Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

    Heb je daar een bron voor, dat zonnepanelen en wind-energie nu zo'n goedkope vormen van energie zijn? Ik vraag het omdat onze windmolenparken decennia met verlies gedraaid hebben; voor zonnepanelen op grotere schaal heb ik geen idee maar op kleinere schaal (consumenten en bedrijven) is dat financieel toch alleen rendabel door subsidies?




    Tot daar aan toe. Maar al die niet-elektrische auto's die zich op de elektrische plaatsen zetten omdat 10 meter verder wandelen toch zo lastig is... Daar erger ik me aan en ik rij dan nog niet eens zelf elektrisch.
    correct,een laadplaats is geen parkeerplaats,niet voor luiwammesen en........................ook niet voor ev die niet aan het laden is.
    de zeldzame keren dat ik een laadpaal nodig heb zal ik me ook verplaatsen wanneer de batterij vol is.
    de wagen geeft bij benadering wel aan hoelang het duurt,dus gene zever van ik wist het niet.
    maar inderdaad,10 meter wandelen is lastig,vooral als je nadien nog moet gaan fitnessen lol

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

      Heb je daar een bron voor, dat zonnepanelen en wind-energie nu zo'n goedkope vormen van energie zijn? Ik vraag het omdat onze windmolenparken decennia met verlies gedraaid hebben; voor zonnepanelen op grotere schaal heb ik geen idee maar op kleinere schaal (consumenten en bedrijven) is dat financieel toch alleen rendabel door subsidies?




      Tot daar aan toe. Maar al die niet-elektrische auto's die zich op de elektrische plaatsen zetten omdat 10 meter verder wandelen toch zo lastig is... Daar erger ik me aan en ik rij dan nog niet eens zelf elektrisch.
      dan erger ik mij meer aan het feit dat er elektrische wagens, vooral in de stad, de hele dag geparkeerd staan op een plaats om op te laden en dat de kabel zelfs nog niet insteekt! Toen ik in Antwerpen centrum aan het werk was stond er altijd een X5 40e op dezelfde plek voor heel de dag, zag deze smorgens, tijdens de middagpauze en savonds toen ik vertrok.
      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

      Comment




      • Waterstof: cyclus elektriciteit -> waterstof -> elektriciteit heeft een efficiëntie van ongeveer 40% voor vloeibare waterstof (wikipedia) in hoge druk tanks dus. Dat is niet bijzonder efficiënt. Opslag in ondergrondse grotten kan tot 66% rendement halen, maar dat moet nog verder onderzocht worden.
        De belangrijkste reden dat een waterstof auto er nooit zal komen op grote schaal. EV zet 80-90% van de elektriciteit op de wielen, waterstof auto slechts 40%. Nadelen van EV (laadsnelheid, range) worden sneller aangepakt dan de efficiëntie van het waterstof process (wat uiteindelijk pure fysica is)

        PSH: Pumped-Storage Hydroelektricity: water omhoog pompen en later terug een dynamo laten aandrijven blijkt simpeler en veel efficiënter te zijn: 70 a 80% (wikipedia)
        Dat lijkt me dan veel interessanter: veiliger, stabieler, waarschijnlijk goedkoper, en vult zichzelf aan met regen! Op het Spaanse eiland El Hierro gebruikt men dit om de dalen van windenergie op te vangen: 100% hernieuwbare energie en onafhankelijk van diesel en vasteland (link) En daardoor uiteindelijk dus ook veel goedkoper!

        Batterij: goed voor korte termijn opslag (dag-nacht shifting), maar niet zo goed voor seizoenen. Vrij duur, maar zakt natuurlijk in prijs (sneller dan waterstof)

        Nu, ivm prijzen van elektriciteit. Ik werk sinds kort voor een bedrijf dat op de korten termijnmarkt van elektriciteit speelt. Het is niet te snappen hoeveel de bedragen voor elektriciteit soms kunnen verschillen. Soms is het goedkoper voor een plant om vorig jaar 'gekochte' energie te verkopen dan producten te produceren omdat met 10x meer geld krijgt voor de elektriciteit dan wat men er voor betaald heeft. Soms werkt het natuurlijk ook in de andere richting.
        Dit is geen markt meer zoals voor consumenten waar je een jaar lang aan hetzelfde tarief elektriciteit koopt...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

          dan erger ik mij meer aan het feit dat er elektrische wagens, vooral in de stad, de hele dag geparkeerd staan op een plaats om op te laden en dat de kabel zelfs nog niet insteekt! Toen ik in Antwerpen centrum aan het werk was stond er altijd een X5 40e op dezelfde plek voor heel de dag, zag deze smorgens, tijdens de middagpauze en savonds toen ik vertrok.
          Dat is natuurlijk minstens even irritant. Is er daar in België eigenlijk al regelgeving rond zoals in Nederland?
          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

            Inderdaad, leuk voor lagere school kinderen… het kabel probleem zal binnen pakweg 50 jaar opgelost worden door waterstof…

            Ik lees hier niets over het feit dat, in alle landen waar de EV, een beetje, of vrij veel marktaandeel van de nieuwe aankopen begint te verwerven, de elektriciteit intussen (= 2019 cijfers) voor een steeds belangrijker deel, via alternatieve energie opgewerkt wordt (marginaal in België, ook voor de volgende jaren)

            Deze alternatieve energie is er nu al tot +80% voor Noorwegen (en heel Scandinavië) …en er is een reden dat de Tesla fabriek in Berlijn komt…want in Duitsland zit tot ruim 50% (nieuwe) elektriciteit productie in aanbouw (via alternatieve energie) voor de volgende 10 /15 jaar (idem Nederland, China)

            In Spanje, Italië, Frankrijk weet men dit intussen ook, maar heeft men nog een lange weg te gaan….

            Ondanks Trump, zijn de elektriciteit producenten in de USA, er ook massaal aan het omschakelen

            In België slaapt de bevolking en politiek rustig door en droomt verder...
            dus in Noorwegen wordt 80% van de electr. al op een groene manier 'verwekt' ? Da's wel de moeite... via zonne- en windenergie ?
            Maar als ze daar al de wind al opgebruiken schiet er voor ons niks meer over

            Comment


            • geloof niet alles wat je leest he. als je even wat googled dan weet je dat dit gewoon over certificaten gaat. ik heb hier een citaat op een website gevonden dat daarover gaat:

              Tegelijkertijd is de productie van groene stroom het afgelopen jaar nauwelijks is gestegen. Deze bedraagt bijna 10% van het totale stroomverbruik. De rest wordt ‘vergroend’ met certificaten uit Zweden, Denemarken, Finland, Oostenrijk en met name Noorwegen. Handel in papieren


              Met andere woorden, het echte resultaat dat de markt voor groene stroom zou moeten opleveren - meer productie van groene stroom ten koste van grijze – ontbreekt. De inspanningen leiden dus vooral tot een handel in papieren door een aantal energiebedrijven die zichzelf positioneren als aanbieders van groene stroom, zonder dat ze deze in voldoende mate produceren. Dit geldt met name voor Eneco, de Nederlandse Energie Maatschappij, NUON en Oxxio. Zij kopen groene stroom certificaten voor een paar honderdste eurocent per kWh. Het vergroenen van een Nederlands huishouden kost deze bedrijven ongeveer één Euro per huishouden.

              bron: http://www.allesduurzaam.nl/informat..._uit_noorwegen
              Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

              Comment


              • die maakt een heel gevaarlijke conclusie: 10% van het totaal is groen en dat stijgt niet meer. Dat wil niet zeggen dat de totale produktie van groene stroom niet zou stijgen. Het is een feit dat elke extra kw stroom van ergens moet komen en dat men ondanks alle inspanningen om meer groene stroom te produceren men gewoon daarmee de extra vraag moet compenseren. Die extra vraag welke ook nog steeds via de klassieke manieren van stroomopwekking wordt bijgemaakt. Er wordt dus wel degelijk meer groene stroom gemaakt, alleen gaat die helemaal op in de alsmaar toenemende vraag naar energie. Dus ipv te vervangen vult het gewoon aan. Dat men eerst de toenemende vraag eens aanpakt alvorens dergelijke misvattingen in de wereld te sturen. Veel kans dat het allemaal een maat om niets wordt...
                Het stijgend dataverkeer vreet zoveel energie dat alle inspanningen teniet gedaan worden.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • Dataverkeer: als het 100x omhoog gaat, maar daardoor personen thuis kan laten werken, spaart het toch weer veel uitstoot uit. Meer elektriciteit verbruikt, minder olie.
                  Dataverkeer is wel wat, maar eigenlijk toch peanuts ivgl met minen van cryptomunten.
                  Last edited by Chris_147; 25/11/2019, 19:26.

                  Comment


                  • [QUOTE=noctilucus;n6451004]

                    Dat is natuurlijk minstens even irritant. Is er daar in België eigenlijk al regelgeving rond zoals in Nederland?[/QUOTE

                    de oplossing in deze is nochtans vrij simpel denk ik,het laadtarief aanpassen aan de laadtijd(zoals bij sommige,meestal snelladers al gebeurd)
                    en parkeerwachters een boete laten uitschrijven voor elkeen die onterecht de plaatsen bezet houd,al dan niet een aangesloten ev,diesel of benzine....,
                    het enige wat bij profiteurs werkt is nu eenmaal in hun geldbeugel zitten.

                    Comment


                    • [QUOTE=ANDRE123;n6451065]
                      Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                      Dat is natuurlijk minstens even irritant. Is er daar in België eigenlijk al regelgeving rond zoals in Nederland?[/QUOTE

                      de oplossing in deze is nochtans vrij simpel denk ik,het laadtarief aanpassen aan de laadtijd(zoals bij sommige,meestal snelladers al gebeurd)
                      en parkeerwachters een boete laten uitschrijven voor elkeen die onterecht de plaatsen bezet houd,al dan niet een aangesloten ev,diesel of benzine....,
                      het enige wat bij profiteurs werkt is nu eenmaal in hun geldbeugel zitten.
                      een duidelijk ding op dat scherm van de laadpaal dat de parkeerwachter kan zien dat deze op 100% staat.

                      Collega van mij krijgt een push melding op zijn smartphone als zijn auto volledig is opgeladen, dan gaat hij even naar beneden om zijn auto te verzetten want zo vragen ze dit bij ons op de parking (om iedereen de kans te geven) maar natuurlijk in een stad zouden ze dan een parkeerplaats moeten gaan zoeken én betalen zoals normale mensen met normale auto's.
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                      Comment


                      • Moet een ev dan niet betalen om daar te parkeren ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                          Heb je daar een bron voor, dat zonnepanelen en wind-energie nu zo'n goedkope vormen van energie zijn? Ik vraag het omdat onze windmolenparken decennia met verlies gedraaid hebben; voor zonnepanelen op grotere schaal heb ik geen idee maar op kleinere schaal (consumenten en bedrijven) is dat financieel toch alleen rendabel door subsidies?


                          Zit vol met bronnen. En je ziet dat de kost nog altijd sterk aan het dalen is. Op dit moment zit het volgens veel studies rond de prijs van gas. Maar de prijs hiervan blijft nog steeds dalen.

                          Comment


                          • [QUOTE=ANDRE123;n6451065]
                            Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                            Dat is natuurlijk minstens even irritant. Is er daar in België eigenlijk al regelgeving rond zoals in Nederland?[/QUOTE

                            de oplossing in deze is nochtans vrij simpel denk ik,het laadtarief aanpassen aan de laadtijd(zoals bij sommige,meestal snelladers al gebeurd)
                            en parkeerwachters een boete laten uitschrijven voor elkeen die onterecht de plaatsen bezet houd,al dan niet een aangesloten ev,diesel of benzine....,
                            het enige wat bij profiteurs werkt is nu eenmaal in hun geldbeugel zitten.
                            En hoe zie je dat 'aanpassen aan de laadtijd'? Dat de paal dedecteert wanneer de batterij vol is en vanaf dan extra tarief gaat aanrekenen? Of dat deze gewoon na x aantal uur begint op te lopen?

                            (en voor alle duidelijkheid dit is dus een gemeende vraag uit interesse ​​​​​​)
                            2012 Abarth 500 'esseesse'

                            Comment


                            • Mij lijkt het meest logische/eerlijke dan een systeem waarbij je gewoon betaalt voor wat je laadt, zoals he nu is, waarbij er dan wanneer de batterij op 100% zou zijn er een soort "grace-period" is van bv. een half uur, om daarna een "uur-tarief" te beginnen aan te rekenen.

                              Comment


                              • Oh boy


                                In de onderhandelaarsnota van federaal informateur Paul Magnette (PS) zit een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens. Dat schrijft De Tijd vandaag.
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • [QUOTE=Barie;n6451096]
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                                  En hoe zie je dat 'aanpassen aan de laadtijd'? Dat de paal dedecteert wanneer de batterij vol is en vanaf dan extra tarief gaat aanrekenen? Of dat deze gewoon na x aantal uur begint op te lopen?

                                  (en voor alle duidelijkheid dit is dus een gemeende vraag uit interesse ​​​​​​)
                                  gewoon,iets goedkoper tarief per kwh,en een supplement per tijdseenheid,zoals nu al gebeurd bij sommige snelladers.
                                  diegenen die de gewoonte hebben s'morgens aan de kust te arriveren aansluiten en s'avonds pas terug komen opdagen zullen hun luiheid snel beklagen.
                                  trouwens,die paal hoeft zelfs niet te detecteren,de provider weet perfect hoeveel tijd het laden in beslag neemt,staat duidelijk vermeld op de maandelijkse afrekening,
                                  kwh prijs en plaats,en voor sommige het tarief per tijdseenheid.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                    gezien de meeste leasings in Vlaanderen zitten moet je niet afvragen waarom hij daarmee afkomt.
                                    Dat kost bedrijven handen vol geld waardoor er minder investeringen zijn voor noodzakelijkere dingen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                      Mij lijkt het meest logische/eerlijke dan een systeem waarbij je gewoon betaalt voor wat je laadt, zoals he nu is, waarbij er dan wanneer de batterij op 100% zou zijn er een soort "grace-period" is van bv. een half uur, om daarna een "uur-tarief" te beginnen aan te rekenen.
                                      Ik vind dat allemaal een maat voor niets. Een van de problemen met EV’s - en ik rijd zelf elektrisch nu - is dat het laden minstens enkele uren duurt en je op het einde van die sessie niet altijd de mogelijkheid hebt om de auto te verplaatsen.
                                      bv ge staat aan het station en bent met de trein verder gereisd. Of ga je om 3u snachts opstaan om de wagen te verzetten?
                                      Sommige wagens zijn op 4 u tijd geladen (renault zoe, 40kwh aan 11 kwh/u) . Maar een kona met 64 kwh die geen 3 fasen ondersteunt heeft 20u nodig voor 0 naar 100%. Zo heel veel gaat ge dus niet winnen door mensen aan te moedigen hun wagen te verplaatsen. En als ge hem wilt verplaatsen, dan moet er nog een andere plek vrij zijn ook natuurlijk, je zou dan met je EV ook weer een plek voor een ICE kan ‘afnemen’.
                                      Een van de andere problemen is dat mensen met een ICE gewoon schaamteloos aan een laadpaal gaan staan terwijl er andere plaatsen zijn.

                                      Er is maar 1 oplossing:
                                      - het aantal laadpalen in overeenstemming brengen met het aantal EV’s. Dit en/of extra snellaadmogelijkheden.
                                      - streng optreden tegenover foutparkeerders, of een systeem met beugel/verdwijnpaal die je enkel kan openen met een laadpas.

                                      Ik moet zeggen dat ze in gent niet slecht bezig zijn. Ik gebruik battmobiel en daarbij heeft elke deelwagen een vaste laadplek. Maar het gebeurt dat er toch iemand anders zich daar zet, ook een EV of toch een ICE. Dat had ik voor toen ik zondagavond toekwam. Even gekeken op plugsurfing en binnen de 500 meter waren er verschillende andere palen vrij. Probleem was dus snel opgelost. In Gent rijden er ook al vrij veel EV’s rond: taxi’s, deelwagens van battmobiel en partago, mensen met eigen wagen, plugin hybrides...
                                      Als ge kijkt op de plugsurfing kaart zie je dat er in gent meer palen staan dan in antwerpen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

                                        gezien de meeste leasings in Vlaanderen zitten moet je niet afvragen waarom hij daarmee afkomt.
                                        Dat kost bedrijven handen vol geld waardoor er minder investeringen zijn voor noodzakelijkere dingen.
                                        Dat is.

                                        Bij ons zijn het maar 2 auto's, de mijne en die van den baas.

                                        Maar grotere bedrijven gaan hier toch niet mee lachen denk ik.
                                        BMW X5 45e

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

                                          gezien de meeste leasings in Vlaanderen zitten moet je niet afvragen waarom hij daarmee afkomt.
                                          Dat kost bedrijven handen vol geld waardoor er minder investeringen zijn voor noodzakelijkere dingen.
                                          Hij wil Ecolo en Groen te vriend houden. Maar het is idd de Vlamingen pesten.
                                          Of het allemaal zo een vaart gaat lopen, geen idee. Er zijn nog teveel problemen.

                                          - laadinfrastructuur gaan ze dan op zeer korte termijn moeten gaan boosten
                                          - mensen die niet voor de deur kunnen parkeren of op appartement wonen zonder garage, gaan het wat moeilijker hebben
                                          - er zijn veel te weinig (betaalbare) modellen op de markt wat zich de komende 2 jaar wel zal oplossen. Voor mij zelf is er geen enkel betaalbare EV. Zelfs de e-Niro heeft voor mijne rug crappy zetels.
                                          - er gaan nog de discussies komen wie thuis de investering moet doen voor die laadpaal. Het bedrijf of de eigenaar van het huis? In het tweede geval zijn er mensen die daar niet direct voor staan te springen. Bij ons thuis moet het sowizo een dubbele worden, want we hebben 2 bedrijfswagens. Dus een investering van minstens €2000 vermoed ik. Voor ons makkelijk te doen, maar dat lukt niet bij iedereen.
                                          - laadpaal thuis met of zonder RFID? Bij mij thuis is het makkelijkste met RFID. Want dan is er direct een opsplitsing van mijn vrouw en ik die dit op hun beurt aan de werkgever kunnen factureren. Of laten we hem registreren als publieke laadpaal zodat anderen bij ons kunnen komen laden en wij het betaald krijgen? Maar betalen onze werkgevers dan een verhoogd bedrag omdat het RFID via een publiek systeem gaat?

                                          Volgens mij moeten ze eerst eens bovenstaande zaken bekijken ipv lukraak iets door de strot te rammen waar we niet klaar voor zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X