Verkeerstaks:
Velen denken nog dat je voor een LPG-auto meer betaald. Dat klopt niet.
Ook het vermogen speelt weinig rol. CO2 uitstoot is belangrijk.
Vermogen heeft wel invloed op de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).
Bijvoorbeeld een Renault Kadjar 140pk, 133 gr CO2 voor de automaat-uitvoering.
Op benzine: BIV = 396 €, Rijtaks = 173 €,
Op LPG: BIV = 225 €, Rijtaks = 54 € , Aanvullende verkeersbelasting: 89 €.
Samengeteld 143 € rijtaks op LPG . Dus jaarlijks 30 € minder dan op benzine.
Dat is omdat LPG minder CO2 uitstoot.
-----------------------------------------------------------------
Traag vullen.
Ik hoorde hier iemand klagen over traag vullen.
Weet dan dat dit waarschijnlijk aan uw model van tank ligt.
1-gats-tanks zijn slechter op dat vlak.
Ik vroeg aan mijn installateur wat er best is: 1-gats- of 4-gats-tank.
Zijn antwoord: altijd 4-gats nemen. 1-gats vult trager en de niveaumeters zijn minder goed.
4-gats is veel degelijker. En meer gasinhoud (in het middendeel van de ringtank zit ook gas).
--------------------------------------------------------------------
Korting aan de pomp.
Een tankkaart is interessant in regio's waar ze geen korting geven.
Bv. LUKOIL geeft 10 ct per liter korting op de officiële prijs met hun tankkaart.
Je moet wel over een BTW-nummer beschikken.
Betaling via domiciliëring.
Heb je geen BTW-nr dan kan je een Octa+ kaart aanschaffen.
8 tot 10 ct korting afhankelijk van het merk van de pomp.
Cera-vennoten doen het iets beter bij Octa+, idem voor Testaankoop.
Ik meen dat VAB en Touring ook tankkaarten met korting uitgeven.
Velen denken nog dat je voor een LPG-auto meer betaald. Dat klopt niet.
Ook het vermogen speelt weinig rol. CO2 uitstoot is belangrijk.
Vermogen heeft wel invloed op de Belasting op Inverkeerstelling (BIV).
Bijvoorbeeld een Renault Kadjar 140pk, 133 gr CO2 voor de automaat-uitvoering.
Op benzine: BIV = 396 €, Rijtaks = 173 €,
Op LPG: BIV = 225 €, Rijtaks = 54 € , Aanvullende verkeersbelasting: 89 €.
Samengeteld 143 € rijtaks op LPG . Dus jaarlijks 30 € minder dan op benzine.
Dat is omdat LPG minder CO2 uitstoot.
-----------------------------------------------------------------
Traag vullen.
Ik hoorde hier iemand klagen over traag vullen.
Weet dan dat dit waarschijnlijk aan uw model van tank ligt.
1-gats-tanks zijn slechter op dat vlak.
Ik vroeg aan mijn installateur wat er best is: 1-gats- of 4-gats-tank.
Zijn antwoord: altijd 4-gats nemen. 1-gats vult trager en de niveaumeters zijn minder goed.
4-gats is veel degelijker. En meer gasinhoud (in het middendeel van de ringtank zit ook gas).
--------------------------------------------------------------------
Korting aan de pomp.
Een tankkaart is interessant in regio's waar ze geen korting geven.
Bv. LUKOIL geeft 10 ct per liter korting op de officiële prijs met hun tankkaart.
Je moet wel over een BTW-nummer beschikken.
Betaling via domiciliëring.
Heb je geen BTW-nr dan kan je een Octa+ kaart aanschaffen.
8 tot 10 ct korting afhankelijk van het merk van de pomp.
Cera-vennoten doen het iets beter bij Octa+, idem voor Testaankoop.
Ik meen dat VAB en Touring ook tankkaarten met korting uitgeven.
Comment