Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ge moet geen 22 kw laden hé tommie. Maar de momenten dat het wel wat rapper kan, dat men dan wel hogere kilowatts toelaat. En nogmaals 22 hoeft niet, maar 7 tot 11. Met het nieuwe systeem van capaciteit wordt ge daarvoor afgestraft want daar kijkt men niet naar de moment waarop ge de capaciteit gebruikt.
    Men heeft het hier graag over de capaciteit van een batterij die dan wel of niet wordt gebruikt, wel... dat geldt evengoed voor die kabels die in de grond steken. Wat voor nut heeft om die kabels niet te gebruiken als er weinig vraag is naar stroom. Laat dan net de vraag stijgen (en dat kan gestuurd gebeuren via de slimme meter) en dan kan men perfect variabel laden in functie van het netwerkgebruik. Nu komt ge boven de 2.5 kw en klets.
    Als ik nog elke dag naar Brussel had gemoeten dan kwam ik er niet met 2.5 kw. De parking was niet aan het gebouw waar ik werkte (wij moesten bedrijfsbusje nemen van en naar parking). Die parkings hadden nooit geen laadpalen gekregen want men veranderde regelmatig van parking naargelang men een goedkoper alternatief vond. En moest ik dus voor mijn 45.000 km's per jaar wel een oplossing vinden om toch tot ginder te geraken en ook terug.
    Men rekent hier altijd lekker fijn vanuit zijn eigen standpunt, maar er zijn er genoeg die van ver moeten komen en waarbij het openbaar vervoer geen optie is... tenzij ze stranden in uren per dag kwijt te zijn aan openbaar vervoer. Als ik terug van mijn situatie uitging: 2 uur op en 2 uur terug met openbaar vervoer wegens slechte verbinding naar de werkplek, moeten overstappen. En dan reken ik er nog niet de tijd bij met het bedrijfsbusje nog de weg naar het station van thuis uit.
    Als brussel tegen 2030 de diesel niet meer wil hebben, moet in die 10 jaar nog heel wat gebeuren dat iedereen die wil werken daar ook op een eerlijke manier kan geraken. Als ik al zie dat met het huidige tolsysteem iemand van hier op het forum een maand voor niets gaat werken... tof. En die rijdt dan al zelf met de trein. En hij zal verre van alleen zijn in die situatie. Er gaan er genoeg zijn voor wie het goedkoper wordt om te gaan doppen dan nog te gaan werken.
    Ipv dat men mensen aanmoedigt om het anders te gaan aanpakken, gaat men ze pakken omdat ze niet anders kunnen.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • ivob2: er ligt al een bepaald netwerk van stroomkabels in de straat en dat is de capaciteit van het netwerk wat niet gelijk staat aan de productiecapaciteit. Dat weet ik ook wel.
      Maar het beperken tot 2.5 kw per gezien? Ge gaat me niet zeggen dat als in heel de straat mensen de frietketel aanzetten, de tv en dergelijke de buurtcabine in de fik gaat vliegen. Er kan gerust meer door het netwerk gaan op dat moment. Dat houdt dan ook in dat je tijdens de daluren als alle grote stroomverbruikers eruit zijn, die capaciteit net kan benut worden om batterijen op te laden. En dat kan via de slimme meter en slimme wallbox gerust op een gestuurde manier gebeuren. Niet elke batterij moet dan de maximale laadcapaciteit hebben want ze zijn niet allemaal even leeg. Batterijen die nog vrij vol zijn, kunnen gerust met een heel lage laadsterkte bijgeladen worden, zij die quasi leeg zijn kunnen gerust wat hoger uitkomen. En dat moet allemaal niet meer kosten, want de meeste wallboxen weten dit al van de batterij en de slimme meter kan veel meer dan hetgeen men er nu uithaalt.
      Ipv een echt slim netwerk uit te bouwen, creëert men voor de zoveelste keer een draak om alle partijen (en dan vooral de politieke) goed gezind te houden. En is het vooral degene die het financieel al niet zo heel breed hebben het slachtoffer daarvan.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
        ah neen?

        had men jaren geleden het geld niet door vensters en deuren buiten gesmeten om de zoveelste gevallen politieker van een postje te voorzien, had men dat geld kunnen gebruiken om een deftig netwerk te leggen waar iedereen al meerdere keren voor betaald heeft. Zelfs mijn huidige energieleverancier (die wel er zijn geld mee moet verdienen) ondersteunt me meer in het zuiniger worden dan de VREG en mijn netbeheerder samen doen.

        Dat men in België vroeger 1 Creg had en nu al 20 jaar 4 regulators (Creg, Vreg, CWAPE, Brugel) (dus meer postjes...) komt niet door de EU (die hier een negatief advies over gaf…wegens de kostprijs…), maar door het stemgedrag van goedgelovige kiezers…

        Die dachten ook, dat 8 ministers voor volksgezondheid, goedkoper was….tot het met Covid bleek dat het niet alleen héél duur is (véél postjes,…), maar ook nog eens onwerkbaar….

        Het toekomstige capaciteitstarief, netwerkaanpassingen, slimme meters, of afschaffing terugdraaiende tellers, zijn geen Vlaams of Belgisch beslissing, maar een Europese beslissing en een gevolg van het Europese netwerkplan, wat reeds sinds 2008 in uitvoering is (de onderhandelingen liepen van de jaren 1980 tot nu…)
        (in de USA doet men ook al jaren juist hetzelfde, ondanks de onzin die Trump vertelde…)

        Gewoon technisch onvermijdelijk met een verspreide energieproductie in heel de EU, voorzien voor 2050

        https://tyndp2020-project-platform.a.../projectsheets

        De laatste bouw van kerncentrales startte trouwens 10 tot 17 jaar geleden in UK en Finland, zo kosten een veelvoud van wat begroot was en de einddatum is “momenteel” minstens + 5jaar… en EDF gaf 2 betaalde licenties voor nog nieuwere centrales, gratis terug aan de regeringen…
        In Frankrijk sluit EDF 14 (nieuwer als de Belgische) van de 52 centrales binnen 5 jaar...


        ps
        2 weken geleden deed een burgemeester uit Antwerpen een oproep om de kerncentrales op te houden terwijl de kostprijs ervan (anno 2020), 2x hoger is als de kostprijs van windparken met pompcentrale (die trouwens al jaren in de planning staan…)
        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11...r-kernuitstap/

        Maar net zoals Trump, was Bartje tegen het klimaat plan van Parijs en de Groene deal van de EU (die ze in de vorige regering wel telkens 100% goedkeurden (1 dag te laat door de ruzie van de 4 klimaat ministers)

        Nu blijkt dat de US in 2021, terug vóór het klimaatakkoord van Parijs is, kan men plots wel het klimaatplan van de groenen in Antwerpen uitvoeren.
        Wat trouwens geen Groen-plan is, maar gewoon de uitvoering van de EU plannen, die Bartje in de vorige regering liet goedkeuren in de EU…
        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12...er-co-in-2030/

        In elk land zijn er populisten die sommige kiezers laten geloven, dat hun partij alleen alle wijsheid in pacht heeft, maar ze veranderen wel regelmatig 180° op 14 dagen tijd…. (idem in UK met Brexit, enz..)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

          Inderdaad.
          Je moet er dan ook nog eens mee rekening houden dat het nachttarief uitgefaseerd zal worden.
          Als je investeert in een thuisaccu van 15 kWh (kostprijs 10-15K) die toch minstens 10 jaar moet meegaan ga je het grootste deel van de tijd gewoon geen gebruik meer kunnen maken van nacht- en WE tarief.
          Eenmaal iedereen een digitale meter heeft zal er waarschijnlijk gerekend worden met voortdurend fluctuerende prijzen welke afhankelijk zijn van vraag en aanbod.
          Het capaciteitstarief en afschaffen nachttarief is nog maar een eerste stap in die richting.

          Als je een EV kan combineren met V2H kan je tijdens de werkuren (als je dan tenminste nog buiten de eigen woning moet gaan werken) hopelijk aan de laadpaal op je werk aan een goedkoop tarief bijladen en bij thuiskomst de volgeladen EV (minus de verplaatsing naar je woning) aan de woning koppelen.

          De energetische toekomst* (en de mobiliteit) zal eerder een 'en/en' verhaal worden dan een 'of' verhaal.

          *En die toekomst is al niet zo ver meer af want sommige bedrijven maken dit nu al mogelijk voor hun werknemers: ter beschikking stellen van een EV naar keuze voor alle werknemers die er voor kiezen, gratis laadkaarten voor openbare laadpalen, gratis laden op en tijdens het werk, gratis thuislaadpaal, rechtstreekse vergoeding van thuisladen,....).
          Huis is nu 17 jaar en de verwarming op gas , als de huidige HR ketel aan vervanging toe is ga ik ook wel is een HRE bekijken die ook elektriciteit opwekt.

          Lijkt me zeer complementair met mijn zonnepanelen. In de winter als ik thuis ben en verwarm kan hij voor extra elektriciteit zorgen net op de piekmomenten.
          Eventueel in combinatie met kleine thuisbatterij als buffer.

          Maar ook hier weer een prijs van 10K maar het lijkt me een stuk rendabeler dan een thuisbatterij van 15K.

          Ook hier weer voorlopig niet bewegen en afwachten hoe de prijzen gaan dalen. Laat ons hopen dat onze groene regering ons na de zonnepanelen terug een dikke cadeau doen.
          Ik zie ze hun aardgascentrales niet klaar hebben tegen 2025 . Meestal begint men dan met premies te gooien. Zou leuk zijn om terug stevige belastingskorting te hebben deze keer op een HRE ketel of Micro WKK.

          Als men in de zomer begint met geld te vragen om je elektriciteit op het net te zwieren zal er ook nog een airco bij komen .



          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

            Huis is nu 17 jaar en de verwarming op gas , als de huidige HR ketel aan vervanging toe is ga ik ook wel is een HRE bekijken die ook elektriciteit opwekt.

            Lijkt me zeer complementair met mijn zonnepanelen. In de winter als ik thuis ben en verwarm kan hij voor extra elektriciteit zorgen net op de piekmomenten.
            Eventueel in combinatie met kleine thuisbatterij als buffer.

            Maar ook hier weer een prijs van 10K maar het lijkt me een stuk rendabeler dan een thuisbatterij van 15K.

            Ook hier weer voorlopig niet bewegen en afwachten hoe de prijzen gaan dalen. Laat ons hopen dat onze groene regering ons na de zonnepanelen terug een dikke cadeau doen.
            Ik zie ze hun aardgascentrales niet klaar hebben tegen 2025 . Meestal begint men dan met premies te gooien. Zou leuk zijn om terug stevige belastingskorting te hebben deze keer op een HRE ketel of Micro WKK.

            Als men in de zomer begint met geld te vragen om je elektriciteit op het net te zwieren zal er ook nog een airco bij komen .


            Wat is een HRE?

            Bij een micro WKK is de opgewekte elektriciteit in veel gevallen een restprodukt van het opwekken van warmte.
            Als je dus weinig warmte nodig hebt is het op huishoudelijk niveau sowieso al niet rendabel.
            Een micro WKK heeft ook energie nodig om te functioneren. Meestal een aardgasaansluiting. Je schakelt dan gewoon over van de afhankelijkheid van een
            net (elektriciteit) naar een ander openbaar net (aardgas) om via een omweg (met de nodige verliezen) elektriciteit aan te maken. En meestal zijn de uitbaters van het aardgasnet en het elektriciteitsnet dezelfden. Je schakelt dus over om daarna gewoon afhankelijk te blijven van dezelfde verdelers.
            En dan nog op energie welke CO2 gevoelig is. En dat zou, naast de kostprijs, wel eens extra belastingen kunnen genereren.
            Een micro WKK kan ook alleen maar elektriciteit aanmaken als je een warmtevraag hebt. En die seizoenen worden steeds korter en de vraag naar warmte steeds lager. Je hebt dus, buiten het steeds korter wordende stookseizoen, altijd een tweede installatie nodig om elektriciteit op te wekken.
            Dus extra investering, extra onderhoudskosten over een steeds kortere periode om het rendement er uit te kunnen halen.
            Je bent weinig met een premie voor een produkt dat niet rendabel is of een premie die zulke voorwaarden oplegt dat je het op termijn meer dan terugbetaalt.

            Een airco heeft ook alleen maar nut als je hem echt kan gebruiken. Het heeft ook weinig zin om te investeren in een toestel gewoon om overproduktie op te souperen als dit toestel geen toegevoegde waarde heeft. Ik ken uiteraard je situatie nie tmaar hier heeft een airco geen toegevoegde waarde omdat we dat probleem al in de eerste fase hebben voorkomen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              2 weken geleden deed een burgemeester uit Antwerpen een oproep om de kerncentrales op te houden terwijl de kostprijs ervan (anno 2020), 2x hoger is als de kostprijs van windparken met pompcentrale (die trouwens al jaren in de planning staan…)
              Klein detail, maar als ik me goed herinner 'waarschuwde' hij ook dat na de sluiting van de 'Belgische kerncentrales' we genoodzaakt zouden zijn om daarna dure elektriciteit uit Frankrijk te moeten importeren.
              Hij 'vergat' er wel bij te vertellen dat al onze 'Belgische' kerncentrales' al jaren in handen zijn van een Frans moederbedrijf.
              M.a.w. alle (toekomstige) onkosten en kosten vallen ten laste van de Belgische consumenten en belastingsbetaler maar de winsten vloeien al jaren rechtstreeks naar Frankrijk.
              Het gaat trouwens ook niet om het openhouden van de Belgische kerncentrales. Er is al jaren consensus (en noodzaak) om er vijf te sluiten wegens uitgeleefd.
              Het 'openhouden' gaat hoogstens over twee centrales. Waar dan ook nog eens, om dat mogelijk te maken, miljarden in gepompt moeten worden. Kosten op het sterfhuis noemen ze dat hier.
              Nieuwe centrales zijn, toch niet voor ieder weldenkend mens, al helemaal geen optie. Alleen al uit technisch en economisch oogpunt is het onzin. Het duurt minstens 10 jaar om een nieuwe kerncentrale te bouwen (tegen de tijd dat de eerste kWh er uit komt is het niet meer nodig) en de kostprijs is zo opgelopen dat een land als België dat gewoon niet meer kan betalen. En dat is dan nog het optimistische scenario. De kerncentrales die nu nog in aanbouw zijn volgen eerder het pessimistische (zowel in bouwtijd als kost) scenario.

              Comment


              • de kostprijs van het openhouden is 1 zaak, veel co² gaan pompen ondertussen is een andere zaak

                de wever is het ook moreel verplicht ervoor te zorgen dat de antwerpse chemie geen onderbrekingen krijgt

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Maar dit is exact wat ze nastreven met het capaciteitstarief.
                  Vergeet niet dat als je bij het huidige tarief blijft, en je koopt een EV waarmee je bv 20.000 km gaat rijden, je sowieso 4000 kWh stroom extra gaat aankopen (of je legt meer Pv waarvoor je ook netvergoeding betaalt).
                  Met dat extra verbruik zou je in de huidige tarieven ook een pak meer netkosten betalen omdat die in elke kWh zitten.
                  Dat klopt niet helemaal.
                  Volgens de huidige regeling betaal je niet meer netvergoeding als je meer PV-panelen legt.
                  In optie 1 (prosumententarief) is het forafaitaire tarief gebaseerd op de max. capaciteit van de omvormer.
                  Niet op het produktievermogen van de PV-panelen.
                  Je kan dus perfect (toch als je geen GSC rechten meer hebt) de bestaande PV-installatie uitbreiden zonder het omvormervermogen te verhogen.
                  Een kwalitatieve omvormer (bv. SMA) kan je tot 200% overdimensioneren.
                  Het max. omvormervermogen voor een huishoudelijke installatie is ook beperkt volgens je aansluiting (5 kVA monofase en 10 kVA driefase) maar niets belet je op deze omvormers 10 tot 20 kWp panelen aan te sluiten.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    de kostprijs van het openhouden is 1 zaak, veel co² gaan pompen ondertussen is een andere zaak

                    de wever is het ook moreel verplicht ervoor te zorgen dat de antwerpse chemie geen onderbrekingen krijgt
                    In 'zijn' stedelijk 'klimaatplan' werd er totaal geen rekening gehouden met de industriële produktie. Dat valt daar buiten. Handig.

                    In principe ben ik, in samenwerking met groen opgewekte energie (zon, waterkracht, wind), niet tegen kernenergie.
                    Maar het moet wel praktisch haalbaar zijn.

                    De huidige Belgische kerncentrales zijn nauwelijks moduleerbaar. Dat werkt dus niet echt goed samen met groen opgewekte energie.
                    De huidige Belgische kerncentrales zijn gewoon uitgewoond. Slechts 2 kunnen er, na de nodige kosten, tijdelijk opgelapt worden.
                    En ze zijn dan nog eens in handen van een buitenlands bedrijf dat alleen interesse heeft in het maximaliseren van de eigen winst.
                    Nieuwe kerncentrales zijn al helemaal geen optie meer (zo als eerder aangehaald: te duur, onrealistische bouwtijd en de bouw van een
                    nieuwe kerncentrale stoot meer CO2 uit dan ze nog ooit kan recupereren).
                    Modulerende gascentrales zijn ook niet echt een goede optie.

                    Het probleem is dat men na de beslissing van de kernuitstap (nu al 17 jaar geleden) gewoon niets heeft gedaan.
                    En nu staat men met de rug tegen de muur zodat er, spijtig genoeg, geen goede beslissingen meer gemaakt kunnen worden.

                    Comment


                    • een weinig moduleerbare aanvoer, en een weinig modulerende afname van de industrie 24/7/365, is een perfect huwelijk toch, zou je denken

                      en ik weet niet hoe je dat bedoelt, zijn stedelijk klimaatplan...maar dat hij onze chemie koestert hangt wel samen met zijn vraag om doel open te houden, bron en afname naast elkaar, geen verliezen

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        ge moet geen 22 kw laden hé tommie. Maar de momenten dat het wel wat rapper kan, dat men dan wel hogere kilowatts toelaat. En nogmaals 22 hoeft niet, maar 7 tot 11. Met het nieuwe systeem van capaciteit wordt ge daarvoor afgestraft want daar kijkt men niet naar de moment waarop ge de capaciteit gebruikt.
                        Men heeft het hier graag over de capaciteit van een batterij die dan wel of niet wordt gebruikt, wel... dat geldt evengoed voor die kabels die in de grond steken. Wat voor nut heeft om die kabels niet te gebruiken als er weinig vraag is naar stroom. Laat dan net de vraag stijgen (en dat kan gestuurd gebeuren via de slimme meter) en dan kan men perfect variabel laden in functie van het netwerkgebruik. Nu komt ge boven de 2.5 kw en klets.
                        Dat zou inderdaad het meest logische systeem zijn, maar het is ondertussen toch wel al lang duidelijk dat het vooral geld moet opbrengen, geld dat in hun zakken kan verdwijnen, want voor een optimalisatie van het netwerk word dat niet gebruikt, dat zien we nu ook duidelijk.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • hoe zit het eigenlijk kwa rendement van een degraderende batterij?
                          stel je hebt een 100kw batt en er rest nog 85%...als je dan gaat laden - laadverliezen uitgesloten - ga je dan ook effectief 85kw laden, of blijf je 100kw laden en ben je telkens 15kw kwijt

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            hoe zit het eigenlijk kwa rendement van een degraderende batterij?
                            stel je hebt een 100kw batt en er rest nog 85%...als je dan gaat laden - laadverliezen uitgesloten - ga je dan ook effectief 85kw laden, of blijf je 100kw laden en ben je telkens 15kw kwijt
                            Het vermogen (kW-pk) van de auto neemt niet af.
                            De capaciteit van de doelaccu neemt, in jouw voorbeeld, af van 100 kWh naar 85 kWh.
                            Als de opnamecapaciteit van het doel afneemt waar zou je die 15 kWh dan in kwijt kunnen?

                            En zelfs degradatie is niet iets om bij normaal gebruik van een EV echt rekening te houden.
                            Een bevraging bij Tesla rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit behouden.

                            Als je je daar zorgen over maakt zou ik me eerder zorgen maken over het verlies van een geladen accu bij een daling van de temperatuur. Dan daalt de range, afhankelijk van de buitentemperatuur met 10 tot 20%. Dus telkens bij elke lading.
                            Elektriciteit die je telkens wel van AC naar DC moet omzetten. Ga je tijdens de rit (elektrische) verwarming gebruiken verbruik je nog meer. Een EV heeft immers, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor, nauwelijks warmteverlies dat hij kan recupereren.
                            Je zal de verwarming (of de koeling) dus rechtstreeks moeten aanmaken met elektriciteit van de accu.
                            Last edited by ivob2; 06/12/2020, 17:42.

                            Comment


                            • de batterij moet toch ook gekoeld worden? kan men die hitte dan niet gebruiken voor het interieur of de warmtepomp?
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • EV batterijen zijn inderdaad ofwel water gekoeld, of luchtgekoeld via airco. Het eerste kan je dan nog gebruiken, het tweede zeker niet.

                                Comment


                                • Mag ik hier eens een hele domme vraag stellen?

                                  Een EV, moet je dat eigenlijk ‘warmrijden’, of mag je daar meteen mee trappen?
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • de moteur niet, maar er zit er éne met een 500e in canada, en het batterijpack heeft ff tijd nodig om vol vermogen te leveren (en op te warmen)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      de batterij moet toch ook gekoeld worden? kan men die hitte dan niet gebruiken voor het interieur of de warmtepomp?
                                      Tesla doet dat nu in de nieuwe model 3(die ik dus heb) met de octavalve, een warmtepomp die zowel interieur als accucircuit combineert. Wagen is eensklaps een pak efficiënter , bij termperaturen rond het vriespunt spreken we van bijna 10% verschiltov de oude zonder warmtepomp.

                                      Ik ben vandaag ook - voor het eerst - langs een supercharger gereden, om te zien of dat 'in orde' was, zodat ik, als ik dat eens nodig heb, niet voor verrassingen kom te staan. Is gewoon wagen achteruit parkeren, laadkabel aankoppelen, en dat is alles. Accu was al redelijk vol geladen toen ik er mee startte, waardoor ik geen echt hoge snelheden kon scoren, maar is wel indrukwekkend.

                                      Bij de huidige temperaturen beschik ik over vol vermogen van bij de start.
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        ge moet geen 22 kw laden hé tommie. Maar de momenten dat het wel wat rapper kan, dat men dan wel hogere kilowatts toelaat. En nogmaals 22 hoeft niet, maar 7 tot 11. Met het nieuwe systeem van capaciteit wordt ge daarvoor afgestraft want daar kijkt men niet naar de moment waarop ge de capaciteit gebruikt.
                                        Men heeft het hier graag over de capaciteit van een batterij die dan wel of niet wordt gebruikt, wel... dat geldt evengoed voor die kabels die in de grond steken. Wat voor nut heeft om die kabels niet te gebruiken als er weinig vraag is naar stroom. Laat dan net de vraag stijgen (en dat kan gestuurd gebeuren via de slimme meter) en dan kan men perfect variabel laden in functie van het netwerkgebruik. Nu komt ge boven de 2.5 kw en klets.
                                        In Nederland is dat beter geregeld. Je kan je daar op een app inschrijven, en het laden van je wagen wordt dan gemoduleerd ifv netcapaciteit. Wanneer er capaciteit te over is worden de wagens op een hoger vermogen geladen, wanneer er even wat minder is vertraagt het laden.
                                        In een volgende stap kan je er ook op rekenen dat met tekorten uit accu's zou kunnen halen.

                                        BMW 420dA : >>>

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                          Mag ik hier eens een hele domme vraag stellen?

                                          Een EV, moet je dat eigenlijk ‘warmrijden’, of mag je daar meteen mee trappen?
                                          En inrijden moet ook niet meer heb ik gehoord, dus direct knallen van als bij de dealer buiten rijd.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X