Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EV en capaciteitstarief

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • EV en capaciteitstarief

    Best hier de discussie voeren over wat de invloed van het voorgestelde capaciteitstarief op EV's gaat zijn.

  • #2
    Voor de personen die een zwembad of zwemvijver hebben: wat is het verbruik van zo'n pomp?

    Comment


    • #3
      het gaat idd zo'n vaart nog niet lopen, je zal idd in dec of januari wel een hogere piek hebben...maar das dan 2/12 van een jaar

      een WP van 11 kw/h is al een zwaar beestje...pas bij -10 gaat die 24/7 draaien...maar dan gaat ie minimum 33kw/h warmte geven...das enorm veel in een recent huis

      in de oude bungalow heb ik laatste jaren maximaal 190 liter mazout per maand verbrand, das 1900kw/h dat gedeeld door 744 uur, das 2.5kw per uur, WP heeft cop 3 bij erge koude...dat zou imo maar 800 watt per uur vergen aangenomen dat je uw WP laat moduleren en geen nachttemperatuur opzet

      of is mijn gedachtengang mis

      de cyclus om het sanitair water naar 60° te brengen gaat nog de hoogste piek geven, lijkt mij
      Last edited by bobo; 04/09/2020, 12:30.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        het gaat idd zo'n vaart nog niet lopen, je zal idd in dec of januari wel een hogere piek hebben...maar das dan 2/12 van een jaar

        een WP van 11 kw/h is al een zwaar beestje...pas bij -10 gaat die 24/7 draaien...maar dan gaat ie minimum 33kw/h warmte geven...das enorm veel in een recent huis

        in de oude bungalow heb ik laatste jaren maximaal 190 liter mazout per maand verbrand, das 1900kw/h dat gedeeld door 744 uur, das 2.5kw per uur, WP heeft cop 3 bij erge koude...dat zou imo maar 800 watt per uur vergen aangenomen dat je uw WP laat moduleren en geen nachttemperatuur opzet

        of is mijn gedachtengang mis

        de cyclus om het sanitair water naar 60° te brengen gaat nog de hoogste piek geven, lijkt mij
        COP van 3 ( bij een lucht/water WP) bij -10 °C klopt ongeveer wel, maar enkel bij een watertemperatuur van 30 °C; enkel in het geval van vloerverwarming dus.
        Beter is trouwens om niet COP maar SPF van de warmtepomp te gebruiken als uitgangspunt om berekeningen te maken qua rendement.
        Vergeet ook niet dat men bij de dimensionering van een WP er meestal een extra verwarmingselement wordt voorzien voor de (steeds schaarser wordende) ijzig koude dagen.
        Recente en zeker nieuwbouwwoningen hebben aan kleine(re) warmtepompen meestal voldoende, tenzij het kleine kasteeltjes zijn.
        Voor de bereiding van het SWW wordt dan ook aangeraden een afzonderlijke warmtepompboiler, idealiter gecombineerd met zonnesysteem, te voorzien. PV panelen ronden het plaatje af.
        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 04/09/2020, 13:55.

        Comment


        • #5
          Zet in zo'n geval gewoon een slimme laadpaal, en beperk het maximaal piekvermogen dat je opneemt. Load balancing werkt gewoon perfect.
          BMW 420dA : >>>

          Comment


          • #6
            ABS en DSC en al ken ik, maar COP, WP, SPF, SWW, PV ... allemaal nieuwe termen voor mij als AUTOliefhebber.. :-D

            Comment


            • #7
              Ja, ik moet ook vaak nadenken wat die termen allemaal betekenen.

              Maar zelfs binnen de auto-industrie kan het soms nog moeilijk zijn, zoals ICE, bij de EV's nu betekent ICE Intetnal Combustion Engine, terwijl dat voor mij vroeger In Car Entertainment betekende.
              In het begin toen ik topics over EV's las dacht ik altijd wtf.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Ja, ik moet ook vaak nadenken wat die termen allemaal betekenen.

                Maar zelfs binnen de auto-industrie kan het soms nog moeilijk zijn, zoals ICE, bij de EV's nu betekent ICE Intetnal Combustion Engine, terwijl dat voor mij vroeger In Car Entertainment betekende.
                In het begin toen ik topics over EV's las dacht ik altijd wtf.
                1) [slang] bling bin; ice = juwelen (2) 1) Drug 2) Duitse hogesnelheidstrein 3) Hogesnelheidstrein 4) Intercity expres 5) Intercityexpress 6) Internat...


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                  Zet in zo'n geval gewoon een slimme laadpaal, en beperk het maximaal piekvermogen dat je opneemt. Load balancing werkt gewoon perfect.
                  Dat zou de oplossing zijn denk ik. Je zorgt er voor dat de paal zijn vermogen terug schroeft als je stroomverbruik boven de 7kw gaat bv.
                  Weet iemand of elke paal dit kan in samenwerking met een slimme meter?

                  Comment


                  • #10
                    Waar halen jullie die 7 kW?
                    Tenzij ik me schromelijk vergis, zou alles boven de 3,2 of 3,5 kW al als een piekverbruik worden beschouwd.
                    Veel laden zit er dan niet in als je daar onder wil blijven...

                    Comment


                    • #11
                      Ons bericht over de nieuwe berekening van de stroomprijzen die nadelig zouden kunnen zijn voor elektrische auto’s, heeft flink wat reactie uitgelokt. Wij hadden een gesprek met woordvoerder Leen Vandezande voor meer verduidelijking.


                      Zij hier beweert dat alles onder piek 16kw beter af is


                      De minimale piek is die 3,2

                      Vooral voor zuinige mensen gaat het flink duurder worden en 35% van de huishoudens zijn single zonder zuil of partij achter hen, das een hoop monddood cliënteel


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Last edited by bobo; 05/09/2020, 14:43.

                      Comment


                      • #12
                        Het is allemaal nog wat onduidelijk, sommige bronnen spreken zelfs van 2,5 kW...
                        Feit zal (alweer) zijn dat de meeste gezinnen zullen bijbetalen.
                        Bovendien voert men dit in nog vóór iedereen een digitale meter zal hebben en past men een extra natte-vinger-heffing toe op de gezinnen met een analoge meter.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                          Waar halen jullie die 7 kW?
                          Tenzij ik me schromelijk vergis, zou alles boven de 3,2 of 3,5 kW al als een piekverbruik worden beschouwd.
                          Veel laden zit er dan niet in als je daar onder wil blijven...
                          Tot 7kw zou het draaien rond de 350€, dus vrij redelijk.
                          Maar je kan het niet zomaar vergelijken.
                          Degene die waarschijnlijk meer gaan moeten betalen zijn de tweede verblijven die heel weinig gebruikt worden. En als ze gebruikt worden, dan ineens veel verbruiken onwille van electrische directe verwarming.

                          Ik heb zonnepanelen, en betaal nu eigenlijk enkel de 350€ netvergoeding. Met een piek van 7kw zou dat ongeveer gelijk blijven.

                          Maar dat er mensen meer gaan moeten betalen is duidelijk, alhoewel je altijd je gedrag wat kan aanpassen. De vraag is of je die moeite wil doen. Wil je even nadenken voor je de wasmachine aan zet en denkt ... effe wachten, want de vaatwasser staat aan.

                          20 jaar gelden was er zoiets als nachttarief. Ook gehad... Als je dan heel erg je best deed, en de was en vaatwas na de piekuren deed, dan kon je op een heel jaar 30-40€ besparen (geen electrische verwarming). Maar je betaalde wel 15-20€ vast recht meer. Peanuts gewoon.
                          Mijn tweede huis had dus geen dubbele teller meer.

                          Met of zonder die capaciteitsvergoeding, het rijden op zich zal altijd goedkoop blijven als je thuis kan laden.
                          Maar laden met 4kW kan soms wat traag zijn. Een batterij van 80 kWh krijg je dan pas vol in 20 uur. Iemand die dagelijks 200 km doet zal elke nacht moeten laden.

                          Comment


                          • #14


                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Ik heb zonnepanelen, en betaal nu eigenlijk enkel de 350€ netvergoeding. Met een piek van 7kw zou dat ongeveer gelijk blijven.
                            Je gaat er vanuit dat jouw prosumententarief wegvalt en vervangen wordt door het piektarief van je afname. Ik hoorde dat hetgeen je produceert en overdag niet zelf gebruikt ook aan "piek" zal berekend worden voor gebruik van het net, je krijgt wel een aalmoes voor de stroom.

                            Maw, die 350 euro prosument zal vervangen worden door een bedrag "huur van het net als batterij" in dezelfde groot orde. En daarboven mag je dan nog es dokken voor je 7kw piek in afname.
                            2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                            Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                            Comment


                            • #15
                              De mensen zijn vindingrijk genoeg, er zullen wel oplossingen uitgedokterd worden om onder die bedragen uit te komen.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                't is duidelijk hoe de coronacrisis betaald gaat worden...
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten



                                  Je gaat er vanuit dat jouw prosumententarief wegvalt en vervangen wordt door het piektarief van je afname. Ik hoorde dat hetgeen je produceert en overdag niet zelf gebruikt ook aan "piek" zal berekend worden voor gebruik van het net, je krijgt wel een aalmoes voor de stroom.

                                  Maw, die 350 euro prosument zal vervangen worden door een bedrag "huur van het net als batterij" in dezelfde groot orde. En daarboven mag je dan nog es dokken voor je 7kw piek in afname.
                                  Echt duidelijk is het nog niet. In elk geval heb ik nog recht op terugdraaiende teller tot 2030. De digitale meter zou hier komen in maart 2022, en uiteraard kies ik eerst voor de virtuele terugdraaiende teller en de prosumententaks. En dan kunnen we eerst eens simuleren wat het nieuwe tarief zal geven.

                                  In die periode vallen ook de GSC certificaten weg, dus komt er ook geld vrij.... Ik maak me niet direct illusies over een goedkopere stroomrekening, maar dat er ooit een electrische auto komt staat vast.

                                  Stel dat ik dan 20k per jaar rijd, dan heb ik daar 4000 kWh voor nodig, of een dikke 10 kWh per dag. Dat is gemiddeld 10h laden aan 7 Kw per week.... valt nogal mee.
                                  Zelfs aan 4kW is dat 20h, of amper 2 nachtjes als je alles thuis gaat laden.

                                  Mijn aansluiting is maar 9kW, en met die cijfers zie ik niet direct nood aan een veel zwaardere aansluiting.

                                  Momenteel is mijn verbruik volledig gedekt door de opbrengst van de panelen. Ik heb een klein overschot van 2-300 kWh waar ik nu niks voor krijg, en dat zal dan alvast naar de auto gaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    't is duidelijk hoe de coronacrisis betaald gaat worden...
                                    Niet echt, want de Vreg stort geen overschotten naar de staatskas behalve de BTW.
                                    De hele operatie moet in totaal neutraal zijn, er is wel een verschuiving van mensen die een hoog en constanter verbruik hebben naar mensen die een aansluiting hebben en weinig stroom verbruiken.

                                    En met deze regeling wordt het rendabeler om een batterij in huis te hebben en pieken te vermijden.



                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      De mensen zijn vindingrijk genoeg, er zullen wel oplossingen uitgedokterd worden om onder die bedragen uit te komen.
                                      Inderdaad, slimme sturingen die bv je Verwarming uit zetten als je kookt, of het laden van je auto of je boiler opwarmen activeren als de zon schijnt en je panelen stroom leveren.
                                      De vraag is of je dat wil doen om 100-200€ per jaar te besparen.


                                      Comment


                                      • #20
                                        Tijd voor Smappee in het huis en lokaal aan load balancing te doen.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X