Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Gaat de vraag over het technische, of over het wettelijke?
Ik weet maar van 1 persoon in België die een omgebouwde auto legaal op de weg heeft: Klaas De Craemer heeft een MX-5 omgebouwd. HLN link en zijn website.
Voor het technische vind je wel heel wat informatie, vooral ook eens kijken naar Nederlandse ombouwers.
Voor het legale ga je toch goed moeten opletten, en geluk hebben met je keurmeester.
De essentie is dat je zo'n ombouw niet kan laten keuren in België. Je moet een omweg nemen naar een ander EU land, waar men wel ombouw toestaat en dan importeren in België.
Ik heb onze minister van Mobiliteit hierover gevraagd en dit was het antwoord:
Dank voor uw interesse om via homologatie MOW een aanvraag te willen doen voor het elektrificeren van een oldtimer of historisch voertuig. Op zich zijn we binnen de Vlaamse overheid een voorstander van de vergroening van het wagenpark en elektrificatie van voertuigen past hier zeker in, tenminste als de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft.
Om te beginnen betreft het hier een verandering die zeer ingrijpend is en waardoor niet langer van een ‘historisch voertuig’ kan gesproken worden. Immers bij een historisch voertuig staat de originaliteit voorop en een voorwaarde om de identiteit van uw voertuig te behouden is dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit een aandrijflijn (motor/versnellingsbak/assen) van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig.
Bovendien, zoals u zelf aangeeft, ontbreekt het voor oudere voertuigen aan een duidelijk wettelijk kader binnen België. Dit wettelijk kader behoort tot de bevoegdheid van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Wij samen met de andere gewesten nemen hieromtrent contact op met onze federale collega’s.
Voor de volledigheid willen wij nog melden dat voor recente voertuigen die onder de kaderrichtlijn 2007/46 vallen er wel een wettelijk kader bestaat voor de ombouw naar een elektrische aandrijving. Het geldt voor erkende fabrikanten. Een samenwerkingsakkoord van de ombouwer met de basisfabrikant is essentieel om dit tot een goed einde te brengen.
De essentie: gaan we niet doen, dat dit voor vergroening kan zorgen en banen kan creëren is de N-VA uiteindelijk niet geïnteresseerd in.
Gaat de vraag over het technische, of over het wettelijke?
Ik weet maar van 1 persoon in België die een omgebouwde auto legaal op de weg heeft: Klaas De Craemer heeft een MX-5 omgebouwd. HLN link en zijn website.
Voor het technische vind je wel heel wat informatie, vooral ook eens kijken naar Nederlandse ombouwers.
Voor het legale ga je toch goed moeten opletten, en geluk hebben met je keurmeester.
De essentie is dat je zo'n ombouw niet kan laten keuren in België. Je moet een omweg nemen naar een ander EU land, waar men wel ombouw toestaat en dan importeren in België.
Ik heb onze minister van Mobiliteit hierover gevraagd en dit was het antwoord:
De essentie: gaan we niet doen, dat dit voor vergroening kan zorgen en banen kan creëren is de N-VA uiteindelijk niet geïnteresseerd in.
Waarom altijd een politieke partij er bij betrekken ? Trouwens minister van mobiliteit in Vlaanderen is Lydia Peeters en die zit bij OVLD.... Er is gewoon geen wettelijk kader... En inderdaad, een electrische Ford-T is geen oldtimer meer he...
Tut tut, de N-VA is schuld van alle ellende in Vlaanderen/België.
Niet normaal meer die frustratie bij sommigen... Er zijn blijkbaar velen die totaal niet begrijpen hoe complex het is om in een land als het onze iets te verwezenlijken of te veranderen.
Waarom altijd een politieke partij er bij betrekken ? Trouwens minister van mobiliteit in Vlaanderen is Lydia Peeters en die zit bij OVLD.... Er is gewoon geen wettelijk kader... En inderdaad, een electrische Ford-T is geen oldtimer meer he...
Omdat de Weyts zelfs niet de moeite nam om antwoord te geven op 3 emails toen hij minister van mobiliteit was.
"er is gewoon geen wettelijk kader", ja mag ik naar de politiek kijken om zo'n wettelijk kader te maken, daar dient te politiek toch voor?
In Nederland zijn er zo 4-5 bedrijfjes die ik weet die auto's ombouwen naar EV.
In de US heb je een bedrijf als EV West die baanbrekend werk leveren daarin. In België is dat ook weer een werkgelegenheid die niet van de grond gaat komen, omdat er geen thuismarkt zal zijn. Maar ondertussen maar de mond vol hebben van banen maken.
Niet normaal meer die frustratie bij sommigen... Er zijn blijkbaar velen die totaal niet begrijpen hoe complex het is om in een land als het onze iets te verwezenlijken of te veranderen.
Politiek maakt de kaders, de complexiteit komt door de politiek. Ik heb die complexiteit niet verzonnen hoor.
Ik dacht dat nu mobiliteit in Vlaanderen zou zitten, waar we alles beter doen, dit voor mogelijkheden zou zorgen.
Maar het eerste wat de verantwoordelijke minister doet is zich verschuilen achter de federale overheid.
Tegenwoordig is hier elk topic goed om over politiek te beginnen
Is niet mijn schuld dat bijna alles wat met een auto te maken heeft, in België politiek is.
Het is een politieke beslissing om niet toe te laten wat in Nederland en Duitsland wel kan: bestaande auto ombouwen naar EV.
Maar goed, ik ga er niet verder over doorzeuren.
Op de originele vraag heb ik een antwoord gegeven van +20 zinnen en eentje daarvan gaat over politiek. Jullie kiezen er ook voor om daarop te reageren en niet op de rest van het bericht...
Maar goed, ik ga er niet verder over doorzeuren.
Op de originele vraag heb ik een antwoord gegeven van +20 zinnen en eentje daarvan gaat over politiek. Jullie kiezen er ook voor om daarop te reageren en niet op de rest van het bericht...
Je ziet dan ook wat er hier van dit soort topics komt. Die gaan meestal terecht dicht omdat ze vaak uitmonden in een links/rechts discussie die niks terzake doet en volledig off topic zijn.
Het is en blijft hier toch een autoforum
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
de vraag had inderdaad zowel een wett. als een techisch doel, specifiek mbt een oldtimer. Maar het argument "historisch behoud" snijdt wel hout natuurlijk.
Bedankt voor de nuttige info en bijdragen, project afgevoerd, de oude knar zal ongewijzigd blijven !
prettige avond !
(schrijffoutje verbeterd)
Gaat de vraag over het technische, of over het wettelijke?
Ik weet maar van 1 persoon in België die een omgebouwde auto legaal op de weg heeft: Klaas De Craemer heeft een MX-5 omgebouwd. HLN link en zijn website.
Voor het technische vind je wel heel wat informatie, vooral ook eens kijken naar Nederlandse ombouwers.
Voor het legale ga je toch goed moeten opletten, en geluk hebben met je keurmeester.
De essentie is dat je zo'n ombouw niet kan laten keuren in België. Je moet een omweg nemen naar een ander EU land, waar men wel ombouw toestaat en dan importeren in België.
Ik heb onze minister van Mobiliteit hierover gevraagd en dit was het antwoord:
De essentie: gaan we niet doen, dat dit voor vergroening kan zorgen en banen kan creëren is de N-VA uiteindelijk niet geïnteresseerd in.
En als je je gele bril afzet: Niet oldtimer mag omgebouwd worden door erkende fabrikant/ombouwer (in dezelfde lijn als CNG/LPG?). Oldtimer is niet onze bevoegdheid maar we gaan erachter horen.
Bovendien, zoals u zelf aangeeft, ontbreekt het voor oudere voertuigen aan een duidelijk wettelijk kader binnen België. Dit wettelijk kader behoort tot de bevoegdheid van de FOD Mobiliteit en Vervoer.Wij samen met de andere gewesten nemen hieromtrent contact op met onze federale collega’s.
en:
Voor de volledigheid willen wij nog melden dat voor recente voertuigen die onder de kaderrichtlijn 2007/46 vallen er wel een wettelijk kader bestaat voor de ombouw naar een elektrische aandrijving. Het geldt voor erkende fabrikanten. Een samenwerkingsakkoord van de ombouwer met de basisfabrikant is essentieel om dit tot een goed einde te brengen.
- erkend fabrikant is dus niet de hobbyist die zijn eigen wagen gaat ombouwen. OP leek mij eerder geïnteresseerd vanuit hobbyist perspectief. Feit blijft dus wat je in Nederland en Duitsland wel kan, je niet in België kan omdat de politiek (ja daar is hij weer) dit niet wil.
In Vlaanderen is dergelijke aanpassing voor particulieren niet evident.Een eerste stap is het bekomen van een attest dat het akkoord van de basisfabrikant vermeld met de verbouwing. Voor het uitvoeren van de vereiste testen zijn er in Vlaanderen echter geen erkende technische diensten
Dus een bedrijf opzetten om bestaande auto's om te bouwen gaat niet lukken, want je kan het nergens laten testen.
Waarom verplicht de wetgever dat de originele fabrikant akkoord gaat met de verbouwing? Is in NL en DE niet zo.
Waarom zijn er geen erkende technische diensten? Omdat het niet te moeite is omwille van de eerste verplichting natuurlijk.
De essentie is dat je zo'n ombouw niet kan laten keuren in België. Je moet een omweg nemen naar een ander EU land, waar men wel ombouw toestaat en dan importeren in België.
blijft dus staan.
En gele bril? Wat betekent dat?
Het enige wat ik terugvinden is een soort nachtbril met gele glazen. Geen idee wat dat te maken heeft met EV ombouw.
Nogal een geluk dat niet elke hobbyist een auto mag ombouwen.
Ombouwen eigenlijk wel, er mee op de openbare weg rijden is wat anders natuurlijk.
Ze kunnen er altijd wat mee in hun hof rond crossen.
Ik vind niet dat ik een auto zomaar zelf mag ombouwen en dan er op de weg mee mag gaan rijden, zoals in de US lijkt te mogen.
Of het nu een hotrod of EV ombouw is.
Er zijn regels waaraan een wagen moet voldoen om de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.
Dan zou ik die wagen daarop moeten kunnen laten keuren.
vergeet het maar
Ik ben er ongeveer 15jaar mee bezig geweest, je krijgt het niet legaal in belgie. had hier vroeger een aantal topics over lopen, maar werd verwijderd toen 'fcapri' gedelete werd hier.
de laatste die ik ken die nog ombouwde was een garage in gavere die buggys ombouwt. omdat je in belgie toestemming van de constructeur nodig had. nu is dat veranderd en moet je toestemming krijgen van HOOFDconstructeur (VW dus). enige manier is ombouwen op buitenlandse papieren, daar alles laten aanpassen en DAN PAS invoeren. en dat is volgens mij met die MX5 ook zo gebeurd.
ik heb mijn eigen ebike gebouwd, mijn eigen s-bromfiets (en kreeg die niet legaal verzekerd in belgie, ook al was die van VOOR het PVG tijdperk) en is me nooit gelukt om mijn oldtimer electrische te maken.
één van de punten is al zeker dat de motorsteunen behouden moeten blijven (dat vloekte bij mij, ik wou de motor op de achteras monteren want was een RWD voertuig). alle functies moeten behouden blijven, dus als er rembekrachtiging en stuur bekrachtiging op zit, moet je dan behouden.
- erkend fabrikant is dus niet de hobbyist die zijn eigen wagen gaat ombouwen. OP leek mij eerder geïnteresseerd vanuit hobbyist perspectief. Feit blijft dus wat je in Nederland en Duitsland wel kan, je niet in België kan omdat de politiek (ja daar is hij weer) dit niet wil.
Dus een bedrijf opzetten om bestaande auto's om te bouwen gaat niet lukken, want je kan het nergens laten testen.
Waarom verplicht de wetgever dat de originele fabrikant akkoord gaat met de verbouwing? Is in NL en DE niet zo.
Waarom zijn er geen erkende technische diensten? Omdat het niet te moeite is omwille van de eerste verplichting natuurlijk.
blijft dus staan.
En gele bril? Wat betekent dat?
Het enige wat ik terugvinden is een soort nachtbril met gele glazen. Geen idee wat dat te maken heeft met EV ombouw.
Gele bril omdat je direct op NVA viseert (niet dat ik ze moet hebben maar de vraag hier staat er los van).
De rest heb je gelijk, alleen stel ik mij wel de vraag welke testen een ombouw moet ondergaan dat de erkende technische diensten die Vlaanderen op zijn site vermeld niet kunnen doen (afin ik ken er de details niet van en een rendabele afzetmarkt voor elektrische ombouw wagens ga je in Belgie niet echt vinden denk ik.)
De goedkeuring van originele fabrikant heb ik ook nooit begrepen als het toch terug gehomologeerd moet worden.
Comment