Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Einde van de vrijstellingen voor PHEV en doodsteek voor CNG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    OK, bedankt!
    Of topic

    +Je vergeet, dat een werknemer + de werkgever, de RSZ + de patronale bijdrage op het volledig brutoloon moeten betalen.
    Ze kunnen het brutoloon, eerst niet verlagen met alle onkosten die ze hebben om dat bruto-inkomen te verwerven. (of moeten betalen)
    • Een werknemer (zonder firma auto) moet zijn transportkosten zelf betalen en kan dat niet eerst van zijn brutoloon aftrekken (idem met de belasting).
    • De werkgever kan de onkosten die hij heeft per werknemer ook niet eerst aftrekken (bv-veiligheidskleding, bureel, computer...)

    Een zelfstandige moet alles natuurlijk zelf betalen en dan valt dat op....
    Een werknemer kijk doorgaans naar zijn nettoloon en heeft totaal geen besef van de rsz + patronale bijdrage de werkgever moet doorstorten.
    • De zelfstandige rsz bijdragen zijn daarom slechts +/- 1/3 van de rsz bijdragen van een werknemer…(om hetzelfde netto jaarloon te verwerven)
    • Dat is niet mijn uitvinding maar gewoon de wet…

    On topic
    Op een firmawagen is de rsz + belasting voor werkgever en werknemer, ook nog altijd een peulschil, (ook al verdubbelde ze +/- de afgelopen 20 jaar en klaagde iedereen dat: bv het VAA zo hoog was geworden…) meteen ook de reden waarom ze zo populair zijn

    Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel, (BIV + verkeersbelasting) dat gebeurde in 2012 door minister Muyters en nu opnieuw door minister Diependaele
    Vandaar ook de spectaculaire stijging van verkoopcijfers van grote Suv’s (+/- 80% van de firma wagens rijden in Vlaanderen....) maar er is wel een spectaculaire daling van verkoop voor de lagere bediende, die enkele jaren langer moet rijden in zijn firma auto of het 1e jaar moet beginnen zonder firma auto, want het is crisis en hij moet toch thuis werken…

    Voor de Co² uitstoot zal het allicht een nul operatie zijn, want er zijn veel meer kleine auto's als grote.

    Zo dragen en betalen vele kleine inkomens, opnieuw, de zware last (boete EU co² uitstoot) voor vervuiling van 7771 grote inkomens, maar weten de kleine inkomens dit niet, want de grote inkomens kunnen doorgaans beter rekenen....

    Vanaf 1 januari 2021 gelden nieuwe tarieven voor de Vlaamse autobelastingen. Groene wagens worden beloond, ook als dat grote, dure modellen zijn.

    https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10259823.html

    Comment


    • #82
      Zo'n krom gegroeid systeem kan enkel hier uiteraard Benieuwd hoelang nog?
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #83
        die boete co2 uitstoot met een hybride die lager zit dan een gemiddeld particuliere auto zal wel meevallen, en die hoge inkomens dragen uiteraard meer bij tot de boete
        (ik zie en hoor ook alleen maar hybrides zoemen en aangekoppeld aan de palen)

        er zijn wel meer kompleet scheefgegroeide systemen in belgie, hierboven ook nog maar net aangehaald

        Comment


        • #84
          Ik heb gisteren net iets meer dan 80 liter getankt met 1603km op de dagteller. Lijkt me niet slecht toch voor bijna 2,3 ton en dan verdien je wel om weinig taks te moeten betalen imho
          Dat lukt door zoveel mogelijk bij te laden en verschillende verplaatsingen <25km met dus nul verbruik.

          Anderzijds kun je een tank er ook in 650km doorjagen als je niet bijlaadt en met een zware voet rijdt.... Het hangt allemaal van het mannetje achter het stuur af en gedeeltelijk ook je traject.

          Comment


          • #85
            Welke wagen?
            5l/100km gemiddeld is inderdaad weinig voor 2,3 ton.
            Maar aan de andere kant is 5l/100km ongeveer 120 gr CO2 voor een benzine, 130gr CO2 voor een diesel (afhankelijk van model en motor)
            Dat is dus meer dan het dubbele van de 50gr CO2 waarvoor je het belastingvoordeel krijgt.
            En zoals je zelf zegt met een goed aangepast rijgedrag!

            Met 80l/650km kom je op 12,3l/100km en dus boven de 250gr CO2, wat het 5-voudige van de regel is.

            Comment


            • #86
              Het einde van de vrijstelling voor phev zal toch een stap in de richting zijn van een reality check voor velen. Dat heeft niets met jaloezie te maken, maar alles met rechtvaardigheid.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #87
                iets rechtvaardig aanvoelen is persoonlijk en vaak cultureel, empatisch of sociaal bepaald...

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  iets rechtvaardig aanvoelen is persoonlijk en vaak cultureel, empatisch of sociaal bepaald...
                  Mathematisch is het simpel
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    die boete co2 uitstoot met een hybride die lager zit dan een gemiddeld particuliere auto zal wel meevallen, en die hoge inkomens dragen uiteraard meer bij tot de boete
                    (ik zie en hoor ook alleen maar hybrides zoemen en aangekoppeld aan de palen)

                    er zijn wel meer kompleet scheefgegroeide systemen in belgie, hierboven ook nog maar net aangehaald
                    Men kijk niet naar wat elke auto effectief verbruikt, wat nogal moeilijk te controleren valt…
                    Mijn kijkt naar de totale verkoop van benzine en diesel en naar het aantal auto’s /brandstof en type auto in elk land.
                    Aan de grens ziet men ook het sluipverbruik van buitenlanders (door de extreme verkoop) en via camera’s heeft men ook een nauwkeurig idee van het buitenlandsvervoer…

                    Dit meet men in elk EU land en zo zag men al jaren dat in België de co² uitstoot vervoer niet daalde, terwijl dat er in de meeste andere landen wel was… (alle waarschuwingen sloeg men in Vlaanderen in de wind)

                    De EU weet bovendien ook dat:
                    • er in België een “extreem” hoog aantal firma auto’s rijden (die gemiddeld 30000 km/j rijden) terwijl een doorsnee privé auto in België en Europa gemiddeld slechts 13000 km rijdt (kan men ook afleiden uit het hoge verbruik in België (na correctie van de buitenlanders)
                    • In Wallonië en Brussel de BIV en VB gelijk bleef…terwijl in Vlaanderen er sinds 2012 een promotie was op +2000 cc-diesels + die met een hoog vermogen, die dus niet altijd 40 km/u rijden….(o.a. € 10000 biv naar € 850 in 2012)

                    Mijn voormalige directeur kan met zijn Mercedes break C 350 e (1800 kg werkelijk gewicht) maximum 15-18 km elektrisch rijden en verbruikte voor woon werk verkeer (op het werk altijd opladen en totaal 80 km per dag) 5,2 L 100/km (officieel 2.1 L/ 100 km)

                    Maar per jaar was het verbruik 6,5 L tot 7 L/100 km, door de weekend trips naar zee en buitenland, want daar was opladen véél te moeilijk….en dat merkt de EU in het totale benzine verbruik van België, vandaar die EU-boete…


                    Ps
                    Ons Belgisch belastingsysteem bevat gewoon véél voordelen voor allerlei lobbygroepen, maar dat is een politieke keuze van de inwoners...
                    • Autolobby: België heeft het hoogst aantal garages (veel meer Mercedes, BMW, Audi garages als in Duitsland /aantal inwoners)....omdat er zoveel auto's zijn....die voor tewerkstelling zorgen...
                      • maar ondanks alle geklaag zijn (vooral grote en dure) auto’s hier werkelijk spotgoedkoop…( een € 50000 auto kost in Nederland na 5 jaar minstens +€ 20000 meer en in Denemarken +€ 100000....)
                    • Voetbal en sport lobby (hoewel daar weinig supporters over klagen)
                    • Zelfstandige lobby, het aantal zelfstandige stijgt al jaren, want men weet dat men slechts 1/3 Rsz moet betalen (en blijft men klagen) en toch bijna alle voordelen krijgt (100% via het parttime werknemer statuut, gezin 100% via partner)
                    • enz....

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Welke wagen?
                      5l/100km gemiddeld is inderdaad weinig voor 2,3 ton.
                      Maar aan de andere kant is 5l/100km ongeveer 120 gr CO2 voor een benzine, 130gr CO2 voor een diesel (afhankelijk van model en motor)
                      Dat is dus meer dan het dubbele van de 50gr CO2 waarvoor je het belastingvoordeel krijgt.
                      En zoals je zelf zegt met een goed aangepast rijgedrag!

                      Met 80l/650km kom je op 12,3l/100km en dus boven de 250gr CO2, wat het 5-voudige van de regel is.
                      is een X5 40e (2017), 78g co2 en geen 50, dus een zogezegde fake hybrid, niet meer interessant voor zakelijk maar des te meer als particulier, paar tientallen euro's BIV en een goeie 300 VB
                      Was een beredeneerde gok, zelfs al gingen ze belasten op benzinemotor dan nog was het te overzien wegens maar een 2 liter die erin ligt

                      ps Die 650km doe ik nooit, was ter illustratie.
                      Mijn "meest onzuinige" gebruik van die wagen is aan 125 gps snelheid op autostrade in Save modus (waarmee je batterijlading constant houdt) en dan nog kom ik makkelijk toe met 10 liter

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                        ...

                        Ps
                        Ons Belgisch belastingsysteem bevat gewoon véél voordelen voor allerlei lobbygroepen, maar dat is een politieke keuze van de inwoners...
                        • Autolobby: België heeft het hoogst aantal garages (veel meer Mercedes, BMW, Audi garages als in Duitsland /aantal inwoners)....omdat er zoveel auto's zijn....die voor tewerkstelling zorgen...
                          • maar ondanks alle geklaag zijn (vooral grote en dure) auto’s hier werkelijk spotgoedkoop…( een € 50000 auto kost in Nederland na 5 jaar minstens +€ 20000 meer en in Denemarken +€ 100000....)
                        • Voetbal en sport lobby (hoewel daar weinig supporters over klagen)
                        • Zelfstandige lobby, het aantal zelfstandige stijgt al jaren, want men weet dat men slechts 1/3 Rsz moet betalen (en blijft men klagen) en toch bijna alle voordelen krijgt (100% via het parttime werknemer statuut, gezin 100% via partner)
                        • enz....
                        Off-topic, maar sorry: wat een geklaag (waar je anderen van beticht)
                        En redelijk fout ook.
                        Bvb het aantal zelfstandigen stijgt inderdaad, maar er zijn er nog minder dan in heel wat EU landen en het stijgt ook minder. Link
                        Ik denk dat de groei van zelfstandigen vooral komt omdat we minder fabrieken hebben, maar meer dienstenbedrijven.
                        Als je ziet dat dat landen als Griekenland en Roemenie de lijsten aanvoeren qua zelfstandigen, vrees ik eerder dat zelfstandigen dat zijn omdat ze anders geen werk kunnen vinden. Schijnzelfstandigen (in de bouw) dragen ook een groot deel bij aan de groei van zelfstandigen denk ik.
                        1/3e RSZ, dat is waar, maar de voordelen zijn ook heel wat minder, dat zegt in ieder geval myPension toch tegen mij.
                        100% voordelen via parttime werknemer statuut kan je ook omdraaien naar 100% voordelen via het parttime zelfstandige statuut. Gezin 100% via partner? Geen idee wat je bedoelt, maar daar merk ik niets van.

                        Enne, niemand zegt dat je geen zelfstandige mag worden, of ben je ambtenaar, dan begrijp ik wel dat je dat wil blijven.

                        Comment


                        • #92
                          insgelijks sorry om off-topic verder te gaan maar nog even dit:

                          En los van dat pensioen niet vergeten, het zijn wel de zelfstandigen die in deze corona-crisis NU de hardste klappen vangen
                          Al wie op tv komt (Van Ranst en dergelijke) en beslissingen neemt (politici) hebben een ambtenarenstatuut of hangen aan de één of andere overheidsruif en hebben geen eurocent minder loon, corona of niet.

                          Ik werk freelance hoofdzakelijk voor mediasector en heb tot 40% minder inkomsten
                          Maar dat is niet genoeg voor mevr. Crevits om steun te krijgen, neen het moet -60% zijn...
                          Gelukkig wat reserves en geen zware afbetalingen maar ik kan u verzekeren dat heel wat freelancers nu zwarte sneeuw zien.
                          m/v die op hun 35 noodgedwongen terug bij hun ouders gaan wonen, da's niet uit weelde kan ik u verzekeren

                          Voor de horeca is er geld maar de rest kan het schudden.
                          Veel middenstanders (winkeltjes allerhande) gaan nooit meer opengaan
                          en nu allemaal aftellen naar de volgende lock-down...
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                            Ik heb gisteren net iets meer dan 80 liter getankt met 1603km op de dagteller. Lijkt me niet slecht toch voor bijna 2,3 ton en dan verdien je wel om weinig taks te moeten betalen imho
                            Dat lukt door zoveel mogelijk bij te laden en verschillende verplaatsingen <25km met dus nul verbruik.
                            On-topic: heel mooie cijfers! Maar je elektriciteit kost ook geld toch?
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • #94
                              KdF Ik kan het geloven man. Ik heb een vriend, die is freelance cameraman, die heeft bijna geen werk meer, EK 2020 had hij een groot werk, alles afgelast, enz...
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                                On-topic: heel mooie cijfers! Maar je elektriciteit kost ook geld toch?
                                Dat zat ik ook te denken. Tenzij je op het werk gratis kan laden natuurlijk.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                  Dat zat ik ook te denken. Tenzij je op het werk gratis kan laden natuurlijk.
                                  Voor firmasletten regelen ze een soort van tellerkabels waarmee ze u kunnen vergoeden waar je ook tankt.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                    is een X5 40e (2017), 78g co2 en geen 50, dus een zogezegde fake hybrid, niet meer interessant voor zakelijk maar des te meer als particulier, paar tientallen euro's BIV en een goeie 300 VB
                                    Was een beredeneerde gok, zelfs al gingen ze belasten op benzinemotor dan nog was het te overzien wegens maar een 2 liter die erin ligt
                                    OK.
                                    Met de <50gr plugins is het echter bijna hetzelfde: die kunnen wat meer elektrisch rijden door grotere batterij, maar in de praktijk zal dat niet tot een wezenlijk lager verbruik dan dat van jou leiden. Zeker niet als ze niet elektrisch rijden, want hun batterij weegt nog meer.
                                    Dus die hun uitstoot is ook vlot > 100gr.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                      OK.

                                      Dus die hun uitstoot is ook vlot > 100gr.

                                      Dat is weeral goed voor mijn planten !

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten


                                        Dat is weeral goed voor mijn planten !
                                        op tijd oogsten hé, niet te groot laten worden anders ruiken de buren wat je kweekt....
                                        mijn autootjes:

                                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                        Comment


                                        • En best een PHEV of EV voor de deur, om de hoge electriciteitsrekening te camoufleren.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X