Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik vraag me wel af wat dat gaat worden bij mensen die thuis 2 of meer auto's hebben, wanneer dat allemaal plug-in hybrides en EV's gaan worden
    Gemiddeld doet een belgische auto 15k per jaar. Dat is 50km per dag. Daar heb je dus 10 kWh voor nodig per dag.
    Aan een laadpaal van 7kW is dat dus 1.5h laden per dag per auto.
    Maar met dat gebruik kan je gewoon om de paar dagen eens laden.
    En heb je echt een heel intensief gebruik van je auto, dan zal je 2 palen van 11kW moeten plaatsen. Zo spannend is dat niet hoor.

    Comment


    • #22
      Ik blijf nog steeds met dezelfde vragen van de laatste jaren zitten:

      -waarom woon ik in een stad met een afschakelplan, die toch EV’s promoot?
      -waarom maken politici beslissingen die ertoe leiden dat we, zelfs zonder meer EV’s, stroomtekort gaan hebben?
      -wat met mensen die in een appartement wonen, wat is het plan?
      -hoe gaat men tewerk gaan om de inkomsten van mobiliteit te garanderen?

      Naast de schaarse mogelijkheden om een EV te huren/delen in stedelijk gebied, blijft een EV en de mogelijkheid om te laden een elitair gebeuren, gekoppeld aan de bedrijven die momenteel de fiscale voordelen ervan benutten om goedkoop bedrijfswagens en vooral loonwagens uit te delen. Toch probeert men in enkele steden de bevolking te forceren (via LEZ zones) om elektrisch gaan. Met name Groen vaart hier totaal geen democratische koers. Naast de hoge prijs van een EV, zouden veel mensen met oudere elektrische installaties grote kosten moeten doen om laadmogelijkheden te installeren.
      Daarbij zijn veel bedrijven, en al zeker overheidsbedrijven, die niet beschikken over laadplaatsen op hun terrein. Vooral ook die laatsten zouden dan het voortouw moeten trekken.

      Ik wacht op mensen met de nodige politieke moed om dit in goede banen te leiden. Als die er überhaupt al zijn.
      Last edited by order66; 24/11/2020, 11:10.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
        Ik blijf nog steeds met dezelfde vragen van de laatste jaren zitten:

        -waarom woon ik in een stad met een afschakelplan, die toch EV’s promoot?
        -waarom maken politici beslissingen die ertoe leiden dat we, zelfs zonder meer EV’s, stroomtekort gaan hebben?
        -wat met mensen die in een appartement wonen, wat is het plan?
        -hoe gaat men tewerk gaan om de inkomsten van mobiliteit te garanderen?

        Naast de schaarse mogelijkheden om een EV te huren/delen in stedelijk gebied, blijft een EV en de mogelijkheid om te laden een elitair gebeuren, gekoppeld aan de bedrijven die momenteel de fiscale voordelen ervan benutten om goedkoop bedrijfswagens en vooral loonwagens uit te delen. Toch probeert men in enkele steden de bevolking te forceren (via LEZ zones) om elektrisch gaan. Met name Groen vaart hier totaal geen democratische koers. Naast de hoge prijs van een EV, zouden veel mensen met oudere elektrische installaties grote kosten moeten doen om laadmogelijkheden te installeren.
        Daarbij zijn veel bedrijven, en al zeker overheidsbedrijven, die niet beschikken over laadplaatsen op hun terrein. Vooral ook die laatsten zouden dan het voortouw moeten trekken.

        Ik wacht op mensen met de nodige politieke moed om dit in goede banen te leiden. Als die er überhaupt al zijn.
        Eén antwoord op al je vragen: www.battmobiel.be . Christophe Peeters (VLD'er) trekt hier mee aan de kar.
        woon jij niet in Gent? ik woon zelf in Gent, in een appartement, en voor mij is battmobiel de perfecte oplossing, in andere steden is het nog maar in mondjesmaat aan het opkomen.

        Verder wel bizar dat je zo bekommerd bent om de fiscale inkomsten (die nu voor een deel uit de accijnzen voortkomen). Wetende dat het miljarden kost onze bedrijfswagens te sponsoren.
        Last edited by sunking; 24/11/2020, 11:28.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

          Eén antwoord op al je vragen: www.battmobiel.be
          woon jij niet in Gent? ik woon zelf in Gent, in een appartement, en voor mij is battmobiel de perfecte oplossing, in andere steden is het nog maar in mondjesmaat aan het opkomen.

          Verder wel bizar dat je zo bekommerd bent om de fiscale inkomsten (die nu voor een deel uit de accijnzen voortkomen). Wetende dat het miljarden kost onze bedrijfswagens te sponsoren.
          Vandaar mijn vermelding ivm de schaarse projecten, batt is er een van. Staat er eentje in mijn straat met een laadpaal. Eentje, voor de 300 mensen die er wonen (appartementencomplexen niet bijgerekend). Ik wil wel zien wat de oplossing is voor die 299 anderen. En dan spreek ik nog niet van die appartementencomplexen in de staat, waar men bij vernieuwing de garages heeft weggelaten (je kent de plannen van Gent hieronder vast).
          Een af en toe gebruikte huurwagen is trouwens niet voor iedereen de uitkomst.

          Fiscale inkomsten, bedrijfswagens.... het is allemaal complex om er dikke strepen te gaan door trekken. Vandaar ook mijn kritiek op Groen hieromtrent.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • #25
            Als je in Gent wil autodelen, zijn er echt mogelijkheden genoeg, het is al een ware concurrentiestrijd tussen batt, partago, cambio, degage en nu sinds kort ook greenmobility.
            Voor de omschakeling naar elektrisch zijn nog meer laadpalen nodig, op dat vlak kan fluvius niet echt volgen...
            veel mensen willen hun wagen niet weg doen, omdat ze hem dagelijks nodig hebben, of omdat ze te halsstarrig vasthouden aan hun oude denkpatroon. als je nog een deftige wagen hebt die op papier niet veel meer waard is maar die nog een paar jaar mee kan, dan wordt die niet snel weggedaan. maar op het moment dat hij economisch per total is, gaan mensen wel nadenken en kiezen ze toch voor een deelwagen.
            als je in een stad woont, heb je eigenlijk niet echt een wagen nodig (tenzij als je buiten de stad werkt op een lastig te bereiken plek), maar voor sommigen is die wagen een verlengstuk voor hun ego - zelfs al staat die grotendeels stil.

            Comment


            • #26
              Op Engelse fb groepen van ev en phev eigenaars zit het vol met eigenaars die in een appartement of rijhuis in een stad wonen.
              Daar stellen ze zich die vraag zelfs niet eens.
              Op de stoep zie je dan wel regelmatig een kabel met een gootje over (beetje avontuur voor de rolstoel gebruiker of ze hebben dat daar niet) of een kabel die via een lantaarnpaal omhoog gaat en dan de oversteek naar hun huis maakt.

              Heb ondertussen al 965km na elkaar gereden zonder een drup benzine te verbruiken.
              Op de snelweg aan 128 op teller zit ik aan 4,5 a 6 liter afhankelijk van het verkeer en weer.
              Als de batterij leeg is is dat max 7,5.
              Vind dat nog allemaal redelijk voor de grote en gewicht van zo een wagens.
              Mijn R zat altijd aan 10L en die was veel kleiner en lichter.
              De Tiguan aan 6,5L.

              Na 16.000 km is het verbruik 2,6L en het blijft dalen.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                Eén antwoord op al je vragen: www.battmobiel.be . Christophe Peeters (VLD'er) trekt hier mee aan de kar.
                woon jij niet in Gent? ik woon zelf in Gent, in een appartement, en voor mij is battmobiel de perfecte oplossing, in andere steden is het nog maar in mondjesmaat aan het opkomen.

                Aangezien jij er veel van weet en ik me niet kan concentreren heb ik een vraagje.
                Bij het goedkoopste abonnement is het 275 per jaar alles in behalve verbruik?
                Wat rekenen ze daar dan gemiddeld voor?
                Is er nog een forfait te betalen als je iets voor hebt?
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #28
                  welke phev heb je gixxer?

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten


                    Aangezien jij er veel van weet en ik me niet kan concentreren heb ik een vraagje.
                    Bij het goedkoopste abonnement is het 275 per jaar alles in behalve verbruik?
                    Wat rekenen ze daar dan gemiddeld voor?
                    Is er nog een forfait te betalen als je iets voor hebt?
                    Die 275 is een eenmalige waarborg die je terugkrijgt als je er uit stapt.
                    Voor de rest betaal je gewoon voor je gebruik, dus 25-50 per dag naargelang type wagen (model 3 is 49 euro geloof ik), en dan nog iets van een 17 cent per kilometer, waar de elektriciteit mee in zit. De goedkopere wagens (oude zoe, en VW E-up), kan je huren voor een paar euro per uur.
                    Forfait, dat weet ik niet, maar ik denk van wel, wagens zijn gewoon omnium verzekerd maar de meeste verzekeringen werken met een franchise wanneer je zelf in fout bent. lijkt me niet meer dan logisch.
                    Last edited by sunking; 24/11/2020, 12:16.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                      Eén antwoord op al je vragen: www.battmobiel.be .
                      Ziet er tof uit! Puur jeugdsentiment!

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        welke phev heb je gixxer?
                        Mitsubishi Outlander PHEV dacht ik.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                          Op Engelse fb groepen van ev en phev eigenaars zit het vol met eigenaars die in een appartement of rijhuis in een stad wonen.
                          Daar stellen ze zich die vraag zelfs niet eens.
                          Op de stoep zie je dan wel regelmatig een kabel met een gootje over (beetje avontuur voor de rolstoel gebruiker of ze hebben dat daar niet) of een kabel die via een lantaarnpaal omhoog gaat en dan de oversteek naar hun huis maakt.

                          Heb ondertussen al 965km na elkaar gereden zonder een drup benzine te verbruiken.
                          Op de snelweg aan 128 op teller zit ik aan 4,5 a 6 liter afhankelijk van het verkeer en weer.
                          Als de batterij leeg is is dat max 7,5.
                          Vind dat nog allemaal redelijk voor de grote en gewicht van zo een wagens.
                          Mijn R zat altijd aan 10L en die was veel kleiner en lichter.
                          De Tiguan aan 6,5L.

                          Na 16.000 km is het verbruik 2,6L en het blijft dalen.
                          Zoals hier in Antwerpen:


                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                            Zoals hier in Antwerpen:

                            er zijn elegantere oplossingen, een langere kabel met struikelmat bv ...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Als je in Gent wil autodelen, zijn er echt mogelijkheden genoeg, het is al een ware concurrentiestrijd tussen batt, partago, cambio, degage en nu sinds kort ook greenmobility.
                              Voor de omschakeling naar elektrisch zijn nog meer laadpalen nodig, op dat vlak kan fluvius niet echt volgen...
                              veel mensen willen hun wagen niet weg doen, omdat ze hem dagelijks nodig hebben, of omdat ze te halsstarrig vasthouden aan hun oude denkpatroon. als je nog een deftige wagen hebt die op papier niet veel meer waard is maar die nog een paar jaar mee kan, dan wordt die niet snel weggedaan. maar op het moment dat hij economisch per total is, gaan mensen wel nadenken en kiezen ze toch voor een deelwagen.
                              als je in een stad woont, heb je eigenlijk niet echt een wagen nodig (tenzij als je buiten de stad werkt op een lastig te bereiken plek), maar voor sommigen is die wagen een verlengstuk voor hun ego - zelfs al staat die grotendeels stil.
                              Redelijk kort door de bocht.
                              Het is niet omdat je nog een auto in de garage staan hebt, dat je vasthoudt aan oude denkpatronen. Leefomstandigheden, familiale situaties, job,... het heeft allemaal invloed op je mobiliteit. Heb je kinderen, naar welke school gaan ze, hoe is je gezondheid, welke leeftijd heb je, enz... allemaal factoren die een rol spelen bij een beslissing. Zelf gebruiken wij veel de fiets (ik doe trouwens reeds erg lang woon/werk met de fiets, het hele jaar door trouwens). Ik heb dus al veel langer mijn denkpatroon veranderd. Ik kom ook reeds 15 jaar niet meer met de auto in de stad. Fietsen of te voet.
                              Trouwens, wat is er mis met bezit van een wagen? Het is het gebruik wat slecht is voor het milieu. Of je mag het ook gewoon leuk vinden.
                              De nieuwe materialen die aangeboord worden voor het maken van een EV, of de productie van de energie ervoor, is ook niet heiliger dan de paus.
                              Maar ik kan mij voorstellen, als je leefomstandigheden danig zijn dat ze aansluiten bij autodelen EN EV, dat je er voor kiest. Lijkt mij momenteel wel de minderheid van de bevolking.

                              Die foto hierboven: parkeer anders eens op het voetpad
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #35
                                Ja als mensen om welke reden dan ook zelf een auto willen bezitten, dan ga ik dat niet veroordelen.
                                Maar je haalt zelf het voorbeeld aan van 1 elektrische deelwagen voor 300 bewoners. Als meer bewoners een deelwagen willen, dan kan dat perfect, dus er is op zich geen probleem met het aanbod, al zijn de openbare laadpalen een pijnpunt. Bovendien vervangt 1 deelwagen meerdere wagens die anders maar gewoon heel de tijd plaats staan in te nemen op straat of op de parking. Bij nieuwbouwprojecten kunnen meerdere laadpunten voorzien worden, een goed voorbeeld zijn de nieuwe dokken in Gent.

                                Voor de rest klopt je stelling, als ik een M140i zou willen, zou ik niet aan autodelen doen. Maar als je graag elektrisch rijdt kan het dus wel en het bespaart mij veel geld.
                                Last edited by sunking; 24/11/2020, 14:08.

                                Comment


                                • #36
                                  Absoluut akkoord. Op termijn overweeg ik wel een abbo bij batt, voor mijn zoon als die kan/wil rijden.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                    Die 275 is een eenmalige waarborg die je terugkrijgt als je er uit stapt.
                                    Voor de rest betaal je gewoon voor je gebruik, dus 25-50 per dag naargelang type wagen (model 3 is 49 euro geloof ik), en dan nog iets van een 17 cent per kilometer, waar de elektriciteit mee in zit. De goedkopere wagens (oude zoe, en VW E-up), kan je huren voor een paar euro per uur.
                                    Forfait, dat weet ik niet, maar ik denk van wel, wagens zijn gewoon omnium verzekerd maar de meeste verzekeringen werken met een franchise wanneer je zelf in fout bent. lijkt me niet meer dan logisch.

                                    Voor heel veel mensen zou dat alles een stuk goedkoper maken.
                                    In mijn gemeente is er ook iemand die daar zijn schouders onderzet om zo 1 of meerdere wagens naar hier te krijgen maar de respons was heel lauw.

                                    Er is 1 blauwe Zoë maar weet niet van welke firma.
                                    Die staat wel al op 5km van mij.

                                    De wagen moet weer op de plaats komen waar je hem hebt afgehaald veronderstel ik?

                                    Aan het Rabot staan er sinds een paar jaar ook altijd.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • #38
                                      Het probleem met deelwagens is dat je dikwijls zeer ver vooruit moet plannen. Want iedereen wil op 2de Kerstdag nonkel Jef en tante Marie gaan bezoeken in Bachten de kupe.
                                      Ik spreek uit ervaring met mijn broer die geen wagen heeft en met Cambio werkt. Een familiefeest plant men bij ons in op basis van beschikbaarheid van de deelwagen
                                      Nieuwjaar vieren we meestal pas de 3de week van Januari
                                      Last edited by carman; 24/11/2020, 14:24.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        welke phev heb je gixxer?
                                        Eisen van de vrouw.
                                        -De wagen moest groter zijn dan de Tiguan
                                        -Meerdere jaren garantie hebben
                                        -Geen nieuw model meer met kinderziektes
                                        -Geen tweedehands
                                        -Lederen interieur
                                        -Open dak
                                        -Automaat
                                        -Alle veiligheid snufjes
                                        -En het budget natuurlijk

                                        Deze en de Kia bleven over.
                                        Zat al lang op zo een forums / groepen en een vriend verdeelt het merk dus de keuze was snel gemaakt.
                                        Dat we nog 5000€ meer kregen voor de Tiguan dan daar waar hij gekocht is was ook geen minpunt.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                          Het probleem met deelwagens is dat je dikwijls zeer ver voorruit moet plannen. Want iedereen wil op 2de Kerstdag nonkel Jef en tante Marie gaan bezoeken in Bachten de kupe.
                                          Ik spreek uit ervaring met mijn broer die geen wagen heeft en met Cambio werkt. Een familiefeest plant men bij ons in op basis van beschikbaarheid van de deelwagen
                                          En ik ontsmet een vervangwagen al volledig.
                                          Zou daar dan elke keer een uur vroeger moeten boeken en al mijn gerief naartoe moeten sleuren.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X