Hoe gaan ze eigenlijk nog winst maken als iedereen EV rijd? Ze zeggen toch altijd dat ze hun winst moeten halen uit het onderhoud. Met EV valt een groot deel van het onderhoud weg.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De Chinezen komen er aan!
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk BerichtenHoe gaan ze eigenlijk nog winst maken als iedereen EV rijd? Ze zeggen toch altijd dat ze hun winst moeten halen uit het onderhoud. Met EV valt een groot deel van het onderhoud weg.VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
Klopt, het business model van de klassieke garage die leeft van olie, filters en remblokjes staat stevig onder druk.
Aan de electronica gaan ze ook amper geld verdienen, daar is de marge vooral voor de fabrikant.
Dan moeten we maar het fabeltje eens doorprikken dat ze geen geld verdienen aan de verkoop, want dat geloof ik al jaren niet meer.
Hoe kan een dealer een glazen paleis neerzetten als ze nog geen 500€ verdienen aan een auto (zoals velen beweren). Ik heb het ooit uit de balans van een dealer kunnen opmaken, maar zeker voor particuliere verkoop zitten ze makkelijk aan 10-15%, alhoewel ze daar wel hun eindejaarsbonus voor nodig hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenIk weet niet waar je vandaan haalt dat de launch edition 50k zo kosten, die gaat 60k kosten: https://www.polestar.com/press-relea...kets-confirmed
Pal zelfde prijs dus als de Model 3.
Ik verwacht echter ook wel dat die even goed als de Model 3 gaat verkopen:
- Model 3 met bewezen kwaliteit van aandrijflijn, software update etc, maar twijfels over interieur
- Polestar 2 met interieur en exterieur dat meer mensen aanspreekt, maar minder efficiënt en nog niet bewezen kwaliteit van batterijen.
Men zegt dat er een Polestar 2 voor 40k komt, maar ik wil eerst nog zien wanneer die beschikbaar komt. Zo lang de concurrentie nog niet losbarst gaat geen enkel merk in zijn winst snijden door het goedkoopste model reeds aan te bieden. Ik ben er vrij zeker van dat die niet voor midden 2021 beschikbaar komt.
De volledig elektrische Polestar 2 is er vanaf 59.800 euro. Dat is veel geld. Té veel geld voor veel mensen. Gelukkig zijn er plannen voor een goedkope Polestar 2 met een prijs van 40.000 euro.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenMisschien door een jaarlijke tombola of wafelenbak te doen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenMaar als er nauwelijks nog onderhoud nodig is, dan gaan er toch veel jobs sneuvelen?
alles terug met de hand, en werkgelegenheid zat. als die jobs verdwijnen door automatisatie of, in dit geval, minder behoefte aan onderhoud, dan kunnen die mensen weer een andere job gaan doen die de maatschappij op een andere manier vooruit helpt. misschien kunnen die automechaniekers dan het onderhoud van windmolens gaan doen ofzo, ik zeg maar iets. of het elektriciteitsnet verder uitbreiden om voldoende laadpalen te hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
als je zo redeneert moeten we alles wat de nood aan arbeid vermindert maar afschaffen. robots in fabrieken, computers, wasmachines, etc...
alles terug met de hand, en werkgelegenheid zat. als die jobs verdwijnen door automatisatie of, in dit geval, minder behoefte aan onderhoud, dan kunnen die mensen weer een andere job gaan doen die de maatschappij op een andere manier vooruit helpt. misschien kunnen die automechaniekers dan het onderhoud van windmolens gaan doen ofzo, ik zeg maar iets. of het elektriciteitsnet verder uitbreiden om voldoende laadpalen te hebben.
Maar in ieder geval als magnette zijn plannetje gaat kunnen doordrukken, gaan er ineens heel veel jobs de laan uit op zeer korte termijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Dat klopt. Maar als het zo blijft voort gaan zal uiteindelijk het 'basisinkomen' toch wel wat realistischer worden.
Maar in ieder geval als magnette zijn plannetje gaat kunnen doordrukken, gaan er ineens heel veel jobs de laan uit op zeer korte termijn.
misschien hebben we tegen 2030 50% elektrisch wagens en zelfs dat is zeer ambitieus. hoe gaat onze maatschappij er dan uit zien, waarschijnlijk al totaal anders dan nu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
is dat niet wat overdreven? zelfs als alle nieuwe bedrijfswagens vanaf 2023 elektrisch zijn, dan gaat het nog een hele tijd duren eer pakweg 10% van alle wagens die in belgie rondrijden elektrisch zijn. de wagens die in 2022 verkocht zijn als bedrijfswagen, bollen nog rond 2027 en en daarna gaan ze nog als particulier bollen.
misschien hebben we tegen 2030 50% elektrisch wagens en zelfs dat is zeer ambitieus. hoe gaat onze maatschappij er dan uit zien, waarschijnlijk al totaal anders dan nu.
Tis idd wat overdreven voorgesteld.
In ieder geval gaan de chiptuners zich kunnen omscholen om te prullen in het systeem van die EV's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik ga er vanuit dat dan ineens op 5 jaar tijd al die 660000 bedrijfswagens electrisch zouden worden hé Dat is zowat 1/6de van het totale voertuigenpark in België, dacht ik.
Tis idd wat overdreven voorgesteld.
In ieder geval gaan de chiptuners zich kunnen omscholen om te prullen in het systeem van die EV's
Maar zelfs dat is geen exacte wetenschap:
- misschien gaan bedrijven wel minder met bedrijfswagens rondstrooien als de fiscaliteit verandert (stel je voor dat ze eindelijk de personenbelasting zouden verlagen)
- misschien gaan de wagenbouwers wel niet aan de vraag kunnen voldoen, want grondstoffen voor accu's zijn schaars.
- wat gaan particulieren doen?
- ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
1/6, dus 16,66 % , iets meer dan de 10% die ik zei.
Maar zelfs dat is geen exacte wetenschap:
- misschien gaan bedrijven wel minder met bedrijfswagens rondstrooien als de fiscaliteit verandert (stel je voor dat ze eindelijk de personenbelasting zouden verlagen)
- misschien gaan de wagenbouwers wel niet aan de vraag kunnen voldoen, want grondstoffen voor accu's zijn schaars.
- wat gaan particulieren doen?
- ...
En ik blijf erbij: autobezit gaat zeer sterk dalen. Autobezit gaat meer naar autogebruik gaan. Gewoon via de app een auto bestellen en op het gevraagde uur staat er een zelfruidende auto voor de deur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik heb wel een vermoeden dat die 660000 flink gaan dalen. Denk dat zelfs nu al een dalende trend is, maar zeer miniem. Er zijn immers toch wel mensen die 'cash for cars' nemen. Op termijn gaat het sowizo minderen.
En ik blijf erbij: autobezit gaat zeer sterk dalen. Autobezit gaat meer naar autogebruik gaan. Gewoon via de app een auto bestellen en op het gevraagde uur staat er een zelfruidende auto voor de deur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Ik doe dit nu al, alleen rijdt hij nog niet vanzelf
Ik zelf hou teveel van de vrijheid van een normale wagen, maar zelfrijdende wagens die u bij wijze van spreken binnen de 10 min kunnen komen oppikken, maakt voor mij een wagen ook overbodig.
Comment
-
Als ge niet al te veel rijdt kan het zelfs goedkoper zijn taxi's te nemen dan zelf een auto te hebben. Want ge zit toch rap aan 500 euro per maand met nen eigen auto. Toch zien veel mensen een eigen auto nog steeds als absolute noodzaak, iets waar ze niet onderuit kunnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAls ge niet al te veel rijdt kan het zelfs goedkoper zijn taxi's te nemen dan zelf een auto te hebben. Want ge zit toch rap aan 500 euro per maand met nen eigen auto. Toch zien veel mensen een eigen auto nog steeds als absolute noodzaak, iets waar ze niet onderuit kunnen.
Over garages: eigenlijk is dat het doorzetten van een trend die al veel langer in opmars is: een hele hoop problemen nu hebben al te maken met elektronica, software en software updates. Vandaag de dag is het al een model waarbij de garage 1e lijnshulp biedt, maar als het te complex is, moet doorverwijzen naar specialisten van de fabrikant. Alleen zal het aandeel van dergelijke problemen groter worden omdat de relatief simpele mechanische problemen zullen verminderen.VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Comment
-
We hebben hier jaarlijks zo'n 1000à1500kwh op overschot. Als zo'n BMW i3 94Ah onder de 20k duikt (we zijn er bijna) ben ik wel geïnteresseerd als tweede wagen.
Die 60Ah variant is het voor mij net niet. In Comfort modus raak je in de winter met moeite aan 100km rijbereik. Die Eco Pro modussen met snelheidslimiet en zonder airco etc. hoeven voor mij niet. 160à200km kan ik wel mee leven.
Ziet er misschien niet uit maar rijdt wel erg leuk, tof interieur en heel veel plaats ook.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
Comment