Wie heeft ervaring met opladen van EV's of PHEV's ?
Momenteel bekijk ik alle opties voor een volgende nieuwe wagen.
Hierbij dus ook EV's.
Ik had wel intresse in EV als de range voldoende is. Buiten corona reed ik 110 km per dag woonwerk verkeer.
Maar ik lees :
Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren.
Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.
Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%.
Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30
Voor een TESLA 3 :
Hoe lang duurt het thuis opladen van een Tesla?
De oplaadtijd bij thuisladen hangt af van de stroombron, de oplaadconnector en de auto. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen. In de onderstaande tabel vindt u de oplaadsnelheid voor nieuwe Tesla's bij verschillende stroomniveaus.
Dus zonder investering thuis van een laadpaal haal je maar 2,3 KW en in het geval van een TESLA 3 dus op 10 uur laden maar 140 km , dat is maar net genoeg om woonwerkverkeer te laden dagelijks.
Met investering laadpaal 3,7 KW is het al beter en gaan we naar 220 km per nacht .
Kosten laadpaal tussen 1000 en 2000 euro's
Je moet dus eigenlijk gaan tellen hoeveel je thuis maximum kan laten op bvb 10 uur, alles wat er meer aan batterij steekt in je wagen en duur betaald heeft weinig nut , behalve dan in het weekend.
Voorlopig denk ik dat ik eerder op zoek ga naar een PHEV dan een EV.
Op mijn lijstje staat bvb de nieuwe Suzuki Across PHEV. Deze kan ik aan gewoon stopcontact opladen op 5 of 6 uur buiten de uren van hoog capaciteitstarief.
co2 op 22g/km
18.1 kw batterij voor 75 km
AWD
309 PK
geen slak onder de 6 seconden naar 100 km/uur
ruime koffer voor de hond
Momenteel bekijk ik alle opties voor een volgende nieuwe wagen.
Hierbij dus ook EV's.
Ik had wel intresse in EV als de range voldoende is. Buiten corona reed ik 110 km per dag woonwerk verkeer.
Maar ik lees :
Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren.
Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.
Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%.
Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30
Voor een TESLA 3 :
Model 3 | 11 | 65 km/u |
De oplaadtijd bij thuisladen hangt af van de stroombron, de oplaadconnector en de auto. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen. In de onderstaande tabel vindt u de oplaadsnelheid voor nieuwe Tesla's bij verschillende stroomniveaus.
kW | Model 3 | Model S | Model X |
16,5 | 65 | 77 | 69 |
11 | 65 | 51 | 46 |
7,4 | 44 | 35 | 31 |
3,7 | 22 | 17 | 15 |
2,3 | 14 | 11 | 10 |
Met investering laadpaal 3,7 KW is het al beter en gaan we naar 220 km per nacht .
Kosten laadpaal tussen 1000 en 2000 euro's
Je moet dus eigenlijk gaan tellen hoeveel je thuis maximum kan laten op bvb 10 uur, alles wat er meer aan batterij steekt in je wagen en duur betaald heeft weinig nut , behalve dan in het weekend.
Voorlopig denk ik dat ik eerder op zoek ga naar een PHEV dan een EV.
Op mijn lijstje staat bvb de nieuwe Suzuki Across PHEV. Deze kan ik aan gewoon stopcontact opladen op 5 of 6 uur buiten de uren van hoog capaciteitstarief.
co2 op 22g/km
18.1 kw batterij voor 75 km
AWD
309 PK
geen slak onder de 6 seconden naar 100 km/uur
ruime koffer voor de hond
Comment