Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

    Dus ergens daalt het verbruik voor een stuk dat dan gecompenseerd wordt door meerdere electrische toestellen waaronder EV's.
    Volledig mee eens. Mijn PV installatie produceert jaarlijks gemiddeld 5.000 kWh.
    Daarop kan ik mijn volledig huishouden doen draaien, incl. WW-verkeer met de EV.
    Ik produceer dus evenveel als ik verbruik (en dat is de huidige toestand, dit jaar nog bijkomende energiezuinige maatregelen genomen waardoor normaliter het verbruik nog zou moeten dalen bij een gelijk blijvende productie).

    Dat is, ondanks het toegenomen comfort, in totaliteit een veel lager verbruik dan een 10/20 jaren gelden.
    Toen lag mijn gas- en huishoudelijk elektriciteitsverbruik al rond de 3000-4000 kWh. Zonder rekening te houden met de mobiliteit (13.000 - 14.000 kWh).

    Enige technische probleem dat nog niet is opgelost (gezien de politiek dit niet kan/wil oplossen zal ik het uiteindelijk en waarschijnlijk wel zelf moeten doen) is de overbrugging van seizoenen (te veel productie gedurende 8 maanden, kantje boordje gedurende 2 maanden en tekorten in december en januari met in verhouding te weinig verbruik - geen mogelijkheid tot voldoende langdurige opslag - te kort aan productie met een hoger verbruik van november tot half februari). V2H zou al een stap(je) voorwaarts zijn (en technisch mogelijk).
    Last edited by ivob2; 16/10/2019, 14:09.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

      Inderdaad. Maar alleen in de veronderstelling dat je dan nog genoeg brandstof in je tank hebt om elders te gaan tanken.
      Dat is toch waar "de opsomming van gekoppelde medeklinkers" blijkbaar van uitgaat om zijn punt te maken?
      Een batterij van een EV rij je ook nooit leeg. Integendeel de kans is groter dat een EV rijder bij thuiskomt zijn EV uit een soort automatisme vollaadt dan dat een ICE rijder telkens zijn tank volgooit om zo'n "onoverkoombare problemen" te overbruggen.
      Als er elders nog elektriciteit is om tankstations te doen werken is er daar ook nog genoeg elektriciteit om aan een laadpaal de EV bij te laden. Dus, wat is het punt?

      ps. als gedurende langere tijd de elektriciteitsvoorziening uitvalt over een groot deel van het land hebben we wel andere zorgen aan ons hoofd dan een al dan niet startend persoonlijk voertuig.

      Ach, ik heb de opkomst van de GSM nog meegemaakt.
      In de begindagen hoorde je net dezelfde commentaren:
      "Dat is pokkeduur! Niet te betalen voor de "gewone man"!
      "Wat kan zo'n ding dat een gewone telefoon niet kan?" "Duur speelgoed voor de "rijken" waar de massa niets aan zal hebben. Breekt nooit door.....

      Herkenbaar?
      En kijk nu eens. Zelfs de GSM is al "verouderd". Het moet minimaal een smartphone zijn. De bedrade telefoon is bijna uitgestorven en een curiosum voor nastalgici geworden. En dat op nauwelijks een paar decenia tijd.
      Niemand van de jongeren die er zelfs nog bij stilstaat dat een zo doordeweeks gebruiksvoorwerp als een gsm/smartphone nog maar enkele jaren geleden een curosium voor de "elite" was.
      Niemand die zich afvraagt: "en als de stroom nu uitvalt hoe moet ik dan nog whatsappen?"
      Nadelen van wat je niet moet hebben opsommen en opwegen tegen de voordelen van wat je wel moet hebben, daar zijn wele goed in.

      Is met elke technologie zo, ik heb het ook maar vooral richting privacy gerelateerde zaken,

      Ah de smartphone, die is van de tijden van Yves Leterme met zijn burn out t.g.v. zijn blackberry.
      Van een touchscreen moesten we toen ook niets van hebben. Enkelen op school hadden er dan eentje en dat werkte voor geen meter. Nu heb je wijd geen keus meer. (en werkt het wel een beetje beter)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

        Ik kan u wel volgen, maar momenteel is er veel te weinig betaalbaar aanbod om de mensen warm te krijgen.
        Vanuit particulier standpunt bekeken geef ik je volkomen gelijk.
        Wat betreft salariswagen hangt het gewoon af van de bedrijfspolicy in combinatie met de persoonlijke noodwendigheden.
        En wij hadden het geluk dat deze twee voor ons in 2019 netjes in elkaar pasten.
        En de komende jaren zal dit voor steeds meer en meer mensen, zeker met een salariswagen, een meer voor de hand liggende keuze zijn.
        Toch bij de huidige regelgeving en geopolitieke status quo. Niemand kan inschatten wat er gebeurt als ze bv. in Vlaanderen de regeling voor salariswagens afschaffen, totaal herzien en/of
        men bv. de Saoudische olievelden naar de verdoemenis blaast.

        ps. Betaal jij maar 135 €/maand VAA voor een Tiguan?
        En, nogmaals, over smaken valt echt niet te discusiëren. Op het werk hadden we als bedrijfswagen o.a. de keuze tussen een VW Tiguan (wel de eerste generatie) een VW Passat en een Volvo V70. Bijna niemand koos spontaan voor de Tiguan. En smaak daargelaten vond ik in vergelijking met de Niro de Tiguan vooraan veel te krap zitten.

        En uit een ander topic meende ik te kunnen opmaken dat je een e-tron wel zag zitten?
        Wij kiezen daar, om heel specifieke redenen waaronder beperkte range, niet voor. Die hogere maandelijkse VAA en beperkte range is ons "de bijkomende luxe en uitstraling niet waard".

        Over een model Y kan ik me gewoon niet uitspreken. Bestaat gewoon nog niet. En salariswagens moeten nu eenmaal voor een bepaalde deadline omgeruild worden (voor de huidige EV hebben we onze vorige ICE al een jaar verlengd tot het max. toelaatbare en ook alleen nog maar omdat de Kona EV - als tussenoplossing - onmiddellijk leverbaar was.

        Wat dat "gaan lopen" betreft - jij haalde dat trouwens als argument aan - kan ik alleen spreken over de policy in het eigen bedrijf en een beetje vergelijken met de info die jij geeft over de zaakvoerder van jouw bedrijf. Wat er in andere bedrijven gebeurt kan ik niet inschatten en draagt mijn interesse niet echt weg (als het mij ergens niet aanstaat ga/ging ik gewoon op een ander zoeken).
        Last edited by ivob2; 16/10/2019, 14:30.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
          Vanuit particulier standpunt bekeken geef ik je volkomen gelijk.
          Wat betreft salariswagen hangt het gewoon af van de bedrijfspolicy in combinatie met de persoonlijke noodwendigheden.
          En wij hadden het geluk dat deze twee voor ons in 2019 netjes in elkaar pasten.
          En de komende jaren zal dit voor steeds meer en meer mensen, zeker met een salariswagen, een meer voor de hand liggende keuze zijn.
          Toch bij de huidige regelgeving en geopolitieke status quo. Niemand kan inschatten wat er gebeurt als ze bv. in Vlaanderen de regeling voor salariswagens afschaffen, totaal herzien en/of
          men bv. de Saoudische olievelden naar de verdoemenis blaast.

          ps. Betaal jij maar 135 €/maand VAA voor een Tiguan?
          En, nogmaals, over smaken valt echt niet te discusiëren. Op het werk hadden we als bedrijfswagen o.a. de keuze tussen een VW Tiguan (wel de eerste generatie) een VW Passat en een Volvo V70. Bijna niemand koos spontaan voor de Tiguan. En smaak daargelaten vond ik in vergelijking met de Niro de Tiguan vooraan veel te krap zitten.
          Geen idee wat ik betaal, maar ik zit niet in een cafetariaplan. Bij mij wordt de wagen bij het bruto bijgeteld. Ik zou het moeten nakijken, maar gigantsiche bedragen zijn dat niet.
          Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Sommige beginnende collega's zien daar wel naar omdat die nog een vrij lage wedde hebben als starters, maar vanaf een bepaalde wedde kijkt ge niet naar €50 meer of minder.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten


            ps. Betaal jij maar 135 €/maand VAA voor een Tiguan?
            En, nogmaals, over smaken valt echt niet te discusiëren. Op het werk hadden we als bedrijfswagen o.a. de keuze tussen een VW Tiguan (wel de eerste generatie) een VW Passat en een Volvo V70. Bijna niemand koos spontaan voor de Tiguan. En smaak daargelaten vond ik in vergelijking met de Niro de Tiguan vooraan veel te krap zitten.

            En uit een ander topic meende ik te kunnen opmaken dat je een e-tron wel zag zitten?
            Wij kiezen daar, om heel specifieke redenen waaronder beperkte range, niet voor. Die hogere maandelijkse VAA en beperkte range is ons "de bijkomende luxe en uitstraling niet waard".
            Als ik de keuze heb tussen Tiguan, Passat of V70, was ook mijn keuze rap gemaakt, alhouwel met mijne slechte rug, zou het hedendaags toch de Tiguan zijn geweest. Maar anders zeker de V70.

            Als ik u hoor praten, vraag ik mij eigenlijk wel af of uw vriendin überhaupt wel enige inspraak heeft gehad bij de keuze van de wagen Het lijkt er zelfs op dat zij helemaal geen wagen heeft.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

              In uw geval wel, maar ik wacht op ANDRE zijn excuus
              mij exuseren,omdat ik geen dure auto koop voor mijn vriendin??????
              zotten genoeg op de wereld die zich daaraan laten vangen ,lol
              KHEB ZE NOG ALLEMAAL OP EEN RIJ HE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                Dat is een bijkomend nadeel. En dan kan er weer in de winter geklaagd worden dat er onvoldoende elektriciteit beschikbaar is.
                nadeel?
                nen ev kunde ook in een ander straat gaan tanken he,
                uw huishoudtoestellen is al iets moeilijker.
                onvoldoende electriciteit?nog zoiets,wedden dat ze weer een kerncentrale gaan stilleggen om de mensen wijs te maken dat er een tekort is?
                blijven jullie nu echt de truken van die gangsters geloven?tis elke winter hetzelfde gezever.
                Last edited by ; 16/10/2019, 14:47.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                  mij exuseren,omdat ik geen dure auto koop voor mijn vriendin??????
                  zotten genoeg op de wereld die zich daaraan laten vangen ,lol
                  KHEB ZE NOG ALLEMAAL OP EEN RIJ HE
                  Ik zou dat ook niet doen hoor. Dat ze zelf maar voor nen otto zorgt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                    Ik zou dat ook niet doen hoor. Dat ze zelf maar voor nen otto zorgt.
                    voila

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                      Geen idee wat ik betaal, maar ik zit niet in een cafetariaplan. Bij mij wordt de wagen bij het bruto bijgeteld. Ik zou het moeten nakijken, maar gigantsiche bedragen zijn dat niet.
                      Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Sommige beginnende collega's zien daar wel naar omdat die nog een vrij lage wedde hebben als starters, maar vanaf een bepaalde wedde kijkt ge niet naar €50 meer of minder.
                      Hoe kom je dan aan die 300 €/Jaar (of 25€/maand) ?
                      Als lid van een elitair genootschap kijk ik ook niet naar 25-50 € meer of minder. Maar wel nog naar een paar 100€/maand. En dat was heus wel het verschil tussen de VAA voor een EV en een ICE met dezelfde cataloguswaarde en uitrusting. Echt naar dat verschil zoeken moeten we ook niet. De softwware van de database rekent dat mooi voor per keuze merk/type/uitrusting.
                      Last edited by ivob2; 16/10/2019, 16:29.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                        Zelf heb ik daar al eens over zitten nadenken en vraag me af in welke mate er een stuk van wordt gecompenseerd.

                        Het zal sowizo meer zijn, maar ook moet men rekening houden met het energiezuiniger worden. Het één gaat het ander niet opheffen, want we hebben steeds meer en meer electronische brol.

                        Maar vroeger waren er geen zonnepanelen, hadden we nog energieverslindende gloeilampen, verbruikten onze vriezers en frigo's een pak meer om nog maar te zwijgen van het electrisch fornuis en over,... . De gloeilampen zijn er nauwelijks nog en iedereen stapt nu over op energiezuinige leds, energiezuinige toestellen in huis,... Dus ergens daalt het verbruik voor een stuk dat dan gecompenseerd wordt door meerdere electrische toestellen waaronder EV's.

                        40 jaar terug zoop een auto standaard tussen de 10 en 14 liter benzine. Een diesel onder de 10 liter destijds was onbestaande. Nu rijden er diesels rond die vlot onder de 6 liter blijven en benzines die onder de 8 liter zitten. Maar er zijn wel een pak meer auto's waardoor het verbruik wel gestegen is. Maar het wordt toch voor een stukje gecompenseerd.

                        Vraag me dus af hoe het daarmee zit.
                        Het totale elektriciteitsverbruik in België is de afgelopen 10 jaar met een paar procent gedaald (industrie + particulieren + ...) volgens FEBEG, al zou ik vermoeden dat dat vooral te danken is aan de industrie die bijna de helft van dat verbruik voor zijn rekening neemt.

                        Maar een sterke toename in elektrische wagens zal wel een serieuze impact hebben. 10% van het Belgische wagenpark overzetten op EV komt grofweg gerekend overeen met 15% van het huishoudelijke elektriciteitsverbruik in België. Wat op zijn beurt ongeveer overeenkomt met de daling in totaal elektriciteitsverbruik in de afgelopen 10 jaar.
                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                          Als ik de keuze heb tussen Tiguan, Passat of V70, was ook mijn keuze rap gemaakt, alhouwel met mijne slechte rug, zou het hedendaags toch de Tiguan zijn geweest. Maar anders zeker de V70.

                          Als ik u hoor praten, vraag ik mij eigenlijk wel af of uw vriendin überhaupt wel enige inspraak heeft gehad bij de keuze van de wagen Het lijkt er zelfs op dat zij helemaal geen wagen heeft.
                          De beste zetels die ik ooit in een auto gehad hebben waren de ergonomische zetels in de Insignia.
                          De V70 zag er niet "blits" uit maar had een mooie combinatie van een ongelooflijke laadcapaciteit met buigengewoon rijgedrag (was een speciaal vervaardigd verlaagd sportonderstel waardoor de auto tijdelijk even langs Zweden moest).
                          De V90 (die de V70 verving) had als extraatje nog zijn betere looks mee (en een veel krachtigere motor).

                          De EV is wel degelijk haar salariswagen.
                          Zelf heb ik al meer dan een jaar helemaal geen wagen.

                          Gelukkig heet ze niet "Andrea" en is ze zot genoeg (maar ze heeft ze wel nog allemaal op een rij) om de keuze van het soort en type voertuig volledig aan mij over te laten. Ze kan volgens eigen zeggen (een echte vrouw hè ) "haar tijd daar echt niet aan verspillen". Ik krijg gewoon de code van de database. Doe de theoretische opzoekingen en vergelijkingen, de eerste plaatsbezoeken bij de dealers en de eerste korte proefritten. Zo kom ik tot een shortlist (rekening houdende met de minimale voorwaarden volgens de carpolicy, het moet bv minstens een vierdeurs zijn, metallic en airco is verplicht). Vervolgens gaat ze mee om de shortlist een halve dag effectief te rijden. Alleen de Tesla 3 was een uitzondering. Die kon je nergens uitgebreid testrijden. Dus de "baas" heeft zijn poolauto (zelf heeft hij geen individueel bedrijfsvoertuig) voor een week uitgeleend. Van de gereden shortlist geeft ze dan haar eigen opmerkingen (was deze keer nogal makkelijk: enige opmerking waar ik rekening mee moest houden was: liefst geen open dak in Kona en Niro en zeker niet dat "onnozel ottoke" van Tesla. Met dat laatste was ik het volledig eens en met geen open dak kon ik goed leven, dus geen discussiepunt.
                          Zo simpel kan het leven zijn.
                          Last edited by ivob2; 16/10/2019, 16:39.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                            KHEB ZE NOG ALLEMAAL OP EEN RIJ HE
                            Uw vriendinnen?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                              De beste zetels die ik ooit in een auto gehad hebben waren de ergonomische zetels in de Insignia.
                              Hier word ik dus toch zo moe van hé. Telkens als ik zeg dat ik ne slechte rug heb en een hogere zit nodig heb, komt er iemand af met welke goede zetels hij heeft gehad in eender welk model. Bij mij is het de zetel in combinatie met de zitpositie. Zelfs al te horen gekregen dat ik anders een CC model moet nemen, want dat is wat hoger instappen. Nu, die 3cm verschil zal het niet maken. De zetel moet genoeg instellingen hebben en heel zeker lendesteun die 4-voudig te verplaatsen is. Dat laatste komt ge zeker niet in alle auto's tegen en bij veel merken zelfs niet als optie te krijgen. Steeds 2-weg en daar kan ik niets mee doen. Daarnaast zit ge in een monovolume of SUV hoger, waardoor uw benen bijna in 90° à 100° geplooid staan ipv de 120° in een ander model. De pedalen staan meer onder u, als voor u.

                              In de Passat staat dezelfde zetel als in mijne Tiguan en daar zou ik ook last in hebben.

                              Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: de zitpositie in een Monovolume of SUV is geheel anders als in een berline, hatch of break.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                                Het totale elektriciteitsverbruik in België is de afgelopen 10 jaar met een paar procent gedaald (industrie + particulieren + ...) volgens FEBEG, al zou ik vermoeden dat dat vooral te danken is aan de industrie die bijna de helft van dat verbruik voor zijn rekening neemt.

                                Maar een sterke toename in elektrische wagens zal wel een serieuze impact hebben. 10% van het Belgische wagenpark overzetten op EV komt grofweg gerekend overeen met 15% van het huishoudelijke elektriciteitsverbruik in België. Wat op zijn beurt ongeveer overeenkomt met de daling in totaal elektriciteitsverbruik in de afgelopen 10 jaar.
                                Meer elektrisch is minder fossiele brandstoffen, dus minder werk voor de raffinaderijen, dus minder elektriciteitsverbruik door die raffinaderijen.
                                En ik heb me altijd laten wijsmaken dat die nogal veel verbruiken.
                                Last edited by knight-rider; 16/10/2019, 17:02.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                  Hoe kom je dan aan die 300 €/Jaar (of 25€/maand) ?
                                  Als lid van een elitair genootschap kijk ik ook niet naar 25-50 € meer of minder. Maar wel nog naar een paar 100€/maand. En dat was heus wel het verschil tussen de VAA voor een EV en een ICE met dezelfde cataloguswaarde en uitrusting. Echt naar dat verschil zoeken moeten we ook niet. De softwware van de database rekent dat mooi voor per keuze merk/type/uitrusting.
                                  Ik zou het moeten nakijken als ik thuis ben en eraan denk, maar heb al met verschillende wagens gereden met veel en weinig CO2 en is me financieel zelfs nog nooit opgevallen dat er grote verschillen waren.

                                  Zoals gezegd, het zal mij ne bal jeuken wat het verschil is. Ik klaag niet over mijn wedde en ga dus zeker niet met iets rijden wat totaal mijn goesting niet is voor meer over te houden. Zoals ik al zei: het moet plezant blijven

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    Van de gereden shortlist geeft ze dan haar eigen opmerkingen (was deze keer nogal makkelijk: enige opmerking waar ik rekening mee moest houden was: liefst geen open dak in Kona en Niro en zeker niet dat "onnozel ottoke" van Tesla. Met dat laatste was ik het volledig eens en met geen open dak kon ik goed leven, dus geen discussiepunt.
                                    Zo simpel kan het leven zijn.
                                    En wat was de reden dat ze de Tesla een "onnozel ottoke" noemde?
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                                      Deze ochtend nog eens gedacht aan al de fanboys van elektrisch rijden toen we hier in de straat voor de zoveelste keer in enkele maanden tijd in het donker hebben gezeten gedurende bijna 4 uur...
                                      Had je een ev gehad dan kon je deze gebruiken om stroom af te nemen.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Meer elektrisch is minder fossiele brandstoffen, dus minder werk voor de raffinaderijen, dus minder elektriciteitsverbruik door die raffinaderijen.
                                        En ik heb me altijd laten wijsmaken dat die nogal veel verbruiken.
                                        raffineren kost een hoop energie, maar dat is vooral thermisch (stoom), niet zozeer electrisch
                                        in belgie gaat 2% van de electriciteit naar naar energietransformatie: cokesfabrieken en raffinage

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                          En wat was de reden dat ze de Tesla een "onnozel ottoke" noemde?
                                          Niet haar smaak ("onnozel frontaanzicht" => cfr. "Vitamientje van S&W", "ik zit al den hele dag achter een laptop dan ga ik in de auto ook niet nog eens naar een laptop zitten gapen", smaak 2: "wat een kaal en lelijk ding van binnen", "wie maakt er nu ne koffer met zo'n grote inhoud en zo'n klein doorvoergat" en het besluit: "ik blijf nog liever met ne ouwe Zafira rondbollen".

                                          (Niemand beweert dat vrouwelijk oordeel over een auto en logica altijd samengaan met de mannelijke perceptie van een auto - Gelukkig ging de Zafira in 2019 uit productie ).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X