ik peins dat we op den duur mogen gaan werken voor nen otto waarmee je nog mag rondbollen en om een huis volgens de milieunormen te houden
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De Chinezen komen er aan!
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Als je morgen kan kiezen tussen een kale BMW318i of een Model 3 met opties, dan is de keuze voor heel veel snel gemaakt.
Comment
-
We lopen hier in Belgie zwaar achter qua laadinfrastructuur, anders zou de transitie wel wat vlotter gaan. Ik ben gisteren met een elektrische deelwagen naar Nederland gereden. Moest in totaal 400 km doen en had schrik dat ik niet ging toekomen met de batterij. 10 minuutjes aan een snellader vlak over de grens en ik heb me de rest van de dag geen zorgen moeten maken. Voelde best futuristisch en het was een fijne ervaring. Vooral ook door de stilte en de 200 pk die je constant ter beschikking hebt.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
zo stom zijn ze niet. De mensen krijgen schrik dat ze binnen x jaren nergens meer met hun ICE binnenmogen en wel verplicht zullen zijn een EV aan te schaffen, zelfs als wordt die nu veel duurder. Kosten uitgespaard voor de staat.
Nu moeten ze enkel nog de Lijn en de Nmbs vermoorden en dan privatiseren, dat staat ook nog op de planning.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Ik zal al heel blij zijn als ik - tegen alle verwachtingen in - over pakweg 10 jaar überhaupt nog ergens mag rondrijden met een individuele EV.
Comment
-
Tja, dat dachten de hoefsmeden en wagenmakers enkele tijd geleden ook.
Moet toegeven dat ik ook niet zeker ben van die 10 jaar, dat is een persoonlijke inschatting (en ben op dat vlak nogal negatief ingesteld).
Zeg dan 20-30 jaar. Dat is een berekende quasi* zekerheid.
(Met een foutfactor van 1 op een miljoen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenZeg dan 20-30 jaar. Dat is een berekende quasi* zekerheid.
(Met een foutfactor van 1 op een miljoen).
Er zal dan wel iets anders in de plaats moeten komen om geld aan uit te geven :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
Er zal dan wel iets anders in de plaats moeten komen om geld aan uit te geven :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
taksen en belastingen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenWe lopen hier in Belgie zwaar achter qua laadinfrastructuur, anders zou de transitie wel wat vlotter gaan. Ik ben gisteren met een elektrische deelwagen naar Nederland gereden. Moest in totaal 400 km doen en had schrik dat ik niet ging toekomen met de batterij. 10 minuutjes aan een snellader vlak over de grens en ik heb me de rest van de dag geen zorgen moeten maken. Voelde best futuristisch en het was een fijne ervaring. Vooral ook door de stilte en de 200 pk die je constant ter beschikking hebt.
maar of we nu zwaar moeten gaan investeren in die dure supercharger's ,daar ben ik niet zo zeker van.
wanneer je bekijkt hoeveel de zware luminus laders werkloos staan te blinken heb ik mijn twijfels.
voor bepaalde groepen zal het inderdaad een voordeel zijn,maar de vraag blijft is het rendabel?
persoonlijk heb ik die dure snelladers nooit echt nodig gehad op een periode van bijna 3 jaar.(wel eens gebruikt als test)
wanneer ik naar nl rij volstaan de normale laders ruimschoots(ik heb niet de gewoonte om tot aan de kerk te rijden,en 5 min nadien terug te keren)
supercharger's zijn mss op hun plaats op parkings langs de snelweg,elders???
Comment
-
Men doet hier alsof het volstaat een rijverbod voor vervuilende wagens te beslissen om iedereen een EV vlugger te doen kopen. Juist de bezitters van de meest vervuilende wagens hebben de middelen niet om zich een een nieuwe auto te veroorloven, en zullen het tot het uiterste rekken alvorens een dergelijke aankoop te overwegen. In de meeste gevallen zijn het nu happy fews die in een EV rijden, et dit quasi uitsluitend om fiscale redenen. Nu de premies teruggeschroefd worden zal dit nog meer tot uiting komen; premies vallen trouwens de facto in de zak van de constructeurs, die hun verkoopprijs er op afstemmen (idem dito als vroeger voor de zonnepanelen... )
De enige manier om de bevolking te doen bewegen is de TCO van EV’s lager te krijgen dan deze van de klassieke wagens, en dat is dus niet voor morgen...
Tot nu heeft het rijverbod in Brussel de oudste wagens niet uit het verkeer gebracht, ze blijven rijden met O-platen...Last edited by guyugy; 26/10/2019, 11:33.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenMen doet hier alsof het volstaat een rijverbod voor vervuilende wagens te beslissen om iedereen een EV vlugger te doen kopen. Juist de bezitters van de meest vervuilende wagens hebben de middelen niet om zich een een nieuwe auto te veroorloven, en zullen het tot het uiterste rekken alvorens een dergelijke aankoop te overwegen. In de meeste gevallen zijn het nu happy fews die in een EV rijden, et dit quasi uitsluitend om fiscale redenen. Nu de premies teruggeschroefd worden zal dit nog meer tot uiting komen; premies vallen trouwens de facto in de zak van de constructeurs, die hun verkoopprijs er op afstemmen (idem dito als vroeger voor de zonnepanelen... )
De enige manier om de bevolking te doen bewegen is de TCO van EV’s lager te krijgen dan deze van de klassieke wagens, en dat is dus niet voor morgen...
Tot nu heeft het rijverbod in Brussel de oudste wagens niet uit het verkeerd gebracht, ze blijven rijden met O-platen...
Stel dat 5% van het belgisch wagenpark elektrisch is. Dan is dat beter de 5% die het meeste km's rijden, dit zal een veel grotere impact hebben.
Comment
-
Andre123 :
Ja superchargers zijn vooral nuttig aan snelwegen, net zoals de bestaande tankstations op snelwegen... voor mij was die super charger in NL de enige manier om de dag door te raken toen. Kwam ook wel omdat die wagen (kona) niet op 3 fasen kan laden waardoor hij s ochtends nog niet helemaal vol was toen ik vertrok! Volledig opladen duurt 20u op 1 fase
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAndre123 :
Ja superchargers zijn vooral nuttig aan snelwegen, net zoals de bestaande tankstations op snelwegen... voor mij was die super charger in NL de enige manier om de dag door te raken toen. Kwam ook wel omdat die wagen (kona) niet op 3 fasen kan laden waardoor hij s ochtends nog niet helemaal vol was toen ik vertrok! Volledig opladen duurt 20u op 1 fase
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
Daarom onderandere ook dat ik voorstander ben van een km-heffing. Al blijft het dan inderdaad wel een valkuil dat de kostprijs niet TE hoog mag zijn, voor de minder gegoeden die ook op hun werk moeten geraken. Vooral omdat men dan de veelrijders, die de grootste impact hebben, veel sneller EV zullen gaan rijden.
Stel dat 5% van het belgisch wagenpark elektrisch is. Dan is dat beter de 5% die het meeste km's rijden, dit zal een veel grotere impact hebben.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
En dan beweren dat de laadtijd van EV’s geen probleem meer is...
Idd het feit dat die kona maar op 1 fase laadt is niet ideaal. Je hebt dan 's ochtends (als je savonds leeg bent gereden) wel 300 km range maar geen 400. Zo vaak komen die situaties gelukkig niet voor en op een kwartiertje aan de snellader heb je zo 100 km bijgetankt, ondertussen broodje gegeten, dat moest ook gebeuren.
De vernieuwde kona kan wel 3 fasen aan, net zoals veel andere EV's (Tesla, maar ook zelfs een renault zoe).
De kona waarmee ik gereden heb, had trouwens al 32000 km gereden op 9 maanden tijd. Da's niet slecht gebold vind ik en toont aan dat de inzetbaarheid groot is, zelfs al moet hij in feite constant aan de lader wanneer hij 's nachts stilstaat ... hoeveel bol jij elk jaar met je dieseltje?Last edited by sunking; 26/10/2019, 12:30.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
Het totale elektriciteitsverbruik in België is de afgelopen 10 jaar met een paar procent gedaald (industrie + particulieren + ...) volgens FEBEG, al zou ik vermoeden dat dat vooral te danken is aan de industrie die bijna de helft van dat verbruik voor zijn rekening neemt.
Maar een sterke toename in elektrische wagens zal wel een serieuze impact hebben. 10% van het Belgische wagenpark overzetten op EV komt grofweg gerekend overeen met 15% van het huishoudelijke elektriciteitsverbruik in België. Wat op zijn beurt ongeveer overeenkomt met de daling in totaal elektriciteitsverbruik in de afgelopen 10 jaar.
ALLE auto's elektrisch = 20% meer elektricteit
Mits strategisch plannen en investeren niet het minste probleem.
Maar dat is moeilijk in België...
1 miljoen elektrische auto's (en da's al héél veel) = +4% elektriciteit
Als we alle allemaal elektrisch gaan rijden, hebben we extra 2 kerncentrales, 610 megagrote windmolens of 15.200 voetbalvelden met zonnepanelen nodig.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
De laadtijd is inderdaad een minder groot probleem dan de schaarste aan laadpalen. En men moet ook rekening houden dat niet iedereen van in zijn woonst kan laden, in het bijzonder in steden.
De combinatie van rijbereik, laadtijd, afwezigheid van laadpalen en afstand woonst/paal maakt dat laden wel nog lang een dagelijkse bekommernis zal blijven.
Comment
Comment