Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LPG tips

    Verkeerstaks:

    Velen denken nog dat je voor een LPG-auto meer betaald. Dat klopt niet.
    Ook het vermogen speelt weinig rol. CO2 uitstoot is belangrijk.
    Vermogen heeft wel invloed op de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).

    Bijvoorbeeld een Renault Kadjar 140pk, 133 gr CO2 voor de automaat-uitvoering.
    Op benzine: BIV = 396 €, Rijtaks = 173 €,
    Op LPG: BIV = 225 €, Rijtaks = 54 € , Aanvullende verkeersbelasting: 89 €.
    Samengeteld 143 € rijtaks op LPG . Dus jaarlijks 30 € minder dan op benzine.
    Dat is omdat LPG minder CO2 uitstoot.
    -----------------------------------------------------------------
    Traag vullen.

    Ik hoorde hier iemand klagen over traag vullen.
    Weet dan dat dit waarschijnlijk aan uw model van tank ligt.
    1-gats-tanks zijn slechter op dat vlak.
    Ik vroeg aan mijn installateur wat er best is: 1-gats- of 4-gats-tank.
    Zijn antwoord: altijd 4-gats nemen. 1-gats vult trager en de niveaumeters zijn minder goed.
    4-gats is veel degelijker. En meer gasinhoud (in het middendeel van de ringtank zit ook gas).
    --------------------------------------------------------------------
    Korting aan de pomp.

    Een tankkaart is interessant in regio's waar ze geen korting geven.
    Bv. LUKOIL geeft 10 ct per liter korting op de officiële prijs met hun tankkaart.
    Je moet wel over een BTW-nummer beschikken.
    Betaling via domiciliëring.

    Heb je geen BTW-nr dan kan je een Octa+ kaart aanschaffen.
    8 tot 10 ct korting afhankelijk van het merk van de pomp.
    Cera-vennoten doen het iets beter bij Octa+, idem voor Testaankoop.
    Ik meen dat VAB en Touring ook tankkaarten met korting uitgeven.

  • #2
    Euh, en wat kost het om een auto om te bouwen naar LPG. Zal toch altijd minimum 1500€ kosten en wsl wat meer.

    Comment


    • #3
      Dat zijn nu net de kosten waar ik mij het minste zorgen over maak.
      Het is de rest dat van belang is, Wie bouwt dat tegenwoordig nog in? Waar zijn ze gevestigd (ik zie het echt niet zitten om gans België door te crossen voor het 1 en ander ook al is het maar 1 keer per jaar), Wat kost dat en hoe betrouwbaar is het (techniek op zich geloof ik best dat het betrouwbaar is maar alles hangt af van de installateur) .

      Comment


      • #4
        Dacia gratis lpg constructeur af op het hele gamma


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • #5
          dan zullen wij in de corsa's zo'n 1 gat tank hebben, ook is de nippel vrij klein van formaat. Maar problemen hebben we er nog nooit mee gehad. Ondertussen 150.000 km's erop en we rijden aan 0.29 de liter.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            ik heb ongeveer 11jaar LPG gereden
            10 jaar met een dodge 5.2V8 (7,2€/100km)
            en
            1jaar met een volvo V40 1.8 (minder dan 3€/100km).

            volvo heeft probleem gekregen met ontsteking. lokale volvo garage mag er niet aan werken wegens geen LPG diploma. lokale LPG boer wil er niet aan werken tot de auto op benzine goed rijd.
            ben je verplicht om naar een volvo dealer met LPG diploma te gaan die ver ligt. (auto origineel op LPG).
            heb het dan zelf maar gefixt. bleek de 'replica' lambda te zijn die schijnbaar niet goed werkt met originele VOLVO ECU's (de lambdas die volvo origineel inkoopt zijn op volvo specs gemaakt en verschillen van universele lambda's).
            LPG stations verdwijnen ook meer en meer, en dit was dan ook een reden om na 1jaar de volvo weer weg te doen en een oud golfke benzine te gaan rijden.

            het tanken... niet langer dan een benzine/diesel auto. enige nadeel vond ik de autonomie (met 45liter deed ik met moeite 400km). grotere tank insteken werd moeilijk door de beperkte inbouwruimte ( ringbalk in reservewielbak)

            Comment


            • #7
              jaaaren op lpg gereden, nooit problemen gehad(Vialle vloeibare gasinjectie), auto's hadden +350.000km wanneer ik ze weg deed
              moest ik morgen terug met mijn eigen auto de baan op mogen ipv met firmaslet, er zou snel eentje op gas voor de deur staan(of eentje op cng komt ook in aanmerking)
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Euh, en wat kost het om een auto om te bouwen naar LPG. Zal toch altijd minimum 1500€ kosten en wsl wat meer.
                Een Prins installatie voor Direct Injectie motor kost 2.750 € incl BTW.
                In het voorbeeld van de Kadjar kost een diesel ook 1.800 à 1.900 € meer dan een benzine.
                En BIV voor diesel is 733 €. Dit is 508 € duurder dan bij LPG.
                Rijtaks is 277 €/jaar of 134 € meer bij diesel....

                Ik nam een tank die wat hoger (dikker) is dan het reservewiel. In de hoogte heb ik toch ruimte genoeg in de koffer.
                Dan heb je volume 77 liter ( dia 65, hoogte 27 cm) .

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkDM Bekijk Berichten

                  Een Prins installatie voor Direct Injectie motor kost 2.750 € incl BTW.
                  In het voorbeeld van de Kadjar kost een diesel ook 1.800 à 1.900 € meer dan een benzine.
                  En BIV voor diesel is 733 €. Dit is 508 € duurder dan bij LPG.
                  Rijtaks is 277 €/jaar of 134 € meer bij diesel....

                  Ik nam een tank die wat hoger (dikker) is dan het reservewiel. In de hoogte heb ik toch ruimte genoeg in de koffer.
                  Dan heb je volume 77 liter ( dia 65, hoogte 27 cm) .
                  en dan heb je het voordeel qua kost per km tov diesel niet erbij gerekend...
                  6€/100km voor de diesel(aan 5l/100km)
                  4€/100km voor LPG(gerekend dat je 8l LPG verbruikt(ruim gerekend dus)
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    en de nadelen dan ook niet te vergeten.
                    om de X jaar moet je de tank eruit halen en binnen steken voor drukproeven (300€ per tank), daarna de gasinsrtallatie terug laten monteren met nieuwe leidingen.
                    bij mijn dodge een kleine 1000€ elke 6jaar (gastanks onder de auto).

                    bij mijn volvo ook ineens elke 6jaar, ook al lag die tank in de koffer en zag die er uit als nieuw. oude installaties MOETEN elke 6jaar gedaan worden.
                    bij LPi ook vaak het probleem dat de brandstofpomp in de LPG tank kapot loopt en is best duur om te fixen.

                    voor grootverbruikers (dikke V of veel kilometer vreters zou ik het ook steken, maar thuis doen we nu ongeveer 30-50 000km per jaar en dat doen we gewoon op benzine. de kilometers staan laag nu, vooral door corona (dit jaar slechts 23 000km)
                    Last edited by andydv; 28/10/2020, 10:37.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                      en de nadelen dan ook niet te vergeten.
                      om de X jaar moet je de tank eruit halen en binnen steken voor drukproeven (300€ per tank), daarna de gasinsrtallatie terug laten monteren met nieuwe leidingen.
                      bij mijn dodge een kleine 1000€ elke 6jaar (gastanks onder de auto).

                      bij mijn volvo ook ineens elke 6jaar, ook al lag die tank in de koffer en zag die er uit als nieuw. oude installaties MOETEN elke 6jaar gedaan worden.
                      bij LPi ook vaak het probleem dat de brandstofpomp in de LPG tank kapot loopt en is best duur om te fixen.

                      voor grootverbruikers (dikke V of veel kilometer vreters zou ik het ook steken, maar thuis doen we nu ongeveer 30-50 000km per jaar en dat doen we gewoon op benzine. de kilometers staan laag nu, vooral door corona (dit jaar slechts 23 000km)
                      Als je nu een nieuwe wagen koopt die met LPG af fabriek komt, moet die bazaar dan ook uitgebouwd worden? Bv. Dacia doet dat nu. Logischerwijs wel, want een lek wil je niet. Maar ik kan me indenken dat dat soms een stuk lastiger/duurder is dan een na-installatie.
                      King of the Ludospace - currently running nr. 6

                      2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                      2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten

                        Als je nu een nieuwe wagen koopt die met LPG af fabriek komt, moet die bazaar dan ook uitgebouwd worden? Bv. Dacia doet dat nu. Logischerwijs wel, want een lek wil je niet. Maar ik kan me indenken dat dat soms een stuk lastiger/duurder is dan een na-installatie.
                        bij Dacia ligt de tank op de plaats van het reservewiel, dus idem als een naplaatsing(ik vermoed zelfs dat deze eerst gewoon van de band aflopen en dan pas de lpg ingebouwd wordt)
                        mijn autootjes:

                        Volvo V60 D3 R-Design 2021
                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                        Comment


                        • #13
                          Van de 5 auto's 2 op LPG. De polo heb ik zelf laten doen en op de installatie zelf is er nog niks kapot gegaan eigenlijk.
                          De Jeep ziet wat meer af hier en daar eens wat vervangen intussen.

                          En tankkeuring tja ik zit op 4km van eentje en vanmeenen zit hier op 25km. Beiden 350 euro.
                          Wat wel klote is eigenlijk is het om de 6 of 10 jaar maar in praktijk is dat 5 en 9 jaar als de slang een productiedatum heeft van paar maand oud wordt die 6j 5jaar.
                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Na twee jaar een topic oprakelen is net net ok? Toch?

                            Mijn Dacia komt ook met LPG. Ik ben op zoek naar een betrouwbare app of site om LPG stations de vinden. De Westhoek lijkt op dat vlak ook wel de Far West.
                            Ik heb er gelukkig wel eentje op een paar km van m'n deur.

                            Carbu.com is gekend, maar er klopt geen fluit van. Bijna alle stations die ik daar vind en dan zelf check online hebben geen LPG.

                            Om nog even in t epikken op de tank keuring: Een keuring van de tank is elke 10 jaar lees ik. Enkel als ze buiten hangen of in een open kofferbak (pick-up) elke zes jaar.
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • #15
                              Ik ben trouwens van plan een magnetische sticker te gebruiken. Want die sticker is écht te root en ga ik niet continu laten hangen.
                              Zeker met de grote witte vlak rondom vloekt dat echt met de kleur van de auto.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                              Comment


                              • #16
                                Mylpg.eu is een goede website. Up-to-Date.
                                All you need to know about LPG in Belgium. Map of LPG stations in Belgium, list of LPG stations in Belgium, LPG prices in Belgium, LPG adapters in Belgium.

                                Comment


                                • #17
                                  Dank je.
                                  Daarstaat de pomp vlakbij mij thuis dan niet op. Die geef ik even door.
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nu toch al enkele tankstations op MyLPG bezocht en telkens geen LPG
                                    Veel CNG stations staan ook als LPG aangegeven.

                                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                    Comment


                                    • #19
                                      LPG is een superbrandstof, het probleem is dat het ene station na het andere ermee stopt. Veiligheidsnormen worden steeds strenger en veel tankstations vinden het niet meer waard extra te investeren. Mijn pa heeft van 1976 tot 2015 met LPG gereden. Dan van ellende naar diesel gegaan, als je een massa km's moet rijden om een station te vinden, dan is het voordeel van goedkope LPG al snel een nadeel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        lpg moet op bepaalde afstand liggen van een woongebied, dus daarom zijn er veel weggevallen.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X