Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oplaadtijden EV's en PHEV's

    Wie heeft ervaring met opladen van EV's of PHEV's ?

    Momenteel bekijk ik alle opties voor een volgende nieuwe wagen.

    Hierbij dus ook EV's.

    Ik had wel intresse in EV als de range voldoende is. Buiten corona reed ik 110 km per dag woonwerk verkeer.

    Maar ik lees :

    Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren.

    Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.

    Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%.

    Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30


    Voor een TESLA 3 :
    Model 3 11 65 km/u
    Hoe lang duurt het thuis opladen van een Tesla?
    De oplaadtijd bij thuisladen hangt af van de stroombron, de oplaadconnector en de auto. Een elektricien kan bij een bezoek op locatie de beschikbare stroom van uw woning bepalen. In de onderstaande tabel vindt u de oplaadsnelheid voor nieuwe Tesla's bij verschillende stroomniveaus.
    kW Model 3 Model S Model X
    16,5 65 77 69
    11 65 51 46
    7,4 44 35 31
    3,7 22 17 15
    2,3 14 11 10
    Dus zonder investering thuis van een laadpaal haal je maar 2,3 KW en in het geval van een TESLA 3 dus op 10 uur laden maar 140 km , dat is maar net genoeg om woonwerkverkeer te laden dagelijks.
    Met investering laadpaal 3,7 KW is het al beter en gaan we naar 220 km per nacht .
    Kosten laadpaal tussen 1000 en 2000 euro's
    Je moet dus eigenlijk gaan tellen hoeveel je thuis maximum kan laten op bvb 10 uur, alles wat er meer aan batterij steekt in je wagen en duur betaald heeft weinig nut , behalve dan in het weekend.



    Voorlopig denk ik dat ik eerder op zoek ga naar een PHEV dan een EV.

    Op mijn lijstje staat bvb de nieuwe Suzuki Across PHEV. Deze kan ik aan gewoon stopcontact opladen op 5 of 6 uur buiten de uren van hoog capaciteitstarief.

    co2 op 22g/km
    18.1 kw batterij voor 75 km
    AWD
    309 PK
    geen slak onder de 6 seconden naar 100 km/uur
    ruime koffer voor de hond


    Last edited by carman; 23/11/2020, 01:11.

  • #2
    Ik wou een tirade afsteken dat je het fout ziet, maar .... eigenlijk heb je gelijk: het capaciteitstarief gaat de introductie van de EV meer schade berokkenen dan gebrek aan laadpalen, prijs, range of whatever. Alleen al door de onzekerheid erover.
    Zie ook het andere topic daarover hier.

    Nu, dat gezegd zijnde, denk ik toch dat er een paar denkfoutjes zijn:
    - aan 3,7kW kan je een Model 3 dus 220km laden, het dubbele van je normale dagverbruik. Dus eenmaal opgeladen ga je geen probleem hebben en heeft de grotere batterij wel nut.
    - aan 7,4kW kan je meer dan genoeg laden, en zo'n aansluiting kan je thuis ook doen op 1-fase.
    - die 22gr co2 mag je schrappen als je (theoretisch!) bereik 75km is en je er 110 moet doen. Je verbruik gaat gewoon heel wat hoger zijn.
    - een Tesla kan je ook vrij goedkoop laden via hun Superchargers, goedkoper dan benzine.
    - niemand belet je om een EV te kopen met een kleinere batterij als je groter verspilling vind omdat jehem niet kan opladen op 1 nacht.
    - laden op het werk niet mogelijk, ook niet in de toekomst?

    Comment


    • #3
      Is die Suzuki zo vroeg verkrijgbaar, heb geinformeerd naar zin Toyota Rav 4 broer plug in hybrid en was maar begin 2022 verkrijgbaar, nog niet volgend jaar dus.

      Comment


      • #4
        Er zijn tesla eigenaars die thuis géén oplaadmogelijkheid hebben. Dan moet je natuurlijk beroep doen op openbare laadpunten en superchargers, als je die hebt in de buurt gaat dat ook prima.
        Als je je woon werk al kan dekken met 2,3 of 3,5 kw, dan zou ik niet de investering doen in een 11 kw laadpunt.
        Het stroomnet kan dit trouwens niet goed aan, als meerdere huizen in uw straat dat willen heb je een probleem.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
          Is die Suzuki zo vroeg verkrijgbaar, heb geinformeerd naar zin Toyota Rav 4 broer plug in hybrid en was maar begin 2022 verkrijgbaar, nog niet volgend jaar dus.
          Was voorzien voor Januari 2021 maar door corona nu opgeschoven naar Maart 2021

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Ik wou een tirade afsteken dat je het fout ziet, maar .... eigenlijk heb je gelijk: het capaciteitstarief gaat de introductie van de EV meer schade berokkenen dan gebrek aan laadpalen, prijs, range of whatever. Alleen al door de onzekerheid erover.
            Zie ook het andere topic daarover hier.

            Nu, dat gezegd zijnde, denk ik toch dat er een paar denkfoutjes zijn:
            - aan 3,7kW kan je een Model 3 dus 220km laden, het dubbele van je normale dagverbruik. Dus eenmaal opgeladen ga je geen probleem hebben en heeft de grotere batterij wel nut.
            - aan 7,4kW kan je meer dan genoeg laden, en zo'n aansluiting kan je thuis ook doen op 1-fase.
            - die 22gr co2 mag je schrappen als je (theoretisch!) bereik 75km is en je er 110 moet doen. Je verbruik gaat gewoon heel wat hoger zijn.
            - een Tesla kan je ook vrij goedkoop laden via hun Superchargers, goedkoper dan benzine.
            - niemand belet je om een EV te kopen met een kleinere batterij als je groter verspilling vind omdat jehem niet kan opladen op 1 nacht.
            - laden op het werk niet mogelijk, ook niet in de toekomst?

            Bedankt voor je input.

            Het is inderdaad vooral de overheid en onze dienstverlener Fluvius die er voor zorgen dat ik geen stap zet naar EV.
            Ik ben bij Fluvius een week van het kastje naar de muur gestuurd om te weten te komen of ik kon laden aan 3.7 of 7,4kW.
            Nu weet ik dat nog niet zeker , men wou eerst bekijken wat voor verdeelkast er in de wijk staat. De volgende dag was het dan weer dat het geen probleem was dacht men
            Het is nochtans voor mij een wereld van verschil of ik 110 km of 220 km per nacht kan laden.

            De laatste studiepaper van Elia verwacht dan weer 1,5 mil EV tegen 2030 in Belgie
            Ik ben er vrij zeker van dat we in die periode voor 2030 een zware bottleneck gaan hebben in onze laadinfrastuctuur.
            De overheid is gewoon veel te traag in investeringen van laadpalen.

            Ik heb deze week een infosessie bij een leasemaatschappij over de explosieve cocktail van het capaciteitstarief en de mogelijke verplichting van enkel nog EV als bedrijfswagen de laadinfrastructuur en de lage inruilwaarden van ICE. Zeer interessant om te horen denk ik.

            Comment


            • #7
              Laden met 3,7 kW kan in iedere woning waar bij wijze van spreken ook een wasmachine kan draaien. Da’s amper 16 A.
              220 km per nacht kan dan toch geen probleem zijn?
              Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 23/11/2020, 11:27.

              Comment


              • #8
                Idd, voor 3,7 kw volstaat het om uw laadpunt rechtstreeks op de zekering aan te sluiten.
                De reden waarom het niet gaat via een simpel stopcontact, is dat het stopcontact zelf ook nog een zekere weerstand heeft, waardoor het te warm wordt als ge langdurig er 3,7 KW doorjaagt, met mogelijk brandgevaar.

                Comment


                • #9
                  Een gewoon stopcontact en de granny charger werken inderdaad maar op 10A, omdat langdurige belasting van zo'n stopcontact niet aan te raden is.
                  Je kan ook een 5 polige stekker op monofase laten aansluiten op je zekeringskast met 4 of 6mm2, dan kan je makkelijk 7kW laden.

                  Voor normaal gebruik zal thuis 7kw gewoon genoeg zijn. Daarmee kan je op een nacht 70 kWh laden (als je maar 10 uur laadt.
                  Maar thuis komen om 19h en de volgende dag vertrekken om 7h doen we niet elke dag denk ik, en enkel de Tesla S en X hebben een batterij groter dan 70 kWh.

                  Als je elke dag 110 km rijdt (wat al een pak meer is dan de gemiddelde belg, dan kom je toe met 3 uur laden aan 7kW of ca 5-6h laden aan 3.7 kW.
                  Moet lukken toch....
                  En als je in het weekend je batterij op zondag helemaal leeg rijdt, dan heb je na 10 uur laden op 3.7kW terug genoeg voor bijna 200k, en op 7kW is je batterij echt vol de volgende dag.
                  Wil je echt wat reserve, dan kan je altijd nog een korte snellaadstop inplannen ergens. Pipi doen moeten we allemaal.


                  Wat capaciteitstarief betreft heb je dan waarschijnlijk nog een voordeel.
                  Zodra je veel electrisch begint te rijden met het huidige tarief betaal je sowieso veel extra kosten omdat die kosten in elke kWh zullen zitten.

                  Met het capaciteitstarief kan het nuttig zijn om een slimme laadpaal te zetten, zodat het laden stopt zo lang je oven, wasmachine of frietketel aan staat. Vermits die meestal maar een aantal minuten vol vermogen vragen ga je dat amper merken aan je laadtijden.

                  Wat mogelijk wel een pak duurder wordt is als je per se een 22kW laadpaal wil thuis, en dan om 18h gaat laden samen met frietketel, oven en wasmachine.



                  Comment


                  • #10
                    een 22kw laadpaal thuis is in nergens voor nodig. 7kw lijkt mij al best aanvaardbaar. dan heb je idd een EV met 70 kw batterij op een nacht volledig opgeladen. je gaat ook bijna nooit van 0% naar 100 moeten laden.

                    Comment


                    • #11
                      mocht je een PHEV overwegen... https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ssieschandaal/

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Precies of we dat nog niet wisten...is toch al oud nieuws. Hebben ze al langer vastgesteld dan vandaag toch? En dat hebben we hier al veelvuldig aangehaald.
                        Gewoon die berekeningswijze klopt voor geen meter en is ver weg van de realiteit.
                        Ik dacht dat ze er ondertussen met een WLTP berekening al wel waren achter gekomen.
                        Die PHEV’s zijn in de regel nog wel goedkoper in VAA dan een EV maar dat komt zuiver door het hogere aankoopbedrag van deze laatste.


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                          Precies of we dat nog niet wisten...is toch al oud nieuws.

                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                          jep, maar TS verkiest een een PHEV boven een EV blijkbaar. Zijn goed recht, maar k wou er toch maar even op wijzen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                            Precies of we dat nog niet wisten...is toch al oud nieuws. Hebben ze al langer vastgesteld dan vandaag toch? En dat hebben we hier al veelvuldig aangehaald.
                            Gewoon die berekeningswijze klopt voor geen meter en is ver weg van de realiteit.
                            Ik dacht dat ze er ondertussen met een WLTP berekening al wel waren achter gekomen.
                            Ze zouden beter ook het verbruik opgeven als de batterij leeg is. Dan heb je tenminste nuttige informatie.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                            Die PHEV’s zijn in de regel nog wel goedkoper in VAA dan een EV maar dat komt zuiver door het hogere aankoopbedrag van deze laatste.
                            Nou, die Suzuki staat voor 65.000 euro te koop, genoeg EV's te vinden met betere specs voor een lagere prijs.
                            En dan tellen we onderhoudskosten etc niet mee.

                            Comment


                            • #15
                              Zo’n across ziet er wel een ruime SUV uit.
                              Maar dan zou ik een iX3 nemen. Of een e-niro voor 43000 euro.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                Zo’n across ziet er wel een ruime SUV uit.
                                Maar dan zou ik een iX3 nemen. Of een e-niro voor 43000 euro.
                                Haha Sunking je gaat men nog helemaal overtuigen om voor EV te gaan.
                                Als ik inderdaad kan laden aan 3,7kW is het zeker een mogelijkheid.

                                Ik heb 2 keer een X3 en een X5 via BmwMitarbeider aangekocht
                                BTW in Duitsland is tijdelijk maar 6% + nog is 21% korting zou inderdaad wel is een goede deal worden voor een IX3 van 6 maand met 6000 km.

                                Ik ga mijn maat in Duitsland is mailen voor een offerte.
                                Last edited by carman; 23/11/2020, 21:27.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                  Ze zouden beter ook het verbruik opgeven als de batterij leeg is. Dan heb je tenminste nuttige informatie.

                                  Nou, die Suzuki staat voor 65.000 euro te koop, genoeg EV's te vinden met betere specs voor een lagere prijs.
                                  En dan tellen we onderhoudskosten etc niet mee.
                                  Voor de Suzuki is nog helemaal geen prijs gekend in Belgie. De prijs van 65000 is een verkeerde startprijs geweest en daarna herzien naar 54000 en dat is de prijs in Nederland me bijtelling.
                                  Ik verwacht eerder een prijs rond de 45000 in Belgie.

                                  De Ford Mustang is natuurlijk ook nog een alternatief als EV. Met wat korting moet het basismodel ook aan 45000 te koop zijn.
                                  Last edited by carman; 23/11/2020, 21:37.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vraag me wel af wat dat gaat worden bij mensen die thuis 2 of meer auto's hebben, wanneer dat allemaal plug-in hybrides en EV's gaan worden
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

                                      Voor de Suzuki is nog helemaal geen prijs gekend in Belgie. De prijs van 65000 is een verkeerde startprijs geweest en daarna herzien naar 54000 en dat is de prijs in Nederland me bijtelling.
                                      Ik verwacht eerder een prijs rond de 45000 in Belgie.
                                      Bijtelling heeft niets te maken met nieuwprijs van een wagen, dat is te vergelijken met onze VAA. Bedoel je BPM?
                                      Ik denk dat deze toch echt wel dik in de 50k gaat zijn, want de basisprijs van de gewone Rav4 Hybride (zonder plug-in) is 48k. De Suzuki is een goed uitgeruste versie. Tenzij ze met verlies verkopen om de Europese co2 boete te ontlopen...
                                      (Maar ik denk dat ze dat eigenlijk al doen aan 54k)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                        Bijtelling heeft niets te maken met nieuwprijs van een wagen, dat is te vergelijken met onze VAA. Bedoel je BPM?
                                        Ik denk dat deze toch echt wel dik in de 50k gaat zijn, want de basisprijs van de gewone Rav4 Hybride (zonder plug-in) is 48k. De Suzuki is een goed uitgeruste versie. Tenzij ze met verlies verkopen om de Europese co2 boete te ontlopen...
                                        (Maar ik denk dat ze dat eigenlijk al doen aan 54k)
                                        Ja klopt BPM geen bijtelling.
                                        Als hij boven de 50k gaat zal het moeilijk worden om te verkopen, want dan ga je voorbij de Mustang EV die even groot is.
                                        We zullen het begin volgend jaar weten.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X