Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • In de praktijk lijkt het me belangrijker welke range je in de slechtste omstandigheden (autosnelweg - temp beneden 10°C- tegenwind) met de specifieke rijstijl van de bestuurder kan halen en welke minimum range je als gebruiker in normale omstandigheden altijd wil halen.
    Alle andere keuzes zijn eerder een kwestie van smaak en wat je ervoor wil of kan betalen.
    Allee, dat is toch het eerste criteria waar ik me op baseer om tot een uiteindelijke kezue te komen.
    Wat een ander of eender welk testprogramma er uit kan persen lijkt me minder belangrijk.
    Het is wel een aanwijzing om zelf al een eerste uitsluiting beginnen te maken met praktijktesten. Uit een EV met een marketingrange van 300 km ga je zelf geen 400 km puren. Anderzijds, een gepubliceerd cijfer van 500 km zou ik toch zelf eerst eens goed willen testen (minstens één hele dag). Ik test een kandidaat opvolger ook altijd in de periode januari-februari.
    Last edited by ivob2; 08/12/2020, 11:00.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

      Neen, het gaat echt over keuzes die je maakt bij de testen. Ik heb er een tijdje geleden eens een gedetaileerde uitleg over gelezen. WLTP is strikter, maar laat nog altijd speelruimte toe blijkbaar
      Welke speelruimte is er dan?
      T belangrijkste bij zo'n test lijkt mij, dat het een goed geijkte procedure is, elke wagen op dezelfde manier testen.
      Of het representatief is tov het werkelijke gebruikspatroon, da's nog iets anders.

      Ik kijk zelf meestal naar de ev-database range voor winter op snelweg. Als dat niet goed is, dan is hij al niet geschikt voor skiverlof (vorig jaar met een 85 pk benzine wagen gegaan, die had een goeie range en geraakte uiteindelijk toch ook de berg op ).
      Of gewoon zelf rekenen, bij een SUV ga je toch snel boven de 250 wh/km in de winter komen op snelweg, dan weet ge ook hoe ver ge komt met 80 kwh batterij.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

        Welke speelruimte is er dan?
        T belangrijkste bij zo'n test lijkt mij, dat het een goed geijkte procedure is, elke wagen op dezelfde manier testen.
        Of het representatief is tov het werkelijke gebruikspatroon, da's nog iets anders.

        Ik kijk zelf meestal naar de ev-database range voor winter op snelweg. Als dat niet goed is, dan is hij al niet geschikt voor skiverlof (vorig jaar met een 85 pk benzine wagen gegaan, die had een goeie range en geraakte uiteindelijk toch ook de berg op ).
        Of gewoon zelf rekenen, bij een SUV ga je toch snel boven de 250 wh/km in de winter komen op snelweg, dan weet ge ook hoe ver ge komt met 80 kwh batterij.
        Is de 80 kWh van de BMW netto of bruto? Scheelt ook al een slok op de borrel.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

          Welke speelruimte is er dan?
          T belangrijkste bij zo'n test lijkt mij, dat het een goed geijkte procedure is, elke wagen op dezelfde manier testen.
          Of het representatief is tov het werkelijke gebruikspatroon, da's nog iets anders.

          Ik kijk zelf meestal naar de ev-database range voor winter op snelweg. Als dat niet goed is, dan is hij al niet geschikt voor skiverlof (vorig jaar met een 85 pk benzine wagen gegaan, die had een goeie range en geraakte uiteindelijk toch ook de berg op ).
          Of gewoon zelf rekenen, bij een SUV ga je toch snel boven de 250 wh/km in de winter komen op snelweg, dan weet ge ook hoe ver ge komt met 80 kwh batterij.
          Ik kijk gewoon naar de test van Bjorn bij 120 km/h. Dat is het belangrijkste voor mij
          BMW 420dA : >>>

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
            Ik begrijp de ingenieurs van BMW eigenlijk niet goed.
            Gezien er weinig warmteverlies is bij een EV weet ieder kind toch dat de luchtweerstand een grote impact heeft op het verbruik van een EV?
            Waarom kom je dan met een EV af met zo'n kolossaal front zonder enig technisch nut?
            Designredenen blijken ook niet het uitgangspunt geweest te zijn (maar dat is al meer een persoonlijk uitgangspunt).

            Het is niet de zuinigste, niet de mooiste, niet de goedkoopste,...
            Wat blijft er dan over om hier een succes van te maken?

            En ik heb niets tegen BMW. Hier staat regelmatig een i3Rex aan de laadpaal. Deze was in zijn tijd tenminste wel nog innovatief.
            Ik denk net wel dat dat de enige reden is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten




              Ik vind alle SUV hondslelijk. Ik wil zelfs niet in de buurt van zo'n auto gezien worden.
              Ik vermoed dat dit een manier was om snel een extra EV op de markt te brengen. En blijkbaar willen veel mensen in zo'n koekendoos rijden. Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben.
              Vind ik persoonlijk ook niks al die SUV dingen. Maar ja, de mensen willen dat, ze zitten wat hoger en da's veiliger en blablabla... . Dus, dan maken ze dat, want dat verkoopt.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                Ik denk net wel dat dat de enige reden is.
                Ok.
                Mijn smaak verschilt dus duidelijk van deze van de gemiddelde BMW (SUV) koper.

                Bij Hyundai hebben ze het duidelijk anders begrepen.
                Voor hun laatste esthetische upgrade van de Kona EV zijn ze wel afgestapt van het op het fossiel model geïnspireerde front.
                Ben ook erg benieuwd wat het nieuwe E-GMP in de praktijk gaat brengen.

                Het is natuurlijk altijd gemakkelijker om een rits batterijen onder te brengen in een SUV platform dan in een sportcoupé.
                Last edited by ivob2; 08/12/2020, 13:22.

                Comment


                • in de meeste sportcoupé's hebt ge een gigantische transmissietunnel alsook ruimte achteraan waar de versnellingsbak op de achteras zit

                  maw plaats genoeg voor heel wat batterijen in onder te brengen
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                    Ik kijk gewoon naar de test van Bjorn bij 120 km/h. Dat is het belangrijkste voor mij
                    helaas nog geen range test van Bjorn voor de iX3 zien passeren . Normaal is die er toch als de kippen bij...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                      helaas nog geen range test van Bjorn voor de iX3 zien passeren . Normaal is die er toch als de kippen bij...
                      Er is nog altijd geen enkele iX3 ingeschreven in Noorwegen, dus dat lijkt redelijk onmogelijk
                      Ik vermoed dat BMW voldoende i3 en *30e verkocht heeft om een CO2 boete te vermijden , en de iX3 wilt opsparen voor 2021
                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • Bjorn wordt tegenwoordig ook steevast 'gepakt' in snelheid door nextmove, die gaan ook met de ID.4 weer de eersten zijn (ze hebben er een boel besteld). Hun test is ook wel OK, maar dan aan 130 km/h)
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • Ik zie op nextmove :
                          Bidirectioneel opladen


                          De batterij van de Sion heeft een bereik van 250 km. Dankzij de technologie kan de Sion niet alleen zichzelf opwekken door bidirectioneel opladen, maar ook energie leveren. Deze functie verandert de auto in een mobiele energiecentrale. Alle gangbare elektronische apparaten tot 2,7 kW kunnen door de Sion worden gevoed met een huishoudstekker. U kunt uw elektronische apparaten via Schuko aansluiten en ze voorzien van de batterij van de Sion. Via een type 2 connector kan de Sion nog meer vermogen leveren tot 7,6 kW.
                          Komt pas in 2022 op de markt
                          Ik denk dat ik sowieso ga wachten op een model dat vlot bidirectioneel werkt


                          Sono Motors will integrate its solar technology exclusively into third-party vehicles. However, the Sion program will be terminated.
                          Last edited by carman; 08/12/2020, 17:23.

                          Comment


                          • Tja, als je op de praktische uitvoering van sonomotors moet wachten.......
                            In 2022 (allee, tenminste als ze deze keer de vooropgestelde datum halen) nog afkomen met een range van 250 km.
                            Afhankelijk van het weer.

                            Sion, too little too late.
                            Last edited by ivob2; 08/12/2020, 17:31.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                              Ik zie op nextmove :
                              Bidirectioneel opladen


                              De batterij van de Sion heeft een bereik van 250 km. Dankzij de technologie kan de Sion niet alleen zichzelf opwekken door bidirectioneel opladen, maar ook energie leveren. Deze functie verandert de auto in een mobiele energiecentrale. Alle gangbare elektronische apparaten tot 2,7 kW kunnen door de Sion worden gevoed met een huishoudstekker. U kunt uw elektronische apparaten via Schuko aansluiten en ze voorzien van de batterij van de Sion. Via een type 2 connector kan de Sion nog meer vermogen leveren tot 7,6 kW.
                              Komt pas in 2022 op de markt
                              Ik denk dat ik sowieso ga wachten op een model dat vlot bidirectioneel werkt


                              https://sonomotors.com/en/preorder/
                              http://www.autoforum.be/forum/auto-a...sono-sion-2019
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                Ik zie op nextmove :
                                Bidirectioneel opladen


                                De batterij van de Sion heeft een bereik van 250 km. Dankzij de technologie kan de Sion niet alleen zichzelf opwekken door bidirectioneel opladen, maar ook energie leveren. Deze functie verandert de auto in een mobiele energiecentrale. Alle gangbare elektronische apparaten tot 2,7 kW kunnen door de Sion worden gevoed met een huishoudstekker. U kunt uw elektronische apparaten via Schuko aansluiten en ze voorzien van de batterij van de Sion. Via een type 2 connector kan de Sion nog meer vermogen leveren tot 7,6 kW.
                                Komt pas in 2022 op de markt
                                Ik denk dat ik sowieso ga wachten op een model dat vlot bidirectioneel werkt


                                https://sonomotors.com/en/preorder/
                                Als het echt vlot moet lopen kan ik je de Lucent aanraden, een accu van 110 kWh en kan tot 22 kW vermogen leveren.
                                Kost ook wel aardig wat duiten ;D
                                BMW 420dA : >>>

                                Comment


                                • Blijkt dat de eerste eigenaars van een XC40 recharge in deze wintertijden met een verbruik zitten tussen de 27,7 en 31,8kWh/100km...ver weg van de vooropgesteld WLTP.

                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    Ongeacht de kwaliteiten of gebreken van Tesla, zonder hun produkten stond het gebruik van een EV nog altijd bijna nergens.
                                    Echt ?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    Dan was het nog altijd business as usual.
                                    Echt ?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    De anderen kunnen de evolutie nu niet meer ontkennen. Het is mee in bad of van de markt verdwijnen. Toch als grote speler.
                                    Door zo lang te wachten en de kat uit de boom te kijken hebben ze in elk geval de perceptie al tegen van het grote publiek.
                                    Echt ?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    Volgens een uitspraak van een of andere VAG topman zouden ze binnen de kortste keren ook de beste EV's ter wereld maken en de grootste omzetten halen. Tot ze er achter kwamen dat er toch een klein verschil zit in het goed ontwerpen van mechaniek en software.
                                    Echt ?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    Tesla heeft ook het voordeel geen autobouwer te zijn maar in hoofdzaak een softwareontwikkelaar waarbij een automobiel maar een platform is om dit in uit te rollen. Ze kunnen zich ook vooral concentreren op de software, de elektromotor en binnenkort de batterijen.
                                    Echt ?


                                    Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                    De andere autobouwers kunnen, na decennia opgebouwde ervaring, veel beter koetswerken en verbrandingsmotoren bouwen. Maar zijn voor de uitbouw van een EV veel meer aangewezen op externe leveranciers. Wat betreft produkteigen software en accu's lopen ze wel jaren ervaring achter. Enn als je weet hoe snel de ontwikkeling in deze branche gaat is dat nog een grote handicap.
                                    Echt ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                      Laden met 3,7 kW kan in iedere woning waar bij wijze van spreken ook een wasmachine kan draaien. Da’s amper 16 A.
                                      220 km per nacht kan dan toch geen probleem zijn?
                                      voila,maar we maken het graag moeilijker dan het is.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        ​​​​​​​
                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        ​​​​​​​
                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        ​​​​​​​​​​​​​​
                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Echt?
                                        Ja.

                                        ​​​​​​​

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door krautli Bekijk Berichten

                                          voila,maar we maken het graag moeilijker dan het is.
                                          ik maak me wat zorgen - is dat nodig? - om langduring 3750 watt over een normaal stopcontact te trekken, maar ik zie dat ik unieke stopcontacten heb 20A voor de wasmachine of de wasdroger, dus ik neem aan dat een normaal stopcontact toch tegen 4.6kw kan...of ben ik verkeerd

                                          Comment

                                          Working...
                                          X