goe bezig mannekes.ga door.....
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De Chinezen komen er aan!
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Wat een watje. Een echte vent koopt een wagen voor zijn vriendin
Maar ik doe thuis wel - gezien "uitwerken" al een tijdje niet meer aan mij besteed is - heel veel vrijwilligerswerk. Verguld dat de pil?Last edited by ivob2; 15/10/2019, 17:54.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Oei, oei, hier is het andersom dus..... ?
Maar ik doe thuis wel - gezien "uitwerken" al een tijdje niet meer aan mij besteed is - heel veel vrijwilligerswerk. Verguld dat de pil?
Comment
-
En een excuus in de letterlijke zin van het woord moest ik - gezien het gewoon de realiteit is - niet verzinnen.
Vond het een goede deal: ik het huis en zij om de 4 jaar een nieuwe auto.
Zo houden we beiden genoeg persoonlijke middelen over om voor de rest ons goesting te doen.
Maar ook op haar werk en met alle voordelen die je er krijgt om EV te rijden (full option ipv binnen budget blijven, gratis laden in Benelux, betalend laden thuis, 50-tal 22 kW AC palen op de parking van het bedrijf, gratis vervangwagen tot effectieve levering model van keuze, laagste VAA.... ) breekt de EV niet door. Nauwelijks 10% van de begunstigden kiest er voor een BEV.Last edited by ivob2; 15/10/2019, 18:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
Ik vond het al vreemd dat jij antwoorde op iets wat ik in een reactie naar Noctilucus schreef.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkVW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Niet ev, wel elitair in de letterlijke zin
Baronesse Isabel kroonakker van’t dorp rijdt fiat 500 en Suzuki jimny
Niet van de moet, ze heeft nog een schip met min 3 man personeel bij mykonos liggen...en doet heelder dagen vrijwilligerswerk, op een leeftijd wij al lang gepensioneerd willen zijn
Respect
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Maar ook op haar werk en met alle voordelen die je er krijgt om EV te rijden (full option ipv binnen budget blijven, gratis laden in Benelux, betalend laden thuis, 50-tal 22 kW AC palen op de parking van het bedrijf, gratis vervangwagen tot effectieve levering model van keuze, laagste VAA.... ) breekt de EV niet door. Nauwelijks 10% van de begunstigden kiest er voor een BEV.
Comment
-
Ik denk dat de uit de pan swingende VAA, berekend volgens de WLTP norm, eerder een stimulans zal zijn om over te schakelen van ICE naar EV dan de beschikbaarheid van een modelletje meer.
De effectieve levertijd is - in dit bedrijf - geen punt. Zoals ik reeds schreef krijgt iedereen die kiest voor een EV onmiddellijk een nieuwe vervangwagen (en eigen laadpaal als de ligging van de privéwoning dit toelaat) ter beschikking tot zijn voertuig van keuze effectief geleverd wordt.
En de opheffing van budgetbeperking blijft uiteraard ook niet duren.Last edited by ivob2; 15/10/2019, 20:07.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk BerichtenDeze ochtend nog eens gedacht aan al de fanboys van elektrisch rijden toen we hier in de straat voor de zoveelste keer in enkele maanden tijd in het donker hebben gezeten gedurende bijna 4 uur...VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIk denk dat de uit de pan swingende VAA, berekend volgens de WLTP norm, eerder een stimulans zal zijn om over te schakelen van ICE naar EV dan de beschikbaarheid van een modelletje meer.
De effectieve levertijd is - in dit bedrijf - geen punt. Zoals ik reeds schreef krijgt iedereen die kiest voor een EV onmiddellijk een nieuwe vervangwagen (en eigen laadpaal als de ligging van de privéwoning dit toelaat) ter beschikking tot zijn voertuig van keuze effectief geleverd wordt.
En de opheffing van budgetbeperking blijft uiteraard ook niet duren.
Een paar weken terug na onze wekelijkse vergadering liet ik dat eens vallen dat het jammer is dat de Model Y pas in 2021 naar BE komt, want dat die vrij goedkoop is en ge op het einde van de rit evenveel kwijt zijt dan hetgeen ik de volgende keer als diesel mag krijgen. Baas knikte meteen neen omdat hij er 'nog' niet in geloofd. Eerst meer betaalbaar aanbod en een betere laadinfrastructuur. Ik doe nog maar 45000km/jaar, maar een aantal collega' zitten over de 60000km/jaar en wij hebben echt geen tijd om overdag ergens te gaan laden.
In de toekomst zal het wel komen, maar de eerste 4 à 5 jaar zie ik hier nog gene EV komen.
Die VAA zullen wij als werknemers gewoon slikken. De lagere aftrekbaarheid wordt toegevoegd aan onze 'algemene vaste kosten' en die betalen de klanten. En dat zal in elk bedrijf zo zijn dat de prijzen dan lichtjes gaan stijgen. 'Als ge de rijke bakker op de hoek van de straat harder wilt belasten, zal zijn brood met €0,20/st opslaan'. Dat is zowat de regel.
Comment
-
Waarom zou ik dat niet kunnen vatten?
Een salariswagen is voor iedere werknemer een deel van zijn wedde en VAA betaal je er inderdaad op (hoeveel je wil betalen bepaal je meestal zelf).
Maar als je het gewoon economisch bekijkt heb je dan juist met een EV een virtueel "hogere wedde" tov een ICE (catalogusprijs is veel hoger in vergelijking met een ICE, doch de eigen bijdrage via VAA is veel lager, je hebt geen opleg wegens eventuele budgetoverschrijding en waar je bij een ICE slechts het gebruik hebt van een ongelimiteerde tankkaart heb je met een EV een multikaart => tankkaart + laadkaart + thuis laden met verdienmodel per afgenomen kWh).
Wie spreekt er over een zaakvoerder die zijn werknemers verplicht in een EV wil steken, laat staan in een Zoë? Dat is jouw interpretatie maar niet de werkelijkheid die zich hier voordoet (een Zoë laten we over aan modale particulieren, daar gaan we de eilte toch niet insteken? )
Voor alle duidelijkheid:
De werknemers hebben nog altijd de keuze tussen een ICE en EV. De VAA betalen ze tenslotte zelf, een bedrag waar de werkgever geen vat op heeft, dus geen reden om "te gaan lopen".
De Leaf en Zoë behoren niet tot het EV-keuzepakket gezien ze beiden - om uiteenlopende redenen - inderdaad onbruikbaar zijn in de bedrijfspolici. Ze hebben wel de keuze tussen een Kona EV (welke voornamelijk gebruikt worden als onmiddellijk beschikbare vervangwagen), e-Niro, e-Ampera, Tesla 3, I-Pace en e-Tron. Steeds in de full option versie. Lijkt me nu niet iets waar een doorsnee werknemer ongelukkig van wordt?
Het is een keuze en geen verplichting. En als extra zetje voor wie een EV wenst te kiezen is de budgetlimiet opgeheven. Zo kunnen net zij die voor een EV kiezen meer hun goesting doen (want keuze zonder budgetlimiet binnen de beschikbare EV's) dan zij die voor ICE kiezen (de nieuwe CO2 normen en het budget beperken in de praktijk wel de vrije keuze want deze wordt ingeperkt door het toegewezen budget en wat men er individueel alsnog extra aan wil besteden, wat inzake ICE jaar na jaar zal stijgen). De betaalbaarheid van een EV is voorlopig ook geen punt bij de keuzevrijheid (gezien geen budgetlimiet). Dat zal eerder een punt zijn of worden bij ICE (wegens reeds vermelde redenen).
Dat slechts 10% (een 300-tal dus) dat ziet zitten zal wel zijn uiteenlopende redenen hebben (zoals jij er zelf al een aantal opsomt).
Zelf denk ik dat het vooral berust op vooroordelen, onbekend is onbemind en koudwatervrees (waarom iets veranderen dat al jaren blijkt te werken) en de nog relatief beperkte keuze voor de redelijk verwende Belgische salarisrijder. Maar dat is ook maar een persoonlijk standpunt en al helemaal niet allesomvattend.
Wat er zo onpraktisch en onbruikbaar zou zijn aan een e-Niro is ook maar een persoonlijk standpunt waar een grote meerderheid het blijkbaar toch niet mee eens is (ze krijgen ze gewoon nie tin voldoende aantallen aangesleurd voor het aantal gegadigden). Van de opgesomde beschikbare EV's leek ons dat de meest bruikbare en praktische (in verhouding grootste range met grootste praktisch interieur en kofferinhoud).
Blijkbaar zit de "baas" van mijn vriendin dan toch meer in met zijn werknemers dan de jouwe en "soigneert" hij hen net iets beter? De jouwe "knikt neen omdat hij er persoonlijk niet in gelooft" (wat zijn werknemers al dan niet geloven laat hem dus koud) en de hare zegt: "je hebt de keuze tussen ICE en EV maar als je voor EV kiest doe ik er wat voordelen bovenop om je keuze te beïnvloeden in voordeel van EV maar de uiteindelijke keuze blijft bij de werknemer".Last edited by ivob2; 16/10/2019, 12:44.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk BerichtenDeze ochtend nog eens gedacht aan al de fanboys van elektrisch rijden toen we hier in de straat voor de zoveelste keer in enkele maanden tijd in het donker hebben gezeten gedurende bijna 4 uur...
Al eens stilgestaan bij de mogelijkheid dat die "fanboys" misschien een batterij van x kWh ter beschikking hebben zodat ze juist als enigen niet in het donker zaten?
En rijden deden ze er ook geen Km minder door.
ps. een benzinepomp werkt trouwens ook niet zonder elektriciteit.Last edited by ivob2; 16/10/2019, 12:44.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
Dat is een bijkomend nadeel. En dan kan er weer in de winter geklaagd worden dat er onvoldoende elektriciteit beschikbaar is.
Er is in de winter helemaal geen elektriciteitstekort. Misschien wel een groot tekort aan visie, investeringen en daadkracht.Last edited by ivob2; 16/10/2019, 12:45.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
En uw punt is?
Al eens stilgestaan bij de mogelijkheid dat die "fanboys" misschien een batterij van x kWh ter beschikking hebben zodat ze juist als enigen niet in het donker zaten?
En rijden deden ze er ook geen Km minder door.
ps. een benzinepomp werkt trouwens ook niet zonder elektriciteit.
Langs de andere kant als de brandstofleveranciers droog staan/ of staken mag je gaan aanschuiven aan het tankstation in de hoop van nog te kunnen tanken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenWaarom zou ik dat niet kunnen vatten?
Een salariswagen is voor iedere werknemer een deel van zijn wedde en VAA betaal je er inderdaad op (hoeveel je wil betalen bepaal je meestal zelf).
Maar als je het gewoon economisch bekijkt heb je dan juist met een EV een virtueel "hogere wedde" tov een ICE (catalogusprijs is veel hoger in vergelijking met een ICE, doch de eigen bijdrage via VAA is veel lager, je hebt geen opleg wegens eventuele budgetoverschrijding en waar je bij een ICE slechts het gebruik hebt van een ongelimiteerde tankkaart heb je met een EV een multikaart => tankkaart + laadkaart + thuis laden met verdienmodel per afgenomen kWh).
Geef dat nog 4 à 5 jaar en dan zullen er zeker de betaalbare modellen zijn. Mss nog altijd ietske duurder als de ICE variant, maar door de aftrekbaarheid zal dat niet meer zoveel gaan schelen.
Ge geeft aan dat de mensen geen reden hebben om te gaan lopen, maar er is nog altijd de aftrekbaarheid. Veel ICE's die nu 75% aftrekbaar zijn, gaan richting 50% of nog lager. En dan kan het zijn dat zaakvoerder wel mensen gaan verplichten om in kleine goedkope EV's te gaan rijden. En ik heb nog de tijd meegemaakt dat de vraag was 'of' ge een firmawagen kreeg en wat het was interesseerde u niet. Maar tegenwoordig is niet de vraag 'of' ge er ene krijgt, maar 'welke' ge krijgt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
De kans dat heel belgie zonder stroom zit is klein en je zal dus naar een ander tankstation dat wel elektriciteit heeft kunnen gaan tanken (of net over de grens). OF je pakt de manuele pomp boven en train je spieren nog eens :p.
Langs de andere kant als de brandstofleveranciers droog staan/ of staken mag je gaan aanschuiven aan het tankstation in de hoop van nog te kunnen tanken.
Dat is toch waar "de opsomming van gekoppelde medeklinkers" blijkbaar van uitgaat om zijn punt te maken?
Een batterij van een EV rij je ook nooit leeg. Integendeel de kans is groter dat een EV rijder bij thuiskomt zijn EV uit een soort automatisme vollaadt dan dat een ICE rijder telkens zijn tank volgooit om zo'n "onoverkoombare problemen" te overbruggen.
Als er elders nog elektriciteit is om tankstations te doen werken is er daar ook nog genoeg elektriciteit om aan een laadpaal de EV bij te laden. Dus, wat is het punt?
ps. als gedurende langere tijd de elektriciteitsvoorziening uitvalt over een groot deel van het land hebben we wel andere zorgen aan ons hoofd dan een al dan niet startend persoonlijk voertuig.
Ach, ik heb de opkomst van de GSM nog meegemaakt.
In de begindagen hoorde je net dezelfde commentaren:
"Dat is pokkeduur! Niet te betalen voor de "gewone man"!
"Wat kan zo'n ding dat een gewone telefoon niet kan?" "Duur speelgoed voor de "rijken" waar de massa niets aan zal hebben.
"En die beperkte bereikbaarheid dan? Bijna nergens verbinding...."
"Breekt nooit door....."
Herkenbaar?
En kijk nu eens. Zelfs de GSM is al "verouderd". Het moet minimaal een smartphone zijn. De bedrade telefoon is bijna uitgestorven en een curiosum voor nastalgici geworden. En dat op nauwelijks een paar decenia tijd.
Niemand van de jongeren die er zelfs nog bij stilstaat dat een zo doordeweeks gebruiksvoorwerp als een gsm/smartphone nog maar enkele jaren geleden een curosium voor de "elite" was.
Niemand die zich afvraagt: "en als de stroom nu uitvalt hoe moet ik dan nog whatsappen?"Last edited by ivob2; 16/10/2019, 13:55.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
Dat is een bijkomend nadeel. En dan kan er weer in de winter geklaagd worden dat er onvoldoende elektriciteit beschikbaar is.
Het zal sowizo meer zijn, maar ook moet men rekening houden met het energiezuiniger worden. Het één gaat het ander niet opheffen, want we hebben steeds meer en meer electronische brol.
Maar vroeger waren er geen zonnepanelen, hadden we nog energieverslindende gloeilampen, verbruikten onze vriezers en frigo's een pak meer om nog maar te zwijgen van het electrisch fornuis en over,... . De gloeilampen zijn er nauwelijks nog en iedereen stapt nu over op energiezuinige leds, energiezuinige toestellen in huis,... Dus ergens daalt het verbruik voor een stuk dat dan gecompenseerd wordt door meerdere electrische toestellen waaronder EV's.
40 jaar terug zoop een auto standaard tussen de 10 en 14 liter benzine. Een diesel onder de 10 liter destijds was onbestaande. Nu rijden er diesels rond die vlot onder de 6 liter blijven en benzines die onder de 8 liter zitten. Maar er zijn wel een pak meer auto's waardoor het verbruik wel gestegen is. Maar het wordt toch voor een stukje gecompenseerd.
Vraag me dus af hoe het daarmee zit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Wie spreekt er over een zaakvoerder die zijn werknemers verplicht in een EV wil steken, laat staan in een Zoë? Dat is jouw interpretatie maar niet de werkelijkheid die zich hier voordoet (een Zoë laten we over aan modale particulieren, daar gaan we de eilte toch niet insteken? )
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment