan dat bakje hebben in den auto kunnen ze dit gebruiken om onze snelheid te blokkeren zodat we nergens harden kunnen dan toegelaten, al valt dan ook, na de accijnzen, het boetegeld weg. Dus kans is groot dat ze dat bakje gebruiken en merken dat als je ergens te snel rijd, je direct een boete krijgt opgestuurd.
              Als ze echt de intentie hadden om technisch de snelheid van een voertuig niet over de max. toegelaten grenswaarde te laten gaan hadden ze dat al lang gedaan. Daar hebben ze echt niet nog een extra "bakje" voor nodig.
              Als ze nu opmerken en registreren dat je te snel rijdt krijg je ook al bijna onmiddellijk een boete opgestuurd hoor. Daar hoef je zelfs al niet meer te snel voor te rijden. Als je bv. nu in het centrum van een Vlaamse stad - waar je niet vertrouwd bent met de lokale situatie - het even niet meer ziet zitten door het woud van verkeersborden en je navigatie loopt wat achter krijg je ook binnen de korste keren een boete toegestuurd omdat je een paar meter door een straat "met restricties" gereden hebt. Meestal dan nog zonder dat je door had wat je precies mispeuterd had.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                en als we dan dat bakje hebben in den auto kunnen ze dit gebruiken om onze snelheid te blokkeren zodat we nergens harden kunnen dan toegelaten, al valt dan ook, na de accijnzen, het boetegeld weg. Dus kans is groot dat ze dat bakje gebruiken en merken dat als je ergens te snel rijd, je direct een boete krijgt opgestuurd.

                ze zullen ook meer moeten inzetten op openbaar vervoer, zolang dat dat brak blijft...(onveilig, niet stipt, niet 24 op 24, etc) gaat de mens de auto blijven gebruiken.
                9 kansen op 10 zit er al zo'n bakje in je auto.
                Sinds het automatische oproepsysteem verplicht is zit er in elke auto alvast een SIM kaart.
                De rest is een kwestie van systemen aan elkaar koppelen en software schrijven.

                Ik kan van mijn Volvo al zien waar die auto staat als hij niet rijdt (de rest is software geblokkeerd waarschijnlijk).
                En als iemand vergeet de auto op slot te doen, dan krijg ik een melding, en kan de auto alsnog af sluiten.
                Er kan al zo veel.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                  In mijn geval betaal ik niet veel.
                  Ik ook niet hoor.
                  Ik rij in de eerste plaats ook maar met een EV omdat het, in mijn persoonlijke situatie, veel comfortabeler is dan met een vergelijkbare ICE en in de tweede plaats omdat het goedkoper is (in plaats van bijna gratis in een ICE maak ik nog winst op EV rijden ). Dat het lokaal minder uitstoot is als derde mooi meegenomen maar was niet de hoofdstimulans.

                  Nadeel (ironic mode) is wel dat ik nu, eenmaal gewend aan dat ding, niet meer terug kan. Maar de kans dat dit moet is redelijk klein.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten

                    Ik volg je helemaal Phate, maar voor de prijs dat een EV nu nog kost, is het in feite niet verantwoord om die als 2de wagen te gebruiken. Ik zou net denken dat het zaak is om die zoveel als mogelijk in te zetten voor alle privé- en werkverkeer zodat de investering maximaal rendeert. M.a.w. de grote gezinswagen zou moeten degraderen tot 2de wagen...
                    Absoluut mee akkoord. 2de is ook maar een kwestie in welke richting je begint te tellen.

                    Lijkt me inderdaad het interessantste de EV dan voor de meeste verplaatsingen te gebruiken waarbij de "grotere" gezinswagen dan wat meer stil staat. Waarbij dat misschien weer een transitie is naar het gebruik van grotere "deelwagens", voor de momenten dat je wat meer ruimte nodig hebt. Maar dit is iets wat natuurlijk nog vrij moeilijk ligt, maar lijkt me wel wat in te zitten.

                    Over de discussie van elektriciteit OF waterstof, lijkt het me trouwens ook meer een "EN" verhaal te zijn. Ipv een elektrische wagen met 100kW aan batterij of een waterstof wagen met 60 liter (= +-5kg) aan waterstof om 500km te halen. Is de combinatie toch veel interessanter. Een batterij van 40kw en een liter of 20 aan waterstof tanks. Op deze manier kun je thuis altijd opladen zodat je je voor je woon-werk verkeer nooit moet gaan tanken. En als je verder wilt, kun je gewoon waterstof tanken om vlot door te kunnen rijden.

                    Mazda denkt er zo ook over alleszins, super interessant artikel : https://driving.ca/mazda/features/fe...ectric-vehicle

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten

                      Ik volg je helemaal Phate, maar voor de prijs dat een EV nu nog kost, is het in feite niet verantwoord om die als 2de wagen te gebruiken. Ik zou net denken dat het zaak is om die zoveel als mogelijk in te zetten voor alle privé- en werkverkeer zodat de investering maximaal rendeert. M.a.w. de grote gezinswagen zou moeten degraderen tot 2de wagen...
                      zo werkt het hier al bijna 3 jaar.
                      ge ev als belangrijkste wagen,ook voor langere verplaatsingen,
                      de benzine als back up.
                      maar wij hebben dan ook nooit behoefte gehad aan een grote gezinswagen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                        Over de discussie van elektriciteit OF waterstof, lijkt het me trouwens ook meer een "EN" verhaal te zijn. Ipv een elektrische wagen met 100kW aan batterij of een waterstof wagen met 60 liter (= +-5kg) aan waterstof om 500km te halen. Is de combinatie toch veel interessanter. Een batterij van 40kw en een liter of 20 aan waterstof tanks. Op deze manier kun je thuis altijd opladen zodat je je voor je woon-werk verkeer nooit moet gaan tanken. En als je verder wilt, kun je gewoon waterstof tanken om vlot door te kunnen rijden.
                        Dat is idd heel interessant.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          9 kansen op 10 zit er al zo'n bakje in je auto.
                          Sinds het automatische oproepsysteem verplicht is zit er in elke auto alvast een SIM kaart.
                          De rest is een kwestie van systemen aan elkaar koppelen en software schrijven.

                          Ik kan van mijn Volvo al zien waar die auto staat als hij niet rijdt (de rest is software geblokkeerd waarschijnlijk).
                          En als iemand vergeet de auto op slot te doen, dan krijg ik een melding, en kan de auto alsnog af sluiten.
                          Er kan al zo veel.
                          er kan al zoveel,omdat we met zen allen toch zo graag alle snufjes hebben,al is het maar om te pochen tegen de buren.
                          die big brother toestanden hebben we met zen allen zelf gezocht.
                          persoonlijk heb ik een grondige hekel aan al die controlespullen en schakel ze zoveel mogelijk uit.
                          delen van gegevens? niet toegestaan.
                          gsm? zelden bij
                          dat ze hun automatisch oproepsysteem maar houden,
                          iets wat me 24u volgt om mss eens in mijn leven een noodsituatie door te geven heb ik echt niet nodig.
                          dit heeft niets meer met veiligheid te maken ,maar is pure controle en manipulatie.
                          de fans van al die speeltjes zullen ooit wel eens wakker worden,als het telaat is.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                            Dat is idd heel interessant.
                            Misschien interessant, maar gewoon veel te duur.
                            Voor een auto die nooit meer dan 300km op een dag gaat rijden is dat totale overkill, en dat is 70% van het autopark.
                            Batterijen nemen al veel plaats in, en daar nog waterstof bij plus een brandstofcel is dan amper haalbaar.

                            Het is een beetje een betamax vs VHS verhaal.
                            De infrastructuur voor electrisch laden staat al op een deftig niveau, en dat uitbreiden is niet zo moeilijk en duur.
                            Waterstof tankstations zijn veel duurder, en dus heb je veel tijd nodig voor je de kritische massa gaat bereiken.
                            Vandaag zou niemand een auto op waterstof kopen omdat er geen tankstations zijn, en er wordt niet in de tankstations geïnvesteerd omdat er geen auto's zijn.
                            Een electrische auto kan ik vandaag gewoon thuis aan de stekker hangen, en een eenvoudig traag laadssysteem voor thuis kost nog geen 1000€.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              Misschien interessant, maar gewoon veel te duur.
                              Voor een auto die nooit meer dan 300km op een dag gaat rijden is dat totale overkill, en dat is 70% van het autopark.
                              Batterijen nemen al veel plaats in, en daar nog waterstof bij plus een brandstofcel is dan amper haalbaar.

                              Het is een beetje een betamax vs VHS verhaal.
                              De infrastructuur voor electrisch laden staat al op een deftig niveau, en dat uitbreiden is niet zo moeilijk en duur.
                              Waterstof tankstations zijn veel duurder, en dus heb je veel tijd nodig voor je de kritische massa gaat bereiken.
                              Vandaag zou niemand een auto op waterstof kopen omdat er geen tankstations zijn, en er wordt niet in de tankstations geïnvesteerd omdat er geen auto's zijn.
                              Een electrische auto kan ik vandaag gewoon thuis aan de stekker hangen, en een eenvoudig traag laadssysteem voor thuis kost nog geen 1000€.
                              Infrastructuur op punt?
                              Ik heb nu al een paar keer zitten zoeken, maar ik vind zelfs geen kaart waar er laadpalen zijn. Superchargers voor Tesla zijn niet zo heel dik gezaaid in ons land. Andere laadpalen mss wel, maar als ge erop gaat googlen, komt ge ne link tegen met Total laadpalen, dan weer 1 met IDS laadpalen,... . Kunnen ze die aanbieders niet allemaal in 1 app/kaart gieten en ook zo in de infotainments zetten zodat de gebruiker direct kan zien waar er zijn en of die vrij zijn?

                              Zoals ik al aanhaalde. Als ik den 30ste naar Oostenrijk rij, ga ik onderweg een enorm probleem hebben. Enerzijds moet ik al 3 uur op voorhand vertrekken wat we nu dit jaar net proberen te vermijden door eens niet meer 's nachts te rijden. En de parkings in Duitsland staan propvol. Maar dan ook zo propvol dat velen gewoon op het gras geparkeerd staan. Hoe groot is de kans dat ge 1 van de max 4 laadpalen vrij gaat hebben? Dus als ik dan daar nog uren moet wachten op een vrije paal, dan stopt het effectief voor mij

                              Naar mijn mening staat de laadinfrastructuur op geen enkel niveau, dus ook geen deftig. Om het 'deftig' te krijgen, zal het zich serieus moeten gaan vermenigvuldigen

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                Eris al lang sprake van het invoeren van een CO2 taks hoor. Eenmaal dat effectief is ingevoerd is het eerste probleem al van de baan (het verlies van inkomsten op elektrisch rijden/verwarmen/.... wordt dan gewoon gecompenseerd door diegenen die nog blijven vasthouden aan fossiel.

                                Eenmaal de meerderheid (alleen al om de taksen te ontlopen) overstag gaat is het veel eenvoudiger om - als het over de auto gaat - een km-heffing in te voeren. Dan heb je ineens alle weggebruikers te stekken volgens tijdstip en gebruik van het soort weg. Kost zelfs niet veel aan bijkomende infrastructuur. Het hele land, en zeker Vlaanderen, is nu al bijna dichtgetimmerd met ANPR e.a. camarasystemen. Een algeheme heffing op elektriciteit is moeilijker te controleren en treft ook sectoren die je, om wat voor reden dan ook, wenst te ontzien.
                                Ja, dat klinkt als een meer waarschijnlijk scenario.

                                Soms vind ik het ironisch dat er zo gepusht wordt op een gram CO2 hier en daar, of om over te stappen op elektrisch... en dan zie je in het verkeer auto's die een zwarte rookpluim van meters achterlaten. Moest er een manier zijn om op werkelijke uitstoot te belasten, waren zo'n mensen al lang failliet.
                                VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                                  zo werkt het hier al bijna 3 jaar.
                                  ge ev als belangrijkste wagen,ook voor langere verplaatsingen,
                                  de benzine als back up.
                                  maar wij hebben dan ook nooit behoefte gehad aan een grote gezinswagen.
                                  Krijg steeds meer de indruk dat die elektrische wagens grotendeels te vinden zijn bij mensen met meer dan 1 wagen in het gezin.
                                  Zouden jullie ook overgestapt zijn, moest die elektrische de enige wagen zijn?
                                  Of is het vertrouwen erin toch niet zo groot om sowieso een andere wagen achter de hand te houden?
                                  Last edited by N-D-D-V-D-B; 11/10/2019, 11:22.
                                  For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                                    Ja, dat klinkt als een meer waarschijnlijk scenario.

                                    Soms vind ik het ironisch dat er zo gepusht wordt op een gram CO2 hier en daar, of om over te stappen op elektrisch... en dan zie je in het verkeer auto's die een zwarte rookpluim van meters achterlaten. Moest er een manier zijn om op werkelijke uitstoot te belasten, waren zo'n mensen al lang failliet.
                                    Wie al eens door de Kennedytunnel richting het Waasland rijdt, heeft het vast gezien. Bij het buitenrijden van de tunnel staat aan de linkerkant een soort verlichtingspaal met daarbovenop een soort diaprojector. Het ding is van het departement Omgeving en het meet de uitstoot van het verkeer.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                      Ik heb nu al een paar keer zitten zoeken, maar ik vind zelfs geen kaart waar er laadpalen zijn.
                                      In iedere EV (toch diegene die ik al getest heb) zit een kaart met laadpalen. Je kan er zelfs je navigatieroute door laten bepalen.
                                      Je kan via o.a. WIFI ook online zoeken.

                                      Hier heb je al een paar kaarten:

                                      Vind - waar u ook bent - de beste laadstations voor uw elektrische auto. Het zoeken gaat makkelijk dankzij de handige filters: vrije laadpalen, de beste beoordelingen, soorten connectoren, laadvermogen enz.

                                      my newmotion com (maar dan moet je, dacht ik, je wel registreren. Wat als gebruiker van een EV een moeite van niks is).

                                      Met de combinatie van die twee kaarten (als app op een smartphone) vind ik zowat alle laadpalen (voor die ene keer dat ik ze nodig heb).
                                      Je ziet eveneens tegen welke snelheid de paal kan laden, of hij beschikbaar is en met welke laadpassen hij werkt.
                                      Met de TNM app kan ik in heel de Benelux terecht.

                                      Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de situatie in België zo vooruitstrevend is. Integendeel. Maar daar kunnen autofabrikanten niet veel aan doen.
                                      In bv. NL en sommige Scandinavische landen struikel je bijna over de laadpalen. In het V.K. zijn ze weer al een stap verder. Daar struikel je niet meer over de laadpalen (daar verdwijnen ze al gewoon in de grond ).
                                      Last edited by ivob2; 11/10/2019, 12:11.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                        In iedere EV (toch diegene die ik al getest heb) zit een kaart met laadpalen. Je kan er zelfs je navigatieroute door laten bepalen.
                                        Je kan via o.a. WIFI ook online zoeken.

                                        Hier heb je al een paar kaarten:

                                        Vind - waar u ook bent - de beste laadstations voor uw elektrische auto. Het zoeken gaat makkelijk dankzij de handige filters: vrije laadpalen, de beste beoordelingen, soorten connectoren, laadvermogen enz.

                                        my newmotion com

                                        Met de combinatie van die twee kaarten (als app op een smartphone) vind ik zowat alle laadpalen (voor die ene keer dat ik ze nodig heb).
                                        Dat trekt er al meer op, maar in principe zouden ze er gewoon allemaal moeten opstaan. En gewoon de route zo bepalen dat ge langs een vrije paal komt. En in BE denk ik dat dat nog goed gaat, maar in Duitsland is dat rampzalig op die snelwegparkings. 's Nachts ok, maar over dag is dat niet te doen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten

                                          Krijg steeds meer de indruk dat die elektrische wagens grotendeels te vinden zijn bij mensen met meer dan 1 wagen in het gezin.
                                          Zouden jullie ook overgestapt zijn, moest die elektrische de enige wagen zijn?
                                          Of is het vertrouwen erin toch niet zo groot om sowieso een andere wagen achter de hand te houden?
                                          Om je indruk dan weer in balans te brengen hier dan weer een tegenvoorbeeld uit de praktijk:
                                          Twee redelijk grote diesels (monovolume en 4x4 sports tourer) de deur uit en vervangen door één EV.
                                          Nog geen minuut spijt van gehad.

                                          Om op je eerste vraag te antwoorden: Ja.
                                          Tweede vraag: vertrouwen was zo groot - en tot op heden niet beschaamd - dat we zelfs van 2 diesels naar 1 EV gegaan zijn.

                                          Durf wel te betwijfelen of dat zo goed was voor onze CO2 uitstoot. Met de economische besparing en het daardoor bijkomend vrijgekomen budget - als gevolg van de overstap - kunnen we per jaar meerdere vlieg- en treintickets betalen om ons snel en comfortabel buiten de BNL te verplaatsen.
                                          (of deze laatste § een licht ironische dan wel sarcastische ondertoon heeft mag je zelf invullen )
                                          Last edited by ivob2; 11/10/2019, 12:22.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X