Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
EV en capaciteitstarief
Collapse
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Niet echt, want de Vreg stort geen overschotten naar de staatskas behalve de BTW.
De hele operatie moet in totaal neutraal zijn, er is wel een verschuiving van mensen die een hoog en constanter verbruik hebben naar mensen die een aansluiting hebben en weinig stroom verbruiken.
En met deze regeling wordt het rendabeler om een batterij in huis te hebben en pieken te vermijden.
Comment
-
Nogal logisch dat EV en WP, meer zullen betalen, dat zijn de grootste particuliere verbruikers, waar het gewone stroomnet niet op voorzien is.
Ofwel moet iedereen véél meer betalen, voor de aanpassing van het net, ofwel wie véél verbruikt (en op dat moment niets verbruikt)
Je moet uw EV dus opladen, als uw zonnepanelen maximaal produceren….
Anders krijg je dit….in elke rijkelui buurt....waar letterlijk iedereen een EV, WP en zwembad heeft... en ze dus, op de klassieke manier een aparte hoogspanning kabel nodig hebben....
Bewoners van de Ophemstraat in Oud-Heverlee leven zo energiebewust dat ze daar zelf een beetje het slachtoffer van werden. Door de vele elektrische wagens en warmtepompen in de straat, raakte het netwerk soms overbelast en sneuvelden elektrische toestellen. Een wijkbatterij bleek de oplossing. Het is de eerste in ons land, maar wellicht niet de laatste.
Hier is het een experiment, betaald met Europees geld, maar men kan moeilijk in elke straat zo’n batterij plaatsen….en vooral wie gaat dat betalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
en wie zijn de aandeelhouders van de vreg? dat zijn nog steeds de gemeentes en de lokale overheden...
Elia is het bedrijf achter de hoog- en midden spanning kabels en 51% eigendom van gemeenten.... maar iedereen kan hun aandelen gewoon kopen op de beurs.... is een prima belegging...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenNogal logisch dat EV en WP, meer zullen betalen, dat zijn de grootste particuliere verbruikers, waar het gewone stroomnet niet op voorzien is.
Ofwel moet iedereen véél meer betalen, voor de aanpassing van het net, ofwel wie véél verbruikt (en op dat moment niets verbruikt)
Je moet uw EV dus opladen, als uw zonnepanelen maximaal produceren….
https://www.vreg.be/sites/default/fi...e_tm_21-24.pdf
Anders krijg je dit….in elke rijkelui buurt....waar letterlijk iedereen een EV, WP en zwembad heeft... en ze dus, op de klassieke manier een aparte hoogspanning kabel nodig hebben....
Bewoners van de Ophemstraat in Oud-Heverlee leven zo energiebewust dat ze daar zelf een beetje het slachtoffer van werden. Door de vele elektrische wagens en warmtepompen in de straat, raakte het netwerk soms overbelast en sneuvelden elektrische toestellen. Een wijkbatterij bleek de oplossing. Het is de eerste in ons land, maar wellicht niet de laatste.
Hier is het een experiment, betaald met Europees geld, maar men kan moeilijk in elke straat zo’n batterij plaatsen….en vooral wie gaat dat betalen
Ze hebben jaren lang zitten incasseren, maar hebben het totaal vertikt om dat geld te investeren in vernieuwingen van het netwerk, in plaats daarvan hebben ze alles jaren lang in hun zakken gestoken. En nu kan de gewone man nog eens een tweede keer gaan betalen voor die aanpassingen aan het netwerk die ze al jaren geleden hadden moeten doen.
Dat noemen ze slecht beheer, en dat is iets waar heel wat bedrijven in België goed in zijn, zelfs de overheid geeft op dat vlak steeds weer het slechte voorbeeld!
In theorie is het idd het beste om de EV op te laden wanneer de zonnepanelen het meeste produceren, probleem is dat je op die moment meestal met je auto op de baan bent, tenzij we allemaal 's nachts gaan beginnen werken.Last edited by knight-rider; 06/09/2020, 23:28.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
De laatste jaren was de winst al serieus geslinkt door de certificaten van de groene energie, net na het pensioen van het gemeentepersoneel was verdampt in Dexia
Uit de auto halen ze 11 miljard, dat nu uit electriciteit zal moeten komen
We hadden een bol.com kunnen hebben hadden de bonden niet gestreden tegen nachtdienst
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
...er is nog geen simulator om't een en 't ander uit te vogelen, maar je kan je de vraag stellen of iemand met laag verbruik en wonend in bovengemiddeld geisoleerd kot er niet goed aan kan doen om electrisch (een airco/wp is helaas niet zo makkelijk te begrenzen op bvb 1kw/h) bij te warmen...als het aandeel verbruikte kw's kleiner wordt en uw minimum piek van 2.5kw/h gaat aangerekend worden
...dan moet je er wel aan denken dat vuurtje ff uit te schakelen als je andere zaken gaat doen...maar voor een bewuste consument hoeft dat geen prob te zijn
Comment
-
Elektrisch bijverwarmen...doe dit al jaren. Hebben in de tijd een huis gekocht met een (voor ons) overbemeten zonnepaneleninstallatie. Je kunt wel allerhande simulaties maken maar in het begin is het altijd wat aftasten hoe hoog je verbruik zal zijn. Gemiddeld gooiden we elk jaar tot 1500kwh weg en ik lag daar niet wakker van zolang er nog geen prosumententarief was. Maar nu moet het overschot OP, no matter what. Ik geef die dieven geen cadeaus meer. Sinds kort PHEV dus nu hoef ik geen ramen en deuren meer open te zetten tijdens een zachte winter2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
just rennfox...in vorig huis had ik zo een electriciteitsrekening van €0 (ecopower kw/h prijs all-in), gasrekening van €300 op jaarbasis (electrisch bijwarmen) en trok ik certificaten voor €900, ik verdiende €600 aan energie
...die situatie was natuurlijk, onnatuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenIn theorie is het idd het beste om de EV op te laden wanneer de zonnepanelen het meeste produceren, probleem is dat je op die moment meestal met je auto op de baan bent, tenzij we allemaal 's nachts gaan beginnen werken.
Dan konden velen hun EV op het werk opladen en had je de minder problemen met capaciteit van netwerk, want geconcentreerd op industrieterreinen waar zowiezo al zwaardere leidingen liggen (en waarschijnlijk gemakkelijker te upgraden).
Maar ja: dat vereist VISIE.
Wat gigantisch ontbreekt overal in België.
Ik ben geen genie, maar ik zat dat al 10 jaar geleden te zeggen...
Comment
-
en men zou beter aan particulieren renting of leasingformules voorzien voor een thuisbatterij. Ipv te moeten investeren in een nieuw kabelnetwerk of nog meer centrales kan men de overschotten als die er zijn gedurende de dag direct opslagen in een thuisbatterij. Dan kan de particulier die 's avonds opsouperen zonder gebruik te maken van de piekbelasting.
Dat vraagt ook durf en visie...
Comment
-
Er zijn toch wel heel wat bedrijven doe zonnepanelen op hun dak hebben liggen, nu nog de infrastructuur om de auto's op te laden.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
en vooral ook dat auto's bidirectioneel werken. dus niet enkel opladen, maar ook stockeren om later terug af te geven aan het netwerk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenen vooral ook dat auto's bidirectioneel werken. dus niet enkel opladen, maar ook stockeren om later terug af te geven aan het netwerk.
Anders komt dat ook niet goed.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Ze hadden beter ipv particulieren te stimuleren om zonnepanelen te leggen, bedrijven aangemoedigd om zonnepalen te leggen met voorwaarde dat die eerst en vooral moeten dienen om eigen bedrijfswagens op te laden.
Dan konden velen hun EV op het werk opladen en had je de minder problemen met capaciteit van netwerk, want geconcentreerd op industrieterreinen waar zowiezo al zwaardere leidingen liggen (en waarschijnlijk gemakkelijker te upgraden).
Maar ja: dat vereist VISIE.
Wat gigantisch ontbreekt overal in België.
Ik ben geen genie, maar ik zat dat al 10 jaar geleden te zeggen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Geen genie, een visionair zowaar !
Maar van een instantie die "streeft naar een energie-zekere toekomst", kan je toch wel duidelijk stellen dat ze serieus aan het falen is in haar streven: onduidelijkheid kerncentrales, aankondigen uitschakeling wijken in de winter, capaciteitstarief, ...
Comment
-
Uw piekverbruik zou gemeten worden per kwartier . Gedurende een kwartier . Is uw piekverbruik constant boven het gemiddelde, 15 min lang , dan wordt deze piek geregistreerd . Steeds de hoogste piek wordt bijgehouden , niet het aantal keer dat je die piek bereikt . Al die hoge pieken worden dan opgeteld en gedeeld door 12 maanden . Dat zal dan uw factuur bepalen .
Als 3,25 kWh het gemiddelde is dan zal je daar dagdagelijks niet over geraken . Zelfs niet als je kookt , wast en tv kijkt . De eerste minuten hebben die een piekverbruik , maar eens op temperatuur zakt het verbruik .
Het zijn verbruikers die langdurig een piekverbruik hebben , warmtepomp , ev , zwembad , elektrische verwarming ..... Die zullen de piek bepalen . Het nadeel is dat wie met een EV rijdt ( wij dus ) , een piek van een paar uur heeft . Nu hebben wij een Nissan Leaf , kleine batterij 24 kw , laden aan 220v 16 ampere . S avonds insteken en s morgens geladen . Maar de opvolger gaat een batterij hebben x3 . Dat krijg je nooit geladen op een nacht aan 16 ampere , dus hebben we 380v voorzien om in de toekomst te verzwaren .
Volgens de Vreg zouden we nu het verbruik moeten spreiden om het net te ontlasten . Als ik dat zou doen ben ik het comfort kwijt van een EV die 400 km kan rijden , want ik zou maar 150 km aan 16 ampere mogen laden om geen piekbelasting te veroorzaken of ik moet bijbetalen . En een EV zorgt dagelijks voor een piekbelasting , een jaar lang .
We hebben het er al eens over gehad om een ICE te kopen , maar ik denk dat we na 2 weken spijt gaan hebben . Dus zal het betalen worden .2015 Nissan Leaf Acenta .
1986 Lamborghini Jalpa
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk BerichtenUw piekverbruik zou gemeten worden per kwartier . Gedurende een kwartier . Is uw piekverbruik constant boven het gemiddelde, 15 min lang , dan wordt deze piek geregistreerd . Steeds de hoogste piek wordt bijgehouden , niet het aantal keer dat je die piek bereikt . Al die hoge pieken worden dan opgeteld en gedeeld door 12 maanden . Dat zal dan uw factuur bepalen .
Als 3,25 kWh het gemiddelde is dan zal je daar dagdagelijks niet over geraken . Zelfs niet als je kookt , wast en tv kijkt . De eerste minuten hebben die een piekverbruik , maar eens op temperatuur zakt het verbruik .
Het zijn verbruikers die langdurig een piekverbruik hebben , warmtepomp , ev , zwembad , elektrische verwarming ..... Die zullen de piek bepalen . Het nadeel is dat wie met een EV rijdt ( wij dus ) , een piek van een paar uur heeft . Nu hebben wij een Nissan Leaf , kleine batterij 24 kw , laden aan 220v 16 ampere . S avonds insteken en s morgens geladen . Maar de opvolger gaat een batterij hebben x3 . Dat krijg je nooit geladen op een nacht aan 16 ampere , dus hebben we 380v voorzien om in de toekomst te verzwaren .
Volgens de Vreg zouden we nu het verbruik moeten spreiden om het net te ontlasten . Als ik dat zou doen ben ik het comfort kwijt van een EV die 400 km kan rijden , want ik zou maar 150 km aan 16 ampere mogen laden om geen piekbelasting te veroorzaken of ik moet bijbetalen . En een EV zorgt dagelijks voor een piekbelasting , een jaar lang .
We hebben het er al eens over gehad om een ICE te kopen , maar ik denk dat we na 2 weken spijt gaan hebben . Dus zal het betalen worden .
Hoe ver rij je gemiddeld per dag?
16A aan 240V is nog steeds 3.8 kW.
Je komt thuis om pakweg 18h, en je vertrekt om 8h, dat zijn 14uren. Op die tijd laad je dus 54 kW bij. Dat is normaal goed voor 270km.
Heb je die dag maar 100km gereden, dan moet je eigenlijk maar 4 uur laden, en je batterij is terug vol.
Je hebt met die 3.8kW maar een probleem als je echt regelmatig 300km en meer per dag gaat rijden, en tussendoor nergens wat kan bijladen.
Maar dus een dagje 400km en de volgende dag 100km is geen enkel probleem. Je middagpauze plannen nabij een lader, en je probleem is opgelost.
Waarom je direct spreekt over 400V snap ik niet. Hier ligt een 240V - 40A aansluiting.
Daarmee kan je probleemloos laden met 7kW. Op 10-12h is daarmee een bijna lege Tesla met 100kWh batterij ook geladen.
Als je in het oude tarief blijft, dan betaal je netvergoeding op elke kWh die je verbruikt (en dat zit al in die prijs van ca 25ct/kWh). Als je die electrische auto koopt, stijgt je verbruik sowieso.
Voor een piek van 7kW ga je iets meer betalen, maar niet énorm veel meer.
De mensen die "gechareld" worden zijn degenen die een zware aansluiting hebben, veel pieken trekken, maar in totaal weinig verbruiken. Vakantiehuis met directe electrische verwarming is zoiets.
Comment
Comment