Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Haha nee, inrijden, waar heb je het over
    ook onderhoud hoef je je nauwelijks iets van aan te trekken.
    Je kan ook met een gerust hart iemand anders met je EV laten rijden, want je kan de motor, koppeling of bak bijna niet mishandelen.
    Geen probleem dus om een demo wagen te kopen of aan autodelen te doen.

    Comment


    • BMW i3 had in 2013 al een warmtepomp dus eigenlijk onbegrijpelijk dat dit intussen nog niet op alle EV's standaard is

      Comment


      • ...er is een comfortvoordeel aan snelheid aan directe verwarming, iets wat tesla ook aanhaalde, alsook dat een wp in noordelijkere met soms constant negatieve temperaturen ook niet dezelfde extra opbrengst oplevert
        (snap trouwens - zuiver fysisch - niet hoe een wp hoegenaamd bij -10° kan werken)

        maar in elke auto zit een wp...de airco...zijn dat dan 2 warmtepompen aan boord bij recente tesla's of de airco geredesigned dat ze in 2 richtingen werkt

        Comment


        • en wp werkt niet bij -10

          daar zit een elektrische weerstand in om het dan toch nog warm te krijgen

          maar een batterij wordt warm bij gebruik, zelfs tijdens het laden. Die warmte kan gebruikt worden om het interieur mee warm te krijgen.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            en wp werkt niet bij -10

            daar zit een elektrische weerstand in om het dan toch nog warm te krijgen
            Toch wel hoor... tegenwoordig zelfs tot -25.
            Rendement en verwarmingsvermogen daalt dan wel zoveel dat (meestal) een extra verwarmingsweerstand nodig zal zijn.
            Op dat moment is het uiteraard niet meer energiezuinig, maar gelukkig komen die temperaturen hier niet gauw voor.
            Bij - 7, wat hier zeer sporadisch voorkomt, bedraagt de COP van een moderne (lucht/lucht of lucht/water) WP nog altijd iets in de grootorde van 2,5.

            Comment


            • van een lucht water, akkoord...een lucht/lucht, goegel zelf en haal het boven alsewil

              Comment


              • Ja, OK, bij lucht/lucht is het werkingsbereik meestal tot -15, dat had ik beter moeten specificeren.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                  Toch wel hoor... tegenwoordig zelfs tot -25.
                  Rendement en verwarmingsvermogen daalt dan wel zoveel dat (meestal) een extra verwarmingsweerstand nodig zal zijn.
                  Op dat moment is het uiteraard niet meer energiezuinig, maar gelukkig komen die temperaturen hier niet gauw voor.
                  Bij - 7, wat hier zeer sporadisch voorkomt, bedraagt de COP van een moderne (lucht/lucht of lucht/water) WP nog altijd iets in de grootorde van 2,5.
                  als ge een weerstand moet steken om toch nog warmte te krijgen, dan werkt dat voor mij niet meer. De bedoeling van een wp is toch net dat ze met minder energieverbruik, er meer uithaalt. Anders kunt ge evengoed een gewone elektrische verwarming hebben.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • Het maakt wel degelijk een verschil, als het gelijk hier zo een paar graden boven nul is. volgens bjorn nyland is de nieuwe model 3 met warmtepomp en octovalve zo'n 7 tot 10% efficienter in winterse omstandigheden. (octovalve dient om o.a. warmte van accu naar interieur te geleiden). In stroomverbruik scheelt het 1500 watt. (dus als je gemiddeld 100 km/u rijdt, scheelt het 15 wh / km, rijd je gemiddeld 50 km/u, dan scheelt het 30 wh/km).
                    Waar bij de niet-wp wagens vooral wordt geklaagd over hoog verbruik bij korte ritten, zal dit met een wp aanzienlijk verbeteren.
                    Zelf heb ik er niet zo'n last van want ik doe nauwelijks korte ritten.

                    Comment


                    • ja, dat zal wel zijn

                      als de wp auto een compressor heeft van 2kw, verbruikt die minder als die met 6kw directe weerstand, als je veel korte ritten doet zul je mss ook meer kou lijden
                      hij zou ook eens een thermometer moeten meenemen en de snelheid van 0 tot 20° timen

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        de batterij moet toch ook gekoeld worden? kan men die hitte dan niet gebruiken voor het interieur of de warmtepomp?
                        Je kan de werking van een elektromotor niet vergelijken met een verbrandingsmotor.
                        Bij een elektromotor komt er bijna geen restwarmte vrij. Bij een verbrandingsmotor is er altijd restwarmte in overschot.
                        Je zou alle restwarmte (incl. koeling van accu) uiteraard kunnen hergebruiken maar het is nooit voldoende om he tinterieur te verwarmen.
                        De accu zit trouwens meestal in de bodemplaat van een EV. In de winter, wanneer het interieur warmte vraagt, is er eerder verwarming van de accu nodig dan koeling.In de zomer, wanneer je het interieur koel wenst te houden, heeft de accu ook koeling nodig. In de winter heb je dus eerder twee keer verwarming nodig en in de zomer twee keer koeling.

                        In de laatste generatie EV's worden de batterijen voorverwarmd en gekoeld via een circuit.
                        De Nissan Leaf heeft bv. nog luchtgekoelde batterijen en dat is zijn grootste minpunt.
                        Maar het op optimale temperatuur houden van de batterijen vraagt uiteraard ook energie. En deze komt tijdens het verplaatsen uit dezelfde accu die je meesleurt.
                        Een warmtepomp kan het verbruik in de winter inderdaad naar beneden halen maar ze verbruikt nog altijd elektrische energie.
                        In ons huidig klimaat is het voordeel van een on board warmtepomp trouwens eerder beperkt.
                        Een warmtepomp behaalt trouwens pas een optimaal rendement tijdens een langere rit. Ze heeft enige tijd nodig om druk op te bouwen. De eerste km's verwarm je de EV dus gewoon louter op de elektrische kachel.
                        Comfortabel is het, in vergelijking met een verbrandingsmotor wel. Binnen de km is je EV opgewarmd. Er dient immers geen motor opgewarmd te worden.
                        Je kan de range van de EV in de winter wel op peil houden door voor je geplande vertrek het interieur van de EV al voor te verwarmen en de accu op temperatuur te brengen. Je vergroot dan wel de range maar je haalt die energie dan gewoon op voorhand stationair uit de laadpaal. Als je die energie moet betalen (wat ik dacht dat het punt was) maakt het niet veel uit (als je range genoeg hebt).

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          Mag ik hier eens een hele domme vraag stellen?

                          Een EV, moet je dat eigenlijk ‘warmrijden’, of mag je daar meteen mee trappen?
                          Laat jij je mixer, keukenrobot,... ook even warmrijden voor je er in de keuken mee aan de slag gaat?
                          Als je accu niet op temperatuur is regelt het BMS dat zonder dat je er veel van merkt.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Haha nee, inrijden, waar heb je het over
                            ook onderhoud hoef je je nauwelijks iets van aan te trekken.
                            Je kan ook met een gerust hart iemand anders met je EV laten rijden, want je kan de motor, koppeling of bak bijna niet mishandelen.
                            Geen probleem dus om een demo wagen te kopen of aan autodelen te doen.
                            Lijkt me dat dit met de huidige generatie verbrandingsmotoren ook niet echt meer een probleem is.
                            En het onderhoud, ook in een EV, moet tijdens de garantieperiode ook minstens één keer per jaar uitgevoerd worden.
                            Voor de meeste gebruikers zal dit dus weinig verschil uitmaken en zullen ze net als met hun verbrandingsmotor één keer per jaar op onderhoud moeten.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
                              BMW i3 had in 2013 al een warmtepomp dus eigenlijk onbegrijpelijk dat dit intussen nog niet op alle EV's standaard is
                              Ik vind het, uit ondervinding en in ons klimaat, toch overroepen.
                              Onze vorige EV had geen warmtepomp.
                              De huidige EV heeft er wel eentje.
                              De EV zonder warmtepomp (zelfde klimaat, zelfde bestuurders, zelfde rijstijl en zelfde rijomstandigheden, bijna zelfde techniek) had meer range dan de huidige.
                              Beide voertuigen werden voor vertrek ook nooit voorverwarmd.
                              Last edited by ivob2; 07/12/2020, 11:43.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                Lijkt me dat dit met de huidige generatie verbrandingsmotoren ook niet echt meer een probleem is.
                                En het onderhoud, ook in een EV, moet tijdens de garantieperiode ook minstens één keer per jaar uitgevoerd worden.
                                Voor de meeste gebruikers zal dit dus weinig verschil uitmaken en zullen ze net als met hun verbrandingsmotor één keer per jaar op onderhoud moeten.
                                Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
                                Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.



                                en als hij al eens binnenmoet, dan moeten ze er geen 4 liter olie in kappen aan 30 euro per liter en 70 euro per werkuur.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  maar in elke auto zit een wp...de airco...zijn dat dan 2 warmtepompen aan boord bij recente tesla's of de airco geredesigned dat ze in 2 richtingen werkt
                                  Klopt.
                                  In een EV zit steeds een elektrische verwarming en een WP voor de airco.
                                  Als de interieurverwarming via een WP werkt heb je een extra (omvangrijke) WP + elektrische standverwarming.
                                  In mijn vorige EV (met airco maar zonder WP voor verwarming) kon ik dat goed zien. Op de plaats van de interieurWP (in optie) zat gewoon een leeg gat.
                                  In een EV heb je naast de interieur WP ook altijd een elektrische 1:1 standverwarming nodig.
                                  Bij echte koude en bij het begin van de rit kan zo'n miniatuur (vergelijk eens met de omvang van de WP van een woning) WP onvoldoende energie afgeven. De standverwarming moet dan nog altijd blijven bijspringen.
                                  Last edited by ivob2; 07/12/2020, 11:39.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                    Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig?
                                    Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.



                                    en als hij al eens binnenmoet, dan moeten ze er geen 4 liter olie in kappen aan 30 euro per liter en 70 euro per werkuur.
                                    Ik zeg niet dat hij dat technisch nodig heeft. Je mixer moet ook niet op onderhoud.
                                    Ik schrijf (of bedoelde) dat een merk met een dealernetwerk dat gewoon voorschrijft om aan de garantievoorwaarden te blijven voldoen.
                                    Tesla is eerder de uitzondering op de regel. Ze hebben gewoon geen fysiek dealernetwerk (met weer zijn eigen voor- en nadelen).
                                    Een liter motorolie kost, als je het zelf doet, ook geen dertig euro. Een werkuur in een merkgarage voor een EV of een ICE kost evenveel.
                                    Het zijn niet de te vervangen onderdelen die geld kosten maar de winstmarges op die onderdelen en vooral de werkuren.
                                    Bij merkgarages heeft een jaarlijks standaard onderhoud meestal gewoon een minimale standaardprijs.
                                    Ik ben daar niet voor of tegen. Het is (Tesla is waarschijnlijk de uitzondering) gewoon wat het is.
                                    Je kan uiteraard ook altijd het risico nemen de garantievoorwaarden gewoon naast je neer te leggen en kijken waar je eindigt.
                                    Net zoals je met een verbrandingsmotor in de meeste gevallen veel goedkoper af bent bij de klusser om de hoek dan bij de dealer.

                                    Samengevat: uiteraard is een elektrische motor in onderhoud technisch goedkoper dan een verbrandingsmotor.
                                    In de praktijk zou dat verschil wel eens kunnen tegenvallen. En, naargelang er meer EV's verkocht worden, op termijn wel eens steeds kleiner kunnen worden. De dealers/garages hebben ook hun vaste werkingskosten en die moeten ze ergens kunnen recupereren. Van de winstmarges op verkoop komt het al een tijd niet meer.
                                    Bij particuliere aankoop van een EV ga je, tot op heden, de meerprijs van de EV nooit terugwinnen via besparingen op onderhoudskosten.
                                    Tijd ga je er in de meeste gevallen ook niet veel mee recupereren. Je moet, op uitzonderingen na, ook minstens éénmaal per jaar op standaardonderhoud.
                                    En bij een lease en/of salariswagen maakt het al helemaal niet uit want dan zitten alle kosten meestal inbegrepen in de lease of contractprijs.
                                    Last edited by ivob2; 07/12/2020, 11:57.

                                    Comment


                                    • Allez, goed nieuws dan voor iedereen die een VW, BMW of polestar leaset en zich laat naaien door het klassieke businessmodel.
                                      Dacht trouwens dat zo'n onderhoudsbeurt van een EV (bv renault zoe) ook gewoon veel sneller gebeurd is, en dat je er dus gewoon ter plekke op kunt wachten, wat ook weer een extra verplaatsing en nood aan vervangend vervoer scheelt. en de prijs van zo'n beurt zal ook wel lager liggen. (ze kunnen geen 250 euro aanrekenen voor een onderhoud dat nog geen kwartier duurt).
                                      De man in dit filmpje vreest hier al zichtbaar voor zijn job, als je ziet hoe krampachtig hij probeert uit te leggen wat voor onderhoud er allemaal nodig is op een EV. https://www.youtube.com/watch?v=v-_j...youtu.be&t=275

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                        Samengevat: uiteraard is een elektrische motor in onderhoud technisch goedkoper dan een verbrandingsmotor.
                                        In de praktijk zou dat verschil wel eens kunnen tegenvallen. En, naargelang er meer EV's verkocht worden, op termijn wel eens steeds kleiner kunnen worden. De dealers/garages hebben ook hun vaste werkingskosten en die moeten ze ergens kunnen recupereren. Van de winstmarges op verkoop komt het al een tijd niet meer.
                                        Bij particuliere aankoop van een EV ga je, tot op heden, de meerprijs van de EV nooit terugwinnen via besparingen op onderhoudskosten.
                                        Tijd ga je er in de meeste gevallen ook niet veel mee recupereren. Je moet, op uitzonderingen na, ook minstens éénmaal per jaar op standaardonderhoud.
                                        En bij een lease en/of salariswagen maakt het al helemaal niet uit want dan zitten alle kosten meestal inbegrepen in de lease of contractprijs.
                                        Klopt inderdaad 100% ik zie het alleen maar erger worden op termijn . EV zijn rijdende computers , in plaats van te betalen voor motorolie zal u moeten betalen om de laatste software te ontvangen. Net zoals op een smartphone android maar x aantal jaar ondersteuning geeft zal u na x aantal jaar moeten betalen voor een update . Laatste nieuwe wagens gebruiken ondertussen zelf hun navigatie om op tijd te remmen bvb . U zal dus waarschijnlijk jaarlijks we verplicht worden op termijn om een pak euro neer te leggen voor de laatste navigatiesoftware anders zal men gewoon bepaalde optie's uitschakelen. Het ziet er dus op lange termijn niet goed uit voor onafhankelijke garages zij zullen waarschijnlijk niet in staat zijn om deze updates te doen waardoor u verplicht bent levenslang bij de merktdealer te gaan.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                          Je kan de werking van een elektromotor niet vergelijken met een verbrandingsmotor.
                                          Bij een elektromotor komt er bijna geen restwarmte vrij. Bij een verbrandingsmotor is er altijd restwarmte in overschot.
                                          Je zou alle restwarmte (incl. koeling van accu) uiteraard kunnen hergebruiken maar het is nooit voldoende om he tinterieur te verwarmen.
                                          De accu zit trouwens meestal in de bodemplaat van een EV. In de winter, wanneer het interieur warmte vraagt, is er eerder verwarming van de accu nodig dan koeling.In de zomer, wanneer je het interieur koel wenst te houden, heeft de accu ook koeling nodig. In de winter heb je dus eerder twee keer verwarming nodig en in de zomer twee keer koeling.

                                          In de laatste generatie EV's worden de batterijen voorverwarmd en gekoeld via een circuit.
                                          De Nissan Leaf heeft bv. nog luchtgekoelde batterijen en dat is zijn grootste minpunt.
                                          Maar het op optimale temperatuur houden van de batterijen vraagt uiteraard ook energie. En deze komt tijdens het verplaatsen uit dezelfde accu die je meesleurt.
                                          Een warmtepomp kan het verbruik in de winter inderdaad naar beneden halen maar ze verbruikt nog altijd elektrische energie.
                                          In ons huidig klimaat is het voordeel van een on board warmtepomp trouwens eerder beperkt.
                                          Een warmtepomp behaalt trouwens pas een optimaal rendement tijdens een langere rit. Ze heeft enige tijd nodig om druk op te bouwen. De eerste km's verwarm je de EV dus gewoon louter op de elektrische kachel.
                                          Comfortabel is het, in vergelijking met een verbrandingsmotor wel. Binnen de km is je EV opgewarmd. Er dient immers geen motor opgewarmd te worden.
                                          Je kan de range van de EV in de winter wel op peil houden door voor je geplande vertrek het interieur van de EV al voor te verwarmen en de accu op temperatuur te brengen. Je vergroot dan wel de range maar je haalt die energie dan gewoon op voorhand stationair uit de laadpaal. Als je die energie moet betalen (wat ik dacht dat het punt was) maakt het niet veel uit (als je range genoeg hebt).
                                          straf!! mijn eigen ervaring leert net dat een batterij bij gebruik net warm wordt evenals de elektromotor. Dat het niet dezelfde warmte geeft als een verbrandingsmotor is logisch, hoewel ik met momenten een ei kan koken op mijn LiPo batterijen, zelfs de elektromotor staat heet genoeg om in deze winterse temperaturen je handen aan te verbranden. Da's niet op dezelfde schaal als een grote EV, maar een EV gaat net door zijn grote amperages toch heel wat hitte opwekken in de batterij bij gebruik. Die hitte kan dan toch perfect gebruikt worden voor een warmtepomp?
                                          En dan zeker bij het snelladen krijgt de batterij toch serieus wat hitte te verwerken. Perfecte weer nu om die hitte te gebruiken om het interieur al op temperatuur te brengen me dunkt.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X