Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EV en capaciteitstarief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

Zolang er (nog steeds) geen prijzen gekoppeld zijn aan het overschrijden van het minimale capaciteitstarief van 2.5 kW kan je daar nog weinig op zeggen.
    Richtprijs... 50€ per kW piek.
    Maar de prijs per kWh afgenomen stroom gaat zakken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

Ongeveer 30.000-45.000 € excl. BTW.
      (Om volledig off grid te gaan, uiteraard steeds afhankelijk van het individuele verbrukersprofiel en wat je al geïnstalleerd hebt).
      En wat ga je dan installeren? Een diesel of gas generator?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

En wat ga je dan installeren? Een diesel of gas generator?
        Geen van de twee.
        Met een diesel- of gasgenerator ben je in principe nog niet off grid want je bent afhankelijk van de gas- of diesellevering en de prijzen van deze energiedragers bepaald door derden.
        Ik log al jaren dagelijks mijn lokale energieproduktie en -verbruik.
        Daaruit kan ik veilig afleiden dat ik op jaarbasis met de huidige energieconfiguratie en mijn huidig verbruiksprofiel met de terugdraaiende teller 12 maanden en zonder terugdraaiende teller 9 maanden per jaar kan instaan voor mijn energieproduktie.
        Aanvankelijk had ik ook berekend dat ik de overproduktie van de PV-installatie kwijt kon in de EV. Maar sinds corona (één van die onverwachte parameters) kan dat zelfs niet meer (mzaar dat is dus eerder een luxe probleem).

Zolang de terugdraaiende teller nog van toepassing is moet ik dus gewoon niets doen.
        Uiteraard zit ik ook niet te wachten tot de dag dat ik voor voldongen feiten wordt geplaatst (Over enkele maanden? Over enkele jaren? In elk geval is het over een zestal jaar toch gedaan).
        Vandaar de eerdere kostpijsberekendingen. Deze zijn wel de prijzen in de huidige situatie. Normaliter zouden deze alleen nog maar kunnen zakken (kostprijs van PV en batterijen daalt normaal ipv te stijgen).
        Ik zou, met behoud van het huidige verbruikersprofiel) de capaciteit van mijn PV-panelen dan moeten verdubbelen. Dit om het tekort in de produktie tussen half november en half februari op te vangen). En een thuisaccu van 25-30 kWh moeten plaatsen om verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang en enkele achtereenvolgende dagen zonder produktie te kunnen ondervangen.
        Uiteraard hoop ik dat dit laatste niet nodig zal zijn en dat CCS (zoals CHAdeMO nu al kan) tegen die tijd V2H zal toelaten. In dat geval krijg je, bij de huidige prijzen, bij het accupakket van een EV de auto er praktisch gratis bij.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Richtprijs... 50€ per kW piek.
          Maar de prijs per kWh afgenomen stroom gaat zakken.
          Zoals je zegt, een richtprijs.
          Ik kan dat echter pas meenemen in berekeningen als de prijzen bekend en vastgelegd zijn. Tot dan is het gokken en veronderstellen.
          En zolang er een terugdraaiende teller is moet je als PV-bezitter geen rekening houden met die pieken want niet onderworpen aan het capaciteitstarief.
          En als de terugdraaiende teller (voortijdig) wordt afgevoerd moet je nog weten wat er dan al dan niet als vervanging komt.
          Blijft de terugdraaiende teller wel 15 jaar (vanaf keuring installatie) gegarandeerd moet je nog weten wat de kost jaarlijks zal zijn van het (nieuwe) prosumententarief tov het ingevoerde capaciteitstarief.
          Zoveel onbekende parameters dat een berekening van enige waarde weinig nut heeft (voor mij toch niet).

De prijs per afgenomen kWh zal bovendien slechts voor een bepaald gedeelte dalen.
          Maar met dat deel kan ik, met mijn profiel, totaal geen rekening houden. Gezien ik een PV-installatie heb waarvan de produktie hoger is dan de vraag kost een afgenomen kWh mij al jaren nul euro.
          En op 'nul' kan je nu eenmaal nog weinig besparen.
          Last edited by ivob2; 01/12/2020, 12:48.

Comment

• Nu nieuwe zonnepaneleninstallaties geen recht meer hebben op de terugdraaiende teller, wordt het belangrijker om zoveel mogelijk zonne-energie meteen te verbruiken. Het komt er op neer om zoveel mogelijk verbruikers in te schakelen op momenten dat de zon schijnt en je overproductie hebt. Dat kan han

Kwartiergegevens activeren

Hoe nauwkeuriger je kan meten, hoe beter! In hetzelfde klantenportaal van Fluvius is er ook een optie om de functie ‘kwartierverbruiken’ te activeren. Als je dat doet, kun je in het portaal alle gegevens vanaf het moment van activatie tot op kwartierniveau terugvinden en downloaden. Dit is voor ons een schat aan informatie die we al langer gebruiken om zonnepaneleninstallaties te ontwerpen voor onze bedrijfsklanten. Nu kunnen we deze gegevens ook gebruiken om te berekenen welk energiesysteem (zonnepanelen, opslag, of beide) het meest interessant is voor jouw situatie. Het beste is dat we deze gegevens van een volledig jaar ter beschikking hebben om zo seizoensverschillen uit te sluiten.

Met de kwartiergegevens kun je ook zien wat jouw kwartierpieken zijn. Hiervoor moet je jouw hoogste kwartierverbruik maal vier doen. Een kwartierverbruik van 2 kWh wilt zeggen dat je in dat kwartier een vermogen van 8 kW nodig had. Deze kwartierpieken worden belangrijk wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd in 2022.

Hier een voorbeeld van de kwartiergegevens zoals je deze terugvindt in het portaal. Je ziet de afname in het blauw en de injectie, de zonne-energie die je terug op het elektriciteitsnet zet, in het groen. Het direct verbruik, de elektriciteit die rechtstreeks van jouw zonnepanelen naar jouw toestellen gaat, passeert niet langs de teller en zie je dus ook niet in de grafiek.

Comment

• zuhal pleit voor uitstel capaciteitstarief, zien wat ervan gaat komen en uitstel is geen afstel

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) pleit in een interview met De Tijd voor een uitstel van de invoering van het capaciteitstarief. “Na alles wat we hebben meegemaakt met het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de terugdraaiende teller denk ik niet dat we er klaar voor zijn.”

de mensen hebben het gehad (met hun geklungel, werken aan het draagvlak dus , de vrt zit overduidelijk met veel zonnepaneeleigenaars...die omroep kun je al niet voor jullie kar spannen)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                Met de kwartiergegevens kun je ook zien wat jouw kwartierpieken zijn. Hiervoor moet je jouw hoogste kwartierverbruik maal vier doen. Een kwartierverbruik van 2 kWh wilt zeggen dat je in dat kwartier een vermogen van 8 kW nodig had.
                Da's ook weer om het makkelijk te maken. Waarom tonen ze op die kwartiergegevens dan niet gewoon direct 8 kW ipv 2 kWh ? Moet ge 't nog zelf uitrekenen ? :-D
                Och ja, da's zoals bij de waterafrekening, zeker. Ik kan mij ook wel iets voorstellen bij 2500 l, maar minder bij 2.5 m³ :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Da's ook weer om het makkelijk te maken. Waarom tonen ze op die kwartiergegevens dan niet gewoon direct 8 kW ipv 2 kWh ? Moet ge 't nog zelf uitrekenen ? :-D
                  Omdat het dan geen kwartierverbruik maar een uurverbruik is, toch?

Comment

• ...maar je wordt wel gefactureerd op die 8 kw, eens in voege

Comment

Working...
                    X