Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Vooral het feit dat er soms geen weg terug is eenmaal ge de borden ziet is niet correct en volgens mij ook niet rechtsgeldig. Men moet op tijd de bestuurder de kans geven om rechtsomkeer te kunnen maken.
Dat de armeren hard getroffen worden door de LEZ ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Er zijn genoeg betaalbare tweedehands benzinewagens op de markt die nog lang de LEZ gaan binnenmogen.
En om met een diesel goedkoper af te zijn moet ge toch al flink veel km doen.
...in the green deal en de energietransitie wordt vanuit gegaan dat het aantal voertuigen - heb alleen het getal voor duitsland - van 57 miljoen zakt naar 21 miljoen...ze willen natuurlijk iedereen in de steden krijgen (er is al sprake om de taxen op energie 'op den buiten' te verhogen)...de nieuwe vlaamsche bouwmeester's objectief is de geparkeerde wagens uit het straatbeeld krijgen...de 'pandemie' helpt natuurlijk op gebied thuiswerk...en de verarming van het westen door die milieu en pandemiemaatregelen helpt hun objectief om het aantal auto's dratisch te doen zakken, en de energiebehoefte daarbij
Dat de armeren hard getroffen worden door de LEZ ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Er zijn genoeg betaalbare tweedehands benzinewagens op de markt die nog lang de LEZ gaan binnenmogen.
En om met een diesel goedkoper af te zijn moet ge toch al flink veel km doen.
Ik wel. De benzinewagens zijn momenteel schaars en duur op de markt. Waarom niet uitfaseren? Maw uw volgende auto moet aan de normen voldoen. Dat geeft mensen tijd om zich voor te bereiden. Nu moeten ze hun wagen die niet meer voldoet aan de lez verkopen, en bijna weggeven voor niets, en opnieuw biv betalen, enz… En wat met senioren die aan hun laatste wagen zitten, moeten we die verplichten een andere wagen te kopen en opnieuw te consumeren?
Echte armoede laat geen imo ruimte over om een nieuwe wagen te kopen, misschien hebben wij daar niet echt een correct beeld van. Ik heb het in mijn job toch al een paar keer tegengekomen.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Dat is natuurlijk waar. Maar je zou schrikken welke wagens, en vooral hoeveel er hier verder aan de sociale blokken staan.
Dit gaat dan over de lagere middenklasse, of de lage lonen. Ik kan hier meteen door 4 wijken in Gent rijden met u, je zal de wagens wel zien die ik bedoel.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Dat is natuurlijk waar. Maar je zou schrikken welke wagens, en vooral hoeveel er hier verder aan de sociale blokken staan.
Dit gaat dan over de lagere middenklasse, of de lage lonen. Ik kan hier meteen door 4 wijken in Gent rijden met u, je zal de wagens wel zien die ik bedoel.
Tja, de 19 jarige ex-magazijnier van mijn broer was ook zo eentje. Geen nagel om aan zijn kont te krabben maar reed destijds wel rond met een Peugeot 306 cabrio full option. Kwam midden in de maand schooien voor geld omdat hij geen benzine meer kon tanken na het betalen van zijn autolening. Kocht dan nog eens velgen voor een bedrag van ongeveer 60000 frank om ze daarna voor de helft van de prijs weer te verkopen omdat ze niet onder de wagen pasten.
Tja, de 19 jarige ex-magazijnier van mijn broer was ook zo eentje. Geen nagel om aan zijn kont te krabben maar reed destijds wel rond met een Peugeot 306 cabrio full option. Kwam midden in de maand schooien voor geld omdat hij geen benzine meer kon tanken na het betalen van zijn autolening. Kocht dan nog eens velgen voor een bedrag van ongeveer 60000 frank om ze daarna voor de helft van de prijs weer te verkopen omdat ze niet onder de wagen pasten.
Zo zijn er zeker, maar er zijn ook mensen die hun best doen, werken en zuinig zijn maar toch iedere maand moeten krabben. Die mensen hebben ook recht om zich te verplaatsen met een wagen. Het is tenslotte vrijheid.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Zo zijn er zeker, maar er zijn ook mensen die hun best doen, werken en zuinig zijn maar toch iedere maand moeten krabben. Die mensen hebben ook recht om zich te verplaatsen met een wagen. Het is tenslotte vrijheid.
een wagen is geen recht, het is een luxe, en luxe kost geld.
er zijn weinig landen waar de gemiddelde leeftijd van het wagenpark zo jong is dan hier in belgie.
en zoals ik eerder al zei, er zijn genoeg betaalbare tweedehands benzinewagens op de markt.
en ook als je met een oude diesel rijdt kunnen er kosten aan komen en is die wagen economisch per total.
ik verkocht ooit een honda civic van een jaar of 12 oud voor 1600 euro, die mensen die hem kochten konden dat feitelijk niet betalen maar hun vorige auto was kapot. ze vroegen of het op afbetaling kon, ikke zo vriendelijk geweest om dat toe te staan, 400 euro gekregen toen ze de wagen kwamen halen en verder nooit meer ne cent gezien. ze stonden daar nochtans met hun loon- en pensionfiche om aan te tonen dat ze het konden betalen.
aangetekende brieven gestuurd.
uiteindelijk zeiden ze dat ze in schuldbemiddeling waren bij OCMW en ik dat ik het daar maar mee moest regelen.
Ikke naar het OCMW, ja zeiden ze, wij kunnen ni zeggen of die echt in schuldbemiddeling zijn wegens privacy bescherming.
Daar stond ik, geen poot om op te staan.
En dat had geen hol met LEZ te maken.
Ander voorbeeld, bevriend koppel, geen hoog inkomen, kopen zich wel ne nieuwen auto, vrij goed uitgerust (geen basismodelleke), want die recyclagepremie op hun oud wrak (benzine, mocht nog wel de LEZ binnen) beschouwen ze als groot cadeau van de garage (het marketing truukje erachter zien ze niet). Op een gegeven moment kleine schade aan dien nieuwe auto, wordt vergoed door omnium maar ze moesten het eerst effe voorschieten (paar honderd euro), ja dat konden ze niet, rest van de maand bokes met choco. (en dikke ambras tussen ons, omdat ik al van in de begin het geen goei idee vond om ne nieuwe te kopen)
een wagen is geen recht, het is een luxe, en luxe kost geld.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zo redeneert, dan kan je ervoor zorgen dat arme mensen enkel voorzien worden in de primaire basisbehoeften. Dat zijn de levensnoodzakelijke behoeften zoals voedsel, een dak boven uw hoofd, kledij,... En dat is niet oké, zowel naar geestelijke als lichamelijke gezondheid toe. Wat dan op termijn ook weer een belasting voor de gezondheidszorg wordt.
Een arme mens die werkt en bijvoorbeeld geen beroep kan doen op het OV of een ander alternatief vervoersmiddel, die heeft een auto nodig. In die mens zijn situatie is dat geen luxe, maar wel een noodzakelijke behoefte.
een wagen is geen recht, het is een luxe, en luxe kost geld.
er zijn weinig landen waar de gemiddelde leeftijd van het wagenpark zo jong is dan hier in belgie.
en zoals ik eerder al zei, er zijn genoeg betaalbare tweedehands benzinewagens op de markt.
en ook als je met een oude diesel rijdt kunnen er kosten aan komen en is die wagen economisch per total.
ik verkocht ooit een honda civic van een jaar of 12 oud voor 1600 euro, die mensen die hem kochten konden dat feitelijk niet betalen maar hun vorige auto was kapot. ze vroegen of het op afbetaling kon, ikke zo vriendelijk geweest om dat toe te staan, 400 euro gekregen toen ze de wagen kwamen halen en verder nooit meer ne cent gezien. ze stonden daar nochtans met hun loon- en pensionfiche om aan te tonen dat ze het konden betalen.
aangetekende brieven gestuurd.
uiteindelijk zeiden ze dat ze in schuldbemiddeling waren bij OCMW en ik dat ik het daar maar mee moest regelen.
Ikke naar het OCMW, ja zeiden ze, wij kunnen ni zeggen of die echt in schuldbemiddeling zijn wegens privacy bescherming.
Daar stond ik, geen poot om op te staan.
En dat had geen hol met LEZ te maken.
Ander voorbeeld, bevriend koppel, geen hoog inkomen, kopen zich wel ne nieuwen auto, vrij goed uitgerust (geen basismodelleke), want die recyclagepremie op hun oud wrak (benzine, mocht nog wel de LEZ binnen) beschouwen ze als groot cadeau van de garage (het marketing truukje erachter zien ze niet). Op een gegeven moment kleine schade aan dien nieuwe auto, wordt vergoed door omnium maar ze moesten het eerst effe voorschieten (paar honderd euro), ja dat konden ze niet, rest van de maand bokes met choco. (en dikke ambras tussen ons, omdat ik al van in de begin het geen goei idee vond om ne nieuwe te kopen)
Dat is allemaal naast de kwestie he. Het gaat erom dat je mensen verplicht een nieuwe wagen te kopen, terwijl de huidige het nog perfect doet. Je hoeft geen mensen hun hand om te wringen om een kortzichtig beleid erdoor te krijgen. Sta een uitfasering toe. Met een evolutie zijn mensen veel redelijker af dan met een revolutie.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zo redeneert, dan kan je ervoor zorgen dat arme mensen enkel voorzien worden in de primaire basisbehoeften. Dat zijn de levensnoodzakelijke behoeften zoals voedsel, een dak boven uw hoofd, kledij,... En dat is niet oké, zowel naar geestelijke als lichamelijke gezondheid toe. Wat dan op termijn ook weer een belasting voor de gezondheidszorg wordt.
Een arme mens die werkt en bijvoorbeeld geen beroep kan doen op het OV of een ander alternatief vervoersmiddel, die heeft een auto nodig. In die mens zijn situatie is dat geen luxe, maar wel een noodzakelijke behoefte.
Die arme mensen hebben het alles behalve gemakkelijk en zijn wellicht geimpacteerd door de LEZ, dat gaat ge mij niet horen ontkennen.
Ik zou eerst en vooral proberen te zorgen voor betere huisvesting, ik zou niet in een vervallen krot willen leven, maar meer dan dat kunnen die vaak niet krijgen (cfr het woningent schandaal).
Dat lijkt me nog belangrijker dan een auto voor mentale en fysieke gezondheid.
Kosten voor woon-werk verkeer kan je altijd wel laag houden. Zij het door OV, een scooter of een elektrische fiets, een job dichter bij huis te zoeken, een deelwagen, kilometervergoeding van de baas te vragen... als ge een laag inkomen hebt en elke dag met uw auto naar het werk rijdt , zijde feitelijk aan t werken om den auto te betalen waarmee ge naar uw werk rijdt, dan kunt ge al beter gaan doppen hier in belgistan.
In een stad als gent zou je in feite zonder auto moeten kunnen in uw dagelijks leven, er is meer werkgelegenheid binnen de stad dan er buiten.
Gent gaf ook een slooppremie van 1000 euro voor een oude dieselwagen tot midden 2020.
Ik zeg ook niet dat ik volledig voor die LEZ ben, want in feite is het discriminerend op basis van de locatie waar ge woont. Men zou op belgisch / vlaams niveau iets moeten doen om vervuilende wagens uit te faseren.
Al is die uitfasering er wel degelijk in zekere zin: de data waarin de LEZ verstrend worden, zijn ook al lang op voorhand gekend, zodat je tijd genoeg hebt om een oplossing te zoeken. Als ze nu zouden toelaten om eeuwig met een oude wagen te blijven rijden, dan gaan mensen er misschien net nog langer mee blijven rijden dan dat ze eerst gepland hadden en eeuwig blijven oplappen, want een andere (net iets minder versleten) wagen inschrijven mag ook niet meer.
Die arme mensen hebben het alles behalve gemakkelijk en zijn wellicht geimpacteerd door de LEZ, dat gaat ge mij niet horen ontkennen.
Ik zou eerst en vooral proberen te zorgen voor betere huisvesting, ik zou niet in een vervallen krot willen leven, maar meer dan dat kunnen die vaak niet krijgen (cfr het woningent schandaal).
Dat lijkt me nog belangrijker dan een auto voor mentale en fysieke gezondheid.
Kosten voor woon-werk verkeer kan je altijd wel laag houden. Zij het door OV, een scooter of een elektrische fiets, een job dichter bij huis te zoeken, een deelwagen, kilometervergoeding van de baas te vragen... als ge een laag inkomen hebt en elke dag met uw auto naar het werk rijdt , zijde feitelijk aan t werken om den auto te betalen waarmee ge naar uw werk rijdt, dan kunt ge al beter gaan doppen hier in belgistan.
Ik wil gewoon aantonen dat een auto niet altijd een luxe is. En je zou er van schrikken hoeveel laag geschoolde mensen gaan werken om maandelijks netto een paar euro's extra over te houden tegenover een uitkering.
Ik wil gewoon aantonen dat een auto niet altijd een luxe is. En je zou er van schrikken hoeveel laag geschoolde mensen gaan werken om maandelijks netto een paar euro's extra over te houden tegenover een uitkering.
Ik hoop vooral dat die mensen dan niet tegen een paaltje rijden, of plots een kapotte koppeling of versnellingsbak hebben, of een verkeersboete.
Een auto is een lopende rekening, draai of keer het gelijk ge het wilt, en in zekere zin ook een loterijticket (het kan goed gaan, of ook helemaal mis).
Maar idd het is zeker niet altijd een overbodige luxe.
De LEZ is een asociale maatregel. Dat zegt professor fiscaal recht Michel Maus. "LEZ is nooit een maatregel tegen armoede geweest," repliceert socioloog Van Lancker.
Comment