Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zo heeft iedereen zijn eigen pluspunten en nadelen.
    Ik zou dan weer niets aan een Tesla supercharger hebben: geen enkele in de buurt, geen enkele waar ik normaal regelmatig voorbijmoet en vooral..... geen Tesla.
    Ik heb dan weer het geluk een moderne Lidl met een AC22/DC50 laadstation in de omgeving te hebben waar ik toch, Colruyt you lost one more customer, om de 7/10 dagen moet zijn. Iedereen kan daar met ieder type (PH)EV laden.
    Niet dat ik het nodig heb en volledig ter zijde, maar eveneens van een omheinde officiële hondenren/uitlaatplek voorzien.

    Door corona en de nabijheid van de Lidl laadpaal wordt de thuislaadpaal nog maar nauwelijks gebruikt.
    Last edited by ivob2; 22/12/2020, 13:46.

    Comment


    • Fastned de Nederlandse ontwikkelaar en uitbater van snellaadstations voor elektrische voertuigen, heeft vlakbij Zürich, langs de snelweg A1, zijn eerste station op Zwitserse bodem geopend. Daarmee voegt het bedrijf een vijfde land toe aan zijn Europees netwerk.

      Fastned won in 2019 een Zwitserse aanbesteding voor het inplanten van laadstations op 20 locaties. Het eerste is nu dus geopend. Het heeft een dak van zonnepanelen en biedt 300 kW snelladen voor vier auto’s tegelijk. In 15 minuten kunnen ze voldoende stroom inslaan om 300 km ver te rijden.

      Ook in Zwitserland is de omslag naar duurzaam rijden volop bezig. In de eerste tien maanden van het jaar was 6,8 procent van de nieuwe verkochte personenwagens volledig elektrisch. Tegen 2022 wil Zwitserland dat percentage opdrijven tot 15 procent.

      Comment


      • (de lidl staat hier altijd bezet )

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
          En dat de overheid geen sturend organisme meer is ..
          Eerder een storend organisme :-D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
            Fastned won in 2019 een Zwitserse aanbesteding voor het inplanten van laadstations op 20 locaties. Het eerste is nu dus geopend. Het heeft een dak van zonnepanelen en biedt 300 kW snelladen voor vier auto’s tegelijk. In 15 minuten kunnen ze voldoende stroom inslaan om 300 km ver te rijden.
            Mooi in theorie.
            In de praktijk momenteel uitsluitend voorbehouden voor een Porche Taycan?
            Die kan de laadsnelheden wel aan maar zijn gemiddeld verbruik ligt dan weer zo hoog dat hij (de lader en accutoestand van de EV of de ingehouden voet van de bestuurder ) al erg zijn best moet doen om binnen 15 minuten 300 km range bij te laden.

            Maar het geeft wel aan dat de technische mogelijkheden het probleem al niet meer vormen.
            Last edited by ivob2; 22/12/2020, 15:51.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              (de lidl staat hier altijd bezet )
              Ik heb het voordeel dat ik naar de Lidl kan wanneer het mij past.
              Bij voorkeur op een dinsdag of donderdag vlak voor 12:00 uur of vlak na 13:00 uur.
              Op twee jaar tijd nog maar 1 keer gehad dat de DC paal bezet was (aan de AC begin ik gewoon niet want geen enkel voordeel) en twee keer dat ik even moest wachten voor het mijn beurt was.
              Verder zie je er bijna niemand. Ook niet als ik er toevallig eens voorbijfiets zonder dat ik er moet zijn.

              Blijft uiteraard niet duren. Dat besef ik ook wel.
              Vandaar de noodzaak van een eigen laadpaal.

              Maar zolang het duurt is het mooi meegenomen (in gebruikscomfort, economisch is het sinds corona eerder een klein nadeel).
              Last edited by ivob2; 22/12/2020, 15:50.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                Ik heb het voordeel dat ik naar de Lidl kan wanneer het mij past.
                Bij voorkeur op een dinsdag of donderdag vlak voor 12:00 uur of vlak na 13:00 uur.
                Op twee jaar tijd nog maar 1 keer gehad dat de DC paal bezet was (aan de AC begin ik gewoon niet want geen enkel voordeel) en twee keer dat ik even moest wachten voor het mijn beurt was.
                Verder zie je er bijna niemand. Ook niet als ik er toevallig eens voorbijfiets zonder dat ik er moet zijn.

                Blijft uiteraard niet duren. Dat besef ik ook wel.
                Vandaar de noodzaak van een eigen laadpaal.

                Maar zolang het duurt is het mooi meegenomen (in gebruikscomfort, economisch is het sinds corona eerder een klein nadeel).
                Ik heb geleerd dat alleen de zon voor niks op gaat
                Vraag is of als je 1 km verder naar de Colruyt gaat, je zelfde winkelkar geen 5 euro goedkoper is ?
                https://corporate.lidl.be/nl/duurzaa...-jaar-fors-uit

                De Lidl bij ons nog geen laadpaal te bespeuren , en die ligt onder een appartementsblok het zou niet lang duren voor er een snoodaard dit al privélaadplaats gaat gebruiken. Werken die palen ook buiten de openingsuren ?
                Last edited by carman; 22/12/2020, 17:02.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

                  Ik heb geleerd dat alleen de zon voor niks op gaat
                  Vraag is of als je 1 km verder naar de Colruyt gaat, je zelfde winkelkar geen 5 euro goedkoper is ?
                  https://corporate.lidl.be/nl/duurzaa...-jaar-fors-uit

                  De Lidl bij ons nog geen laadpaal te bespeuren , en die ligt onder een appartementsblok het zou niet lang duren voor er een snoodaard dit al privélaadplaats gaat gebruiken. Werken die palen ook buiten de openingsuren ?
                  Zelfs de zon gaat niet altijd voor niets op.
                  Als je vanaf 01/01/2021 nog zonnepanelen plaats gaat zelfs de zon niet meer voor niets op.

                  Je moet mij ook niet vertellen dat 'gratis' niet bestaat. Iemand moet altijd de rekening betalen.
                  Maar ik ben dan wel liever de persoon voor wie het 'gratis' van toepassing is en laat bij voorkeur een ander daar de rekening voor betalen.

                  Zelf moet ik niet een km verder naar de Colruyt gaan. De Lidl is een km korterbij.
                  De produkten die ik in een warenhuis koop kosten in de Lidl zeker geen 5 euro meer dan in de Colruyt. Het tegendeel zal eerder waar zijn. En ik winkel bij voorkeur in een moderne Lidl omdat het front volledig uit glas bestaat en je in een lichte ruime omgeving kan winkelen. Aan de Colruyt bunkers heb ik sowieso altijd al een hekel gehad.
                  Hopelijk is je vraag daarmee beantwoord?

                  Het laadstation waar ik regelmatig ga werkt inderdaad alleen tijdens de openingsuren. Zoniet zou er inderdaad nogal misbruik van gemaakt worden.
                  Tijdens de openingsuren wordt er ook al 'misbruik' van gemaakt. Achter de Lidl is een woonwijk. Ik zie toch al regelmatig EV's uit die woonwijk komen aankoppelen en de bestuurder terug richting woonwijk wandelen. Of Tesla 3 bestuurders die op de parking van de Lidl tijdens het laden hun krantje zitten te lezen (en na afkoppelen alleen wegrijden).
                  Ik zit gewoon te wachten tot Lidl een control gaat invoeren. Iets met kasticket of zo. Maar blijkbaar staat de laadpaal er nog altijd meer ongebruikt bij dan dat hij in gebruik is?

                  De parking is niet afsluitbaar en zo'n laadstation werkt gewoon plug and play. geen pasje nodig. Alleen een wijsvinger.
                  Maakt mij ook niets uit. Ik ga niet bewust naar de Lidl om daar gratis te kunnen laden. Ik gebruik de laadpaal op de parking van de Lidl omdat ik er periodiek toch moet zijn, je er relatief snel kan laden (AC laden tijdens een winkelbeurt is onzin), het geen moeite kost. Samengevat: mooi meegenomen.
                  Tijdens corona levert het mij trouwens geen enkel financieel voordeel op. Als iedere € zou tellen kon ik de EV beter uitsluitend aan de thuislaadpaal hangen.

                  Samengevat: ik gebruik bij de laadpaal bij de Lidl volledig on topic. Ik kan er zonder problemen 7 tot 12 keer sneller opladen dan thuis

                  bobo, even terzijde. Je kritisch opstellen kan meestal geen kwaad hoor. Zelfs Michael Moore is met de oude reportage die je als referentie gebruikt al volledig onderuit gehaald.
                  Dat je twijfelt over nieuw aangebrachte feiten tot daar aan toe. Maar dat onding is al volledig ontkracht. Ik denk dat zelfs MM zich hierover schaamt.
                  Last edited by ivob2; 22/12/2020, 21:11.

                  Comment


                  • Die EV rijders zijn allemaal schuimers.

                    :-D
                    :-P

                    Comment


                    • Wat is een schuimer?

                      Comment


                      • Ik zal het even kaderen :Schuimer= parasiet, profiteur...

                        Comment


                        • Ah ja, zo.
                          Dat is inderdaad duidelijker.
                          Dat men iedere EV rijder als parasiet en profiteur kadert laat ik dan maar voor rekening van de steller.

                          Ik ken niet alle personen die met een EV rijden persoonlijk en al zeker niet de reden waarom ze EV rijden. Jullie wel? Zoniet lijkt me het dus een voorbarige conclusie en zeker niet op feiten gebaseerd.

                          Als men uit mijn posts wil afleiden dat ik persoonlijk een parasiet of profiteur ben is het natuurlijk al iets anders. Dan baseert men zich al op meer persoonlijk beschikbaar gestelde informatie.
                          Maar dat noopt me dan toch om dat nader toe te lichten: ik had die houding al voor ik met een EV reed. Tenslotte rij ik al langer met verbrandingsmotoren dan met een elektrisch aangedreven voertuig. Ik rij trouwens tijdens mijn vrije tijd nog altijd liever met verbrandingsmotoren dan met een elektrisch aangedreven voertuig.
                          Zelfs in mijn geval is de term parasiet en profiteur niet verbonden met het feit dat ik een deeltijdse EV rijder bent. Er is geen oorzakelijk verband tussen beide.

                          Ik heb er dus geen probleem mee dat men mij een parasiet en profiteur wil noemen. Wie vrij is van zonden werpt tenslotte de eerste steen.
                          Het verband leggen met EV rijders en dat doortrekken naar iedere EV rijder ontgaat me wel volledig.

                          Hopelijk is deze bijkomende informatie voldoende om de mening te herzien?
                          (Alhoewel, voortschrijdend inzicht is ook niet iedereen gegeven.)
                          Zeg dus niet vrijblijvend: "Die EV rijders zijn allemaal schuimers". Dat is nl. op niets gebaseerd.
                          Maar beter: "In mijn ogen bent U een schuimer". Dat zou je kunnen afleiden uit de beperkte informatie die je ter beschikking hebt.
                          Last edited by ivob2; 23/12/2020, 11:34.

                          Comment


                          • Die post lijkt mij gewoon grappig bedoeld, er staan dan ook smileys bij. Dat is u blijkbaar ontgaan. Maar menselijk inzicht, sociale vaardigheden en relativeringsvermogen is ook niet iedereen gegeven Het lijkt me dus onnodig om er een hele rant over te posten.
                            Bedoeling was dus helemaal niet om alle EV rijders als parasiet te bestempelen, dat zou ook wel erg kort door de bocht zijn.
                            Het gaat volgens mij om volgend statement, en “freeloaden” aan de Lidl:

                            Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                            Je moet mij ook niet vertellen dat 'gratis' niet bestaat. Iemand moet altijd de rekening betalen.
                            Maar ik ben dan wel liever de persoon voor wie het 'gratis' van toepassing is en laat bij voorkeur een ander daar de rekening voor betalen.
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • Freeloaden aan de Lidl is voor iedereen beschikbaar.
                              Het is een service door Lidl tijdens de openingsuren beschikbaar gesteld aan al zijn klanten.
                              Het zit in hun markting.
                              Profiteren doe je er dus nooit. Het zal eerder Lidl zijn die er het meeste voordeel uit haalt.

                              Het is natuurlijk nogal gratuit om door bij voorbaat een smiley te plaatsen nadien steeds te stellen dat het alleen "grappig" bedoeld was.
                              Of het als (flauwe) grap bedoeld was laat ik overigens over aan de schrijver. Dat kunnen wij beiden niet uitmaken.
                              Mij maakt het niet uit. Ik voelde me nl. niet persoonlijk aangevallen. Steller had nl. voor een groot deel gelijk. Maar niet door het toepasbaar te maken op iedere EV rijder.
                              Zoals ik eerder als schreef laad ik er alleen omdat ik er toch moet zijn. Economisch voordeel doe ik er al helemaal niet aan.
                              Eerder nadeel.

                              Het is je dan ook ontgaan dat je het statement dat je van mij hierboven citeert al bij aanvang ook van een smiley voorzien was?

                              Ik geef overigens grif toe dat menselijk inzicht baseren op basis van vier karakters mij niet gegeven is.
                              Ik heb nl. geen flauw idee wie er achter die 4 karakters schuilgaat en wat de ware bedoelingen zijn.
                              Ik kan dus alleen maar kennis nemen van wat hij of zij schrijft.

                              edit: niet op reageren hoor. Het was van mij uit maar flauwe kul in een (mislukte) poging om grappig te zijn.
                              Last edited by ivob2; 23/12/2020, 12:40.

                              Comment


                              • Natuurlijk is mij dat niet ontgaan ivo. Het was dan ook niet mijn post, ik probeer het hooguit wat te kaderen. Hopelijk had je dat door
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • Comment


                                  • On topic:

                                    Het voordeel van een Lidl DC50 laadstation is dat je er tot 7 keer sneller kan laden dan aan een monofase AC thuislaadpaal of tot 2-4.5 keer sneller dan aan een driefasige thuis- of betalende openbare AC laadpaal.
                                    En ze vragen er niet zo'n gekke prijzen als bij een Colruyt DC 50 laadpaal (tot 59 c€/KWh). En bovendien geen gedoe met pasjes.

                                    Je moet er natuurlijk geen km's voor gaan omrijden en al zeker niet als je er niet moet zijn want dan is het voordeel weg.

                                    VAG werkt wel al aan een V2X thuislaadpaal waar je thuis tot 22 kW DC kan laden.
                                    Buiten de laadsnelheid lijkt me het grootste voordeel dat je thuis dan ook redelijk snel kan laden zonder driefase en je zo het toekomstige capaciteitstarief kan 'omzeilen'.
                                    Last edited by ivob2; 23/12/2020, 12:58.

                                    Comment


                                    • EERSTE SPECIFICATIES IONIQ 5 GELEKT

                                      De eerste specificaties van de veelbelovende Ioniq 5, de eerstgeborene uit het nieuwe elektrische submerk van Hyundai, liggen op straat.

                                      Komend jaar wordt heel belangrijk voor Hyundai, als het submerk Ioniq zijn intrede doet op de markt voor elektrische auto's. De Ioniq 5 is de pionier, een hoog op zijn poten staande hatchback die sterke gelijkenissen vertoont met de 45 Concept van vorig jaar. The Korean Car Blog trof op de Oostenrijkse website van Hyundai deze week plots de eerste concrete gegevens van de Ioniq 5. Die komt volgens de Oostenrijkers in juni op de markt als tot 150 stuks gelimiteerde 'First Edition' en daaraan hangen veelbelovende prestaties.

                                      De 4,64 meter lange, 1,89 meter brede en 1,6 meter hoge Ioniq 5 krijgt in die uitvoering namelijk twee elektromotoren, voor en achter, die alle vier de wielen aandrijven. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 313 pk, waarmee de '5' vanuit stilstand in 5,2 seconden naar 100 km/h schiet. Het belangrijkste is echter de actieradius; die komt uit op 450 km (WLTP). Volgens de Zuid-Koreanen van eerdergenoemde website gaat het in dat geval om de Ioniq 5 met een accupakket met een capaciteit van 58 kWh. Een 73 kWh-variant maakt een actieradius van 550 km mogelijk, zo vernamen ze van Hyundai Oostenrijk.

                                      Opladen kan met een 1-faselader tot 2,3 kW en met een 3-faselader tot 11 kW. Uiteraard is snelladen ook mogelijk. Dat geschiedt met een zeer indrukwekkend maximaal laadvermogen van 350 kW, mede dankzij de aanwezigheid van 800 volt-technologie. Met de snellader is in 15 minuten de accu van 20 naar 80 procent vol te laden. Daarbij liggen er op het dak optioneel zonnecellen, om de acculading op peil te houden.

                                      Mildere versies

                                      Het ligt in de lijn der verwachting dat de First Edition een royaal aangeklede versie is en waarschijnlijk ook qua vermogen niet de instapper is. Immers gaat het hier om een variant met twee motoren. Logischerwijs komt er ook een Ioniq 5 met één krachtbron, waarbij we ruwweg uit mogen gaan van een vermogen van rond de 150 pk.

                                      Bron: Autweek


                                      Was dit nu de eerste die ook bidirectioneel kon laden op het nieuwe platform en die je dus als thuisbatterij kan gebruiken ?
                                      Opladen 1 fase tot 2.3 kW ik dacht dat je wel meer kan laden op 1 faze ?
                                      Anders al een dikke tegenvaller als men dit op 2.3 kW beperkt dat is dan max 14 km per uur ?

                                      Comment


                                      • Zou me verbazen. Waarschijnlijk een schrijffout of misinterpretatie?

                                        De huidige Kia's en Hyundai's kunnen met de onboard monofase omvormer aan een monofase 32A laadpaal laden tegen 7.3 kW.
                                        Aan een driefasige 16A laadpaal (11 kW) kunnen ze laden aan 3.6 kW.
                                        Aan een driefadige 32A laadpaal (22 kW) kunnen ze laden aan 7.3 kW.
                                        Maar sinds mid 2020 zijn de EV's van de Hyundai group standaard al uitgerust met een driefasige 16A on board omvormer waardoor ze openbaar kunnen laden aan 11 kW en monofasig aan 3.6 kW.

                                        2.3 kW is gewoon de laadsnelheid van de meegeleverde 'granny' aan een 10A stopcontact.
                                        Als de Ioniq 5 driefasig aan 11 kW kan laden zit er net zoals in de huidige modellen een 16A driefasige omvormer aan boord.
                                        Aan een monofase 16A laadpaal levert de paal slechts 3.6 kW en dan geeft de drie fasen omvormer 3.6 kW door.
                                        Als de laadpaal 32A monofase is en de driefase on board omvormer van de EV kan fasen koppelen blijft hij aan 7.3 kW laden.
                                        Last edited by ivob2; 23/12/2020, 14:41.

                                        Comment



                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                          Het is je dan ook ontgaan dat je het statement dat je van mij hierboven citeert al bij aanvang ook van een smiley voorzien was?
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                          Het is natuurlijk nogal gratuit om door bij voorbaat een smiley te plaatsen nadien steeds te stellen dat het alleen "grappig" bedoeld was.

                                          :-D ;-)



                                          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                          Freeloaden aan de Lidl is voor iedereen beschikbaar.
                                          Eh, nee, enkel voor mensen met een EV, toch ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X