Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Einde van de vrijstellingen voor PHEV en doodsteek voor CNG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Einde van de vrijstellingen voor PHEV en doodsteek voor CNG

    Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele maakte vandaag de nieuwe werkwijze voor de berekening van de Vlaamse belasting op inverkeersstelling (BIV) en verkeersbelasting bekend zoals die vanaf 2021 in voege treedt. De CO2-uitstootwaarde die wordt gebruikt voor de berekening wordt vanaf nu gebaseerd op de WLTP-test en de gunstregimes voor auto’s op aardgas of met een plug-in hybride aandrijving verdwijnen.

    Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele maakte vandaag de nieuwe werkwijze voor de berekening van de Vlaamse belasting op inverkeersstelling (BIV) en verkeersbelasting bekend zoals die vanaf 2021 in voege treedt. De CO2-uitstootwaarde die wordt gebruikt voor de berekening wordt vanaf nu gebaseerd op de WLTP-test en de gunstregimes voor auto’s op aardgas of met een plug-in hybride aandrijving verdwijnen.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

  • #2
    We kunnen beter 1 topic maken over wat er nog allemaal afgeschaft of meer betaalt zal moeten worden want dat gaat toch alleen maar erger worden

    Anders kunnen we over die dingen elke dag een nieuw topic openen
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Het ene gaat over het verliezen van voordelen op LV. Hier gaat het over veel meer. Hier worden alle wagens getroffen. Over alle lagen van de bevolking. Niet allen over een Dodge RAM met 500pk. Hier raken ze aan alle heilige koeien. Niet?
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
        Het ene gaat over het verliezen van voordelen op LV. Hier gaat het over veel meer. Hier worden alle wagens getroffen. Over alle lagen van de bevolking. Niet allen over een Dodge RAM met 500pk. Hier raken ze aan alle heilige koeien. Niet?
        Ik bedoelde dit eigenlijk cynisch, niet gericht tegen jou of het topic. In de nabije toekomst gaat dit allemaal nog veel erger worden, iemand gaat de factuur moeten betalen. En waar komen ze dan eerst aankloppen? Juist
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
          Het ene gaat over het verliezen van voordelen op LV. Hier gaat het over veel meer. Hier worden alle wagens getroffen. Over alle lagen van de bevolking. Niet allen over een Dodge RAM met 500pk. Hier raken ze aan alle heilige koeien. Niet?
          Inderdaad. Ik had het artikel in het LV topic gepost, maar was daar eigenlijk off-topic. My bad.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • #6
            zopas de simulatie gedaan voor mijn vrouw haar Seatje op cng: 113€ taks per jaar, valt mee(ok is meer dan 0 maar we wisten dat het eind 2020 afliep) voor haar Aygo(zelfde cc) betaalden we 151€, dus nog altijd 38€ minder + het voordeel per 100km(3.75€)
            iemand die nu een nieuw cng voertuig koopt, zal ietsje langer moeten rijden om de meerkost tov benzine eruit te krijgen
            mijn autootjes:

            Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

            Comment


            • #7
              Kan de nieuwe jaarlijkse taks ook al ergens berekend worden? Of is dat enkel voor nieuwe auto's vanaf volgend jaar? Ik was nu net zo fier op mijn peanuts taks
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                zopas de simulatie gedaan voor mijn vrouw haar Seatje op cng: 113€ taks per jaar, valt mee(ok is meer dan 0 maar we wisten dat het eind 2020 afliep) voor haar Aygo(zelfde cc) betaalden we 151€, dus nog altijd 38€ minder + het voordeel per 100km(3.75€)
                iemand die nu een nieuw cng voertuig koopt, zal ietsje langer moeten rijden om de meerkost tov benzine eruit te krijgen
                Het nadeel van de actieradius en het te weinig aan tankstations werd grotendeels gecompenseerd net door het wegvallen van alle taksen. Nu dit ook wegvalt zie ik de verkoop ook wel zakken. Of ze moeten de korting geven die je anders in voordeel had met wegvallen van de taksen. Wat dan eer raar is dat het bij leasingwagens wel blijft gelden. De particulier zal het verschil wel weer betalen. Comme d’habitude (Claude François wist dit al lang dus)
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                  Het nadeel van de actieradius en het te weinig aan tankstations werd grotendeels gecompenseerd net door het wegvallen van alle taksen. Nu dit ook wegvalt zie ik de verkoop ook wel zakken. Of ze moeten de korting geven die je anders in voordeel had met wegvallen van de taksen. Wat dan eer raar is dat het bij leasingwagens wel blijft gelden. De particulier zal het verschil wel weer betalen. Comme d’habitude (Claude François wist dit al lang dus)
                  hoe bedoel je bij leasingwagens? leasingwagens vallen onder het 'Brusselse' regime qua biv en vkb, dus die betaalden nu ook biv en vkb..

                  volgend jaar moet ik van firmaslet veranderen & ik heb de vergelijking gemaakt tussen de cng versie of een diesel: vaa is voor de cng +/-1200€ minder tov diesel per jaar, rijbereik voor het gekozen model zou bij cng een 500km zijn(ik reken dus op max 450km) & bij de diesel een kleine 900km, is 2x tanken ipv 1 keer voor hetzelfde aantal km dus is doenbaar
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    Ik had blijkbaar niet het hele artikel gelezen want dit zegt de laatste regel

                    Het is ten slotte positief om vast te stellen dat de Vlaamse regering besloten heeft om voor rechtszekerheid te gaan en de berekening voor reeds ingeschreven auto’s niet te veranderen en daardoor de tweedehandsmarkt niet negatief te beïnvloeden.

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Het was zeker te verwachten, want autofabrikanten gaan je binnenkort alleen nog maar EV's en plugin hybrides aanbieden wegens de EU uitstootnormen voor fabrikanten.
                      Misschien nog een klein stadsautootje dat zonder hybride onder de 95gr CO2 kan blijven en enkele imago modellen waarvoor je veel gaat mogen betalen.
                      Als de meeste auto's PHEV's worden, dan krijgen die geen vrijstelling meer, lijkt me logisch.
                      Of moeten ze zo lang wachten zoals met de zonnepanelen totdat er een diepe put geslagen is?

                      Als er een belastingvrijstelling is, dan weet je dat die ooit gaat stoppen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                        hoe bedoel je bij leasingwagens? leasingwagens vallen onder het 'Brusselse' regime qua biv en vkb, dus die betaalden nu ook biv en vkb..

                        volgend jaar moet ik van firmaslet veranderen & ik heb de vergelijking gemaakt tussen de cng versie of een diesel: vaa is voor de cng +/-1200€ minder tov diesel per jaar, rijbereik voor het gekozen model zou bij cng een 500km zijn(ik reken dus op max 450km) & bij de diesel een kleine 900km, is 2x tanken ipv 1 keer voor hetzelfde aantal km dus is doenbaar
                        En waarom zou je geen EV overwegen?
                        Als je niet regelmatig boven de 200km op een dag gaat, dan hoef je gewoon nooit te tanken. (mits je thuis of op het werk kan laden)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          En waarom zou je geen EV overwegen?
                          Als je niet regelmatig boven de 200km op een dag gaat, dan hoef je gewoon nooit te tanken. (mits je thuis of op het werk kan laden)
                          mijn gemiddelde ligt op een 250-300km per dag met uitschieters tot 550km op 1 dag...
                          zelfs een hybride is volgens de leasing niet aan de orde: collega wou een hybride(voor de lage VAA) maar werd teruggefloten door de leasing: we mogen max 150.000km rijden met een hybride op 3 jaar(voor e restwaarde was hun uitleg), wij doen er een 195.000km op 3 jaar...
                          mijn autootjes:

                          Volvo V60 D3 R-Design 2021
                          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                          Comment


                          • #14
                            Met een Tesla Model 3 LR zou ik me daar nog aan wagen.
                            Ook met een ID3 is dat te doen.

                            Maar ik zou wel eerst kijken of je in je "werkgebied" wat snelladers kan vinden.
                            Aan een 100kW lader kost 200km laden je minder dan een half uur.

                            En als er op je werklplekken laders van 11 of 22 kWh staan is het zeker doenbaar.

                            Ik denk dat jouw leasemaatschappij zijn restwaardecalculaties nog wat moet updaten. Binnen 3 jaar gaan diesels of gewone benzineautos echt niet veel meer opleveren.

                            Comment


                            • #15
                              Ik vrees dat EV’s 2dehands aan particulier, waar ze meestal naartoe gaan, ook moeilijk verkoopbaar zullen zijn.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                Ik vrees dat EV’s 2dehands aan particulier, waar ze meestal naartoe gaan, ook moeilijk verkoopbaar zullen zijn.
                                Dat denk ik echt niet.
                                Kijk maar eens naar de 2dehandsprijzen van Tesla's. Die zakken merkelijk trager in restwaarde dan gelijk welke ICE.
                                Zelfs een Renault Zoe kan je niet echt goedkoop vinden tweedehands.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Dat denk ik echt niet.
                                  Kijk maar eens naar de 2dehandsprijzen van Tesla's. Die zakken merkelijk trager in restwaarde dan gelijk welke ICE.
                                  Zelfs een Renault Zoe kan je niet echt goedkoop vinden tweedehands.
                                  Ik hoop dat je gelijk hebt. Die batterijpacks die al goed gebruikt zijn, kunnen misschien een bezorgdheid zijn 2dehands.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    en de volgende stap zal rijtaks en biv voor electrische voertuigen worden, berekend op vermogen en niet op uitstoot
                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vind ik niet meer dan logisch dat elektrische wagens ook belast gaan worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                        en de volgende stap zal rijtaks en biv voor electrische voertuigen worden, berekend op vermogen en niet op uitstoot
                                        Ja... natuurlijk moeten die ook ooit gaan betalen. Ze betalen nu al geen accijncen op brandstof, maar wel wat BTW en energietaksen op de stroom.

                                        Kilometerheffing ipv BIV en rijtaks zou het eerlijkst zijn, maar daar wil waarschijnlijk geen enkele politicus zich de vingers aan branden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X