Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd
Bekijk Berichten
Daarop kan ik mijn volledig huishouden doen draaien, incl. WW-verkeer met de EV.
Ik produceer dus evenveel als ik verbruik (en dat is de huidige toestand, dit jaar nog bijkomende energiezuinige maatregelen genomen waardoor normaliter het verbruik nog zou moeten dalen bij een gelijk blijvende productie).
Dat is, ondanks het toegenomen comfort, in totaliteit een veel lager verbruik dan een 10/20 jaren gelden.
Toen lag mijn gas- en huishoudelijk elektriciteitsverbruik al rond de 3000-4000 kWh. Zonder rekening te houden met de mobiliteit (13.000 - 14.000 kWh).
Enige technische probleem dat nog niet is opgelost (gezien de politiek dit niet kan/wil oplossen zal ik het uiteindelijk en waarschijnlijk wel zelf moeten doen) is de overbrugging van seizoenen (te veel productie gedurende 8 maanden, kantje boordje gedurende 2 maanden en tekorten in december en januari met in verhouding te weinig verbruik - geen mogelijkheid tot voldoende langdurige opslag - te kort aan productie met een hoger verbruik van november tot half februari). V2H zou al een stap(je) voorwaarts zijn (en technisch mogelijk).
Comment