Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EV en capaciteitstarief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik ging daar ook vanuit flappy maar dat blijkt geen kwaad te kunnen met wat te lezen over die situatie

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

en toch leest ge overal en ook bij producenten van omvormers dat hitte slecht is, net zoals het buitenhangen in de volle zon. Dan kan uw omvormer al kapot zijn na 6 jaar. Hangt 'm goed, gaat 'm een pak langer mee. Hitte is voor gelijk welke elektronica nefast. Hoe goed de koeling ook mag zijn.
      www.peugeotforum.be

Comment

Hitte is inderdaad niet goed voor elektronica, in de zon hangen is dus geen goed idee.
        Panelen mogen meestal tot 200% overgedimensioneerd worden, de eventueel door de panelen te veel geleverde energie wordt NIET omgezet in warmte.
        Te grote omvormer werkt perfect, maar het rendement ligt lager.
        Dus: beter een iets te kleine omvormer dan een te grote.( en is beter voor uw portemonnee door lager prosumententarief)
        Bovendien leveren uw panelen zelden 100% van hun piekvermogen.
        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 20/09/2020, 19:11.

Comment

Ze zullen altijd wel een reden vinden wrm je omvormer faalt, mijne was niet ondergedimensioneerd en was ook zjaak na 6 jaar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Ik heb enkele jaren terug (toen ze bezig waren over die afschakelplannen) eens een artikel gezien van iemand die zonnepanelen had en een volledig systeem met accu's, waardoor hij volledig off grid kon gaan (Maar dat was op die moment nog niet het geval dacht ik).
            Met enkel panelen en een batterij gaat dat nooit lukken, er is een reden waarom dat niet lukt.

Een gemiddeld huishouden (zonder ev, en zonder verwarming met WP) heeft een verbruik van 4000 kWh per jaar.
            In de winter verbruik je iets meer (verlichting brandt meer, verwarmingspimpen draaien meer etc).
            4000 kWh opwekken met zonnepanelen is niet zo moeilijk, een installatie van 4500 Wp levert dat, en kost circa 5-6000€.

Maar je moet wel ca 1500-2000 kWh die geproduceerd worden in de zomer kunnen opslaan tot in de winter.

Tesla rekent momenteel met een kost van 150€ per kWh, als consument zal het eerder 300€ per kWh zijn.
            Maar neem nu nog aan dat het 100€ wordt, dan blijf je met een investering zitten van 150-200k.
            En de besparing per jaar is ca 350€ (prosumententarief). Levensduur van die batterijen mag je inschatten op ca 10 jaar.
            Dus je schrijft dan 15000-20000€ af aan batterijen per jaar.

Ik kan leukere dingen bedenken met dat geld, en 15000€ Per jaar uitgeven aan batterijen om 350€ te besparen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              WKK met sterling
              genoeg zonnepanelen met batterij
              ...
              oplossingen genoeg
              En heb je een idee van de kostprijs?
              Ik heb ooit de prijs gevraagd voor een sterling WkK, en een goed gedimensioneerde batterij. Richtprijs zat rond de 40k. (Levensduur ca 10 jaar)
              Feit was dat ik in mijn matig geisoleerd huis te weinig gas verstookte om in de buurt te komen van zelfdekkend. Er was op geen enkele manier iets te bedenken dat goedkoper was in verbruik dan een goede condensatieketel, zonnepanelen, geen batterij en 350€ prosumentenvergoeding.

Je moet het zo zien dat je eigenlijk een batterij huurt van 1500-2000 kWh voor 350€ per jaar, waarbij iemand anders het onderhoud en de bedrijfszekerheid in de gaten houdt en betaalt.

Comment

de prijs van de zonnepanelen is al jaren in dalende lijn en ze worden steeds beter (niet dramatisch, maar elke % is weeral beter rendement)

de prijs van de batterijen zal ook wel volgen de komende jaren, zeker als men af geraakt van de exotische materialen. Zal allemaal wel volgen in de toekomst. Uiteindelijk heb je aan 6 tot 7 kw per dag genoeg (enfin ik toch), en dan kan je mits een batterij die bijvoorbeeld 15kw heeft en met voldoende panelen die enkel de batterij voeden al een heeeeeeeeeel eind komen. En daar heb je heus geen 200K voor nodig.
                en dan ben je op die manier af van de enige speler die naar goeddunken de regels aanvecht en/of verandert.

Ik kijk dan ook uit naar de panelen die waterstofgas produceren naast elektriciteit. Dan heb je het gas voor de winter om je huis warm te houden. En dan ben je helemaal onafhankelijk van het ondermaatse net. Maar dan zal men wel één of andere belasting uitvinden omdat je niets meer opbrengt voor de staat en intercommunales. En met dat waterstofgas kan je dan misschien ook genoeg stroom produceren om je auto mee aan te drijven. Ik vraag me af of de staat wel mee is met de ontwikkelen die op stapel staan?
                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Maar je moet wel ca 1500-2000 kWh die geproduceerd worden in de zomer kunnen opslaan tot in de winter.
                  Jij gaat er dus vanuit dat uw panelen niks opbrengen in de winter?
                  Op een zonnige winterdag brengen ze zelfs méér op dan op een bloedhete zomerdag, en ook al schijnt het zonnetje niet overdag in de winter, dan nog wordt er stroom opgewekt.
                  Als je dus ook in de winter pakweg 10 kWh in een batterij per dag kan opslaan, komt uw gemiddeld gezin mooi toe.
                  En dat kost zeker geen 200K.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Jij gaat er dus vanuit dat uw panelen niks opbrengen in de winter?
                    Op een zonnige winterdag brengen ze zelfs méér op dan op een bloedhete zomerdag, en ook al schijnt het zonnetje niet overdag in de winter, dan nog wordt er stroom opgewekt.
                    Als je dus ook in de winter pakweg 10 kWh in een batterij per dag kan opslaan, komt uw gemiddeld gezin mooi toe.
                    En dat kost zeker geen 200K.
                    Mijn berekening gaat uit van volledig off grid.
                    De dagen met 10 kWh in de winter zijn dikke uitzonderingen. Mijn opbrengst in mei- Juni zit rond de 600 kWh per maand, in December Jaanuari is dat amper 100 kWh.

Een batterij van 10 Kwh zal zeker helpen om je eigen verbuik wat omhoog te brengen, maar dat is beperkt, en trouwens, die kost momenteel 10k+

Ook dat verdien je niet terug voor ze versleten is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Ik denk dat dat er toch niet toe doet? Ze kijken toch maar gewoon hoeveel elektriciteit je produceert en verbruikt.

Ik heb eigenlijk een ander 'probleem': net pendelen laten bijleggen om dat dit jaar nog 15 jaar terug draaiende teller gegarandeerd werd (maar ja, desnoods verzinnen ze wel een nieuwe belasting voor die groep). Maar het totaal is nu meer dan mijn omvormer aankan. Dus op zonnige zomerdag heb ik van 12u tot 16u30 geen mooie curve, maar een plateau. Grotere omvormer kost geld en geeft ook weer hoger prosumententarief, dus dat ga ik niet doen. In principe zou je DC verbruikers (of batterij?) voor de omvormer kunnen hangen, maar ik neem aan dat dat niet mag zeker?
                      Dat overdimensioneren van panelen tov de output van de omvormer is, tegenwoordig iig, normaal, financieel gezien heeft het geen nut om extra prosumententarief te betalen voor weinig extra opbrengst van uw panelen (in geval van het topje van de ijsberg wat je afvlakt). Maar dat wist u waarschijnlijk al, en vandaar u keuze om de omvormer te laten wat het is. Voorstel voor mijn situatie was 3200 Wp op een 2000 W omvormer (dus verhoudiing 1.6), uiteindelijk toch gegaan voor 3520 Wp op een 2500W omvormer (verhouding 1,40. Installateur ging tot 1.7, SMA tot 2.0(hopelijk dan in een situatie zoals Flappy beschrijft, niet alles op het Zuiden zoals bij mij). Gevoelsmatig zat die 3200Wp panelen op 2.0 Omvormer niet lekker, je wil toch je groene electricitieit opbrengst al niet bij de zonnepanelen afkappen. Dus ook op dat vlak kan ik u ook zeker volgen.

Mijn panelen werden begin augustus geplaatst, en pal op de middag werd de installatie actief. Koude panelen en een open lucht zorgde ervoor dat de omvormer op zijn max output zat tot 15h15. Dus dat plateu wat u beschrijft ken ik. Echter een maand later en dat plateau is al veel minder uitgesproken. Dus niet te veel mee inzitten.
                      Als ik de experts mag geloven werkt uw omvormer nu ook het hele jaar door effecienter.

Comment

1) Wie sprak er van een investering van 200K ?
                        2) Om voldoende elektrische energie op te wekken in de winter zal je uiteraard meer panelen moeten plaatsen. Daarom mag men gerust de panelen overdimensioneren t.o.v. de omvormer...
                        3) Een gemiddeld gezin verbruikt ongeveer 3000 kWh per jaar. Gezinnen die elektrisch verwarmen verbruiken inderdaad meer, dat mag duidelijk zijn. Meerverbruik van elektriciteit in de winter (indien geen elektrische verwarming) zal in de praktijk dik meevallen met alle ledlampjes en zelfs circulatiepompen van een CV verbruiken tegenwoordig slechts een 5-tal Wattjes.
                        4) Een thuisbatterij is momenteel nog niet echt rendabel, maar het voorstellen alsof daar een afschrijving van 20.000 euro per jaar aan vast hangt is wel heel schromelijk overdreven.

Elke individuele situatie kan verschillen, maar gemiddeld genomen...

P.S. Wat Niche hierboven schrijft klopt volledig!
                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 21/09/2020, 09:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niche Bekijk Berichten

Dat overdimensioneren van panelen tov de output van de omvormer is, tegenwoordig iig, normaal, financieel gezien heeft het geen nut om extra prosumententarief te betalen voor weinig extra opbrengst van uw panelen (in geval van het topje van de ijsberg wat je afvlakt). Maar dat wist u waarschijnlijk al, en vandaar u keuze om de omvormer te laten wat het is. Voorstel voor mijn situatie was 3200 Wp op een 2000 W omvormer (dus verhoudiing 1.6), uiteindelijk toch gegaan voor 3520 Wp op een 2500W omvormer (verhouding 1,40. Installateur ging tot 1.7, SMA tot 2.0(hopelijk dan in een situatie zoals Flappy beschrijft, niet alles op het Zuiden zoals bij mij). Gevoelsmatig zat die 3200Wp panelen op 2.0 Omvormer niet lekker, je wil toch je groene electricitieit opbrengst al niet bij de zonnepanelen afkappen. Dus ook op dat vlak kan ik u ook zeker volgen.

Mijn panelen werden begin augustus geplaatst, en pal op de middag werd de installatie actief. Koude panelen en een open lucht zorgde ervoor dat de omvormer op zijn max output zat tot 15h15. Dus dat plateu wat u beschrijft ken ik. Echter een maand later en dat plateau is al veel minder uitgesproken. Dus niet te veel mee inzitten.
                          Als ik de experts mag geloven werkt uw omvormer nu ook het hele jaar door effecienter.
                          We hadden 2 jaar geleden 10 panelen van 345Wp laten leggen en daar was deze omvormer (3000W) goed voor en past perfect bij ons verbruik. (2019 43 kWh 'verbruikt')
                          Met al het thuiswerken en de hetere zomers heb ik een airco laten plaatsen en vermits die terugdraaiende teller afliep, heb ik er nog 4 bij laten plaatsen van 325Wp (kennelijk kopen de Amerikanen zoveel panelen op dat de 345Wp panelen niet meer beschikbaar waren, of tegen veel hogere prijs)
                          Die zouden dan weer netjes het verbruik van de airco compenseren. Ik denk dat ik op jaarbasis negatief ga gaan, want uiteindelijk heb ik de airco nog geen 14 dagen gebruikt deze zomer. (enkel als het naar 30°C ging)
                          Grotere omvormer plaatsen zou beetje dom zijn na 2 jaar, zeker omdat een grotere enkel beperkt winst zou leveren.

Want het is enkel op de beste dagen dat de stroom afgevlakt wordt, dus:
                          - in de herfst, winter en lente gaat hij niet aan de plateau geraken omwille van de hoogte en stand van de zon
                          - zo gauw er een wolk is, zakt de stroom in tot ver onder dat plateau

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                          1) Wie sprak er van een investering van 200K ?
                          2) Om voldoende elektrische energie op te wekken in de winter zal je uiteraard meer panelen moeten plaatsen. Daarom mag men gerust de panelen overdimensioneren t.o.v. de omvormer...
                          3) Een gemiddeld gezin verbruikt ongeveer 3000 kWh per jaar. Gezinnen die elektrisch verwarmen verbruiken inderdaad meer, dat mag duidelijk zijn. Meerverbruik van elektriciteit in de winter (indien geen elektrische verwarming) zal in de praktijk dik meevallen met alle ledlampjes en zelfs circulatiepompen van een CV verbruiken tegenwoordig slechts een 5-tal Wattjes.
                          4) Een thuisbatterij is momenteel nog niet echt rendabel, maar het voorstellen alsof daar een afschrijving van 20.000 euro per jaar aan vast hangt is wel heel schromelijk overdreven.

Elke individuele situatie kan verschillen, maar gemiddeld genomen...

P.S. Wat Niche hierboven schrijft klopt volledig!
                          Bij ons is het 3.500kWh per jaar, dus 9,6kWh per dag ongeveer. Ik verwacht ook dat vrij stabiel is door het jaar, mogelijk iets meer in de winter door meer verlichting, maar dat is voornamelijk LED.
                          Met mijn 10 panelen kwam ik vorige winter aan:
                          - 1,96kWh (1/12/2019)
                          - 10,82kWh (4/12/2019, bijna perfecte dag)
                          - 268Wh (6/12/2019, kennelijk een miserabele dag)
                          Dus:
                          - Op een perfecte dag kon ik mijn verbruik afdekken met zonne-energie
                          - Soms bleef ik sterk onder de 1kWh, vaak zat het rond de 2kWh, verscheidene dagen achter mekaar.

Uitgaand van gemiddeld 1kWh/dag, moet ik dus mijn installatie 10x groter maken. Daar heb ik de ruimte niet voor.
                          Installatie 2 jaar geleden was 6.000€, dus dat is een investering van 60.000€
                          Zeg dat we dat kunnen afschrijven op 20 jaar, dus 3.000€ per jaar.

Dan zou ik echter op 6/12/2019 nog steeds slechts 2,68kWh gehad hebbben.
                          Dus ik moet meerdere van zulke dagen kunnen overbruggen voor een verbruik van 10kWh/dag.
                          Laat ons zeggen toch zeker 4 dagen, dus 4 x 10kWh.
                          Eerste zoekresultaat zegt: Tesla PowerWall is 7,3kWh met prijzen van 5k tot 10k. Laat ons zeggen optimistisch rekenen met 5k.
                          40kWh / 7,3kWh = 5,5 PowerWalls, 6 dus. Prijs: 30.000€.
                          (btw, voor iets meer heb je die capaciteit in de verplaatsbare vorm van een auto! Enkel nog niet de mogelijkheid om Car2Home te doen)
                          Of ik de plaats heb om 6 PowerWalls te hangen, is ook maar de vraag.
                          Geen idee hoe lang die batterijen meegaan, ik lees 10 tot 20 jaar.
                          Reken met 10 jaar, dus op een afschrijving van nogmaals 3.000€/jaar.

Dus we zitten aan een investering van bijna 100.000€ (reken nog wat elektriciteitswerken ook)
                          Met een afschrijving van 6.000€ per jaar.

Ik kijk dan ook uit naar de panelen die waterstofgas produceren naast elektriciteit. Dan heb je het gas voor de winter om je huis warm te houden. En dan ben je helemaal onafhankelijk van het ondermaatse net. Maar dan zal men wel één of andere belasting uitvinden omdat je niets meer opbrengt voor de staat en intercommunales. En met dat waterstofgas kan je dan misschien ook genoeg stroom produceren om je auto mee aan te drijven. Ik vraag me af of de staat wel mee is met de ontwikkelen die op stapel staan?
                          Met mijn wei met 100 zonnepanelen kan ik dus op de beste winterdag 100kWh opslaan en op de beste zomerdag 268kWh.
                          Mijn 6 Tesla PowerWalls kunnen slechts 43,8kWh opslaan (eigenlijk minder, want best niet laden tot 100%)
                          Dus gooi ik nog minstens 50kWh weg op de beste winterdag en 220kWh op de beste zomerdag.
                          Bewaren in batterijen wordt zeer duur, dus inderdaad: misschien waterstof?

1: Er is nog niets te koop om thuis waterstof te maken of op te slaan. Ik weet ook niet of je dit zo maar mag doen. Zou hopen dat er toch wel enkele kwaliteitsregels rond zijn, net zoals voor aardgas, elektriciteit of zonnepanelen. Dus binnen de 5 jaar moet je daar niet op rekenen en reken eerder 10 jaar.

2: Energieomzettingen:
                          - elektriciteit -> waterstof: 74-87%, laat ons rekenen 75% voor een kleine thuisinstallatie
                          - waterstof bewaren: geen idee, maar weet wel dat het onder 700 bar in een tank bewaard wordt die in een auto slechts 10 jaar mee gaat. Dus best wel compressieverliezen en korte afschrijving.
                          - waterstof -> elektriciteit: 40-75%. Zeg 50% voor een thuisinstallatie. Ik vind geen cijfers over de levensduur van een brandstofcel.
                          Dus je gooit nog altijd best veel elektriciteit weg.
                          En je gaat een electrolyse installatie, tanks en een brandstofcel moeten kopen. Waarschijnlijk ook nog een batterij om te bufferen voor de electrolyse.
                          Ik vrees dat je het voor de prijs niet moet gaan doen...
                          Last edited by Chris_147; 21/09/2020, 12:19.

Comment

Ik lees hier vanalles:

Slimme sturingen, load balancing thuis en noem maar op.

Heel dat capaciteitstarief is puur afzetterij en een oneerlijke manier van factureren. Dit in combinatie met uitspraken van toekomstige regeringsleiders 'tegen 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn' is het sowieso een heel pak duurder...

feit blijft dat hoe dan ook, de consument de pineut is... en zij die al weinig hebben, nog meer zullen moeten betalen.
                            de modale burger heeft niet de financiële middelen of de mogelijkheden om dit allemaal zelf te bekostigen of implementeren. Wat met mensen die in sociale apartementen/woningen wonen of in gewone apartementsgebouwen met garage? wie gaat daar laadpalen installeren, die dan nog eens verbonden zijn aan de systemen van de apartementen, zodat je aan loadbalancing kan doen?

Overlaatst kwam ik een artikel tegen op LinkedIn van een 'energie-consultant' die sprak over de mogelijkheden die het bood voor de leverancier om de klanten te helpen hun energie verbruik te spreiden... (https://www.linkedin.com/pulse/capac...is-voorspools/)

Ik maakte toen volgende bedenkingen naar de schrijver toe, maar heb tot op heden nog geen antwoord ontvangen....

"
                            Ik heb wel enkele bedenkingen:
                            Je schrijft in het artikel "Echter, als de leverancier optreedt als energiemanager door de consument te begeleiden om zijn verbruik goed te spreiden en zo de verbruikspiek met pakweg 1000Watt omlaag te halen, kan hij datzelfde voordeel van €100 aanbieden en toch de eigen inkomsten behouden. "

Dus de leverancier gaat bij ons thuis komen om ons te vertellen hoe we energieverbruik moeten verspreiden, om zo een zo laag mogelijke maandpiek te hebben? Hoe gaat dat dan? Misschien als volgt?

"Beste klant, we stellen u voor om niet meer samen te eten als gezin wanneer de werkende partners met hun electrische wagens of hybrids thuis komen (ah ja, alles voor het milieu hé) en die inpluggen (want ja, die moeten opgeladen zijn tegen de ochtend), want dan staan de wagens te laden, is iemand aan het koken, zijn de kinderen aan het gamen en zit de inwonende oma Netflix te streamen....

Als leverancier stellen we voor dat u 's nachts tussen 3-4u uw avondeten reeds kookt voor de volgende avond, daarna de wasmachine opzet die tegen 6u klaar is. Vervolgens kan u aan het ontbijt beginnen en maar dit zou toch wel moeten eindigen tegen 7u, want dan moet u de afwasmachine opzetten die tot 9u zal draaien.

We raden ook aan van een kleine maaltijd te koken 's nachts, want tijdens die kookperiode zijn de wagens nog aan het opladen en zou hierdoor uw maandpiek de pan uit kunnen swingen..."

Ja ik zie het al helemaal voor me...
                            Of misschien kunnen ze huishoudhulp inschakelen vanuit de leverancier, om je dagdagelijkse huishoudelijke taken te komen verrichten verspreid doorheen de dag om de maandpiek zo laag mogelijk te houden... Gratis huishoudhulp in je energiecontract mee inbegrepen, DAT zou nog eens een GAME CHANGER zijn.

Sorry, maar de manier waarop de VREG - Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt het capaciteitstarief zal berekenen is totaal oneerlijk:

"Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak (tijdens 1 kwartier of tijdens meerdere kwartieren) u dit piekvermogen heeft gebruikt. "

maw: je maandpiek = het kwartier van de maand waarop je de hoogste piek afname had. dus als je heel de maand goed verspreid en 1 kwartier van de maand (= 0.31% van de maand) een hogere afname hebt, dan wordt héél de maand daarop verrekend?
                            Je wordt financieel afgerekend op dat 1 kwartier van de maand?? op die 0.31% van de maand waarop je net dat kleine piekje meer had dan de overige 99.69%... sorry, maar de consument is OPNIEUW de pineut met zo'n berekening!

Kan je misschien zo eens een voorbeeld geven van hoe leveranciers zouden kunnen helpen in het 'spreiden' van het energieverbruik bij klanten. Daar ben ik echt benieuwd naar...
                            "
                            Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

Comment

Ja, heel zijn artikel steunt er op dat de energiemaatschappij mij gaat kunnen helpen om voor 100€ te besparen door mijn verbruikspiek met 1000Watt omlaag te halen.
                              Gaat bij ons niet lukken:
                              - geen warmtepomp, EV, elektrische verwarming of andere grootverbruikers, verwarming en koken is op gas
                              - grootste verbruikers zijn afwasmachine en wasmachine.
                              Wasmachine draait wel overdag, maar dan staat voor de rest ook niet veel op.
                              Vaatwasser draait altijd 's nachts, tenzij bij een feestje om snel glazen te wassen. (1x per jaar)
                              Gaat een slimme energiemaatschappij moeten zijn die mijn piekverbruik met 1000Watt omlaag kan halen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                                Ik lees hier vanalles:

Slimme sturingen, load balancing thuis en noem maar op.

Heel dat capaciteitstarief is puur afzetterij en een oneerlijke manier van factureren. Dit in combinatie met uitspraken van toekomstige regeringsleiders 'tegen 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn' is het sowieso een heel pak duurder...

feit blijft dat hoe dan ook, de consument de pineut is... en zij die al weinig hebben, nog meer zullen moeten betalen.
                                de modale burger heeft niet de financiële middelen of de mogelijkheden om dit allemaal zelf te bekostigen of implementeren. Wat met mensen die in sociale apartementen/woningen wonen of in gewone apartementsgebouwen met garage? wie gaat daar laadpalen installeren, die dan nog eens verbonden zijn aan de systemen van de apartementen, zodat je aan loadbalancing kan doen?

Overlaatst kwam ik een artikel tegen op LinkedIn van een 'energie-consultant' die sprak over de mogelijkheden die het bood voor de leverancier om de klanten te helpen hun energie verbruik te spreiden... (https://www.linkedin.com/pulse/capac...is-voorspools/)

Ik maakte toen volgende bedenkingen naar de schrijver toe, maar heb tot op heden nog geen antwoord ontvangen....

"
                                Ik heb wel enkele bedenkingen:
                                Je schrijft in het artikel "Echter, als de leverancier optreedt als energiemanager door de consument te begeleiden om zijn verbruik goed te spreiden en zo de verbruikspiek met pakweg 1000Watt omlaag te halen, kan hij datzelfde voordeel van €100 aanbieden en toch de eigen inkomsten behouden. "

Dus de leverancier gaat bij ons thuis komen om ons te vertellen hoe we energieverbruik moeten verspreiden, om zo een zo laag mogelijke maandpiek te hebben? Hoe gaat dat dan? Misschien als volgt?

"Beste klant, we stellen u voor om niet meer samen te eten als gezin wanneer de werkende partners met hun electrische wagens of hybrids thuis komen (ah ja, alles voor het milieu hé) en die inpluggen (want ja, die moeten opgeladen zijn tegen de ochtend), want dan staan de wagens te laden, is iemand aan het koken, zijn de kinderen aan het gamen en zit de inwonende oma Netflix te streamen....

Als leverancier stellen we voor dat u 's nachts tussen 3-4u uw avondeten reeds kookt voor de volgende avond, daarna de wasmachine opzet die tegen 6u klaar is. Vervolgens kan u aan het ontbijt beginnen en maar dit zou toch wel moeten eindigen tegen 7u, want dan moet u de afwasmachine opzetten die tot 9u zal draaien.

We raden ook aan van een kleine maaltijd te koken 's nachts, want tijdens die kookperiode zijn de wagens nog aan het opladen en zou hierdoor uw maandpiek de pan uit kunnen swingen..."

Ja ik zie het al helemaal voor me...
                                Of misschien kunnen ze huishoudhulp inschakelen vanuit de leverancier, om je dagdagelijkse huishoudelijke taken te komen verrichten verspreid doorheen de dag om de maandpiek zo laag mogelijk te houden... Gratis huishoudhulp in je energiecontract mee inbegrepen, DAT zou nog eens een GAME CHANGER zijn.

Sorry, maar de manier waarop de VREG - Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt het capaciteitstarief zal berekenen is totaal oneerlijk:

"Het capaciteitstarief zal aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek zal berekend worden als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak (tijdens 1 kwartier of tijdens meerdere kwartieren) u dit piekvermogen heeft gebruikt. "

maw: je maandpiek = het kwartier van de maand waarop je de hoogste piek afname had. dus als je heel de maand goed verspreid en 1 kwartier van de maand (= 0.31% van de maand) een hogere afname hebt, dan wordt héél de maand daarop verrekend?
                                Je wordt financieel afgerekend op dat 1 kwartier van de maand?? op die 0.31% van de maand waarop je net dat kleine piekje meer had dan de overige 99.69%... sorry, maar de consument is OPNIEUW de pineut met zo'n berekening!

Kan je misschien zo eens een voorbeeld geven van hoe leveranciers zouden kunnen helpen in het 'spreiden' van het energieverbruik bij klanten. Daar ben ik echt benieuwd naar...
                                "
                                Je schiet nogal in een kramp...

Als je binnenkort met een EV gaat rijden, en in het huidig tarief zou je sowieso een pak meer netvergoeding betalen, want het zit in elke kWh die je verbruikt.
                                Dus je piek mag sowieso wat hoger zijn zonder nadelig uit te vallen.

De berekening met kwartuurpiek bestaat al 30 jaar voor bedrijven. Grote fabrieken vermijden daardoo om bv 2 dikke motoren tegelijk op te starten, die doen dat na elkaar.

Met dat capaciteitstarief gaan vooral mensen die vandaag heel weinig verbruik hebben per jaar meer betalen (en geen netvergoeding/prosumentenvergoeding betalen).
                                Bij grotere verbruikers zal het meevallen of zelfs goedkoper uit vallen als je bv je auto 's nachts laadt, of je WP stil legt tijdens het koken. Dat kan met een eenvoudige tijdschakelaar of de programmering van je thermostaat/verwarming. WP uit tussen 12 en 13h30 en tussen 17h30 en 19h zal al een pak schelen.
                                Een wasmachine een beetje later in gang zetten is ook niet zo moeilijk, maar voor een 40 graden wasje zal het amper de moeite zijn.

Je doet alsof je duizenden euro per jaar extra gaat betalen... Capaciteitstarief gaat rond de 50€ per kWh zitten. Een piekverbruik van 10kW (wat al veel is) kost je dan hooguit 500€ per jaar.
                                Maar nog eens, capaciteitsvergoeding vervangt de vergoeding die je vandaag betaalt op elke kWh.

Comment

Ja, heel zijn artikel steunt er op dat de energiemaatschappij mij gaat kunnen helpen om voor 100€ te besparen door mijn verbruikspiek met 1000Watt omlaag te halen.
                                  Gaat bij ons niet lukken:
                                  - geen warmtepomp, EV, elektrische verwarming of andere grootverbruikers, verwarming en koken is op gas
                                  - grootste verbruikers zijn afwasmachine en wasmachine.
                                  Wasmachine draait wel overdag, maar dan staat voor de rest ook niet veel op.
                                  Vaatwasser draait altijd 's nachts, tenzij bij een feestje om snel glazen te wassen. (1x per jaar)
                                  Gaat een slimme energiemaatschappij moeten zijn die mijn piekverbruik met 1000Watt omlaag kan halen.
                                  Je hebt dus amper 2 dikke verbruikers, en een vaatwasser verbruikt tegenwoordig niet zo veel meer. Jouw piek zal echt niet zo veel zijn.
                                  En in jouw geval zal die slimme energiemaatschappij niet veel kunnen winnen. Piek omlaag met 1kW bespaart amper 50€ (per jaar!).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Je hebt dus amper 2 dikke verbruikers, en een vaatwasser verbruikt tegenwoordig niet zo veel meer. Jouw piek zal echt niet zo veel zijn.
                                    En in jouw geval zal die slimme energiemaatschappij niet veel kunnen winnen. Piek omlaag met 1kW bespaart amper 50€ (per jaar!).
                                    Inderdaad, ik ga misschien zelfs altijd onder die basis 2,5kW blijven.
                                    Maar wat als ik een EV koop zoals de regering wil gaan voorstellen?
                                    En wat als ik een zwembad of zwemvijver wil met een pomp die continu draait?
                                    Na jaren geld uitgegeven te hebben aan energiesparende maatregelen en zuinig leven, mag ik nu ook eens (eindelijk) iets puur voor de luxe kopen zonder dat dat ineens pakken duurder is dan enkele jaren geleden?

Comment

mijn vaatwasser en wasmachine krijgen warm water gevoed vanuit de ketel. Veel efficiënter dan dat ze het zelf warm moeten maken. Als die aan hun programma beginnen, draait de meter amper rapper. Nu in de toekomst de zonneboiler nog aansluiten en heb ik warm water vd zon. Dan moet er enkel nog een pompje werken voor het water.
                                      www.peugeotforum.be

Comment

mijn vaatwasser en wasmachine krijgen warm water gevoed vanuit de ketel. Veel efficiënter dan dat ze het zelf warm moeten maken. Als die aan hun programma beginnen, draait de meter amper rapper. Nu in de toekomst de zonneboiler nog aansluiten en heb ik warm water vd zon. Dan moet er enkel nog een pompje werken voor het water.
                                        Als er nu één investering is die je nooit terugverdient, dan is het een zonneboiler.

Ik verstook nooit meer dan gemiddeld 0,8m3 gas per dag voor warm water. Dat is 145€ per jaar en met een zonneboiler haal je daar 50% van af. Dus je bespaart 70€ per jaar, en een zonneboiler kost je makkelijk 4000€.

Comment

Inderdaad, ik ga misschien zelfs altijd onder die basis 2,5kW blijven.
                                          Maar wat als ik een EV koop zoals de regering wil gaan voorstellen?
                                          En wat als ik een zwembad of zwemvijver wil met een pomp die continu draait?
                                          Na jaren geld uitgegeven te hebben aan energiesparende maatregelen en zuinig leven, mag ik nu ook eens (eindelijk) iets puur voor de luxe kopen zonder dat dat ineens pakken duurder is dan enkele jaren geleden?
                                          Pomp van zwembad of vijver is 100-200W continu, geen pieken.

Als je een EV koopt is het de zaak om niet te snel te willen laden.
                                          Als je meestal onder de 100 km per dag zit, dan kan je dat zelfs bijladen met 2,5 kW op een nacht. Ik denk dat de meeste mensen hun behoeften compleet kunnen dekken met een 4kW lader en wat planning. Maar niet iedereen heeft zin om zich daar mee bezig te houden.

Feit is dat je met de huidige tarieven gewoon direct meer netvergoeding betaalt op elke kWh, en met een EV gaat dat oplopen.

Met dat capaciteitstarief wordt het minder interessant om zware laders (11kW) te kopen. Maar ik blijf overtuigd dat het interessanter zal blijven om thuis te laden dan aan publieke palen, zelfs als je het capaciteitstarief moet betalen.

Comment

Working...
                                          X