Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
    Ik had het er gisteren over dat het raar is dat er vroeger nooit klachten waren over elektriciteitstekorten, en nu wel. Dat desondanks de vele bijgekomen windmolens en zonnepanelen en terwijl een gemiddeld huishouden minder elektriciteit verbruikt omdat de toestellen een pak zuiniger geworden zijn. Maar nu schoot me deze morgen ook nog te binnen dat ondertussen zelfs de straatverlichting op de autostrades niet meer branden. Dat zal toch ook heel wat megawatts zijn dat ze niet meer hebben?

    Dus vraag me af of we die doemverhalen wel echt moeten geloven over die tekorten of dat er een greater picture is en dit dus nog maar een appetizer.

    En zou de toekomst niet liggen in Batteryfarms? Dat bv elk dorp een batteryfarm heeft en de steden er meer om heel wat magawatts op te slaan van al die zonnepanelen? Want een thuisbatterij is volgens mij ook niet echt de oplossing het jaar rond.
    De elektriciteitsmarkt is vrij complex geworden.
    Vroeger was het simpel: je had een hele grote hoop productie met kernenergie (in andere landen komen) die graag kunnen schakelen, maar vrij goedkoop zijn. Daarbovenop komen dan gascentrales die snel kunnen schakelen als zeer plots meer vraag is. Vraag was ook vrij goed in te schatten.
    Netwerk vroeger was ook simpel: productie aan de ene kant, consumptie aan de andere.

    Nu hebben we echter ook windmolens en zonnepanelen. Deze kunnen niet voor een constante procureur zorgen en wanneer ze kunnen produceren is ook minder voorspelbaar, maar ook niet totaal onvoorspelbaar.
    Het grote 'probleem' is echter dat als ze produceren, dit eigenlijk gratis is.
    Zie ook deze curve:



    Windmolens leveren gelukkig nog wel in de winter, soms zelfs meer. En ook's nachts. Zonnepanelen zijn eigenlijk heel dat minder efficiënt: enkel zomer goed rendement en enkel overdag.

    Het netwerk is dus veel ingewikkelder geworden, want iedere consument kan nu ook een producent worden. Een ik denk dat vooral daar de investeringen vereist zijn: om stroom goed in 2 richtingen te laten vloeien.
    Dus ik denk dat met slimme meters het al gauw toch voordeliger gaat worden om ofwel een batterij thuis te plaatsen, ofwel je EV op te laden.
    Uiteindelijk gebruiken we nu ook het netwerk als batterij. Een dat betalen we voor, maar die prijs gaat omhoog gaan, dat is een zekerheid.

    Maar het is nog ingewikkelder dan alleen België. We kunnen stroom kopen en verkopen in het buitenland. Maar die moet door interconnects, en daar moet je natuurlijk ook betalen voor capaciteit. Vorig jaar in december hadden we een groot probleem: kerncentrales er uit, wind onbetrouwbaar, geen zon. Op zich konden we wel elektriciteit aankopen in het buitenland, maar die moet over die interconnects. En dan kwam Duitsland in beeld. Die hebben namelijk redelijk veel productie in het noorden en veel consumptie in het zuiden. Maar, ze hebben geen goede Noord-Zuid verbinding. Veel van de stroom moest dus via Nederland, België en Frankrijk vloeien. Dus die interconnects zaten vol!
    En dan heeft België weinig te zeggen tov Duitsland hoor.
    Men gaat die interconnects wel in capaciteit verdubbelen, dus hopelijk speelt dat minder.

    Batterijen: in Terhills staat er 1, maar die wordt vooral gebruikt om de frequentie op 50 Hz te houden. Ik weet ook niet of een batterij efficiënt genoeg is om stroom van zonnepanelen in de zomer te bewaren tot in de winter.
    Waterstof in tanks opslagen is ook niet efficiënt wegens drukverliezen etc.
    Meest efficiënte is naar het schijnt pumped hydro. (80% lees ik) Water omhoog pompen en wanneer elektriciteit nodig is, dat water terug lossen.
    In België zullen we dat dan toch zelf moeten bouwen want geen Bergen en meren hier...

    Comment


    • l'eau d'heure is een hydrocentrale met pompstation hier in belgië
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Goeie uitleg, Chris.
        Tijdens de avond piek hebben we de waterkrachtcentrale van Coo heel hard nodig. Op de rustigere momenten wordt daar water naar boven gepompt.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

          Het netwerk is dus veel ingewikkelder geworden, want iedere consument kan nu ook een producent worden. Een ik denk dat vooral daar de investeringen vereist zijn: om stroom goed in 2 richtingen te laten vloeien.
          Wat thuisbatterijen betreft, is dat geen optie. Ik heb €7100 betaald voor mijn zonnepanelen met 6300kw en zal ook ongeveer zo een verbruik hebben. Dus eens geconfigureerd bij Tesla, en zou 2 Tesla batterijen moeten hebben, geleverd en geplaatst, €14000. Dat is dus al het dubbele van mijn installatie. En in de winter wek ik soms 1 à 2 kw op per dag, maar 's morgens zijn mijn batterijen wel leeg. Dus mijn gehele installatie met batterijen is wss al versleten voordat ik het geld er ooit uitgehaald heb.

          Verbruik overdag is geen optie, want we werken beide overdag. Kan wel een wasmachine overdag laten starten, maar we draaien 2 à 3 machines per dag en ik kan niet na elke machine thuis gaan wisselen. Auto opladen gaat ook moeilijk als ge ermee op het werk zijt. Bedrijven die vooral overdag draaien of gepensioneerden die de hele dag bingewatchen, hebben een voordeel met de slimme meter. Maar de mensen die overdag gaan werken, zijn de gescheten hond en zien hun installatie nooit meer terug betaald. Dus nog weinig zin dan dat mensen nog investeren in groene energie.

          Vandaar dat ik meer heil zie in batteryfarms.

          Comment


          • Als jij een EV hebt en je bedrijf zonnepanelen, dan zou je je auto op het werk kunnen opladen.
            Dat willen ze je in ieder geval naartoe pushen: meer lokaal bufferen zodat het netwerk niet te zwaar belast wordt.
            Betalen voor die batterij doe je toch hoor, of je ze nu lokaal hebt staan of zij ze ergens zetten.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Goeie uitleg, Chris.
              Tijdens de avond piek hebben we de waterkrachtcentrale van Coo heel hard nodig. Op de rustigere momenten wordt daar water naar boven gepompt.
              Klopt, dat is eigenlijk een batterij, en het piekvermogen van die centrale is behoorlijk hoog.
              Ze kopen electriciteit als die goedkoop of bijna gratis is, en daarmee pompen ze water een paar 100m omhoog.
              En als de prijs omhoog gaat, dan draaien ze de waterstroom om, en leveren ze stroom.

              Dat werkt goed doordat er een meer is dat zo hoog ligt, en dat ze dus afwisselend vol pompen en leeg laten lopen.

              De cijfers zijn wel indrukwekkend, en in vlaanderen kunnen we dat niet bouwen. Een reservoir van 8miljoen m3 bouw je niet zomaar op een hoogte van 270m...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Op 12 uur heb je dan ook 24 kWh er bij, en dat is bij een Model 3 genoeg voor 150km.
                Hij rijdt 15-20.000 km per jaar met die auto
                Dus als je 20.000 km per jaar rijdt, dan heb je tijdens dat jaar 1.600 uur opgeladen
                Dat is meer dan 2 volle maanden, wanneer heb je dan nog de tijd om die 20.000 te bollen

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                  Dus als je 20.000 km per jaar rijdt, dan heb je tijdens dat jaar 1.600 uur opgeladen
                  Dat is meer dan 2 volle maanden, wanneer heb je dan nog de tijd om die 20.000 te bollen
                  tja als ge 2 uur per dag rijdt staat hij 22 uur stil hee. tijd genoeg om te laden. ik weet het ik ben een rekenwonder.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                    Dus als je 20.000 km per jaar rijdt, dan heb je tijdens dat jaar 1.600 uur opgeladen
                    Dat is meer dan 2 volle maanden, wanneer heb je dan nog de tijd om die 20.000 te bollen
                    Als je dat te traag vindt, dan zet je een monofasig stopcontact met 3,7 kW, dan gaat het al sneller.
                    En is dat nog niet genoeg, dan kies je thuis voor een 11 kW - 3fasige lader, en je gaat van helemaal leeg naar vol in ca 5-6 uur.

                    Misschien had je dat nog niet begrepen, maar ondertussen kan je slapen, koken, werken, zelfs poepen op de achterbank kan, en je kan dan zelfs de verwarming aan zetten zonder dat er een motor lawaai staat te maken.
                    Je moet de mogelijkheden natuurlijk willen zien hé.

                    In elk geval, die Tesla is sneller dan je RX-8 in acceleratie.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      tja als ge 2 uur per dag rijdt staat hij 22 uur stil hee. tijd genoeg om te laden. ik weet het ik ben een rekenwonder.
                      Ja, mijn auto staat elke dag meer dan 8u stil op de parking van 't werk, maar daar is nog geen laadpaal hoor.
                      Mijn vrouw haar auto staat elke nacht stil op straat, maar in onze straat, .. geen laadpaal hoor ;-)
                      Tijd genoeg wel, maar mogelijkheid is iets anders.


                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      In elk geval, die Tesla is sneller dan je RX-8 in acceleratie.
                      Och, best mogelijk, maar dat boeit mij niet hoor. Wie een RX-8 koopt voor de acceleratie, zal dikwijls gefrustreerd in zijn auto zitten :-)
                      (ter info, die RX-8 is ondertussen al ingeruild voor een MX-5)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                        Ja, mijn auto staat elke dag meer dan 8u stil op de parking van 't werk, maar daar is nog geen laadpaal hoor.
                        Mijn vrouw haar auto staat elke nacht stil op straat, maar in onze straat, .. geen laadpaal hoor ;-)
                        Tijd genoeg wel, maar mogelijkheid is iets anders.
                        Die laadpalen komen er wel, maar heb je dan geen parking aan je woning of in het appartementsblok?

                        Comment


                        • zelfs al is het maar een simpel 3 kw stopcontactje, dan gaat het nog lukken om op die 8 uur voldoende te laden op uw werk. ge laadt dan 20 km/u => 160 km bijgeladen op een werkdag.
                          Genoeg om 40000 km per jaar te bollen. En af en toe eens superchargen als ge op reis gaat.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Als jij een EV hebt en je bedrijf zonnepanelen, dan zou je je auto op het werk kunnen opladen.
                            Dat willen ze je in ieder geval naartoe pushen: meer lokaal bufferen zodat het netwerk niet te zwaar belast wordt.
                            Betalen voor die batterij doe je toch hoor, of je ze nu lokaal hebt staan of zij ze ergens zetten.
                            Dat is net het probleem. Ons dak op het werk ligt boemvol met zonnepanelen, maar die zijn niet van ons bedrijf, maar van de buren Deze hal met burelen is gekocht van een klant van ons die dit deel niet meer nodig had. Ondertussen zijn zij zelf ook vertrokken naar Marokko met het bedrijf, maar is de situatie nog zo ivm die panelen. Hebben dus zelfs geen plaats om er te leggen. Geen idee hoe dat in de toekomst geregeld is, want dat was voor een bepaalde periode. Nemen we ze dan over? Moeten ze eraf? Geen idee.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              Die laadpalen komen er wel, maar heb je dan geen parking aan je woning of in het appartementsblok?
                              We hebben 1 garage maar wel 2 auto's.
                              Dus als mijn vrouw en ik allebei een ev zouden hebben, moeten we al 4 maand vollen bak opladen ;-P

                              Comment


                              • Daarmee is eigenlijk het vooral belangrijk dat men dus laadpalen aan werkplaatsen stimuleert, zodat je de stroom die door de dag wordt opgewekt, ter plaatse de elektrische wagen kunt inpompen, dan is er helemaal geen distributie-probleem.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  Daarmee is eigenlijk het vooral belangrijk dat men dus laadpalen aan werkplaatsen stimuleert, zodat je de stroom die door de dag wordt opgewekt, ter plaatse de elektrische wagen kunt inpompen, dan is er helemaal geen distributie-probleem.
                                  Klopt. En als bedrijven palen zetten met kaartlezer, kan er lukraak eender wie aan laden en hoeft het niet persé een firmawagen te zijn. Vele bedrijven hebben ook toegang tot 380V wat het een stuk makkelijker maakt, waardoor mensen 's avonds minder aan de woning moeten laden. Echter is aan de woning laden goedkoper om via een extern systeem te laden, veronderstel ik?

                                  Comment


                                  • dan zullen die werkplaatsen hun aansluitingen toch wel mogen verzwaren...en met capaciteitstarief in vooruitzicht gaat dat uwe chef véél centen gaan kosten (ook al zijn het allemaal 3.7kw laders)...en we zijn vandaag al zo duur in loonkost

                                    Comment


                                    • Hangt er vanaf hoe het gebruikt wordt, lijkt me. Als er steeds meer met een slim systeem gewerkt wordt, kan je bv. instellen hoeveel de wagen minstens opgeladen moet zijn tegen dat je terug vertrekt aan het werk. Waarbij de wagen geladen wordt afhankelijk van hoeveel stroom de zonnepanelen/windmolen die er staat produceert. Op die manier kan het net juist enorm ontlast worden.

                                      Comment


                                      • dat zijn allemaal veel variabelen het phate, in theorie is dat allemaal knap, en als ze dan bij stroomtekort in de winter nog eens uw batterij gaan leegzuigen

                                        met het capaciteitstarief zullen ze nog wel ff wachten tot wat meer volk electrisch wil gaan rijden, eerst moet er meer volk in de val zijn getrapt (ook die van de warmtepomp trouwens)...maar dat het gaat komen wees gerust, de putten zijn diep

                                        Comment


                                        • daarom... genoeg panelen leggen om in uw eigen verbruik te voorzien met batterij erbij. En die panelen gaan dan bij mij niet dienen om stroom op het net te zetten. Ofwel in de thuisbatterij ofwel die van de auto...
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X