Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto invoeren vanuit Nederland naar België

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto invoeren vanuit Nederland naar België

    Beste mede forumleden

    Er zijn al heel wat topics over verschenen, toch zit ik nog met een aantal vragen over het invoeren van een Nederlandse auto naar België.

    Het betreft een particuliere verkoop.
    Welke stappen dien ik en de Nederlandse veerkoperverkoper juist te ondernemen?
    De auto is nog APK gekeurd tot april 2021
    Deze staat +-2,5uur van mijn thuis.

    Ik zou graag de wagen zelf naar huis rijden, is het mogelijk met de Nederlandse platen deze naar België te rijden? En hem op mijn naam te verzekeren op chassisnr.

    Wat zijn de alternatieven en kosten die hieraan verbonden zijn?

    Graag had ik ook nog een opsomming van welke documenten ik zeker moet kunnen voorleggen hier in België om de inschrijving tot een goed eind te brengen.
    Betreft een bmw 520i E39 uit 2002.

    Bedankt

  • #2
    Zie hier: https://www.wijkopenautos.be/auto-in...-in-nederland/

    Officieel mag je niet met een wagen met buitenlands kenteken rijden wegens ontduiking van belastingen.
    Of de politie je op dit éénmalige ritje zal tegenhouden is iets anders.
    Groter probleem is als je een ongeval veroorzaakt tijdens deze rit: je bent dan namelijk niet verzekerd, tenzij de verkoper met zijn verzekering wil helpen. Maar ja...

    Zelf heb ik 1x de verkoper gevraagd om de wagen naar bij mij te rijden en heb ik hen teruggevoerd. Maar dat was slechts 40min van bij mij.
    De 2e maal heb ik zelf de wagen teruggereden met de Belgische nummerplaten van de eerste die net verkocht was. (zelfde type)
    Ook niet wettelijk, maar de verzekering maakte geen bezwaar.

    Theoretisch kan je Nederlandse transitplaten kopen, daar zit verzekering bij in. Het is een beetje een grijs gebied of je daar nu in België mee mag rijden of niet.
    Zie ook hier: https://www.eccbelgie.be/themas/auto...-transporteren

    Andere mogelijkheden: zelf rijden met trailer: zie dat je in orde bent rijbewijs voor het gewicht van de combinatie, or transporteur inhuren. Geen idee wat dat moet kosten.

    Documenten:
    - in Nederland bewijs van uitschrijving. Dit moet de verkoper regelen dacht ik.
    - dan naar douane met dit document, aankoopbewijs en alle papieren van de auto, daar krijg je Vignet 705.
    - dan naar keuring: daarvoor zou je de transitplaten kunnen gebruiken of andere geldige platen van een auto.
    - goedgekeurd? Dan kan je de wagen in België laten inschrijven en ontvang je de nummerplaten en rijden maar.

    Op zich niet moeilijk hoor.
    1 dingetje waar je wel op moet letten: zorg ervoor dat iedere stap wordt uitgevoerd door de persoon op wiens naam je de wagen wil inschrijven.
    Ik had mijn vrouw naar de douane of keuring laten gaan en dan kon ik hem niet inschrijven op mijn naam. Moest ik weer een akte van verkoop van mijn vrouw aan mijzelf maken.
    Toch getrouwd in gemeenschap van goederen? Maar soit.

    Comment


    • #3
      Bedankt Chris voor je uitgebreide uitleg!

      Qua documenten heb ik dit nodig, denk ik:
      Aankoopfactuur
      - Kentekenbewijs deel I
      - Kentekenbewijs deel II
      - Kentekenbewijs deel III
      - RDW-uitvoerverklaring
      optioneel :
      - APK Keuringsrapport

      Is dit volledig?

      Voor ik vertrek met de wagen gaat de eigenaar de wagen uitschrijven bij RDW, hij zal dan ook zijn originele NL platen moeten laten bij RDW veronderstel ik?
      Dus huiswaarts rijden met deze platen is denk ik niet mogelijk?

      De RDW uitvoerverklaring heb ik sowieso nodig voor het inschrijven van de wagen op Belgisch grondgebied?

      Iemand een idee wat de NL exportplaten kosten?
      En zijn deze te verkrijgen bij RDW?

      Bedankt


      Comment


      • #4
        Lijst documenten lijkt me volledig.

        Nummerplaat wordt inderdaad ingenomen bij het uitschrijven bij de RDW dus daarmee rijden lukt niet meer.

        Uitvoerverklaring heb je nodig bij de douane.

        De 2e link zegt dat je de uitvoerplaten bij de RDW moet halen en dat die 11,55€ kosten. Zelf nooit gedaan, maar dat zal in jouw geval de gemakkelijkste oplossing zijn als je 2,5u moet rijden.

        Ah ja, kleine praktische tip nog: probeer bij een echt RDW kantoor te gaan voor het uitschrijven, dat is pakken goedkoper. Ik ben eens bij een postkantoor/western union of zoiets geweest, maar dat was echt prijs x2 of x3! (pure geldklopperij)
        Last edited by Chris_147; 06/08/2020, 11:11.

        Comment


        • #5
          Invoeren vanuit NL is easy. Transitplaat aanvragen met de vorige eigenaar is 15min werk (kan Duitsland nog wat van leren) en dan rijden naar huis.
          Politie maakt er geen probleem van.

          Comment


          • #6
            En België kan daar zeker ook nog wat van leren.

            Comment


            • #7
              België kan nog veel leren op gebied van auto's.
              Ik heb jaren gevraagd aan Weyns of het mogelijk ging worden om een auto om te zetten naar EV. Nooit enige reactie gehad.
              Van Lydia Peeters wel, maar dat het niet mogelijk is of zal worden. En dan de bal doorkaatsen naar de federale overheid.

              Er was zo toch hier eens een draadje van iemand die een lichte vracht had gekocht die gehomologeerd was in Italië of zo en hier niet ingeschreven kreeg?

              Triestig...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Ik heb jaren gevraagd aan Weyns of het mogelijk ging worden om een auto om te zetten naar EV. Nooit enige reactie gehad.

                Triestig...
                Logisch als ge u tot de verkeerde persoon richt. Luc Weyns heeft daar geen verstand van, van Gamma reclame des te meer.
                Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 06/08/2020, 13:32.

                Comment


                • #9
                  Ach, verdorie, dat was het! Weyts dus. Trekken ook sterk op mekaar, zeker qua stemmetje.

                  Comment


                  • #10
                    :-) bedankt voor jullie nuttige reacties!!

                    De eigenaar zal dan voordat ik de wagen meeneem de wagen geen uitschrijven bij een RDW kantoor. En hier om transitplaten vragen.
                    moeten zowel de verkoper als ik samen naar een RDW kantoor gaan voor de transitplaten?
                    Met deze transitplaten zal ik dan huiswaarts rijden, iemand een idee hoe het dan zit qua verzekering?
                    Kan ik de wagen met transitplaten laten verzekeren bij KBC op chassisnr?

                    En kan ik dan ook met deze transitplaten naar de keuring rijden? Of heb ik hier dan z platen voor nodig? :-)

                    Comment


                    • #11
                      Ja je moet er zelf bij zijn, de tenaamstelling noemen ze dat. Gezien die op platen verzekerd gaat worden moeten ze weten wie ze gaat gebruiken.

                      Comment


                      • #12
                        Volgens mijn eerste link zou je met transitplaten kunnen laten keuren. Anders moet je het keuringsstation eens bellen.

                        Comment


                        • #13
                          Keuring op NL transitplaten kan zeker, heb het vorige maand nog gedaan.
                          2.0 JTDm

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt voor de reacties, ben alweer wat wijzer

                            Ik ga donderdag een poging ondernemen om de wagen tot bij mij te krijgen.

                            Eens de wagen bij mij staat, moet ik naar de douane, moet ik de wagen dan ook fysiek meenemen, of volstaat het de documenten voor te leggen?

                            Dien ik dan ook nog fysiek langs de div gaan met de wagen? Of kan dit via de verzekeringsagent?
                            Wat moet er juist gebeuren bij de dienst DIV?
                            Moet dit voor of na ik naar de keuring ga


                            Haddock, keuring op Nederlanse platen kan, mag ik ook met deze platen gewoon naar de keuring rijden?
                            Heb je een idee wat je betaalde voor deze transitplaten met verzekering?
                            Duurde het lang bij de RDW vooraleer de papierwinkel in orde was?

                            Thx

                            Comment


                            • #15
                              Enkel documenten bij de douane.

                              DIV is na de keuring, kan je via de post doen, net zoals gewone wagen. Je wagen is op dat moment ook een Belgische wagen, ingevoerd en gekeurd.

                              Comment


                              • #16
                                Oké!
                                DIV kan dus ook gewoon via de verzekeringsagent?
                                Omdat ik op sommige andere forums lees dat er fysiek dient langs te gaan bij een div kantoor in Brussel.
                                Dit is dan niet perse nodig.
                                Alle onklaarheden worden stilaan duidelijk :-)

                                Comment


                                • #17
                                  Ik ben nooit in Brussel langsgeweest.
                                  Ik denk 2x in Antwerpen, maar dat was omdat het oldtimers waren. En die konden (toen?) niet via de verzekering. Of bij de tweede wou ik dat het sneller geregeld werd.

                                  Het is echt niet moeilijk hoor, veel succes!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Performance Bekijk Berichten

                                    Ik ga donderdag een poging ondernemen om de wagen tot bij mij te krijgen.

                                    Eens de wagen bij mij staat, moet ik naar de douane, moet ik de wagen dan ook fysiek meenemen, of volstaat het de documenten voor te leggen?
                                    Dedouanering kan volledig online tegenwoordig, en de preregistratie kan ook online en dan hoeft je verzekeraar ook niet naar de DIV te gaan maar kan hij de wagen online inschrijven. Onnodig dus om naar daar te gaan.

                                    Ik bied zelf dedouanering, preregistratie en importkeuring aan voor 250 EUR mocht het u interesseren.

                                    Heb je het met de eigenaar gehad over de rest BPM die eventueel nog op de wagen zit?
                                    Last edited by Streamline; 08/08/2020, 09:54.
                                    sigpic

                                    http://www.streamlinecarcare.be

                                    lakbehandelingen voor voertuigen

                                    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik bied zelf dedouanering, preregistratie en importkeuring aan voor 250 EUR mocht het u interesseren.
                                      Daarvoor rij je zelf wel even tot bij de keuring me dunkt. Douane doe je zelf in 5min. Pre registratie verzekering gaat wel naar de DIV dus niet de klant zijn probleem in theorie.
                                      Jij mikt op een hogere prijsklasse van import niet iemand die voor 2/3k een bmw uit NL gaat halen denk ik.
                                      Polo 6n 1.4

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                        Daarvoor rij je zelf wel even tot bij de keuring me dunkt. Douane doe je zelf in 5min. Pre registratie verzekering gaat wel naar de DIV dus niet de klant zijn probleem in theorie.
                                        Jij mikt op een hogere prijsklasse van import niet iemand die voor 2/3k een bmw uit NL gaat halen denk ik.
                                        eerlijk gezegd, voor 250€ alles in orde gebracht is niet overdreven duur, ik zou het liever uitbesteden voor dat bedrag dan dat ik zelf (minstens) een dag verlof er moet aan opofferen
                                        mijn autootjes:

                                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                        Comment

                                        Working...
                                        X