Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147
Bekijk Berichten
+Je vergeet, dat een werknemer + de werkgever, de RSZ + de patronale bijdrage op het volledig brutoloon moeten betalen.
Ze kunnen het brutoloon, eerst niet verlagen met alle onkosten die ze hebben om dat bruto-inkomen te verwerven. (of moeten betalen)
- Een werknemer (zonder firma auto) moet zijn transportkosten zelf betalen en kan dat niet eerst van zijn brutoloon aftrekken (idem met de belasting).
- De werkgever kan de onkosten die hij heeft per werknemer ook niet eerst aftrekken (bv-veiligheidskleding, bureel, computer...)
Een zelfstandige moet alles natuurlijk zelf betalen en dan valt dat op....
Een werknemer kijk doorgaans naar zijn nettoloon en heeft totaal geen besef van de rsz + patronale bijdrage de werkgever moet doorstorten.
- De zelfstandige rsz bijdragen zijn daarom slechts +/- 1/3 van de rsz bijdragen van een werknemer…(om hetzelfde netto jaarloon te verwerven)
- Dat is niet mijn uitvinding maar gewoon de wet…
On topic
Op een firmawagen is de rsz + belasting voor werkgever en werknemer, ook nog altijd een peulschil, (ook al verdubbelde ze +/- de afgelopen 20 jaar en klaagde iedereen dat: bv het VAA zo hoog was geworden…) meteen ook de reden waarom ze zo populair zijn
Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel, (BIV + verkeersbelasting) dat gebeurde in 2012 door minister Muyters en nu opnieuw door minister Diependaele
Vandaar ook de spectaculaire stijging van verkoopcijfers van grote Suv’s (+/- 80% van de firma wagens rijden in Vlaanderen....) maar er is wel een spectaculaire daling van verkoop voor de lagere bediende, die enkele jaren langer moet rijden in zijn firma auto of het 1e jaar moet beginnen zonder firma auto, want het is crisis en hij moet toch thuis werken…
Voor de Co² uitstoot zal het allicht een nul operatie zijn, want er zijn veel meer kleine auto's als grote.
Zo dragen en betalen vele kleine inkomens, opnieuw, de zware last (boete EU co² uitstoot) voor vervuiling van 7771 grote inkomens, maar weten de kleine inkomens dit niet, want de grote inkomens kunnen doorgaans beter rekenen....
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10259823.html
Comment