Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ...ik wil hier zeker niet de contraire uithangen, maar we staan voor enorme uitdagingen die voor veel mensen finacieel niet haalbaar zullen zijn op milieugebied + daarbovenop het dempen van onze schuldenput + de vergrijzing en pensioenlast

als we verplicht moeten ev-en en wp-en en het capaciteitstarief, ik hou mijn hart vast

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

en in de praktijk zetten ze snachts een raam open want wie wil slapen met 22°, behalve in de zomer omdat het moet
      ik slaap niet in mijn living hé

op de slaapkamers is het gewoon tussen de 17 en 18°C. Kamers van de kinderen zijn zo goed geïsoleerd dat de aanwezigheid van een persoon op zich al voldoende is om de kamer op te warmen. Idem voor de badkamers. De rest van het huis is onderhevig aan dezelfde behandeling.
      www.peugeotforum.be

Comment

...ik wil hier zeker niet de contraire uithangen, maar we staan voor enorme uitdagingen die voor veel mensen finacieel niet haalbaar zullen zijn op milieugebied + daarbovenop het dempen van onze schuldenput + de vergrijzing en pensioenlast

als we verplicht moeten ev-en en wp-en en het capaciteitstarief, ik hou mijn hart vast
        net daarom wil ik mijn plan kunnen trekken en niet moeten rekening houden met wat de overheid mij gaat opleggen. Wat de rest kan en niet kan, lig ik nu niet meer van wakker eerlijk gezegd. Ben al lang genoeg zelf bezig, genoeg verwonderde blikken gekregen, soms uitgelachen geweest (niet dat ik mij dat aantrek) om nog aan de andere mensen te denken. Als men dit vraagstuk 20 jaar geleden beginnen uitrollen, hadden de problemen zich nooit zo gesteld. Maar iedereen is maar blijven uitstellen en vooral met de vinger naar elkaar aan het wijzen geweest. En nu is het alle hens aan dek (alhoewel we daar eigenlijk nog niet zijn aangekomen op dat punt).
        www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

zelf uwen RX8 bouwen dan...

ik heb het enkel over de energievraag omdat we daar voor een enorme uitdaging staan... wat de rest daarbij komt doen zal enkel voor u duidelijk zijn.
          Ik vroeg welke zeikerds, en je antwoordde de zeikerds die gaan bepalen wat mag en niet mag.
          Dus Telenet, Engie, watermaatschappijen, uwen baas, uw vrouw, uw bank, 't zijn allemaal zeikerds. Want die zijn allemaal aan het bepalen wat mag en wat niet mag, wat je wel en niet kan doen.

Comment

• mijnen baas... wel ik kies wat ik die dag doe en wat niet. Da's net het voordeel van mijn job. Ik kan zonder telenet (en dan kom ik maar niet meer op het internet). Ik gebruik de bank evengoed als het mij goed uitkomt, enzovoort.
            En de vrouw...da's misschien bij u zo het geval. Hier is het al ondertussen 30 jaar peis en vree... maar omdat het hier om electrische auto's gaat en niet om wie de baas is volgens u... doet dit weinig ter zake.
            Last edited by flappy; 05/12/2019, 22:45.
            www.peugeotforum.be

Comment

ik slaap niet in mijn living hé

op de slaapkamers is het gewoon tussen de 17 en 18°C. Kamers van de kinderen zijn zo goed geïsoleerd dat de aanwezigheid van een persoon op zich al voldoende is om de kamer op te warmen. Idem voor de badkamers. De rest van het huis is onderhevig aan dezelfde behandeling.
              oftewel zijn uw binnenmuren en deuren evengoed geisoleerd als uw buitenschil (en das nooit), oftewel heb je thermisch lekken naar andere kamers die je niet kan opvangen met de 100watt van een mensch

in een 0 energie-woning is het overal even warm, een verschil van 3 a 5° tss kamers is theoretisch niet mogelijk, mss in de praktijk dan weer wel ...gesjoemel

Comment

• flappy wat is uw jaarlijks gasverbruik momenteel, en hoeveel m³ hout gaat er extra door?
                het aantal theelichtjes hoef ik niet te weten

Comment

• ik heb nog geen (en ik denk niet dat het haalbaar is met een huis van 1953) nul energiewoning. Dus ja, er is nog warmteverlies in de andere ruimtes en je hebt door de ventilatie nu eenmaal warmte die aan het huis wordt ontrokken (ook al heb ik een D systeem met warmteterugwinning). Maar in een goed geïsoleerd huis is de deltawaarde heel laag (verschil in temperatuur tussen de warmteuitstraling van vloer en muren en de luchttemperatuur. En dat bepaalt net het comfortgevoel. Dus als het bij de kinderen op de kamer 18°C is, dan komt dat overeen met 22°C in een gemiddelde woning. Er is geen koudestraling meer in de kamers. Ben die koudestraling aan het aanpakken op de benedenverdieping en da's een werk van lange adem. Momenteel bezig met de fundering van het huis tot 60cm diep af te isoleren langs de buitenkant en die naadloos aan te werken aan de buitengevelisolatie. Ook al zit ik met vloerisolatie, er kon geen thermische onderbreking gemaakt worden tussen de buiten en binnenmuur op basis van de fundering. Op die plek staan ze met elkaar in verbinding. En omdat de vloerplaat een pak hoger ligt dan de nul lijn buiten, kwam er nog koude via de fundering tot in de binnenmuur... en dus koudestraling. Ene gevel van 16 is al gedaan, nog 36 te gaan.
                  www.peugeotforum.be

Comment

En de vrouw...da's misschien bij u zo het geval. Hier is het al ondertussen 30 jaar peis en vree...
                    Bij ons nog maar 27 jaar. Maar dat is vooral omdat zoals ik zei, ik weet wat mag en wat niet mag, en wat ik wel en niet kan doen. En ik ben zeker dat het bij jullie ook zo is.
                    In sommige dingen denk je er niet bij na omdat het vanzelfsprekend is, maar er worden in alle mogelijke relaties offers en afspraken gemaakt, niet alleen de relatie man-vrouw, maar ook werkgever-werknemer, of leverancier-klant.
                    Je vindt het waarschijnlijk cool om te zeggen ik heb dat niet nodig, maar het feit is er dat je het wel hebt. En dus nodig hebt.

Comment

flappy wat is uw jaarlijks gasverbruik momenteel, en hoeveel m³ hout gaat er extra door?
                      het aantal theelichtjes hoef ik niet te weten
                      1100 kuub gas (verwarming + warm water + koken). ik stook een 15 tal dagen per jaar met hout (da's geen stère hout per jaar) . Enkel als het heel koud wordt gaat de stoof aan. Dan gaat trouwens de deur naar de gang open en stook ik heel het huis warm met een houtstoof van 6 kw die maar op een laag vuurtje staat te draaien

Toekomst komt er nog zonneboiler die ook in de tussenseizoenen het huis van warmte gaat voorzien, allemaal om het gasverbruik naar beneden te krijgen. Als grondboring voor de warmtepomp niet mag, dan verzin ik zelf wel een reservoir voor warmte. Heb al plannen genoeg en genoeg opgezocht om te weten wat kan en niet kan.
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Bij ons nog maar 27 jaar. Maar dat is vooral omdat zoals ik zei, ik weet wat mag en wat niet mag, en wat ik wel en niet kan doen. En ik ben zeker dat het bij jullie ook zo is.
                        In sommige dingen denk je er niet bij na omdat het vanzelfsprekend is, maar er worden in alle mogelijke relaties offers en afspraken gemaakt, niet alleen de relatie man-vrouw, maar ook werkgever-werknemer, of leverancier-klant.
                        Je vindt het waarschijnlijk cool om te zeggen ik heb dat niet nodig, maar het feit is er dat je het wel hebt. En dus nodig hebt.
                        da's waar, maar da's niet in relatie baas - ondergeschikte. Wel een wisselwerking. Zoals ik met mijn 'baas' heb (eerder collega en vriend ondertussen). Ik krijg daar een vrijheid op professioneel gebied waar velen maar kunnen van dromen.
                        www.peugeotforum.be

Comment

1100 kuub gas (verwarming + warm water + koken).
                          das prachtig, ge weet dat ik dat allemaal ook erg interessant vindt

1 stere is 1220kwh
                          1100m³ is 11000kwh

10% voor WW en koken, das 11000kwh om te verwarmen

ik weet dat jij dat ook weet
                          das allemaal vooral tijdens de winter op een goeie 150 dagen, dus kom niet af dat de 100watt of 2.4kwu per dag van een mens of de 30 (0.72kwh/dag) van de theelichtje iets opbrengen...das 73kwh per dag in de winter (met WP dus pakweg 18kwh)

ik zit net als jij op 1100, ik geef dat in op mindergas.nl en zit daarmee bij de 8% laagste verbruiken op de hele woningmarkt...en nl-ers zijn zuiniger én beter geisoleerd

dat zijn veel batterijen in huizen

@mods, das allemaal ot, maar wel inetressant om weten hoeveel energie in kwh onze oude getrouwe olie en gas geeft dat allemaal zou moeten vervangen worden door electriciteit
                          Last edited by bobo; 05/12/2019, 23:17.

Comment

• Floppy, als ik het goed begrijp heb je een woning van 1953 dus volledig na-geïsoleerd en er zelfs een ventilatie systeem type D ingebouwd?

Is het rendabel wat je nu aan het doen bent met het isoleren van de fundering?

Comment

• ik isoleer dat allemaal zelf de fundering (veel ander werk ook zelf gedaan). Als ge dat moet laten doen, dan kunt ge beter nieuwbouw zetten. Ik heb het huis kunnen kopen voor de grote prijzenslag hier begon. De buurman zit met hetzelfde huis, 3 jaar gekocht na mij en al 50k duurder. Voor de funderingsisolatie ben ik nu welgeteld 75€ kwijt. Heb nog isolatieplaten van mijn schoonvader gekregen die hij nog op overschot had, een deel gekocht via ecocheques (da's voor mij een nul kost dus) en dus 75€ voor de rest. Kijk ook altijd na via de reclamefolders waar die platen het goedkoopste zijn. Andere isolatie idem trouwens.

En bobo: de bedoeling is dat die 1100 kuub nog gaat zakken (en dat gaat gebeuren). De voordeur moet er uit en vervangen worden door een passief deur. Zit nog met inbouwrolluiken waar de bakken nog genoeg marge hebben om warmteverlies te minderen, enzovoort. Ik win elk jaar weer wat bij.
                              En inderdaad zoals ge zegt helemaal relevant voor het topic. Niet alleen de auto's moeten van de fossiele brandstof, maar ook de huizen. Als iedereen aan de warmtepomp gaat plus electrisch rijden, dan gaat men wel maatregelen moeten treffen die veel mensen veel pijn gaat doen. Liever nu al voorbereid zijn, dan dat ge die werken dan nog moet gaan uitvoeren.
                              www.peugeotforum.be

Comment

in een 0 energie-woning is het overal even warm, een verschil van 3 a 5° tss kamers is theoretisch niet mogelijk, mss in de praktijk dan weer wel ...gesjoemel
                                Moet je eens aan een brandweerman met wat ervaring vragen wat hij denkt van dergelijke woningen.
                                For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

• Oei, hou ons nu niet in spanning, en verklap jij nu alvast het antwoord of ik ga niet kunnen slapen...

Alleszins heeft elke periode zijn eigen uitdaging voor de brandweer (ben het zelf van de moet in de industrie, part of the job) zo ook met ev’s

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

En bobo: de bedoeling is dat die 1100 kuub nog gaat zakken (en dat gaat gebeuren).
                                    Hoeveel hoop je uit te komen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

l'eau d'heure is een hydrocentrale met pompstation hier in belgië
                                      Op het Albertkanaal doet men dat ook aan de sluizen. Niveau stroom opwaarts verhogen om later weer te kunnen hergebruiken.
                                      Met de droge zomers wordt dat natuurlijk moeilijker en moeilijker, dan is het alleen maar omhoog pompen om nog een boot door de sluis te krijgen.

Comment

• @bobo: goed geslapen?
                                        For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

We hebben 1 garage maar wel 2 auto's.
                                          Dus als mijn vrouw en ik allebei een ev zouden hebben, moeten we al 4 maand vollen bak opladen ;-P
                                          Dan zet je daar een 11kW lader, dan is je auto altijd vol na een nachtje laden.
                                          En toch, 4 maand is niet echt een probleem omdat je auto 11 maand stil staat.

Comment

Working...
                                          X