Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wallonië wordt 1 grote LEZ vanaf 2023

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hehe, wijn heeft geen nieuwe technologie in de fles zoals bluetooth, UHD, auto cruise of blind spot of lane dep warning, maar een auto van 10 jaar oud vergelijken met een echt 'nieuwe', dat begrijp ik niet hoor. Die is 10 jaar, of er nu mee gereden is of niet. Een Ferrari F40 met 5000 km, is die dan 'haast' nieuw ? :-D
    Rare benadering van het woord nieuw hier.
    Ik heb het even opgezocht, omdat ik mij hier precies alleen voel.
    nieuw bijv.naamw. Uitspraak: [niw] 1) wat nog niet lang bestaat
    pas ontstaan
    •recentelijk gemaakt
    ...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      Ik rij elektrisch omdat het de fijnste aandrijving is


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      ja, zelfs een lichte EV zoals de vw e-up heeft al een koppel van 210 nm vanaf 0 rpm, een atmo 2 liter benzine bereikt dat koppel pas rond de 4000 toeren.

      Comment


      • Ik hoef geen koppel op 0 rpm hoor, lekker op 7000 rpm :-P

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

          lol
          Dus als ik een lompe HD ready tv heb van 10 jaar oud die ik zelden aangezet heb, kan ik die op tweedehands zetten als HAAST nieuwe tv ? Hahaha, daar gaat veel volk op reageren ..
          Ik heb trouwens ook nog een 10 jaar oude fiets, ik heb er bijna niet mee gereden, maar het is echt wel duidelijk dat die 10 jaar oud is, wil je hem overkopen als 'haast' nieuw ? :-D


          Iets kan er als nieuw uitzien, door heel weinig gebruikt te zijn, zeer goed onderhouden, enz...
          Ik zal in het vervolg 'uitzien als nieuw' zeggen ipv 'haast nieuw', m'n excuses. Goed zo? Tja, soms gebruiken mensen wel eens een stijlfiguur, hé...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

            Ja zeker nog iets! Blijkbaar kon de 320d euro 6 aan
            de norm voldoen zonder adblue. Men is inderdaad pas begonnen in 2015 met adblue!

            Alle Informationen zum BMW 320d BluePerformance Touring Sport Line Steptronic (09/12 - 01/15): Technische Daten, Bilder, Preise & laufende Kosten sowie Informationen zu Verbrauch, Kofferraumvolumen und Pannenstatistik.


            Als ik je met nog iets van dienst kan zijn, moet je maar roepen hee!
            Dat is dan enkel met een SCR kat? Bij mijn weten werkt zo'n kat enkel icm adblue. Raar verhaal. Enfin, hier is het optioneel nooit aangeboden!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten



              Iets kan er als nieuw uitzien, door heel weinig gebruikt te zijn, zeer goed onderhouden, enz...
              Ik zal in het vervolg 'uitzien als nieuw' zeggen ipv 'haast nieuw', m'n excuses. Goed zo? Tja, soms gebruiken mensen wel eens een stijlfiguur, hé...
              Een man kan er ook als vrouw uitzien, maar ge kunt er u serieus aan mispakken

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                Dat is dan enkel met een SCR kat? Bij mijn weten werkt zo'n kat enkel icm adblue. Raar verhaal. Enfin, hier is het optioneel nooit aangeboden!
                Denk dat SCR staat voor cat met adblue ? Er wordt gesproken van een Nox-speicherkat op de adac site, oftewel een Nox adsorber in het engels. https://en.wikipedia.org/wiki/NOx_adsorber
                En dat is dus iets anders dan SCR, maar het zou ook moeten volstaan om euro 6 te halen in sommige gevallen.

                volgens mij bestond een groot deel van het dieselschandaal er uit, dat VAG dacht hun motoren euro 6 compliant te kunnen krijgen zonder adblue, maar met hier en daar de nodige software aanpassingen...
                de BMW motoren waren beter (zullen wrs nipt de norm gehaald hebben zonder adblue), maar met de toevoeging van adblue heb je wrs meer marge om de motor nog af te regelen om een hoger rendement te halen en toch nog ruimschoots de norm te halen. Allez voor zover ik er iets van ken, ben ook geen specialist...
                In de 5-reeks werd adblue al toegepast vanaf 2013.

                http://www.autoforum.be/forum/auto-a...n/53820-adblue

                BMW BluePerformance met AdBlue®


                Dankzij de BMW BluePerformance technologie wordt het emissiegedrag van de dieselkrachtbron nog geoptimaliseerd en wordt de hoeveelheid stikstofoxiden in de uitlaatgassen nog verder teruggedrongen. Bij enkele dieselmodellen* wordt de uitstoot van stikstofoxiden ook nog op een andere manier teruggedrongen: de SCR-katalysator met AdBlue®- injectie (SCR = Selective Catalytic Reduction). De injectie van de AdBlue®-vloeistof zet een chemische reactie in gang die de uitstoot van stikstofoxides nog verder vermindert. Daardoor voldoen de dieselmodellen vandaag al aan de EU6-emissienorm die vanaf 2014 van kracht wordt. De AdBlue®-vloeistof kunt u heel gemakkelijk zelf bijvullen. Of u maakt een afspraak met uw BMW Servicepartner.
                * De volgende modellen zijn vanaf 2013 met deze technologie uitgerust:
                BMW 5 Reeks Berline: 520d xDrive, 525d xDrive, 530d xDrive, 535d xDrive
                BMW 5 Reeks Touring: 520d xDrive, 525d xDrive, 530d xDrive, 535d xDrive
                BMW 5 Reeks Gran Turismo: 520d, 530d xDrive, 535d xDrive
                Last edited by sunking; 08/05/2021, 23:25.

                Comment


                • Je mag niet vergeten dat er ook een pak mensen zijn die nul boodschap hebben aan een LEZ omdat ze er nooit komen. Ik had verwacht (gehoopt) dat de tweedehandswaarde van de Euro4 diesels vorig jaar een flinke tik gingen krijgen.
                  Valt dat even tegen zeg.
                  Ik volg de markt vrij goed met een lijstje auto's die ik bij een uitstekend aanbod wel zou willen binnen halen. Wel nu, die prijzen zijn het voorbije jaar gemiddeld gezien nagenoeg niet gedaald en enkele modellen die hoog op mijn lijstje staan (ik geef de Brera/Spider 2.4 jtdm als voorbeeld) zijn zelfs duurder geworden.
                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Die 3 liter diesel van Mercedes is al bijna 10 jaar euro 6.
                    Ik weet niet of dat met of zonder Adblue is
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • die 3 liter is al 15 jaar mogelijk euro 6 (de oudste eu5 omdat het label eu6 nog niet geplakt werd) met adblue, maar ook niet elke versie is een bluetec

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        die 3 liter is al 15 jaar mogelijk euro 6 (de oudste eu5 omdat het label eu6 nog niet geplakt werd) met adblue, maar ook niet elke versie is een bluetec
                        die van u met adblue?
                        2.0 JTDm

                        Comment


                        • jep

                          Comment


                          • Mijn GLA 2.1 CDI, bouwjaar 2014 was ook al Euro 6 en zonder Adblue.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • 2015 Espace V dCI 1.6 ook Euro 6 zonder blauw toevoegsel.
                              Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 09/05/2021, 13:09.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                2015 Espace V dCI 1.6 ook Euro 6 zonder blauw toevoegsel.
                                Moet je bij zo’n renault dan niet af en toe eens in de katalysator pissen? Of hoe gaat dat anders in zijn werk, dat reinigingsproces?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  Denk dat SCR staat voor cat met adblue ? Er wordt gesproken van een Nox-speicherkat op de adac site, oftewel een Nox adsorber in het engels. https://en.wikipedia.org/wiki/NOx_adsorber
                                  En dat is dus iets anders dan SCR, maar het zou ook moeten volstaan om euro 6 te halen in sommige gevallen.

                                  volgens mij bestond een groot deel van het dieselschandaal er uit, dat VAG dacht hun motoren euro 6 compliant te kunnen krijgen zonder adblue, maar met hier en daar de nodige software aanpassingen...
                                  de BMW motoren waren beter (zullen wrs nipt de norm gehaald hebben zonder adblue), maar met de toevoeging van adblue heb je wrs meer marge om de motor nog af te regelen om een hoger rendement te halen en toch nog ruimschoots de norm te halen. Allez voor zover ik er iets van ken, ben ook geen specialist...
                                  In de 5-reeks werd adblue al toegepast vanaf 2013.

                                  http://www.autoforum.be/forum/auto-a...n/53820-adblue
                                  Iets klopt er niet. Er bestaat geen adblue tank of ander adblue voorziening voor een F30/31 niet-LCI (N47), dat betekent (logisch) dus geen adblue. Maar toch haalt de niet-LCI (N47) al een euro 6 met gewoon een andere 'filter', ik vind dat straf. De LCI heeft een andere motor én adblue én een kat/partikerfilter nodig om die euro 6 te halen. Ik heb een sterk vermoeden waarom het niet in de optielijst stond, hier alvast toch niet. Mijn pa heeft een 2014 F31 N47 318d, en die is trouwens ook euro 5.

                                  Comment


                                  • Ja, waarom kunnen Mercedes en BMW wel euro6 zonder Adblue en VAG niet?

                                    Is misschien inkoppertje voor flauwe grappen over tsi motoren en sjoemelsoftware maar je kunt toch moeilijk zeggen dat hun ingenieurs allemaal onbenullen zijn ?
                                    2.0 JTDm

                                    Comment


                                    • De kort door de bocht uitleg , is dat de hoeveelheid nox afhangt van de afstelling van het mengel. Een arm mengel zorgt voor hogere nox. Een rijker mengel zorgt dus voor een lagere nox en een hoger verbruik. Wil men het verbruik (en dus de co2) verlagen zonder de nox te verhogen, dan moet men adblue toepassen.
                                      De sjoemelsoftware van VW zal er voor gezorgd hebben dat tijdens de uitlaatgas meting het mengel rijker was, of ze morrelden ook aan het vermogen, dat kan er ook mee te maken hebben.
                                      Bij de B47 motor van BMW zal men ook het rendement hebben verhoogd tov de N47, waardoor adblue noodzakelijk was.

                                      De lange uitleg: zie bv https://users.ugent.be/~fvthuyn/dieselmotorslide.pdf

                                      Comment


                                      • EGR vervangt een deel van de zuurstof in het mengsel met uitlaatgas dat grotendeels inert is, vandaar dat met veel egr euro 6 nox waarden gehaald kunnen worden. Nadeel hiervan is verhoogde uitstoot van roet en dus meer regeneraties van het roetfilter, en uiteraard meer roet in de motorolie. Daarom dat, als er plaats is in de wagen, Adblue gebruikt wordt samen met verminderde egr werking. Door gebruik van adblue kan je vervroegd inspuiten wat een hoger rendement betekent maar ook sterk verhoogde nox uitstoot. Adblue is dus interessant voor de CO2 targets.

                                        VW gebruikte EGR tijdens de metingen, maar niet tijdens normaal rijden. Het mengsel was dus inderdaad rijker maar niet door meer diesel in the spuiten wel door de hoeveelheid zuurstof te verminderen.

                                        Nox traps moeten om de paar minuten regeneren, dus na-inspuiting zoals bij een dpf regeratie gebeurt vaak maar duurt slechts een aantal seconden. Dit helpt ook niet bij CO2 uitstoot

                                        Comment


                                        • Ik lees net dat de Mercedes sprinter 3.0 bluetec geen egr heeft, geen idee of dat ook het geval is in mijn versie


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X