Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd
Bekijk Berichten
Vroeger was het simpel: je had een hele grote hoop productie met kernenergie (in andere landen komen) die graag kunnen schakelen, maar vrij goedkoop zijn. Daarbovenop komen dan gascentrales die snel kunnen schakelen als zeer plots meer vraag is. Vraag was ook vrij goed in te schatten.
Netwerk vroeger was ook simpel: productie aan de ene kant, consumptie aan de andere.
Nu hebben we echter ook windmolens en zonnepanelen. Deze kunnen niet voor een constante procureur zorgen en wanneer ze kunnen produceren is ook minder voorspelbaar, maar ook niet totaal onvoorspelbaar.
Het grote 'probleem' is echter dat als ze produceren, dit eigenlijk gratis is.
Zie ook deze curve:
Windmolens leveren gelukkig nog wel in de winter, soms zelfs meer. En ook's nachts. Zonnepanelen zijn eigenlijk heel dat minder efficiënt: enkel zomer goed rendement en enkel overdag.
Het netwerk is dus veel ingewikkelder geworden, want iedere consument kan nu ook een producent worden. Een ik denk dat vooral daar de investeringen vereist zijn: om stroom goed in 2 richtingen te laten vloeien.
Dus ik denk dat met slimme meters het al gauw toch voordeliger gaat worden om ofwel een batterij thuis te plaatsen, ofwel je EV op te laden.
Uiteindelijk gebruiken we nu ook het netwerk als batterij. Een dat betalen we voor, maar die prijs gaat omhoog gaan, dat is een zekerheid.
Maar het is nog ingewikkelder dan alleen België. We kunnen stroom kopen en verkopen in het buitenland. Maar die moet door interconnects, en daar moet je natuurlijk ook betalen voor capaciteit. Vorig jaar in december hadden we een groot probleem: kerncentrales er uit, wind onbetrouwbaar, geen zon. Op zich konden we wel elektriciteit aankopen in het buitenland, maar die moet over die interconnects. En dan kwam Duitsland in beeld. Die hebben namelijk redelijk veel productie in het noorden en veel consumptie in het zuiden. Maar, ze hebben geen goede Noord-Zuid verbinding. Veel van de stroom moest dus via Nederland, België en Frankrijk vloeien. Dus die interconnects zaten vol!
En dan heeft België weinig te zeggen tov Duitsland hoor.
Men gaat die interconnects wel in capaciteit verdubbelen, dus hopelijk speelt dat minder.
Batterijen: in Terhills staat er 1, maar die wordt vooral gebruikt om de frequentie op 50 Hz te houden. Ik weet ook niet of een batterij efficiënt genoeg is om stroom van zonnepanelen in de zomer te bewaren tot in de winter.
Waterstof in tanks opslagen is ook niet efficiënt wegens drukverliezen etc.
Meest efficiënte is naar het schijnt pumped hydro. (80% lees ik) Water omhoog pompen en wanneer elektriciteit nodig is, dat water terug lossen.
In België zullen we dat dan toch zelf moeten bouwen want geen Bergen en meren hier...
Comment