Oorspronkelijk geplaatst door Phate
Bekijk Berichten
Ander voorbeeld is die superrijke van InBev die een paar jaar terug naar Zwitersland is verhuisd. België speelde daardoor €70 miljoen per jaar belastingen kwijt wat die man betaalde. Superrijken betalen belastingen, en ook veel belastingen, maar voor veel mensen is het nooit genoeg. In een liberaal model kijken we naar hoeveel de mensen reeds betalen, in een links model kijken we naar wat de mensen nog over hebben.
Maar multinationals betalen vennootschapsbelastingen. En die kijken waar ze het gunstigste zijn. Met even grote loonlasten en afschaffing van de notionele aftrek, krijgen we hier een sociaal bloedbad, want vele multinationals zullen op een paar jaar tijd vertrekken en nieuwe komen er niet meer bij. Daarom dat die notionele aftrek ook bestaat. Als ge uw volk aan werk wilt helpen, moet ge ervoor zorgen dat er nieuwe bedrijven komen en bestaande bedrijven blijven investeren. Reden ook waarom veel bedrijven naar Ierland trekken voor de gunstige voorwaarden. Dat is een beetje zoals wij als werkman gaan werken waar we het meeste verdienen, dat die bedrijven naar het land trekken waar ze het meeste 'mogen' verdienen. Een ziekelijk systeem, maar het is niet anders.
Dus hier bekijkt de overheid dat anders, links en rechts, dat als men die bedrijven kapotbelast, ze weg zijn. Dus houden ze hen hier met gunstige voorwaarden, maar toch brengt da geld op. Alle werknemers van ABInbev betalen belastingen en sociale lasten en daarbovenop betaald inbev nog eens Patronale bijdrage RSZ die 33% (bedienden) en 39% (arbeiders) op uw brutoloon betreffen. Dan zijn er nog de bedrijven die leveren aan ABInbev. Zowel CEO, bedrijf als werknemers betalen belastingen. De contractors die het fabriek onderhouden en bijbouwen betalen belastingen,... . De transporteurs van de producten hetzelfde. Dus uiteindelijk kost het de overheid niets en brengt het op (ok, ze hebben minder belastinginkomensten). Want als het bedrijf er niet zou zijn, zouden ze nog veel meer miljarden mis lopen.
We zitten in een zeer raar systeem waar ik zelf ook niet zo heel blij mee ben. Superrijken heb ik ook niets tegen omdat die uiteindelijk toch hun geld investeren in veel zaken. Maar of ge daarvoor 100 miljard moet hebben, dat lijkt me erover.
Maar ik wil toch nog een voorbeeld gevend at ik deze zomer heb gezien in het stadje Titusville in Florida. Tot 2012 was dat een zeer aantrekkelijk stadje aan de Spacecoast. Veel mensen trokken naar daar omdat daar het publieke onderwijs even goed was als de dure privat schools en er waren massa's jobs omdat er 1000'den mensen werken op Cape Canaveral. Toen we er door reden, was het een vervallen stadje en ben toen wat met mensen gaan praten en me wat ingelezen, en vanaf 2012 is het in verval geraakt omdat de amerikaanse overheid het SpaceProgram heeft stop gezet met 1000'den werklozen tot gevolg die zijn weggetrokken uit Titusville om elders werk te zoeken.
Tijdens onze rondgang op Cape Canaveral, waren er heel wat werven te zien, waaronder Space X (Elon Musk) en Blue Origin (Jeff Bezos). Deze zijn daar volop aan het bouwen aan hun eigen commerciële spaceprogram waarbij op termijn weer 1000'den jobs in die regio bij komen en Titusville binnen een 5-tal jaar weer de stad is zoals ze voor 2012 was en mss nog beter. Zonder Elon en Jeff zou dat niet gebeuren. Dus moeten we het toch toejuichen dat deze vreselijke superrijken dat doen? Niet? Ze kunnen hun geld ook gewoon op de bank laten staan, maar daar heeft niemand wat aan.
Comment