Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wallonië wordt 1 grote LEZ vanaf 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • welk artikel?

    ik ben wel eens benieuwd naar verhalen van mensen die door de LEZ daadwerkelijk nog dieper in de problemen gekomen zijn.

    Diegenen die getroffen zijn, daarbij stel ik me het volgende voor: mensen die een paar jaar geleden nen 320d van 10 jaar oud kochten voor een appel en een ei terwijl het al geweten was dat ze in 2020 nergens meer gingen binnen mogen.

    Maar als ik in mijn eigen omgeving kijk: mijn ouders hebben het niet breed gehad na hun scheiding, reden allebei met nen ouden toyota, oerbetrouwbaar en waardevast, dat noem ik goedkoop rijden. Mijn eerste auto'ke, ne civic 1.4i, gekocht voor 3300 euro en verkocht vooor 100 euro minder... (ik was vroeger bijna nen handelaar in honda's lol)

    Dat diesels gingen afgestraft worden, zat er al heel lang aan te komen. (toen ik in 2008 een nieuwe A3 TDI van het werk kreeg, wist ik al dat het vuiligheid was... de 1.9 TDI was toen al verouderd en soortgelijke wagens die ik zag rondrijden lieten een dikke zwarte pluim achter bij het optrekken.. toch was diesel zogezegd het beste destijds). Dus ik was in 2010 heel blij dat ik van die verplichte dieselslet vanaf was en dat ik mij nen benzine (honda uiteraard) kon kopen.
    Last edited by sunking; 07/05/2021, 18:09.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      welk artikel?

      ik ben wel eens benieuwd naar verhalen van mensen die door de LEZ daadwerkelijk nog dieper in de problemen gekomen zijn.

      Diegenen die getroffen zijn, daarbij stel ik me het volgende voor: mensen die een paar jaar geleden nen 320d van 10 jaar oud kochten voor een appel en een ei terwijl het al geweten was dat ze in 2020 nergens meer gingen binnen mogen.

      Maar als ik in mijn eigen omgeving kijk: mijn ouders hebben het niet breed gehad na hun scheiding, reden allebei met nen ouden toyota, oerbetrouwbaar en waardevast, dat noem ik goedkoop rijden. Mijn eerste auto'ke, ne civic 1.4i, gekocht voor 3300 euro en verkocht vooor 100 euro minder... (ik was vroeger bijna nen handelaar in honda's lol)

      Dat diesels gingen afgestraft worden, zat er al heel lang aan te komen. (toen ik in 2008 een nieuwe A3 TDI van het werk kreeg, wist ik al dat het vuiligheid was... de 1.9 TDI was toen al verouderd en soortgelijke wagens die ik zag rondrijden lieten een dikke zwarte pluim achter bij het optrekken.. toch was diesel zogezegd het beste destijds). Dus ik was in 2010 heel blij dat ik van die verplichte dieselslet vanaf was en dat ik mij nen benzine (honda uiteraard) kon kopen.
      Diesels werden tot zo'n jaar of 10 terug nog compleet bejubeld door de overheid. Je kreeg zelfs premies om roetfilters te installeren op oudere diesels. Trouwens, diesels van nu zijn nog nooit zo proper geweest met hun roetfilters en dergelijke. Met het Volkswagen schandaal in 2014 is plots alles gekeerd. Door de bedriegerij en het gesjoemel van de fabrikanten is jan modaal dik gekloot, ja. Ik heb een 320d euro 5 (2015), ik doe de laatste jaren weinig km's, nog 3,5 jaar en ik mag de LEZ zelfs niet meer binnen. Hier staat nog haast een nieuwe auto. Ik vind dat schandalig!

      Comment


      • ja, de belgische overheid kijkt niet verder dan hun neus lang is, en veel mensen, die hollen gewoon de overheid achterna met een premie voor dit en een subsidie voor dat.
        Afijn, de belgische overheid holt de franse achterna. zij kerncentrales, wij ook kerncentrales. zij volle bak aan de diesel, wij ook volle bak diesel. zij mondmaskers op straat, wij ook mondmaskers op straat. in Nederland heeft dat nooit zo'n vaart gelopen.

        het verbaast mij dat in 2015 nog een euro 5 diesel te koop was, want de euro 6 norm is van kracht sinds 2014. stockmodelletje? dacht in feite dat alle F30 modellen euro 6 waren maar is dan blijkbaar niet?

        https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-keuze-blijft/

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          ja, de belgische overheid kijkt niet verder dan hun neus lang is, en veel mensen, die hollen gewoon de overheid achterna met een premie voor dit en een subsidie voor dat.
          Afijn, de belgische overheid holt de franse achterna. zij kerncentrales, wij ook kerncentrales. zij volle bak aan de diesel, wij ook volle bak diesel. zij mondmaskers op straat, wij ook mondmaskers op straat. in Nederland heeft dat nooit zo'n vaart gelopen.

          het verbaast mij dat in 2015 nog een euro 5 diesel te koop was, want de euro 6 norm is van kracht sinds 2014. stockmodelletje? dacht in feite dat alle F30 modellen euro 6 waren maar is dan blijkbaar niet?

          https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-keuze-blijft/
          Wie of wat ze achterna lopen speelt geen rol, is irrelevant aan de discussie. Diesel werd tot voor kort opgehemeld door de overheid en daar gaat het om. De dieseltechniek stond de laatste jaren helemaal op punt en dan wordt het plotsklaps verketterd. Schandalig gewoonweg.

          Ik heb geen stockmodel, is een 2015 model op bestelling geleverd in maart '15. De F30/31 euro 6 (B47 motor) is er met de facelift gekomen die verscheen in september '16.

          Comment


          • Misschien zijn de euro 6d temp modellen wel daadwerkelijk milieuvriendelijk, maar bij alles van er voor heb ik toch mijn twijfels, zeker met al dat gesjoemel er nog eens bij.

            Enfin heb het eens opgezocht, blijkbaar was de N47 F30 inderdaad nog steeds euro 5, tenzij je bijbetaalde voor de blueperformance optie, dan kreeg je euro 6.
            schandalig van bmw dat ze dat niet standaard op hun dure bakken staken want ze hadden de technologie wel degelijk in huis.

            Comment


            • alsof we hier stikten door de diesel als je er al niet aan ging met corona

              co² gewijs, wat het volgende is wat ze om ons de nek gaan slaan was diesel onevenaarbaar

              Comment


              • Het volgende zal fijnstof/methaangas zijn. Verbod op het eten van vlees. Allemaal vegetariër.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Het volgende zal fijnstof/methaangas zijn. Verbod op het eten van vlees. Allemaal vegetariër.
                  nenee, geen verbod, maar een methaan emissie tax... kan natuurlijk in de beroepskosten ingebracht worden als ge met klanten gaat eten...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    ..Ik heb een 320d euro 5 (2015), ik doe de laatste jaren weinig km's, nog 3,5 jaar en ik mag de LEZ zelfs niet meer binnen. Hier staat nog haast een nieuwe auto..
                    Da's ook wel positief bekeken. Die is nu al zes, en over 3.5 jaar dus 10 jaar. "Haast" nieuw inderdaad :-D

                    Comment


                    • Je kan in elk geval niet zeggen dat diesel in 2015 nog werd opgehemeld door de overheid. (hier op autoforum werd het wel nog bejubeld)

                      https://emis.vito.be/nl/artikel/biv-...n-co2-uitstoot

                      Als je dan in 2015 het niet de moeite waard vond om voor een euro 6 model te gaan, en dan nog eens weinig km met je diesel maakt ook... dan had je beter een naftje gekocht.

                      Vandaag zullen er ook nog wel zijn die uit volle overtuiging nen nieuwe ICE kopen en in 2030 plots verrast gaan zijn als die overal gebannen gaan worden.
                      Last edited by sunking; 08/05/2021, 07:20.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                        Da's ook wel positief bekeken. Die is nu al zes, en over 3.5 jaar dus 10 jaar. "Haast" nieuw inderdaad :-D
                        In de zin van weinig km's, misschien...?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                          Diesels werden tot zo'n jaar of 10 terug nog compleet bejubeld door de overheid. Je kreeg zelfs premies om roetfilters te installeren op oudere diesels. Trouwens, diesels van nu zijn nog nooit zo proper geweest met hun roetfilters en dergelijke. Met het Volkswagen schandaal in 2014 is plots alles gekeerd. Door de bedriegerij en het gesjoemel van de fabrikanten is jan modaal dik gekloot, ja. Ik heb een 320d euro 5 (2015), ik doe de laatste jaren weinig km's, nog 3,5 jaar en ik mag de LEZ zelfs niet meer binnen. Hier staat nog haast een nieuwe auto. Ik vind dat schandalig!
                          Hier ook met de E klasse ... Ik kan binnen 3,5 jaar beter mijn recente Mercedes weg doen en terug met mijn tegen dan bijna 35 jaar oude diesel Mercedes dagelijks gaan rijden... veel goedkoper en hij mag overal komen waar mijn recente euro 5 diesel ook mag komen.

                          Maar mits diesels niets meer waard zijn, en betrouwbaar zijn ga ik ze gewoon oprijden.... Zolang ik op mijn werk kan komen ( 100m buiten de LEZ)
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Je kan in elk geval niet zeggen dat diesel in 2015 nog werd opgehemeld door de overheid. (hier op autoforum werd het wel nog bejubeld)

                            https://emis.vito.be/nl/artikel/biv-...n-co2-uitstoot

                            Als je dan in 2015 het niet de moeite waard vond om voor een euro 6 model te gaan, en dan nog eens weinig km met je diesel maakt ook... dan had je beter een naftje gekocht.

                            Vandaag zullen er ook nog wel zijn die uit volle overtuiging nen nieuwe ICE kopen en in 2030 plots verrast gaan zijn als die overal gebannen gaan worden.
                            Ik ben vooral voor een diesel gegaan omdat ik op professioneel vlak in 2015 nog geen zekerheid had dat ik dicht bij huis kon blijven werken in de toekomst. Nu heb ik dat wel, vandaar de mindere km's. En hier zijn tevens ook nog auto's bijgekomen. In 2015 was er bovendien nog geen sprake van euro 5 diesels die vanaf 2025 de LEZ niet meer binnen zouden mogen. Bovendien zijn de diesels van nu (en die van 2015 ook al) heel efficiënte, sterke, propere (lees: niks roet), koppelrijke en zuinige wagens. Ik rijd ook geregeld met een aanhangwagen en jaarlijks de bergen in met een volle aanhangwagen, een diesel rijdt onder belasting echt wel aangenamer, en dan zwijg ik nog over het verbruik. Dus redenen genoeg destijds om voor een diesel te gaan. Diesel is op een zeer korte tijd van de hemel de hel ingeduwd en dat is niet correct te noemen. Als de laadinfrastructuur nu al deftig zou zijn en er betaalbare en goede EV's met een deftig rijbereik gekocht zouden kunnen worden, dan zou het misschien nog oké zijn dat ze zouden zeggen dat ICE's in 2030 geband zouden worden. Maar dat is het geval niet, dus is het ook schandalig als in 2030 dat al waarheid zou zijn. De autoconstructeurs kunnen niet volgen wat de overheden als maatregelen op het vlak van emissie opleggen. En daar hoeven gewone mensen niet de dupe van te zijn. Vooral voor mensen die eerder weinig km's doen zijn zulke snelle overgangsmaatregelen simpelweg onfair.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten

                              Hier ook met de E klasse ... Ik kan binnen 3,5 jaar beter mijn recente Mercedes weg doen en terug met mijn tegen dan bijna 35 jaar oude diesel Mercedes dagelijks gaan rijden... veel goedkoper en hij mag overal komen waar mijn recente euro 5 diesel ook mag komen.

                              Maar mits diesels niets meer waard zijn, en betrouwbaar zijn ga ik ze gewoon oprijden.... Zolang ik op mijn werk kan komen ( 100m buiten de LEZ)


                              Ik moet die LEZ ook niet binnen met m'n 320d, en als ik er echt moet zijn, ik heb hier nog naften staan ook. Het gaat mij gewoon om het principe.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                Je kan in elk geval niet zeggen dat diesel in 2015 nog werd opgehemeld door de overheid. (hier op autoforum werd het wel nog bejubeld)

                                https://emis.vito.be/nl/artikel/biv-...n-co2-uitstoot

                                Als je dan in 2015 het niet de moeite waard vond om voor een euro 6 model te gaan, en dan nog eens weinig km met je diesel maakt ook... dan had je beter een naftje gekocht.

                                Vandaag zullen er ook nog wel zijn die uit volle overtuiging nen nieuwe ICE kopen en in 2030 plots verrast gaan zijn als die overal gebannen gaan worden.
                                Het invoeren van een Lez in Gent is pas in januari 2017 bekend gemaakt. De toelatingsvoorwaarden zijn pas in april 2019 bekend gemaakt. Als dat niet kort dag is, weet ik het niet. Totaal onaanvaardbaar.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • Ik heb het moeilijker met het feit dat constructeurs jaren lang hebben doen geloven dat hun diesels schoon waren terwijl dat niet het geval was.
                                  Ik heb het moeilijk met het feit dat oliemaatschappijen al in de jaren 70 wisten van het broeikaseffect maar dat ze misleidende studies de wereld in stuurden zodat er geen actie werd ondernomen door de overheden.

                                  Ik begrijp niet echt waarom je, als je dan om bepaalde redenen een nieuwe diesel koopt, niet ineens voor een euro 6 gaat. Voor mij is de nieuwste, beste technologie een belangrijke reden om nieuw te kopen, anders koop je beter tweedehands.

                                  het principe van “ik mag vandaag kopen wat ik wil en ik wil binnen 10 jaar daar mee kunnen doen wat ik wil”, ja, ergens is dat ook wel een mooi principe, en de constructeurs zullen je maar al te graag op je wenken bedienen. Met nog een mooie korting er bij, dan kan het helemáál niet meer stuk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                    Het invoeren van een Lez in Gent is pas in januari 2017 bekend gemaakt. De toelatingsvoorwaarden zijn pas in april 2019 bekend gemaakt. Als dat niet kort dag is, weet ik het niet. Totaal onaanvaardbaar.
                                    De wereld is groter dan gent. Dat euro 5 niet meer ging toegelaten zijn overal in 2025, was al in 2014 gekend.
                                    In duitsland is men al in 2008 begonnen met umweltzones.

                                    https://www.flows.be/nl/nieuws/antwe...one-vanaf-2016

                                    P.s. de wereld is ook groter dan antwerpen, maar dat zullen
                                    de antwerpenaars niet graag horen
                                    Last edited by sunking; 08/05/2021, 09:41.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                      De wereld is groter dan gent. Dat euro 5 niet meer ging toegelaten zijn overal in 2025, was al in 2014 gekend.
                                      In duitsland is men al in 2008 begonnen met umweltzones.

                                      In Vlaanderen wordt voor dieselwagens (en voor vrachtwagens) Euro3 met roetfilter de minimumnorm. Voor benzinewagens is dat Euro 1. Er worden twee voertuigcategorieën gehanteerd: personenwagens en bussen (categorie M) enlichte bedrijfswagens/vrachtwagens (categorie M). Dit artikel is exclusief voor abonnees Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels. Abonneer     Ben u al abonnee? Login…


                                      Niet voor de mensen die er wonen, zeker niet omdat niet iedereen hiermee bezig is. Jij zoekt dit op, maar 99% van de mensen stappen in, rijden en that’s it. Als jij dat redelijke termijnen vindt voor inwoners, sorry hoor. Geen enkele reden of excuus is goed om uw inwoners zo laat deze regels op te leggen.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • Dit krijg ik op de website van Lez Gent voor zowel de 535i als de M3. Bijzonder geestig!

                                        De ironie wil natuurlijk dat ik al 10 jaar met geen enkele wagen in de stad rijd

                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          Ik heb het moeilijker met het feit dat constructeurs jaren lang hebben doen geloven dat hun diesels schoon waren terwijl dat niet het geval was.
                                          Ik heb het moeilijk met het feit dat oliemaatschappijen al in de jaren 70 wisten van het broeikaseffect maar dat ze misleidende studies de wereld in stuurden zodat er geen actie werd ondernomen door de overheden.

                                          Ik begrijp niet echt waarom je, als je dan om bepaalde redenen een nieuwe diesel koopt, niet ineens voor een euro 6 gaat. Voor mij is de nieuwste, beste technologie een belangrijke reden om nieuw te kopen, anders koop je beter tweedehands.

                                          het principe van “ik mag vandaag kopen wat ik wil en ik wil binnen 10 jaar daar mee kunnen doen wat ik wil”, ja, ergens is dat ook wel een mooi principe, en de constructeurs zullen je maar al te graag op je wenken bedienen. Met nog een mooie korting er bij, dan kan het helemáál niet meer stuk.
                                          Hallo? Er bestond begin 2015 nog geen F30/31 euro 5...
                                          En dan nog, die euro 6 mag over x aantal jaren ook niet meer de LEZ in hoor.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X