Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik maak me wat zorgen - is dat nodig? - om langduring 3750 watt over een normaal stopcontact te trekken, maar ik zie dat ik unieke stopcontacten heb 20A voor de wasmachine of de wasdroger, dus ik neem aan dat een normaal stopcontact toch tegen 4.6kw kan...of ben ik verkeerd
Langdurig 16A / 3.5 kw gaat er voor zorgen dat uw stopcontact te heet wordt op den duur.
Daarom dat de meeste EV's maar aan 13A laden als je ze aan een gewone pries hangt (2500 watt ongeveer?).
Ik had eens geprobeerd mijn model 3 te laden met een lange verlengkabel, maar dat lukte niet. De spanning zakte onder de 210V en het laden stopte telkens na een paar minuten.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ik had eens geprobeerd mijn model 3 te laden met een lange verlengkabel, maar dat lukte niet. De spanning zakte onder de 210V en het laden stopte telkens na een paar minuten.
Dat moet nogal een verlengdraad geweest zijn...
Als ge weet dat een 1,5 mm2 koperdraad van 88m een weerstand heeft van 1 ohm...
Dan moet die aan de uiteinden nogal serieus geoxideerd zijn en de pennen van de stekkers ook om daar een spanningsval van meer dan 20V over te krijgen bij 16 A.
Reken zelf uit, de wet van Ohm ga ik hier niet uitleggen.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Dat moet nogal een verlengdraad geweest zijn...
Als ge weet dat een 1,5 mm2 koperdraad van 100m een weerstand heeft van 1 ohm...
Dan moet die aan de uiteinden nogal serieus geoxideerd zijn en de pennen van de stekkers ook om daar een spanningsval van meer dan 20V over te krijgen bij 16 A.
Reken zelf uit, de wet van Ohm ga ik hier niet uitleggen.
het was ook aan het einde van een kilometerslange doorlopende straat tegen de franse grens ergens in een boerengat. dus er zal sowieso maar 220V komen, of nog minder zelfs.
En als ge 13A trekt, zakt dan de spanning ni automatisch een beetje? Ja en die verlengkabel was ook wel een paar tientallen meters en die was ook niet nieuw nee.
Maar zonder gekheid, om deftig te laden, mag je eigenlijk géén verlengkabel gebruiken, ideaal is een laadpunt met type 2 stekker en als dat niet kan is het nog altijd best om uw stopcontact dicht bij uw zekeringkast te hebben en dus zeker geen verlengkabel er tussen.
Blijkt dat de eerste eigenaars van een XC40 recharge in deze wintertijden met een verbruik zitten tussen de 27,7 en 31,8kWh/100km...ver weg van de vooropgesteld WLTP.
Uh, wintertijd? Toch niet in Vlaanderen dan.
Over welke regio heb je het dan?
Da’s hier een topic van de hoogst uitzonderlijke gevallen aan ’t worden.
Laden in een Frans boerengat, in een doodlopende straat van kilometers lang, met een verlengkabel van uw betovergrootvader...
Verder rijdt de gemiddelde Belg nog geen 15.000 km per jaar, maar moeten ze wél elke nacht 500 km kunnen bijladen.
Maar ja, hun jaarlijkse of zesmaandelijkse autoreis of uitstap, wat daarmee?
En het bereik bij -27, hoe zou het daar mee gesteld zijn, want ge weet maar nooit!
ik maak me wat zorgen - is dat nodig? - om langduring 3750 watt over een normaal stopcontact te trekken, maar ik zie dat ik unieke stopcontacten heb 20A voor de wasmachine of de wasdroger, dus ik neem aan dat een normaal stopcontact toch tegen 4.6kw kan...of ben ik verkeerd
Je moet je geen zorgen maken want dat is een redelijk normale situatie.
Het grootste deel van de stopcontacten is hier ook 20A (oven, microgolf, vaatwas, wasmachine,....).
Het verschil met deze toestellen en het laden van een EV is dat deze toestellen slechts kortstondig (zelfs niet over hun volledige gebruiksduur) dat vermogen nodig hebben (meestal om op temperatuur te komen) en een EV uren aan een stuk dat max. vermogen vraagt.
Het zijn ook niet de leidingen (toch niet als deze de goede diameter hebben) welke het zwakke punt zijn maar de kunststof aansluitingen (stopcontact).
Dat kan je wel oplossen door aan het stopcontact dat je gebruikt om te laden een CEE koppeling te gebruiken.
en als dat niet kan is het nog altijd best om uw stopcontact dicht bij uw zekeringkast te hebben en dus zeker geen verlengkabel er tussen.
Als de (laad)kabel in verhouding dik genoeg is maakt dat toch niet uit.
En als je toch een verlengdraad gebruikt zorg er dan zeker voor dat hij niet meer (gedeeltelijk) op een rol zit.
Als je een verlengkabel gebruikt zorg er dan voor dat de diameter van de kabel dik genoeg is in verhouding tot de uitgerolde lengte en dat de verbindingsstukken en het stopcontact op de gebruikte vermogens voorzien zijn.
Dat moet echt niet veel geld kosten.
Dat kan je wel oplossen door aan het stopcontact dat je gebruikt om te laden een CEE koppeling te gebruiken.
Je bedoelt dat gewone stopcontact vervangen door een CEE aansluiting, anders blijf je met hetzelfde probleem zitten.
Feit is dat het allemaal zo moeilijk niet is en als men het wél moeilijk vindt, men er beter een vakman bij haalt in plaats van flauwe kul uit te kramen.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Verder rijdt de gemiddelde Belg nog geen 15.000 km per jaar, maar moeten ze wél elke nacht 500 km kunnen bijladen.
Als je van een verbrandingsmotor overstapt op een EV moet je gewoon een kleine switch in uw hoofd maken.
Niet meer, zoals bij een verbrandingsmotor, de tank bijna leegrijden en dan naar de pomp om in vijf minuten terug vol te tanken.
Maar gewoon telkens je parkeert (vooral indien mogelijk thuis) inpluggen en bij vertrek uitpluggen.
Net zoals je een brandstoftank nooit helemaal leegrijdt voor je terug gaat tanken rij je een EV ook niet leeg tot de laatste kWh.
Al die cijfers van x tijd om een accu vol te laden zijn eerder theoretisch. Je gaat immers bijna nooit van nul naar 100%.
In de praktijk hou je beter rekening met een bruikbare range van 20-80% (dan bereik je meestal de hoogste laadsnelheid).
In verhouding tot je dagelijks benodigde range kies je dan ook beter een EV met accu welke is afgestemd op die 20-80% range.
(Uiteraard hou je dan rekening met de netto bruikbare capaciteit, niet de bruto capaciteit.)
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Je bedoelt dat gewone stopcontact vervangen door een CEE aansluiting, anders blijf je met hetzelfde probleem zitten.
Feit is dat het allemaal zo moeilijk niet is en als men het wél moeilijk vindt, men er beter een vakman bij haalt in plaats van flauwe kul uit te kramen.
Uiteraard, de volledige keten.
En nakijken of de sectie van de kabel waarop je regelmatig wil gaan laden dit aankan.
In recent gekeurde/gebouwde woningen is dat geen probleem maar in oudere woningen kan dat ook nog eens problemen geven.
De periodiek verplichte keuring in België is overwegend nog mooie theorie.
Blijkt dat de eerste eigenaars van een XC40 recharge in deze wintertijden met een verbruik zitten tussen de 27,7 en 31,8kWh/100km...ver weg van de vooropgesteld WLTP.
Temperatuur doet echt heel veel. Maandagmorgen onder nul en ook maar 22km bereik tgov. 29km bij 20 à 25°, scheelt ineens een kwart.
dan kunt ge beter in mijn ogen eens testen met kabelhaspel met veiligheidsplug. Kabel afrollen om spoel effect uit te sluiten en dan zien of die het blijft rrekken. De plug gaat er eerder de brui aan geven dan het stopcontact.
ik maak me wat zorgen - is dat nodig? - om langduring 3750 watt over een normaal stopcontact te trekken, maar ik zie dat ik unieke stopcontacten heb 20A voor de wasmachine of de wasdroger, dus ik neem aan dat een normaal stopcontact toch tegen 4.6kw kan...of ben ik verkeerd
Niet mee inzitten, buurman laadt zijn i3 al 5 jaar probleemloos aan (steeds hetzelfde) gewoon stopcontact. Gaat wel pokketraag natuurlijk maar is ook maar een 33kw batterij (bruto) dacht ik.
Comment