Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EV en capaciteitstarief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Maar nu ga je ervan uit dat je enkel gaat laden . Als je om 18h thuiskomt , moet je nog alles doen wat bij een huishouden hoort . Dan ben je de grootverbruikers niet aan het spreiden en heb je nog een piek .
    Je kan enkel de piek spreiden als je grote verbruikers na elkaar gebruikt . Dat is net wat de Vreg wil en waarom je zal moeten bij betalen .

Je zal nog altijd betalen voor de kWh die je verbruikt enkel de netkosten zullen berekend worden naargelang de pieken .

Men spreekt van slim laden en uw verbruikers slim te sturen . Dat zit nog in geen enkel huis , en is weer een extra kost omdat de Vreg wil dat WIJ de moeite doen om het net te sparen . Terwijl ZIJ al lang hadden moeten zorgen dat het net futureproof is . Een warmtepomp die altijd moet aan en uit springen omdat de piek met andere verbruikers omhoog gaat zal een lang leven hebben .

Een thuisbatterij vlakt de pieken af . Maar wie doet dat voor 9000 euro ??

Er is ook al sprake van een injectie tarief voor zonnepanelen . Zelfde als capaciteitstarief , maar dan in de andere richting . Duw je in de zomer 5kw op het net is dat een piekbelasting . Je zal dan wel iets krijgen voor uw opgewekte stroom wss . Maar wordt wel belast als de zon eens schijnt .
    2015 Nissan Leaf Acenta .
    1986 Lamborghini Jalpa

Comment

Stel dat het vernieuwen van de bekabeling 1 miljard kost, peanuts op de nep COVID factuur van het 100 voudige, das €90 per Belg, laat ze maar beginnen ipv ons jaarlijks tot in sintjuttemis 90 afhandig te maken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
        Maar nu ga je ervan uit dat je enkel gaat laden . Als je om 18h thuiskomt , moet je nog alles doen wat bij een huishouden hoort . Dan ben je de grootverbruikers niet aan het spreiden en heb je nog een piek .
        Je kan enkel de piek spreiden als je grote verbruikers na elkaar gebruikt . Dat is net wat de Vreg wil en waarom je zal moeten bij betalen .

Je zal nog altijd betalen voor de kWh die je verbruikt enkel de netkosten zullen berekend worden naargelang de pieken .

Men spreekt van slim laden en uw verbruikers slim te sturen . Dat zit nog in geen enkel huis , en is weer een extra kost omdat de Vreg wil dat WIJ de moeite doen om het net te sparen . Terwijl ZIJ al lang hadden moeten zorgen dat het net futureproof is . Een warmtepomp die altijd moet aan en uit springen omdat de piek met andere verbruikers omhoog gaat zal een lang leven hebben .

Een thuisbatterij vlakt de pieken af . Maar wie doet dat voor 9000 euro ??

Er is ook al sprake van een injectie tarief voor zonnepanelen . Zelfde als capaciteitstarief , maar dan in de andere richting . Duw je in de zomer 5kw op het net is dat een piekbelasting . Je zal dan wel iets krijgen voor uw opgewekte stroom wss . Maar wordt wel belast als de zon eens schijnt .
        Ongelooflijk eigenlijk. En de Europese boetes die België zal krijgen omdat we de groene stroom doelstellingen niet halen. Die zullen ook mooi doorgerekend worden.
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          just rennfox...in vorig huis had ik zo een electriciteitsrekening van €0 (ecopower kw/h prijs all-in), gasrekening van €300 op jaarbasis (electrisch bijwarmen) en trok ik certificaten voor €900, ik verdiende €600 aan energie

...die situatie was natuurlijk, onnatuurlijk

Ik zat in dezelfde situatie.

Ik betaal nu 0 euro elektriciteit (zonnepanelen en Ecopower)
          Gas betaal ik 44 per maand. Dus zo'n 550 per jaar max.
          Ik betaal 4 keer 90 euro injectietarief voor de zonnepanelen.
          k krijg per jaar 990 euro groene stroom certificaten.

Netto verdien ik dus nog een klein beetje aan energie verbruik.
          De investering van 10.000 euro voor de panelen was na 4 jaar terugverdiend, destijds kon je de factuur nog eens aftrekken van belastingen ook.

Ik heb me verder niet in deze nieuwe regeling verdiept, maar als koppel met schoolgaande kinderen en beiden voltijds werkend, hoe moet je in godsnaam je verbruik spreiden? Elektrische toestellen laten draaien als er niemand thuis is, is echt geen goed idee. De brandweer smeekt al jaren om dat niet te doen.

Ik ben een simpele jongen en heb ook geen mirakeloplossingen maar het gebrek aan visie is pijnlijk om te aanschouwen.
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Ik heb er nog wat over gelezen. Het capaciteitstarief zou rond de 50€ per kW piek zitten.
            Met je zonnepenelen betaal je nu 360€ per jaar. Dus pas als je piek boven de 7kW gaat, dan ga je mogelijk meer betalen. Nu sowieso zou ik zo lang mogelijk vast houden aan de terugdraaiende teller.
            Maar zelfs met een EV lijkt me een piek van 7 kW haalbaar.

Een piek aanhouden van 2.5 kW zal in 90% van de gezinnen toch niet lukken, zeker als je electrisch kookt.

Om te kijken of je wint of verliest moet je eerst eens kijken wat je nu betaalt.
            Als je verbruik al hoog is (Wp, vijverpomp, EV), dan mag je piek ook wat hoger zijn.

Comment

Stel dat het vernieuwen van de bekabeling 1 miljard kost, peanuts op de nep COVID factuur van het 100 voudige, das €90 per Belg, laat ze maar beginnen ipv ons jaarlijks tot in sintjuttemis 90 afhandig te maken
              De huidige netto-investeringen (2019) van alleen het Belgische hoogspanning net, kosten nu reeds €723.5 miljoen per jaar.

Dit is alleen om alle nieuwe wind- en (bedrijfs) zonnecentrales aan het hoogspanningsnet te koppelen… en de volgende tien jaar stijgt dit nog verder… want alle Europese landen, moeten hun verbindingen aanzienlijk versterken…

Maar als je, het net, van elke straat van België moet aanpassen, zal het een veelvoud worden… en de ontmanteling van de kerncentrales moet nog beginnen, het buffertje van Suez zal niet volstaan…

Toch logisch als je alles elektrisch maakt (makkelijk, veilig en milieu vriendelijk), dat dit niet bijna gratis kan blijven.... of wil iedereen terug naar, kaarsen, handwas en gewone fiets...

PS
              Wees blij dat Elia zo vooruitziend was om een deel van het Duitse hoogspanningsnet te kopen en te onderhouden… zo dragen Duitse inwoners aanzienlijk bij, aan het inkomen van alle Belgische gemeenten…anders was uw jaarlijkse gemeentebelasting duidelijk hoger…

Last edited by quovadis; 12/09/2020, 12:35.

Comment

bedankt om de neus op de feiten te drukken er zit dus geen beterschap aan te komen op dit vlak en het is duidelijk dat er nog veel centen uit de zakken zullen geslagen worden

de afwas gebeurt hier intussen al terug manueel omdat de muizen in de deur van de (nieuwe) vaatwas een uistekende plek hadden gevonden om hondebrokken te stockeren voor in tijde van schaarste, ze hebben helaas wat in de bekabeling gebeten...met koud wateruiteraard omdat de boiler te ver van aftappunt staat en we niet te veel willen verspillen

hebben in be niet tal van gemeentes hun rioleringsnetwerk verkocht aan usa?

Comment

bedankt om de neus op de feiten te drukken er zit dus geen beterschap aan te komen op dit vlak en het is duidelijk dat er nog veel centen uit de zakken zullen geslagen worden

de afwas gebeurt hier intussen al terug manueel omdat de muizen in de deur van de (nieuwe) vaatwas een uistekende plek hadden gevonden om hondebrokken te stockeren voor in tijde van schaarste, ze hebben helaas wat in de bekabeling gebeten...met koud wateruiteraard omdat de boiler te ver van aftappunt staat en we niet te veel willen verspillen

hebben in be niet tal van gemeentes hun rioleringsnetwerk verkocht aan usa?
                  Verzorg uw muizen maar goed, ze geven u een flinke besparing.

Autorijden kost toch ook méér als de aankoop, verbruik en onderhoud van een auto…iemand moet ook wegen maken, onderhouden en vooral betalen…

Wie met zonnepanelen te kopen, dacht een gratis deal te maken en nu durft klagen… moet zich maar laten afkoppelen van het elektriciteit net.
                  Mensen zonder zonnepanelen, draaien nu al 2x op voor de mensen met zonnepanelen.
                  • Eerst door de fiscale subsidie
                  • Nadien voor de noodzakelijke netwerk versterkingen, want die betaal je niet alleen met het belachelijk lage prosumententarief…(werkelijke kost is 5 X hoger)
                  (Als je echt winst wil maken koop, dan aandelen op de beurs (Europa / America): van nutsbedrijven in groene energie... )

Verschillende gemeenten en vooral steden, hebben hun rioleringsnetwerk inderdaad verkocht aan US investeringsmaatschappijen…

Zoals blauwe Verhofstadt treinen, gebouwen verkocht en terug huurde….omdat geen enkele politieke partij, de feiten kan uitleggen... vermits er enkele partijen zijn die beweren met 1 vinger knip alle problemen op te lossen... en nog verkiezingen winnen ook.

Comment

Alles hangt af of de VREG volgend jaar verliest bij het grondwettelijk hof. Dan heb ik nog 14 jaar terugdraaiende teller en prosumententarief ipv capaciteit. Als dat het geval is kan ik mss nog 2x een ev leasen. De derde zal afhangen of de thuisbatterijen betaalbaar geworden zijn.
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

ik heb zo ver ik weet mijn zonnepanelen niet gratis gekregen en her heeft toch ook voldoende geld gekost. De energie die ik op het net zet wordt nochtans door de buren/straat gewoon opgebruikt. De stroom paseert 2 maal langs de kassa: ik prosumententarief en bij de buren als hun verbruik. Zonder dat iemand er iets voor wil doen. En ik zou niets liever dan off grid gaan, zelfs al kost het me uiteindelijk meer. Maar dat mag niet in belgië omdat een wettelijk adres steeds een aansluiting moet hebben van elektriciteit en water. Dus ook al gebruikt ge het niet, ge moet er wel voor betalen.... en bij water zelfs verhoudingsgewijs meer dan wanneer ge wel zou verbruiken.
                      www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        ik heb zo ver ik weet mijn zonnepanelen niet gratis gekregen en her heeft toch ook voldoende geld gekost. De energie die ik op het net zet wordt nochtans door de buren/straat gewoon opgebruikt. De stroom paseert 2 maal langs de kassa: ik prosumententarief en bij de buren als hun verbruik. Zonder dat iemand er iets voor wil doen. En ik zou niets liever dan off grid gaan, zelfs al kost het me uiteindelijk meer. Maar dat mag niet in belgië omdat een wettelijk adres steeds een aansluiting moet hebben van elektriciteit en water. Dus ook al gebruikt ge het niet, ge moet er wel voor betalen.... en bij water zelfs verhoudingsgewijs meer dan wanneer ge wel zou verbruiken.

eerste vraag.... een aansluiting is niet verplicht, maar je moet een zogenaamde eilandaansluiting wel melden.
                        Nu denk ik niet dat je ver gaat geraken zonder een dieselgenerator als backup, en als je mijn buur zou zijn, dan zou ik daar niet gelukkig van worden.

Comment

WKK met sterling
                          genoeg zonnepanelen met batterij
                          ...
                          oplossingen genoeg
                          www.peugeotforum.be

Comment

Ik heb enkele jaren terug (toen ze bezig waren over die afschakelplannen) eens een artikel gezien van iemand die zonnepanelen had en een volledig systeem met accu's, waardoor hij volledig off grid kon gaan (Maar dat was op die moment nog niet het geval dacht ik).
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              De energie die ik op het net zet wordt nochtans door de buren/straat gewoon opgebruikt. De stroom paseert 2 maal langs de kassa: ik prosumententarief en bij de buren als hun verbruik. Zonder dat iemand er iets voor wil doen.
                              Als jij uw zon-elektriciteit niet verbruikt, omdat je gaat werken of op uitstap bent, is er veel kans dat uw buurman, net hetzelfde doet als jij…

Als er dan veel mensen een EV in uw straat hebben, ontstaat er een overbelasting en schakelt uw omvormer uw EV, voor minstens 10 minuten uit… (tenzij uw netbeheerder in uw straat het netwerk versterkt heeft… maar dat kost véééél geld..)

Op een zonnige zondag namiddag, werkt +/- 25% van de kleine EV (in heel België) hierdoor niet, tenzij je zelf uw elektriciteit verbruikt…
                              (net zoals de windsmolens langs de snelweg dan stilstaan...)

en 's avonds is het net omgekeerd...

Comment

hier is altijd iemand thuis en wij hebben ons verbruik er dan ook naar aangepast

de buren zijn bijna allemaal oude mensen en die zitten heel de dag thuis stroom te verbruiken

in de straat zijn er van de 100 huizen 10 die panelen hebben liggen, dus van de geweldige overload is dan al zeker geen sprake

feit blijft wel dat zowel de netwerkbeheerders als neteigenaars allerlei constructies op poten zetten om hun eigen incompetentie die al jarenlang is opgestapeld te verdoezelen en vooral het af te wimpelen (de zoveelste keer alweer) op de eindverbruikers.
                                Ik heb zonnepanelen gestoken indertijd om groene stroom te produceren. Had ik het voor het geld gedaan, dan had ik daar 5 jaar vroeger mee moeten beginnen, maar ik heb nooit geloofd in het verhaal van de certificaten omdat het heel wat misbruik in de hand werkt. Ik heb ook er heel wat aan gedaan om het verbruik op zich naar beneden te krijgen en dat is veel beter gelukt dan ik had verwacht waardoor ik nu teveel stroom heb, ook al had ik een pv installatie laten installeren die al 1000 kw onder ons toenmalige verbruik lag. En ja, ik heb daar financieel voordeel aan, maar dat heeft me ook geld gekost en vooral moeite.
                                En dan krijg je dit verhaal weeral te lezen waardoor men het slechte beheer weeral op de eindverbruiker afschuift. En zo zijn er genoeg die hun verbruiksprofiel al hebben aangepast en nu weeral worden gepakt. Dat de VREG, Eandis en consoorten nu maar eens langs hun kant laten zien wat zij kunnen betekenen. Maar dat gaat niet gebeuren omdat zij hun aandeelhouders tevreden moeten stellen. En kom vooral niet af met het verhaaltje dat de VREG onafhankelijk is. Al genoeg over gelezen dat ze het niet zijn. De huidige CEO is helemaal niet neutraal in dit verhaal. Er is vooral een gebrek aan visie en durf. Men kiest voor een makkelijke oplossing op de korte termijn.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Als jij uw zon-elektriciteit niet verbruikt, omdat je gaat werken of op uitstap bent, is er veel kans dat uw buurman, net hetzelfde doet als jij…

Als er dan veel mensen een EV in uw straat hebben, ontstaat er een overbelasting en schakelt uw omvormer uw EV, voor minstens 10 minuten uit… (tenzij uw netbeheerder in uw straat het netwerk versterkt heeft… maar dat kost véééél geld..)
                                  https://www.sma-benelux.com/kennisce...tspanning.html

Op een zonnige zondag namiddag, werkt +/- 25% van de kleine EV (in heel België) hierdoor niet, tenzij je zelf uw elektriciteit verbruikt…
                                  (net zoals de windsmolens langs de snelweg dan stilstaan...)

en 's avonds is het net omgekeerd...
                                  Uw omvormer schakelt zichzelf uit als de netspanning te HOOG wordt.
                                  Als er veel verbruikers zoals veel EV’s die laden aan het net hangen zakt de netspanning en schakelt hij niet af.
                                  Ik vermoed dat je i.p.v. EV waarschijnlijk PV installaties bedoelt en dan is uw uitleg juist.

Comment

heeft er al ooit iemand zijn omvormer weten afslaan? behalve dan die wijk met die batterij die dient als window dressing in de pers om de overstap door de strot te rammen
                                    wrs zijn daar redelijk wat pv installaties aan de 3e fase gekoppeld die het hoogste is in spanning

Comment

Heb even een vraagje ivm driefasig opladen icm zonnepanelen.
                                      Ken er werkelijk niets van. Dus mijn excuses als het een domme vraag is.
                                      Even schetsen: ik heb een driefasige aansluiting hier. Bijvoorbeeld mijn fornuis is hier op aangesloten.
                                      Wij hebben nu ook sinds kort zonnepanelen, met een monofasige omvormer.
                                      Vraag: kan ik een laadpaal installeren om driefasig een elektrische wagen op te laden en zo de overschot te gebruiken van mijn zonnepanelen?
                                      Ben ik ‘gesjareld’ door het feit dat ik een monofasige omvormer heb? Of doet dat niet ter zake?

Comment

Ik denk dat dat er toch niet toe doet? Ze kijken toch maar gewoon hoeveel elektriciteit je produceert en verbruikt.

Ik heb eigenlijk een ander 'probleem': net pendelen laten bijleggen om dat dit jaar nog 15 jaar terug draaiende teller gegarandeerd werd (maar ja, desnoods verzinnen ze wel een nieuwe belasting voor die groep). Maar het totaal is nu meer dan mijn omvormer aankan. Dus op zonnige zomerdag heb ik van 12u tot 16u30 geen mooie curve, maar een plateau. Grotere omvormer kost geld en geeft ook weer hoger prosumententarief, dus dat ga ik niet doen. In principe zou je DC verbruikers (of batterij?) voor de omvormer kunnen hangen, maar ik neem aan dat dat niet mag zeker?

Comment

dan moet u omvormer bij die pieken toch gloeiend heet staan? Net om die reden dat ik ene met twee lussen heb. Deel zonnepanelen ligt naar het oosten ander naar het zuiden. Als oosten gedaan is, dan pakt het zuiden over. Op die manier loopt de omvormer niet heet. Die hangt tegen een binnenmuur en er kan veel lucht rond circuleren. Hoe heter die wordt, hoe korter de levensduur.
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X