Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EV en capaciteitstarief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Als er nu één investering is die je nooit terugverdient, dan is het een zonneboiler.

.... en een zonneboiler kost je makkelijk 4000€.
    Daar hebt ge nu eens groot gelijk in (alhoewel ik beroepshalve ook wel wat anders verkondigde en prachtige tabelletjes kon voorleggen die aantoonden dat ge dat na een jaar of 7 /8 kon terugverdienen )
    Enkel voor wie echt heel veel sanitair warm water verbruikt kan het interessant zijn, maar dan ga je niet veel geholpen zijn met een installatie van 4000 euro.

4000 euro is een prijs voor een klein systeem met vlakke panelen en een relatief kleine boiler en als ge niet uit uw doppen kijkt draaien ze u een leegloopsysteem in uw nek.
    Systemen met buiscollectoren en grote boilers van 300 tot 500 liter gaan vlotjes naar de 10.000 euro, inclusief plaatsing.

Comment

Je doet alsof je duizenden euro per jaar extra gaat betalen... Capaciteitstarief gaat rond de 50€ per kWh zitten. Een piekverbruik van 10kW (wat al veel is) kost je dan hooguit 500€ per jaar.
      Maar nog eens, capaciteitsvergoeding vervangt de vergoeding die je vandaag betaalt op elke kWh.
      Waar heb je deze cijfers vandaan?
      Het enige wat ik heb gevonden is dat "60% van de huishoudens niet meer gaan betalen, volgens onze berekeningen". Maar wat die dan zijn, weet ik niet.

Comment

Als er nu één investering is die je nooit terugverdient, dan is het een zonneboiler.

Ik verstook nooit meer dan gemiddeld 0,8m3 gas per dag voor warm water. Dat is 145€ per jaar en met een zonneboiler haal je daar 50% van af. Dus je bespaart 70€ per jaar, en een zonneboiler kost je makkelijk 4000€.
        da's al fout in mijn geval. Heb een vat staan van 1000 liter dat ook gekoppeld gaat worden op het voorverwarmen van het chauffagewater. En da's iets wat dus nooit slijt. Koopt ge auto van 80k dan zijt ge een held... ook al is die het jaar erop nog maar de helft waard. Steekt ge 7k erin ( en ja dat gaat het voor mij kosten) dan is het precies een zinloze investering. Het gaat in de eerste plaats nog steeds over onafhankelijkheid. En gij berekent dan nog op de huidige prijzen. Met de klimaatproblemen in het verschiet kunt ge er quasi zeker van zijn dat het zo niet gaat blijven. Ik kan ook rekenen en weet ook dat die huidige technologieën momenteel nog niet op punt staan. Maar dat kan heel rap veranderen. Komt er een game changer zoals Musk, dan kan het heel snel omslaan
        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

da's al fout in mijn geval. Heb een vat staan van 1000 liter dat ook gekoppeld gaat worden op het voorverwarmen van het chauffagewater. En da's iets wat dus nooit slijt. Koopt ge auto van 80k dan zijt ge een held... ook al is die het jaar erop nog maar de helft waard. Steekt ge 7k erin ( en ja dat gaat het voor mij kosten) dan is het precies een zinloze investering. Het gaat in de eerste plaats nog steeds over onafhankelijkheid. En gij berekent dan nog op de huidige prijzen. Met de klimaatproblemen in het verschiet kunt ge er quasi zeker van zijn dat het zo niet gaat blijven. Ik kan ook rekenen en weet ook dat die huidige technologieën momenteel nog niet op punt staan. Maar dat kan heel rap veranderen. Komt er een game changer zoals Musk, dan kan het heel snel omslaan
          De schattingen over besparing op verwarming vallen ook nogal tegen, en zodra de dagen wat korter worden heb je amper warmte genoeg voor je SWW.
          Mijn hele gasrekening is 1000€ per jaar. Zelfs al zou dat vat met voorverwarming voor chauffage een besparing opleveren van 20% (en dat is heel optimistisch gerekend), dan is de totale besparing nog geen 300€ per jaar (incl SWW).
          Met een investering van 7000€ heb je dan een terugbetalingstermijn van 23 jaar.... als je niks moet doen van onderhoud.
          Je vat slijt ook, niks is gemaakt voor de eeuwigheid.
          Ik koop voor die 7000€ dan aandelen van Sofina of Immobel. Die brengen meer op.
          10 jaar geleden heb ik 7000€ in WDP gestoken, die aandelen kan ik vandaag kwijt voor 40.000€.

Wat betreft prijzen van olie en gas.... ik heb wat artikels gelezen dat het piekolieverbruik waarschijnlijk al voorbij is. Binnenkort rollen de OPEC landen over elkaar om toch nog maar wat geld uit hun voorraden te slaan. Ik zie de prijzen niet snel meer omhoog gaan.

Ik begrijp de drang naar onafhankelijkheid, maar niet tegen elke prijs.

Comment

De schattingen over besparing op verwarming vallen ook nogal tegen, en zodra de dagen wat korter worden heb je amper warmte genoeg voor je SWW.
            Dit klopt als een bus! In de winter kan je de zonnewarmte beter gebruiken om je sanitair warm water -alvast gedeeltelijk- op te warmen en in de zomer heb je het eventuele te veel niet nodig voor de CV.
            Je vat slijt ook, niks is gemaakt voor de eeuwigheid.
            Met een nauwelijks duurder inox vat valt dat nogal mee, dat gaat ge normaal gezien in uw erfenis kunnen steken.

Om zo onafhankelijk mogelijk te zijn kan je dan beter investeren in een warmtepomp en eventueel warmtepompboiler en proberen zoveel mogelijk uw elektriciteit zelf opwekken en gebruiken. Niet dat dit momenteel financieel het interessantst is, maar wel als je absoluut zo onafhankelijk mogelijk wil zijn van energieleveranciers.
            Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 22/09/2020, 06:57.

Comment

vlakke plaat collectoren werken inderdaad enkel in de zomer of bij voldoende zonlicht. Buiscollectoren werken heel het jaar door. Dus de recuperatie van warmte ligt hoger dan je 20%. Voor warm water zou de besparing bij mij rond de 30% liggen in het totale gasverbruik en vooral belangrijker totale dekkingsgraad van bijna 90%. Dus water alleen. Met de verwarming erbij dus hoger dan 30%.

En aandelen... die tijd ligt al achter mij. Geld genoeg mee verdient, maar nogmaals die tijd ligt achter mij. Het interesseert me dan ook geen bal meer.

Warmtepomp zal er op de lange termijn wel moeten komen, maar dan wel met een hoge COP en SPF. En dat kan enkel via dure grondsondering. Nope, dan is momenteel een collector de eenvoudigste oplossing en vooral low tech en weinig onderhoud. De 1000 kw die ik dan over heb met elektriciteitsproductie zal in de elektrische auto verdwijnen en niet meer op het net gezet worden. Als die dan ook nog eens bidirectioneel kan werken ben ik helemaal content.
              www.peugeotforum.be

Comment

vlakke plaat collectoren werken inderdaad enkel in de zomer of bij voldoende zonlicht. Buiscollectoren werken heel het jaar door. Dus de recuperatie van warmte ligt hoger dan je 20%. Voor warm water zou de besparing bij mij rond de 30% liggen in het totale gasverbruik en vooral belangrijker totale dekkingsgraad van bijna 90%. Dus water alleen. Met de verwarming erbij dus hoger dan 30%.

En aandelen... die tijd ligt al achter mij. Geld genoeg mee verdient, maar nogmaals die tijd ligt achter mij. Het interesseert me dan ook geen bal meer.

Warmtepomp zal er op de lange termijn wel moeten komen, maar dan wel met een hoge COP en SPF. En dat kan enkel via dure grondsondering. Nope, dan is momenteel een collector de eenvoudigste oplossing en vooral low tech en weinig onderhoud. De 1000 kw die ik dan over heb met elektriciteitsproductie zal in de elektrische auto verdwijnen en niet meer op het net gezet worden. Als die dan ook nog eens bidirectioneel kan werken ben ik helemaal content.
                Ik zou je berekening wel eens willen zien.
                Het meest wat er hier thuis aan gas door gaat voor enkel warm water is 1m3 per dag, en dat enkel als vrouw en dochter uitgebreid in bad gaan.

Ik heb al grafieken en waarden gezien van opbrengst via heatpipes in de winter, en dat valt altijd tegen. De dagen zijn kort, er zijn minder zonneuren. Dekkingsgraad van 90% heb ik nog nergens gezien, ook niet met enorme vaten.

Waarom je aandelen af schrijft.... dat is in elk geval mijn manier om niet tot 65 te "moeten" werken. Ondertussen verdien ik in een redelijk beursjaar even veel met aandelen en fondsen als met werken. Dus ja, ik kijk bij elk van die investeringen (in energiebesparing etc) wat ze opbrengen in €.
                Als de terugbetalingstermijn boven de 10 jaar gaat, en onderhoud vraagt, dan doe ik het niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Daar hebt ge nu eens groot gelijk in (alhoewel ik beroepshalve ook wel wat anders verkondigde en prachtige tabelletjes kon voorleggen die aantoonden dat ge dat na een jaar of 7 /8 kon terugverdienen ).
                  Ge zijt er precies wel fier op hee verkoperke, dat ge de mensen er kon inluizen .. gangster ..:-S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Ge zijt er precies wel fier op hee verkoperke, dat ge de mensen er kon inluizen .. gangster ..:-S
                    Een oude volkswijsheid: iedereen is een dief in zijn eigen stiel!
                    Nu, zolang het niet extreem is, is dat allemaal niet zo erg. Het belangrijkste is dat de mensen een goed gevoel hebben bij hun aankoop. Toch?

Comment

lol, waarschijnlijk heb je zelf een goed gevoel door dat jezelf wijs te maken :-D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                        lol, waarschijnlijk heb je zelf een goed gevoel door dat jezelf wijs te maken :-D
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

De visienota over e-mobiliteit van het elektriciteit hoogspanningsbedrijf: Elia Group NV (en dus ook 50 Hertz in Duitsland...) voor de komende 10 jaar, was vandaag klaar… (ook in het Nederlands)

https://www.eliagroup.eu/en/news/pre...-on-e-mobility

1,5 miljoen elektrische auto’s in België en 10 miljoen EV in Duitsland, is de prognose na 10 jaar.

De nieuwe federale Belgische energieminister, kent de Belgische Elia Group vrij goed…ze gaf hen immers 9 jaar lang, Europees juridisch advies, waardoor alle Europese elektriciteit nutsbedrijven, intussen op dezelfde lijn zitten.

Al kunnen "Trump" kiezers dat niet aanvaarden...

Slimme meters en digitale sturing, (= Capaciteitstarief) zijn daarin in héél Europa essentieel, weet zelfs Angela Merkel, waardoor ze haar dank uitspreekt, voor het werk van Elia (in België en Duitsland…) en de Belgische energie minister....

https://twitter.com/eliacorporate/st...13520668225537
                          Last edited by quovadis; 20/11/2020, 21:41.

Comment

Drukke dag vandaag voor Elia....

Elia, via 50Hertz en Stromnetz Berlin (laagspanning van Berlijn) starten vandaag, een samenwerkingsproject met Elli (E-car tak van VW) en Bosch, om elektrische voertuigen te integreren.
                            (test project van slimme meters /sturing en elektrische auto's in Berlijn)

Are you a digital pioneer looking for your next career move? Then find out more about our current open positions here!

Elli develops solutions for private users and business at the many touchpoints between e-mobility and the wider transition underway in society to renewable energy. As a provider of mobility services, charging stations and sustainable electricity – and much more.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Slimme meters en digitale sturing, (= Capaciteitstarief) zijn daarin in héél Europa essentieel, weet zelfs Angela Merkel, waardoor ze haar dank uitspreekt, voor het werk van Elia (in België en Duitsland…) en de Belgische energie minister....

https://twitter.com/eliacorporate/st...13520668225537
                              Interessant! Een lofzang van Angela

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

ik lees hier veel over thuis batterijen om zonnestroom op te slaan.
                                vergeet dat idee nog maar even, kost meer dan het ooit op brengt.

kleine simulatie: een li-ion 3Ah Accu kost iets van 3€.
                                die is 3,7V. totaal vermogen 11.1Wh voor 3€.
                                1kWh kost je dan 90 batterijen, dat is dan 270€ voor het accupack.

die kan je 500-1000keer opladen voor ze kapot is. neem nu nog het beste, 1000laadbeurten van 1kWh.
                                dan heb je 1000x 1kWh NIET uit het net gehaald.
                                1kWh kost 25ct, of je hebt 250€ aan electriciteit bespaart met je accu van 270€
                                in massa productie zit zo een accu rond de $200/kWh, daar nog je omvormers en zonnepanelen bij, gewoon niet rendabel.

tesla garandeerd 200 000km met een accu pack. autonomie 450km per laadbeurten, dan is 200 000km slechts 444 laadbeurten.
                                met 500 laadbeurten (125€ aan electriciteitsbesparing) draai je dus zeker verlies. (tesla beweert voor $130/kWh te produceren, dus dan draai je nog maar neutraal)

Comment

Hangt er allemaal van af hoeveel het gebruik van het net als batterij je gaat kosten.
                                  Ik vrees dat men de zonnepaneel bezitters er toch naartoe gaat dwingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                    Best hier de discussie voeren over wat de invloed van het voorgestelde capaciteitstarief op EV's gaat zijn.
                                    Zolang er (nog steeds) geen prijzen gekoppeld zijn aan het overschrijden van het minimale capaciteitstarief van 2.5 kW kan je daar nog weinig op zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

Je gaat er vanuit dat jouw prosumententarief wegvalt en vervangen wordt door het piektarief van je afname. Ik hoorde dat hetgeen je produceert en overdag niet zelf gebruikt ook aan "piek" zal berekend worden voor gebruik van het net, je krijgt wel een aalmoes voor de stroom.

Maw, die 350 euro prosument zal vervangen worden door een bedrag "huur van het net als batterij" in dezelfde groot orde. En daarboven mag je dan nog es dokken voor je 7kw piek in afname.
                                      Dat is voorlopig nog "glazenbol" kijken.
                                      Tot een rechtbank anders beslist blijft het recht op terugdraaiende teller behouden voor 15 jaar vanaf datum van keuring van de PV-installatie. Uiteraard voor een installatie geplaatst voor 01/01/2021.
                                      En een installatie welke nog recht heeft op de terugdraaiende teller valt ook niet onder het capaciteitstarief.

Maar niets houdt de regulator tegen om (voor die installaties) het prosumententarief (gelijdelijk) te verhogen. Maar dat is ook weer in een onbekende toekomst staren.

Comment

ik heb zo ver ik weet mijn zonnepanelen niet gratis gekregen en her heeft toch ook voldoende geld gekost. De energie die ik op het net zet wordt nochtans door de buren/straat gewoon opgebruikt. De stroom paseert 2 maal langs de kassa: ik prosumententarief en bij de buren als hun verbruik. Zonder dat iemand er iets voor wil doen. En ik zou niets liever dan off grid gaan, zelfs al kost het me uiteindelijk meer. Maar dat mag niet in belgië omdat een wettelijk adres steeds een aansluiting moet hebben van elektriciteit en water. Dus ook al gebruikt ge het niet, ge moet er wel voor betalen.... en bij water zelfs verhoudingsgewijs meer dan wanneer ge wel zou verbruiken.
                                        Dat klopt niet hoor.
                                        Je mag in Vlaanderen gerust off grid gaan (of het econoomisch lonend is, dat is iets anders).
                                        Het is juist omgekeerd.
                                        Fluvius is verplicht ieder adres van een aansluiting te voorzien. Andersom ben je als bewoner niet verplicht een aansluiting te nemen.
                                        En dat is geen 'internet' flauwekul. Dat is bijna het letterlijk antwoord op een parlementaire vraag ter zake.
                                        Je kan vanaf nu dus met een gerust hart off grid gaan.

Wat wel verplicht is is de aansluiting op het openbare rioleringsnet (als dit binnen de 200 meter van de woning loopt). Maar dat is in deze naast de kwestie.
                                        En voor die verplichting ben ik niet rouwig want kost me 25 €/jaar. Daar kan ik echt zelf geen IBA voor onderhouden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

En heb je een idee van de kostprijs?
                                          Ongeveer 30.000-45.000 € excl. BTW.
                                          (Om volledig off grid te gaan, uiteraard steeds afhankelijk van het individuele verbrukersprofiel en wat je al geïnstalleerd hebt).

Comment

Working...
                                          X