Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
    Ik blijf nog steeds met dezelfde vragen zitten toen men van paard en kar naar auto ging :



    -waarom woon ik in een stad met een afschakelplan, die toch EV’s promoot? - waarom woon ik in een stad , kan toch nooit tanken , die tankstations staan langs grote wegen

    -waarom maken politici beslissingen die ertoe leiden dat we, zelfs zonder meer EV’s, stroomtekort gaan hebben? - Waarom moet ik dat stinkend spul erin kappen en komen ze met een kanneke bijvullen als ik zonder val

    -wat met mensen die in een appartement wonen, wat is het plan? - als iedereen zo een automobiel koopt dan heb ik toch nooit geen plaats meer om voor mijn deur te parkeren .

    -hoe gaat men tewerk gaan om de inkomsten van mobiliteit te garanderen? - lig jij er van wakker hoe de overheid aan zijn geld geraakt ??
    Ben er uiteraard maar mee aan het lachen en ik begrijp dat verandering moeilijk valt voor veel mensen . Maar dat lost zich zelf wel op . Wij rijden al 5 jaar elektrisch en nog nooit problemen tegen gekomen met laden .

    2015 Nissan Leaf Acenta .
    1986 Lamborghini Jalpa

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
      Het probleem met deelwagens is dat je dikwijls zeer ver vooruit moet plannen. Want iedereen wil op 2de Kerstdag nonkel Jef en tante Marie gaan bezoeken in Bachten de kupe.
      Ik spreek uit ervaring met mijn broer die geen wagen heeft en met Cambio werkt. Een familiefeest plant men bij ons in op basis van beschikbaarheid van de deelwagen
      Nieuwjaar vieren we meestal pas de 3de week van Januari
      Als er maar enkele wagens beschikbaar zijn in uw gemeente is dat idd een probleem.
      Bij battmobiel valt het precies mee met beschikbaarheid, heb nog nooit gehad dat ik er geen meer kon reserveren. Vorig jaar met oudjaar was er maar 1tje meer vrij toen ik er een wou boeken, toen had ik chance (ook pas een week op voorhand gereserveerd).
      Bij battmobiel merk ik dat de vloot in het weekend meer gebruikt wordt dan in de week, maar het evenwicht valt nog redelijk goed mee, er zijn bv. ook mensen/bedrijven die een wagen leasen om in de week te gebruiken, en die geven hem dan weer vrij in het weekend.
      Cambio heeft véél wagens in gent, het valt mij op dat die op sommige momenten allemaal weg zijn en op andere momenten staan hun parkingetjes vol (5 - 10 wagens per cambio station).

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten

        Ben er uiteraard maar mee aan het lachen en ik begrijp dat verandering moeilijk valt voor veel mensen . Maar dat lost zich zelf wel op . Wij rijden al 5 jaar elektrisch en nog nooit problemen tegen gekomen met laden .
        Dat geeft de indruk van vastgeroest te zijn, niet correct. Ik heb hierboven argumenten gegeven waarom het moeilijk kan zijn een EV te kopen/laden.
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • #44
          Het kan idd lastig zijn voor sommigen om over te schakelen. Als je als particulier geen laadmogelijkheid hebt thuis en er staat geen openbare laadpaal in de buurt, dan kan je er wel één aanvragen bij fluvius.
          Het hangt er gewoon vanaf hoe graag je het wil. Waar een wil is, is een weg. Bv. in de ondergrondse parking van een appartement kan je wel elektriek bijleggen, maar ge moet de investering en de moeite willen doen.
          Een belangrijke reden waarom veel mensen niet aan de EV gaan, is omdat ze het geluid van hun motor en hun manuele versnellingsbak niet kunnen missen. En omdat ze er op reis mee willen, wat vooralsnog enkel mogelijk is met duurdere EV's, wegens range anxiety.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Een belangrijke reden waarom veel mensen niet aan de EV gaan, is omdat ze het geluid van hun motor en hun manuele versnellingsbak niet kunnen missen. .

            En laat het nu net dat zijn waar je in een gewone auto stress van krijgt en al zeker in de file.
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • #46
              ni om negatief te doen maar ik doe het toch

              je moet de vraag al eens stellen op een bewonersvergadering van een app-blok of je gaat mogen opladen...komen er wrs gelijk gedachten van onbrandende auto's...en dan moet je de helft van de eigenaars gaan overtuigen...dat gaat volgens mij nooit lukken tenzij de mensen mee-willen...maar naar mijn ervaring ligt zoiets erg moeilijk...mensen geven niet graag toestemming voor iets waar ze zelf geen direct voordeel uithalen

              https://www.ad.nl/auto/brandweer-ele...trische%20auto.

              Comment


              • #47
                Ja en aan wat ligt dat? aan de mensen. niet aan de auto's. wij hebben hier in belgie een ongelooflijk bekrompen mentaliteit, daarmee dat we hier jaren achter lopen op bv. nederland.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  Het kan idd lastig zijn voor sommigen om over te schakelen. Als je als particulier geen laadmogelijkheid hebt thuis en er staat geen openbare laadpaal in de buurt, dan kan je er wel één aanvragen bij fluvius.
                  Het hangt er gewoon vanaf hoe graag je het wil. Waar een wil is, is een weg. Bv. in de ondergrondse parking van een appartement kan je wel elektriek bijleggen, maar ge moet de investering en de moeite willen doen.
                  Een belangrijke reden waarom veel mensen niet aan de EV gaan, is omdat ze het geluid van hun motor en hun manuele versnellingsbak niet kunnen missen. En omdat ze er op reis mee willen, wat vooralsnog enkel mogelijk is met duurdere EV's, wegens range anxiety.
                  Waar een wil is is een weg: er moet budget zijn. Waar ik werk bvb is er nog geen budget voor een overdekte fietsstalling, of een laadpunt voor fietsen. Verre van voor EV’s. En dat is een overheidsbedrijf. Begrijpe wie begrijpen kan.
                  Priveappartementen, dan moet je al een bepaald percentage stemmen hebben van de eigenaars. Daar wringt soms ook het schoentje, voor veel gemeenschappelijke zaken.
                  Als daily kan ik perfect leven met een EV, mijn F10 benzine hoor je ook niet draaien, ik heb onlangs aan de lichten nog op de start knop geduwd k omdat ik dacht dat die uitgevallen was Dat is een ZF8 trouwens.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #49


                    Vergeet immers niet dat vanaf januari 2019 iedere mede-eigenaar ook individueel het recht krijgt om kabels te installeren in de gemeenschappelijke delen voor bijvoorbeeld een individuele laadpaal in het garagecomplex. Een collectieve aanpak is hier een derhalve sowieso aangewezen.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      https://www.syncura.be/nl/nieuws-ove...tsgebouwen-38/

                      Vergeet immers niet dat vanaf januari 2019 iedere mede-eigenaar ook individueel het recht krijgt om kabels te installeren in de gemeenschappelijke delen voor bijvoorbeeld een individuele laadpaal in het garagecomplex. Een collectieve aanpak is hier een derhalve sowieso aangewezen.
                      Ik zit al een tijdje een poging te doen om dit klaar te krijgen hier in ons gebouw. Nu, twee toevalligheden, de mensen uit jou link is onze syndicus hier...
                      Toevallig heb ik gisteren na 2 maand antwoord gekregen van de eigenaar van onze twee standplaatsen die we huren. (aankoop is €25k /stuk privé zetten met muur en poort niet inbegrepen)
                      We krijgen de toelating om een wallbox te plaatsen maar:

                      “Onderwerp: RE: huur staanplaats:

                      Peter,

                      Van ij mag dit geplaatst worden op zijn kosten.
                      Ik vrees echter dat de bestaande zekering 2f 20A niet voldoende zal zijn voor wallbox.
                      Verzwaren kunnen we niet toelaten.

                      Met vriendelijke groeten,”

                      Ik ben niet de enige hier in het gebouw die interesse heeft/had.

                      We zijn nu nog wel aan het wachten op de toelating van de blokpolis en het moet nog voorkomen in het VME ter goedkeuring.

                      Ondertussen zijn voor onszelf de plannen hier drastisch veranderd maar ik wil nog wel mijn schouders zetten tot het totstandkomen van laadmogelijkheden in de ondergrondse parkeerruimten of op het domein zelf.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #51
                        theoretisch zit je met 20a op 220v aan 4.4kw, moet je zelf uitmaken of dat voldoende is voor je gebruik

                        als je auto 12 uur staat op te laden per dag is dat toch bijna 200km opladen per dag

                        Comment


                        • #52
                          Voor één laadpunt is 20A nog te doen ja, maar kunnen er op die manier meerdere aangesloten worden? Is dat één 20A zekering voor heel de parking?

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Voor één laadpunt is 20A nog te doen ja, maar kunnen er op die manier meerdere aangesloten worden? Is dat één 20A zekering voor heel de parking?
                            In elk appartement zit niet één van 20A maar slechts 16A die naar de ondergrondse garage gaat om een eventuele individuele garagepoort te bedienen.
                            De info die de eigenaar/bouwheer in zijn e-mail zet is niet correct.


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                              In elk appartement zit niet één van 20A maar slechts 16A die naar de ondergrondse garage gaat om een eventuele individuele garagepoort te bedienen.
                              De info die de eigenaar/bouwheer in zijn e-mail zet is niet correct.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Da's dus net genoeg om een 3.5 kw laadpunt aan te sluiten. dus laadsnelheid 20 km/h . Voor mij zou dat net aanvaardbaar zijn.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                In elk appartement zit niet één van 20A maar slechts 16A die naar de ondergrondse garage gaat om een eventuele individuele garagepoort te bedienen.
                                De info die de eigenaar/bouwheer in zijn e-mail zet is niet correct.


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                Kijk even na welke kabel er werd getrokken naar de garage. Als dit een 2,5 mm2 is, mag je deze zekeren met een automaat 20A.
                                Als het 1,5 mm2 is, dan heb je pech, want max. 16 A.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Gemiddeld doet een belgische auto 15k per jaar. Dat is 50km per dag. Daar heb je dus 10 kWh voor nodig per dag.
                                  Aan een laadpaal van 7kW is dat dus 1.5h laden per dag per auto.
                                  Maar met dat gebruik kan je gewoon om de paar dagen eens laden.
                                  En heb je echt een heel intensief gebruik van je auto, dan zal je 2 palen van 11kW moeten plaatsen. Zo spannend is dat niet hoor.
                                  Ja, dat weet ik allemaal wel.
                                  Ik zit de laatste jaren zelf mooi in de buurt van dat gemiddelde. Behalve dit jaar door corona en langdurig ziekteverlof.

                                  Maar er spelen wel heel wat factoren mee:
                                  1. Het capaciteitstarief dat eraan komt.
                                  2. Kan het net die aansluiting die jij zou willen wel trekken?
                                  3. Wat met mensen die op een appartement wonen?
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Bij nieuwbouwprojecten kunnen meerdere laadpunten voorzien worden, een goed voorbeeld zijn de nieuwe dokken in Gent.
                                    Ik heb al geregeld de vraag gesteld hoe het zit met de mogelijkheden om een laadpaal te installeren in de parkeergarage van appartementen.
                                    Meestal komen ze gewoon uit de lucht gevallen en weten ze totaal niet wat antwoorden.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                      Kijk even na welke kabel er werd getrokken naar de garage. Als dit een 2,5 mm2 is, mag je deze zekeren met een automaat 20A.
                                      Als het 1,5 mm2 is, dan heb je pech, want max. 16 A.
                                      Oh is dat zo? Gaan we eens bekijken want dat zal toch wel voor iedereen zo zijn die 2,5 carré. Kan me feitelijk moeilijk inbeelden dat ze hier 1,5 mm2 gebruikt hebben.
                                      Bedankt.


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                        Oh is dat zo? Gaan we eens bekijken want dat zal toch wel voor iedereen zo zijn die 2,5 carré. Kan me feitelijk moeilijk inbeelden dat ze hier 1,5 mm2 gebruikt hebben.
                                        Bedankt.


                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                        Elk stopcontact wordt gelegd met 2.5mm2 en is afgezekerd op 20 A.
                                        Zo een leidingske leggen kan niet echt een probleem zijn, en dan kan je al laden met 4,6 kW.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                          Ja, dat weet ik allemaal wel.
                                          Ik zit de laatste jaren zelf mooi in de buurt van dat gemiddelde. Behalve dit jaar door corona en langdurig ziekteverlof.

                                          Maar er spelen wel heel wat factoren mee:
                                          1. Het capaciteitstarief dat eraan komt.
                                          2. Kan het net die aansluiting die jij zou willen wel trekken?
                                          3. Wat met mensen die op een appartement wonen?

                                          Als je met het huidig tarief een pak meer electriciteit gaat verbruiken, dan betaal je ook veel meer voor het net. Een paal met load balancing kan vermijden dat je voor je gehele huis meer dan 7kW gaat trekken. Eerste probleem is opgelost.

                                          Ik heb eens de berekening gezien voor Nl. Als morgen alle autos electrisch worden, dan hebben ze in NL in totaal 6% meer electriciteit nodig. De reden is dat de productie van een liter benzine of diesel ook rond de 5-6 kWh kost aan distillatie energie. Dat valt weg natuurlijk. Dus productiecapaciteit is er. Voor de huisaansluitingen.... met load balancing en wat intelligente schakelingen kan het verbruik wel wat gespreid worden.

                                          In nieuwe appartementen trekken ze nu al kabels. In de meeste garages kan het toch geen groot probleem zijn een paar kabeltjes te leggen. De tellers staan meestal ook in de kelders nabij de garages.
                                          Ik vermoed dat je zal moeten overleggen met de syndic, maar ik verwacht ook een wetgeving die domweg verbieden zou tegengaan.

                                          Met een beetje goede wil gaat dat wel lukken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X