Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Hoe zit het eigenlijk met de beschikbare thuisadres, wat is momenteel het zwaarste wat je thuis kan plaatsen? 22 kw ?
      Wat je thuis kan plaatsen hangt gewoon af van de max. stroomsterkte van je hoofdzekering en het al dan niet plaatsen van een loadbalancer* tussen de (grote) afnemers. Het heeft ook weinig zin een laadpaal te plaatsen met een hoog vermogen als de omvormer van je EV niet toelaat deze vermogens om te zetten naar de interne batterij van de BEV.
      Je zou dat wel kunnen doen met het oog op de toekomst.
      Maar buiten technische wetmatigheden moet je (zeker in de toekomst) ook al rekening beginnen te houden met economische beperkingen.
      Technisch is het niet moeilijk een laadpaal te plaatsen van 22 kW => trifase met 32A hoofdzekering en een loadbalancer op de laadpaal/thuisnet. Maar de meeste interne trifase omvormers zijn nog beperkt tot 16 A wat een theoretische max. laadsnelheid geeft van 11 kW. (de oude Zoë daarentegen kon wel aan 43 AC laden maar kon dan weer niet supersnel DC laden).
      Bij monofase ben je beperkt tot 7.4 kW (standaard monofase bedraagt tegenwoordig 40A, de interne monofase omvormer bedraagt echter 32A).

      Allemaal goed en wel maar je moet er dan wel rekening mee houden of je zo'n snelle thuislader wel nodig hebt en tegen welke toekomstige verbruikers kostprijs. Nu is er nog een eenheidstarief per afgenomen kWh waarbij je zelfs 's nachts nog goedkoper kan laden als je een dubbele meter hebt. Wat betreft stroomsterkte doet de kostprijs van het laden er dus niet toe (die wordt alleen bepaald door de afgenomen hoeveelheid, ongeacht de snelheid).

      Hou er wel rekening mee dat de VREG tegen 2021/2022 een capaciteitstarief wil invoeren gebaseerd op het kwartuur piektarief. Volgens hun voorstel zal de afname (in kWh) dan nog maar 25% van de e-factuur uitmaken. De overige 75% zal bestaan uit een vast tarief. En dat vast tarief (als hun plannen ongewijzigd doorgang vinden) zal bepaald worden door het hoogste piekverbruik gedurende een kwartier tijdens een bepaalde tariefperiode. Als ze nu als basis een verbruik van 4-6 kW nemen (de echte cijfers zijn niet bekend maar dit gaat rond in de wandelgangen) om te voldoen aan een standaardtarief (ttz de huidige prijzen) kan je je wel inbeelden welke weerslag dit zal hebben op de e-factuur van iemand die thuis gedurende uren een EV laadt aan 11-22 kW.

      * Hoe dichter de max. stroomsterkte van je laadpaal komt bij de max. stroomsterkte van je hoofdzekering en hoe meer elektrische huishoudtoestellen je in gebuik hebt hoe noodzakelijker het wordt om een loadbalancer te plaatsen. Je wil nl. niet dat als je EV aan het laden is en je een gezellig potje inductiekoken aanvat of als je EV in de winter 's nachts laadt en tegen de morgen je WP op vol vermogen begint te draaien je hoofdzekering eruit vliegt wegens overbelasting van je thuisnet. Een loadbalancer zorgt ervoor (volgens de instellingen die je zelf kiest) dat bv. bij een laag huishoudelijk verbruik de laadpaal max. elektriciteit kan afgeven aan de EV maar dat bij huishoudelijke afname automatisch de stroomsterkte naar de EV naar beneden geschaald wordt waarbij de totaliteit van de stroomsterkte altijd onder het max. niveau van de hoofdzekering blijft. Heb je bv. thuis ook een PV installatie kan de loadbalancer daar ook rekening mee houden en kan je daar mee "spelen" => voorkeur voor EV, voorkeur voor net, voorkeur voor huishouden, naargelang de productiecapaciteit van de PV installatie en de huishoudelijke afname op dat ogenblik. Dat hoeft noch duur noch technisch ingewikkeld te zijn. De laadpalen van bv. Myenergi (Zappi) hebben een ingebouwde loadbalancer met instelbare voorgeprogrammeerde parameters en zijn zowel voor monofase (32A/7.4 kW) als voor trifase (32A/22Kw) beschikbaar. Deze hebben eveneens een type B ingebouwde aardlekschakelaar met DC detectie (verplicht voor trifase).
      Last edited by ivob2; 19/10/2019, 17:44.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
        Onlangs gezien op een X5 M, man naar mijn hart.

        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

          Zonder andré te willen schofferen, vind ik persoonlijk de Zoë enorm duur. Elke EV hoor.
          Maar sommigen roepen dat de Leaf en Zoë goedkope EV's zijn, maar +30000 Euro voor ne veredelde Clio, bij wijze van spreken, is veel geld. Zeker als straks blijkt dat VW voor die prijs iets deftig kan aanbrengen. Maar dat is afwachten.

          Maar hier wordt maar geroepen van dure Tesla, goedkope Zoë, maar ik zou hun prijzen toch eens naast mekaar willen zien met identiek dezelfde uitrusting en voorwaarden. Dus niet met gehuurde batterijen. Mss zit daar dan nog €10000 of €12000 verschil op. En als ge dan om de 4 jaar van auto wisselt, gaat ge dat verschil wss nog verkleinen.

          Maar wat ik mij nu wel afvraag, is hoe dat nu gaat gaan met de restwaardes. Want die EV's worden telkens maar goedkoper, waardoor de occasieprijzen ook drastisch gaan dalen.
          Dus het probleem van dure EV’s is over enkele jaren opgelost. Goed nieuws.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

            HAHAHAHAHA,is dat echt al wat je kan verzinnen om de tesla prijzen te rechtvaardigen?
            zwak,zeer zwak.....
            inderdaad,waarom zou je goedkoper leveren als er zotten genoeg zijn die met 10000den staan te zwaaien voor een blikken doos zonder dashbord
            Waarom zou ik de prijzen van Tesla (of van eender welk merk) moeten rechtvaardigen?
            Het is het management van een product dat de prijszetting doet. En zolang er genoeg vraag is naar een welbepaald product aan een welbepaalde prijs zal het aanbod er zijn.
            Als je als klant niet akkoord bent met de prijszetting van een bepaald product koop je het niet of ga je voor product van een ander merk. Zolang een producent genoeg klanten heeft voor zijn product en zijn aandeelhouders zijn tevreden draait alles gewoon door. Er is dan geen enkele reden om de verkoopprijs te doen zakken. Net zoals een welbepaalde tweedehandsmarkt zal blijven bestaan zolang er genoeg kopers zijn om een paar 1000 euro op te hoesten voor een blikken doos van 15 jaar oud. Voor iedere markt zijn er voor een welbepaalde prijs gegadigden.
            Zo niet houdt de markt gewoon op te bestaan. Eigenlijk zijn het dus de kopers die de markt(prijs) bepalen en niet de verkopers.

            Ongeacht de prijszetting van een merk als Tesla of het gedrag van Musk mag je, als EV rijder, eigenlijk blij zijn dat er af en toe mensen en bedrijven met een afwijkende visie opduiken. Net door zulke mensen en bedrijven wordt een ingedommelde markt vroegtijdig wakker geschud om - al is het tegen heug en meug - te volgen en concurrentiële producten in de markt te zetten (of gewoon te verdwijnen zoals o.a. de Kodak's en Nokia's van deze wereld). Eenmaal deze nieuwe markt volwassen wordt volgen bijna automatisch lagere prijzen.

            En wat is nu eigenlijk je probleem? Ieder mens heeft toch nog altijd het recht zijn op een legale manier verkregen en bijeengespaarde centen naar eigen goeddunken te besteden aan alle legaal te verkrijgen goederen en diensten? Systemen waar alleen gestandariseerde producten aan eenvormige prijzen worden aangeboden, daar pas ik inderdaad liever voor.

            ps. Mijn ouders waren allesbehalve "economisch rijk". Mijn kinderen hebben buiten een gedegen opvoeding, basiswaarden en onbeperkte toegang tot onderwijs naar eigen keuze en duur niets meegekregen. Wij voldoen, over generaties heen, dus zeker niet aan uw stelling van "rotverwend rijkeluiszoontje ".
            Dat duidt meer op de eigen frustraties binnen uw eigen werkelijkheid dan mijn dagdagelijkse beleving.
            Last edited by ivob2; 21/10/2019, 12:53.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

              Hou er wel rekening mee dat de VREG tegen 2021/2022 een capaciteitstarief wil invoeren gebaseerd op het kwartuur piektarief. Volgens hun voorstel zal de afname (in kWh) dan nog maar 25% van de e-factuur uitmaken. De overige 75% zal bestaan uit een vast tarief. En dat vast tarief (als hun plannen ongewijzigd doorgang vinden) zal bepaald worden door het hoogste piekverbruik gedurende een kwartier tijdens een bepaalde tariefperiode. Als ze nu als basis een verbruik van 4-6 kW nemen (de echte cijfers zijn niet bekend maar dit gaat rond in de wandelgangen) om te voldoen aan een standaardtarief (ttz de huidige prijzen) kan je je wel inbeelden welke weerslag dit zal hebben op de e-factuur van iemand die thuis gedurende uren een EV laadt aan 11-22 kW.
              als ik dat zo lees zou het wel eens kunnen dat de prijs per kwh voor het rijden met een EV redelijk duur zou kunnen worden als je 's avonds / 's nachts oplaadt

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                Waarom zou ik de prijzen van Tesla (of van eender welk merk) moeten rechtvaardigen?
                Het is het management van een product dat de prijszetting doet. En zolang er genoeg vraag is naar een welbepaald product aan een welbepaalde prijs zal het aanbod er zijn.
                Als je als klant niet akkoord bent met de prijszetting van een bepaald product koop je het niet of ga je voor product van een ander merk. Zolang een producent genoeg klanten heeft voor zijn product en zijn aandeelhouders zijn tevreden draait alles gewoon door. Er is dan geen enkele reden om de verkoopprijs te doen zakken. Net zoals een welbepaalde tweedehandsmarkt zal blijven bestaan zolang er genoeg kopers zijn om een paar 1000 euro op te hoesten voor een blikken doos van 15 jaar oud. Voor iedere markt zijn er voor een welbepaalde prijs gegadigden.
                Zo niet houdt de markt gewoon op te bestaan. Eigenlijk zijn het dus de kopers die de markt(prijs) bepalen en niet de verkopers.

                Ongeacht de prijszetting van een merk als Tesla of het gedrag van Musk mag je, als EV rijder, eigenlijk blij zijn dat er af en toe mensen en bedrijven met een afwijkende visie opduiken. Net door zulke mensen en bedrijven wordt een ingedommelde markt vroegtijdig wakker geschud om - al is het tegen heug en meug - te volgen en concurrentiële producten in de markt te zetten (of gewoon te verdwijnen zoals o.a. de Kodak's en Nokia's van deze wereld). Eenmaal deze nieuwe markt volwassen wordt volgen bijna automatisch latere prijzen.

                En wat is nu eigenlijk je probleem? Ieder mens heeft toch nog altijd het recht zijn op een legale manier verkregen en bijeengespaarde centen naar eigen goeddunken te besteden aan alle legaal te verkrijgen goederen en diensten? Systemen waar alleen gestandariseerde producten aan eenvormige prijzen worden aangeboden, daar pas ik inderdaad liever voor.

                ps. Mijn ouders waren allesbehalve "economisch rijk". Mijn kinderen hebben buiten een gedegen opvoeding, basiswaarden en onbeperkte toegang tot onderwijs naar eigen keuze en duur niets meegekregen. Wij voldoen, over generaties heen, dus zeker niet aan uw stelling van "rotverwend rijkeluiszoontje ".
                Dat duidt meer op de eigen frustraties binnen uw eigen werkelijkheid dan mijn dagdagelijkse beleving.
                MOOI EPISTEL ZOALS WE VAN U GEWOON ZIJN
                dat de kopers de prijzen bepalen weet ik al HEEEEEEEEEEEL lang.
                Last edited by ; 20/10/2019, 10:03.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                  als ik dat zo lees zou het wel eens kunnen dat de prijs per kwh voor het rijden met een EV redelijk duur zou kunnen worden als je 's avonds / 's nachts oplaadt
                  op de site van elia kun je real-time prijzen en netbelasting zien

                  Elia stelt een reeks gegevens over de Belgische elektriciteitsmarkt tot uw beschikking.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                    Onlangs gezien op een X5 M, man naar mijn hart.

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
                    Het is nochtans nog altijd even plezant als toen je er als klein manneken niet af te krijgen was.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                      Het is nochtans nog altijd even plezant als toen je er als klein manneken niet af te krijgen was.
                      Laat mij toch maar genieten van een auto op dinosaurus brandstof..

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                        op de site van elia kun je real-time prijzen en netbelasting zien

                        https://www.elia.be/nl/grid-data
                        lijkt me interessant om te bekijken thx. Zal binnenkort zijn zoals spelen op de beurs om elect. af te nemen

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                          als ik dat zo lees zou het wel eens kunnen dat de prijs per kwh voor het rijden met een EV redelijk duur zou kunnen worden als je 's avonds / 's nachts oplaadt
                          Als je er absoluut op staat om zeer snel (thuis) te kunnen laden zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.
                          Je kan natuurlijk nog altijd aan een lagere stroomsterkte laden (onze BEV kan technisch bv. laden aan een max. AC snelheid van 7 kW maar wij beperken dit nu al overwegend tot 4 kW, toch tijd genoeg om te laden enponze PV installatie produceert in normale omstandigheden toch niet meer en we willen dit in balans houden).
                          Het punt is of het zinvol is om te investeren in een laadpaal die technisch 11-22 kW aankan om die dan nadien om economische redenen te gaan beperken tot "x" Kw .
                          Gezien de VREG op dit ogenblik alleen de theorie voor het nieuwe capaciteitstarief heeft vrijgegeven en niet de naakte cijfers (waarop een pro(con)sument zich zou kunnen baseren voor toekomstige investeringen) is het nog even koffiedik kijken.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                            lijkt me interessant om te bekijken thx. Zal binnenkort zijn zoals spelen op de beurs om elect. af te nemen
                            Je kan dan maar beter - net zoals op de beurs - aan risicospreiding doen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                              op de site van elia kun je real-time prijzen en netbelasting zien

                              https://www.elia.be/nl/grid-data
                              De huidige toestand is het probleem niet. Dan is elektrisch rijden zeer voorspelbaar en goedkoper dan fossiel rijden.
                              Het wordt al ondoorzichtiger en moeilijker (zeker zonder loadbalancing, zonder eigen productie en geen of weinig vat op tijdstippen eigen verplaatsing en de wijze waarop) als de e-prijs gaat berekend worden adhv max. kwartieruur verbruik tijdens jaar 1 om daar een prijs aan vast te hangen voor het jaar erop.
                              En dat zal niet alleen een weerslag hebben voor BEV's. Je zal maar een familiefeestje hebben op kerstdag bij -5°C waarbij de WP voor de gezellige warmte moet zorgen en de feestdis bereid wordt op het inductievuur en dat daar dan het volgende jaar je vast tarrief op zal gebaseerd zijn.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                Voor mij is het dus alle dagen kermis.

                                Comment


                                • ik dacht te investeren in zp + wp, (met 11000kw/h jaarlijks warmtevraag te doen) maar sinds afschaffen terudraaiende teller maar vanaf gestapt...capaciteitstarief komt daar dan nog bovenop...huidige ketel zal nog lang en goed onderhouden worden

                                  Comment


                                  • In theorie wordt de terugdraaiende teller pas afgeschaft vanaf 01/01/2021.
                                    In de praktijk zal het afhangen van de uitspraak die de VREG heeft aangespannen tegen de Vlaamse overheid (uitspraak rond 2023?).

                                    Als je wenst te investeren in PV + WP is niet alleen je warmtevraag van belang maar de totale energetische behoefte van je woning. Het heeft nl. weinig zin
                                    dat je PV productie kan voldoen aan de warmtevraag van je woning (via de WP met een SPF van 3?) als je de rest van de huishoudelijke behoefte dan nog moet betrekken via het net. Dan kan je net zogoed de doorlopende huishoudelijke behoefte betrekken via een (kleinere) PV installatie en je seizoensgebonden warmtebehoefte via het (gas)net.

                                    En zoals eerder gezegd werkt het een beetje zoals bij een goed beheerde financiële investeringsportefeuille (risicospreiding en het momentum kunnen kiezen waarop je in- en uitstapt uit verschillende producten).

                                    Zoals het tot nu loopt het ik de instap (2011 en 2014) goed kunnen inschatten en maakt de energetische portefeuill al 4 jaar zuivere winst. Gezien de instapkosten al volledig zijn teruggewonnen (in de eerste vier jaaar) wordt jaar na jaar het risico van de "portefeuille" kleiner (je kan dan eigenlijk geen verlies meer maken op de investering, alleen minder winst). Desondanks wordt het toch tijd om verder te spreiden/eventueel delen af te bouwen en voorbereid te zijn op de toekomst.

                                    Of je huidige ketel nog "lang" rendabel zal zijn hangt ook maar af van de toekomstige prijszetting/acijnzen/CO2 switch/.... van fossiele brandstoffen. Als die negatief worden en je moet dan nog gaan uitkijken naar alternatieven is het misschien ook al te laat.

                                    Het is altijd beter zelf de initiatiefnemer te zijn dan je te laten sturen door de omstandigheden gecreëerd door derden.
                                    Last edited by ivob2; 21/10/2019, 13:59.

                                    Comment


                                    • Wij hebben nu ook zonnepanelen laten steken op de nieuwbouw. Alles voor het milieu uiteraard.

                                      Ik ga me dan toch eens moeten verdiepen in het gebruik en betaling van die dingen
                                      BMW X5 45e

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        Wij hebben nu ook zonnepanelen laten steken op de nieuwbouw. Alles voor het milieu uiteraard.

                                        Ik ga me dan toch eens moeten verdiepen in het gebruik en betaling van die dingen
                                        Betalen deze zich, in jouw geval, al niet deels terug door een (gedeeltelijke) vrijstelling van de OV?

                                        Ik hoop voor jou toch dat je de berekening voor de betaalbaarheid al hebt gedaan voor de plaatsing op je nieuwbouw en er niet nu nog aan moet beginnen?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                          Als je er absoluut op staat om zeer snel (thuis) te kunnen laden zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.
                                          Je kan natuurlijk nog altijd aan een lagere stroomsterkte laden (onze BEV kan technisch bv. laden aan een max. AC snelheid van 7 kW maar wij beperken dit nu al overwegend tot 4 kW, toch tijd genoeg om te laden enponze PV installatie produceert in normale omstandigheden toch niet meer en we willen dit in balans houden).
                                          Het punt is of het zinvol is om te investeren in een laadpaal die technisch 11-22 kW aankan om die dan nadien om economische redenen te gaan beperken tot "x" Kw .
                                          Gezien de VREG op dit ogenblik alleen de theorie voor het nieuwe capaciteitstarief heeft vrijgegeven en niet de naakte cijfers (waarop een pro(con)sument zich zou kunnen baseren voor toekomstige investeringen) is het nog even koffiedik kijken.
                                          Als je niet regelmatig dagen hebt met 300km, dan is een gewoon stopcontact zelfs genoeg.
                                          Via een gewoon stopcontact laad je aan ca 2,2 kW, en op 12h laden komt er dus 25 kWh bij. Dat is genoeg voor 150-200km. Na 2 dagen of 'a lousy sunday' is je batterij weer vol.
                                          Koop je een goedkoop laadpunt van 16A aan 220V, dan laad je met 3,7kW, en dan is je batterij na een nachtje vol of bijna vol.

                                          Thuis investeren in een paal van 11 of 22kW zou ik alleen doen als je met een Tesla X rijdt, en die vrijwel dagelijk leeg trekt omdat je bv als Taxi werkt.
                                          En als de BEV de auto is om de boodschappen te doen en om de kindjes naar het voetbal te rijden, dan volstaat 2 keer per week een gewoon stopcontact gedurende een nachtje (of overdag als je bv 4/5 werkt).
                                          De gemiddelde belg rijdt 15.000 km per jaar, dat is 40km per dag of zo'n 8kWh aan energie. Dat vul je dus bij met 4h laden aan 2 kW. Na 3 dagen is dat gewoon een nachtje en het is weer vol.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X